TY - JOUR ID - 610 TI - بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با عملکرد آنها در تدریس زبان انگلیسی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - محمدی, ولی AD - عضو هیأت علمی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 4 SP - 161 EP - 175 KW - عزت نفس KW - فرسودگی شغلی KW - تدریس زبان انگلیسی DO - 10.22098/jsp.2018.610 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با عملکرد آنها در تدریس زبان انگلیسی در میان معلمان دبیرستان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان زبان انگلیسی دبیرستان­های شهر کرج بوده که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس این شهر مشغول به تدریس بودند. نمونه آماری این مطالعه 144 (58 زن و 86 مرد) معلم بود که انگلیسی را بعنوان زبان خارجی تدریس میکردند و به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه­­ی استاندارد فرسودگی شغلی و پرسشنامه­­ی محقق ساخته­ی عزت نفس معلم استفاده گردید. پس از تحلیل آماری و بررسی متغیرها نتایج زیر حاصل شد: عزت نفس معلمان زبان انگلیسی بر فرسودگی شغلی آنها تاثیر گذاشته و بین این دو رابطه معکوس وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده، معلمان زبان انگلیسی با عزت نفس بالاتر شانس کمتری نسبت به تجربه فرسودگی شغلی در طول دوران تدریس­شان داشتند و بالعکس. همچنین، مولفه­های عزت نفس روابط متفاوتی با فرایند فرسودگی شغلی داشتند. یافته­های پژوهش حاضر میتوانند برای معلمان، مدیران و افرادی که به نوعی در بحث آموزش و پرورش درگیرند مفید واقع شوند. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_610.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_610_039ccd77cf293188541db0f900757272.pdf ER -