TY - JOUR ID - 699 TI - اثربخشی آموزش کنش‌های اجرایی و نوروفیدبک بر ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - غیاثی گیشی, مهدی AU - مشهدی, علی AU - غنائی چمن آباد, علی AD - کارشناس ارشد علوم شناختی، مشاور آموزش و پرورش منطقه جلگه اصفهان AD - دانشیار روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشیار علوم اعصاب شناختی، مدیر واحد بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 2 SP - 177 EP - 195 KW - کنش‌های اجرایی KW - عملکرد تحصیلی KW - نوروفیدبک KW - دانش‌آموزان DO - 10.22098/jsp.2018.699 N2 - هدف از این مطالعه بررسی میزان اثربخشی آموزش کلاسی کنش‌های اجرایی به همراه  نوروفیدبک بر ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بهنجار بود.در قالب یک طرح  نیمه­آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون  با گروه کنترل، 36 نفر دانش‌آموز پسر کلاس چهارم ابتدایی به صورت تصادفی انتخاب شده و در سه گروه 12 نفری آموزش کنش‌های اجرایی و  نوروفیدبک، آموزش کنش‌های اجرایی و کنترل قرار داده شدند. دو گروه آموزش کنش‌های اجرایی به همراه نوروفیدبک و آموزش به تنهایی در 16 جلسه آموزش کلاسی کنش‌های اجرایی و گروه آموزش و نوروفیدبک علاوه بر آموزش کلاسی در 8 جلسه آموزش نوروفیدبک شرکت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. نتایج بیانگر بهبود معنادار عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در جلسات آموزشی کنش‌های اجرایی نسبت به گروه کنترل با اندازه اثر 89/0 در نمره کلی عملکرد تحصیلی است و مقایسه گروه‌ها معناداری بیش­تر عملکرد تحصیلی را در گروه آموزش کنش‌های اجرایی  به  همراه  نوروفیدبک نسبت به گروهی که فقط از آموزش کلاسی استفاده کرده بودند را نشان داد. این مطالعه نشان داد که با آموزش کنش‌های اجرایی می‌توان عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را ارتقاء داد و این آموزش‌ها در همراهی با نوروفیدبک تأثیرگذاری بیش­تری دارد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_699.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_699_dea7ec26ede81b90bb16a9b5806840cd.pdf ER -