TY - JOUR ID - 692 TI - فراتحلیل درمان های روان‌شناختی برکاهش اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - جهان بخشی, زهرا AU - برجعلی, احمد AU - فرح بخش, کیومرث AU - فلسفی نژاد, محمدرضا AU - شریعتمدار, آسیه AD - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی AD - استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 2 SP - 33 EP - 53 KW - فراتحلیل KW - درمان‌های روان‌شناختی KW - اضطراب اجتماعی KW - کودکان و نوجوانان DO - 10.22098/jsp.2018.692 N2 - اضطراب اجتماعی یکی از شایع­ترین مشکلاتی است که باعث اختلالات عملکردی قابل توجه در کودکان و نوجوانان می­شود. در رابطه با میزان اثربخشی انواع مختلف درمان های روان­شناختی برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی تردید وجود دارد در نتیجه ضرورت انجام مطالعه فراتحلیل در مورد اثربخشی درمان­های موجود برای اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان را نشان می دهد. در مطالعه حاضر، اندازه اثر درمان های روان­شناختی در کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی ارزیابی شده است. در این پژوهش 139 مطالعه در مورد اثربخشی درمان­های روان­شناختی برای اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان جمع آوری شد و 12 مطالعه پس از ارزیابی های دقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل­های آماری با استفاده نرم افزار جامع فراتحلیل CAM انجام شد. نتایج نشان داد که درمان های روانشناختی برای اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان دارای اندازه اثر متوسط بودند. میانگین اندازه اثر درمان‌­‌های روان­شناختی بر اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان 32/0(05>P) بود. درمان های موجود برای این گروه از کودکان نیاز به بررسی‌های بیش­تری دارد UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_692.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_692_bfa09cd4fc7ffd04d3379bb18f857a9e.pdf ER -