TY - JOUR ID - 696 TI - نقش افسردگی، اضطراب و استرس دانش‌آموزان پسر در پیش‌بینی نگرش مثبت و منفی آن‌ها به بزهکاری JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - عطادخت, اکبر AU - قره گوزلو, نادیا AD - دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 2 SP - 115 EP - 130 KW - افسردگی KW - اضطراب KW - استرس KW - نگرش به بزهکاری KW - دانش‌آموزان DO - 10.22098/jsp.2018.696 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش افسردگی، اضطراب و استرس در پیش­بینی نگرش مثبت و منفی دانش­آموزان پسر به بزهکاری انجام شد. روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود و جامعه­ی آماری آن شامل کلیه دانش­آموزان نوجوان پسر 15- 18 سال ساکن شهر همدان بودند. از بین این افراد نمونه­ای به حجم 100 نفر با روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و با پرسش­نامه­های ­سنجش نگرش به بزهکاری و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس21) (DASS به جمع­آوری داده­ها اقدام شد. داده­های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که نمره کل آشفتگی روان­شناختی با نگرش مثبت دانش­آموزان به بزهکاری رابطه مثبت معنادار دارد، ولی با نگرش منفی آن­ها به بزهکاری رابطه­ای ندارد. همچنین از بین زیرمتغیرهای آشفتگی روان­شناختی، اضطراب با نگرش مثبت(24/0=r) و منفی(22/0-=r) به بزهکاری رابطه داشته، ولی افسردگی فقط با نگرش مثبت به بزهکاری رابطه­ای مثبت داشت(21/0=r). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین مؤلفه­های آشفتگی روان­شناختی، اضطراب 28 درصد واریانس نگرش منفی به بزهکاری را به طور منفی تبیین می­کند(28/0-= ß). بنابراین خانواده­ها، متخصصین بهداشت روانی و مشاوران آموزش و پرورش می­توانند با شناسایی دانش­آموزان در معرض خطر و مدیریت افسردگی و اضطراب آن­ها موجبات پیشگیری از بزهکاری دانش­آموزان را فراهم کنند.  UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_696.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_696_12c4d6e4199427de400f19dec830465e.pdf ER -