TY - JOUR ID - 61 TI - تأثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده ی بدنی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - بلبلی, لطفعلی AU - حبیبی, یعقوب AU - رجبی, علی AD - استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناس ارشد گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 2 SP - 29 EP - 43 KW - تصویر بدنی KW - توده ی بدنی KW - اضطراب اجتماعی KW - ورزش DO - d-2-2-92-4-2 N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده بدنی و اضطراب اجتماعی دردانش آموزان بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلی هی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ی شهرستان کرمانشاه1390 بودند. نمونه ی این تحقیق مشتمل بر 40 دانش آموز پسر ( 20 دانش آموز گروه آزمایش و - در سال تحصیلی 9120 دانش آموز گروه کنترل)، از جامعه مذکور است که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. به اینترتیب که ابتدا تمام دبیرستان های پسرانه ی شهرستان کرمانشاه برای انتخاب نمونه مدنظر قرار گرفتند، سپس 20 نفربه عنوان گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه روابطچندبعدی خود  بدن، شاخص تود هی بدنی و پرسش نامه ی اضطراب اجتماعی استفاده شد. روش تحقیق پژوهشحاضر، آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا)نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی تمرین های ورزشی بر بهبود تصویربدنی و کاهش توده ی بدنی و اضطراب اجتماعی تأثیر داشته است. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_61.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_61_00675d91a054dd9ad70b317036185f1e.pdf ER -