TY - JOUR ID - 585 TI - اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمال‏کاری تحصیلی دانش‏آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - شیخ الاسلامی, علی AD - عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 3 SP - 65 EP - 84 KW - : راهبردهای یادگیری شناختی KW - راهبردهای یادگیری فراشناختی KW - اهمال‏کاری تحصیلی KW - پیشرفت تحصیلی DO - 10.22098/jsp.2017.585 N2 - پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 96-1395 تشکیل می‌دادند. برای انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از میان مدارس پسرانه‌ی دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم شهر اردبیل، دو مدرسه انتخاب شد، سپس با مراجعه به کارنامۀ تحصیلی دانش‌آموزان کلاس‌های این مدارس، از هر مدرسه یک کلاس با دانش‌آموزان پیشرفت تحصیلی پایین انتخاب گردید و در نهایت از هر کلاس 15 دانش‌آموز با پیشرفت تحصیلی پایین انتخاب شده و به‌طور تصادفی در ﮔﺮوه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. به دانش‌آموزان گروه آزمایش، 8 جلسه راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده­ها از مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی سولومن و راتبلوم استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان داد که فرضیه‌ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین مورد تایید قرار گرفته است و دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان گروه کنترل در پس‌آزمون به طور معناداری اهمال‌کاری تحصیلی کمتری داشتند (01/0>P). بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش است. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_585.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_585_fb370bf9c0cc9589c6325d15ab4076a8.pdf ER -