TY - JOUR ID - 67 TI - تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - علی پور, احمد AU - آقایوسفی, علیرضا AU - عباس زاده اقدم, نیکتا AD - استادگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور AD - دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور AD - کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه پیامنور Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 2 SP - 124 EP - 137 KW - خواندن KW - متن فارسی KW - فینگلیش KW - تنیدگی KW - کورتیزول بزاقی KW - الایزا DO - d-2-2-92-4-8 N2 - امروزه کاربران فارسی زبان اینترنت، رایانه و موبایل ، به ویژه دانش آموزان، برای سهولت در نگارش،می گویند . هدف پژوهش « فینگلیش » اقدام به نوشتن این زبان با حروف لاتین می کنند که خود شان به آنحاضر بررسی این فرضیه است که خواندن متن فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی ، دارای اثرتنیدگی زایی و فعال کننده محور هیپوتالاموس -هیپوفیز-آدرنال است که سبب افزایش در ترشح کورتیزولبزاقی می شود . 40 داوطلب دختردبیرستا نی از منطقه ی 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به طورتصادفی در دو گروه جایگزین گردیدند . گروه آزمایش متن فینگلیش و گروه کنترل متن فارسی عادی رامطالعه کردند . نمونه بزاق آنان سه مرحله، قبل، بلافاصله بعد از خواندن و 15 دقیقه پس از خواندن متونگردآوری شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه به روش الایزا تعیین گردید . میزان ترشح کورتیزولبزاقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل مختلف، به طور معنادار افزایش یافته استتحلیل نتایج نشان داد که خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف لاتین، دارای اث ر .(P<0/05)تنیدگی زایی است که میزان ترشح کورتیزول بزاقی را در دانش آموزان دختر افزایش می دهد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_67.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_67_e6ab367e23d1f1e1973376a679fb63d1.pdf ER -