TY - JOUR ID - 728 TI - الگوی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و هویت ملی با میانجی-گری خودکارآمدی، کفایت اجتماعی و فرهنگ شهروندی در دانش‌آموزان دختر JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - ایمان زاده, معصومه AU - فرخی, نورعلی AU - بهرامی, هادی AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران AD - دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 3 SP - 46 EP - 68 KW - سرمایه روان‌شناختی KW - هویت ملی KW - خودکارآمدی KW - کفایت اجتماعی KW - فرهنگ شهروندی DO - 10.22098/jsp.2018.728 N2 - این پژوهش با هدف ارائه الگوی روابط ساختاری بین سرمایه روان­شناختی و هویت ملی با میانجی­گری خودکارآمدی، کفایت اجتماعی و فرهنگ شهروندی دانش‌آموزان دختر در سال تحصیلی 1395-1396 با استفاده از روش توصیفی از نوع هم­بستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر مرند به تعداد 2252 نفر بود. نمونه­ی مطالعه با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای به حجم 330  نفر براساس جدول مورگان انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­های سنجش هویت ملی لطف آبادی، سرمایه روان­شناختی لوتانز، فرهنگ شهروندی همتی و احمدی، کفایت اجتماعی فلنر و خودکارآمدی نوجوانان  SEQCاستفاده شد. برای آزمون فرضیه­ها از روش آماری معادلات ساختاری با نرم افزار PSL استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که کفایت اجتماعی بر هویت ملی دانش‌آموزان با میانجی­گری فرهنگ، اثر غیر مستقیم دارد. سرمایه روان­شناختی بر هویت ملی دانش‌آموزان با میانجی­گری خودکارآمدی به طور غیر مستقیم اثرگذار نبوده و سرمایه ­شناختی بر هویت ملی دانش‌آموزان با میانجی­گری کفایت اجتماعی اثر غیر مستقیم دارد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_728.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_728_8870a85ec6a43525ee240ef7865a2596.pdf ER -