TY - JOUR ID - 654 TI - شیوع شناسی لکنت زبان در دانش آموزان دوره ابتدایی و عوامل خانوادگی مرتبط با آن JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - آقاجانی, سیف اله AU - قربانی, رقیه AD - استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 1 SP - 7 EP - 26 KW - لکنت زبان KW - تعارضات والدین KW - الگوهای ارتباطی خانوادگی KW - کیفیت زندگی KW - رابطه والد- کودک DO - 10.22098/jsp.2018.654 N2 - هدف این پژوهش شیوع شناسی لکنت زبان در دانش­آموزان دوره ابتدایی و عوامل خانوادگی مرتبط با آن بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه­یابی مقطعی و علّی-مقایسه­ای(مورد شاهدی)بود. جامعه آماری کلیه دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال­تحصیلی 1395-­1394 بودند که به روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و شناسایی شدند. بعد از شناسایی تعداد 30 نفر دارای لکنت و 30 نفر بدون لکنت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه­های الگوهای ارتباطی خانواده، رتبه­بندی والد- کودک، تعارضات والدین و کیفیت زندگی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات باآزمون آماری تحلیل ممیزی صورت گرفت. یافته­ها نشان داد میزان شیوع لکنت زبان 91/4 درصد (پسر 08/6درصد و دختر 16/3 درصد) می­باشد. بعلاوه جلب حمایت فرزندان، رابطه فردی باخویشاوندان و رابطه خانوادگی با همسر و دوستان در والدین کودکان بدون لکنت زبان بیشتر بود. الگوی جهت­گیری گفت و شنود در دانش­آموزان بدون لکنت زبان و الگوی جهت­گیری همنوایی در دانش­آموزان با لکنت زبان بیشتر بود. همچنین رابطه والد با فرزند و کیفیت زندگی و مولفه­های سلامت روانی و سلامت محیط در والدین دانش­آموزان بدون لکنت زبان بیشتر از گروه دیگر بود. در نتیجه می­توان بیان کرد شیوع لکنت در بین دانش­آموزان دوره ابتدایی شهر اردبیل همپا با دیگر مناطق بوده و نقش برخی از متغیرهای خانوادگی در شیوع لکنت پررنگ تر می­باشد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_654.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_654_1af8925c4f664c2546b29555fe474841.pdf ER -