TY - JOUR ID - 603 TI - رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - زمانی, اصغر AU - پور آتشی, مهتاب AD - موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی AD - استادیار گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 4 SP - 25 EP - 44 KW - حافظه کاری KW - باورهای خودکارآمدی تحصیلی KW - اضطراب آزمون KW - پیشرفت تحصیلی DO - 10.22098/jsp.2018.603 N2 - پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر که به­صورت توصیفی همبستگی صورت گرفته شامل دانش‌آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 1395 بود که نمونه­ای بر اساس جدول کرجسی و مورگان، متشکل از  373 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای براساس نواحی آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب گردید­. برای سنجش حافظه کاری از پرسشنامه­­ حافظه فعال دانیمن و کارپنتر استفاده شد. به­منظور سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون از گویه­های مرتبط در پرسشنامه راهبردهای انگیزشی که توسط پینتریچ و دی­گروت تدوین شده است، استفاده شد و معدل پایانی دانش‌آموزان نیز به­عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی منظور گردید. در این پژوهش، علاوه بر آمارهای توصیفی، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام جهت پیش­ینی رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون  با پیشرفت تحصیلی استفاده شد. نتایج به­دست آمده نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با نمرات حافظه کاری و باورهای خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معنی­دار و با اضطراب آزمون رابطه منفی و معنی­دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که اضطراب آزمون بیش از دو متغیر دیگر در تبیین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است. براین اساس، لازم است تا مدارس به­طور اعم و معلمان به­طور اخص با اتخاذ راهکارهای مناسب و کاهش اضطراب آزمون، در جهت افزایش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گام بردارند. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_603.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_603_fd8436384990fa05a452df38f39c1ff3.pdf ER -