TY - JOUR ID - 747 TI - بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانه‌های استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - حسینی, مرضیه AU - هاشمی, تورج AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه تبریز AD - استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه تبریز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 4 SP - 55 EP - 70 KW - استرس تحصیلی KW - راهبردهای کمک خواهی KW - عملکرد تحصیلی DO - 10.22098/jsp.2019.747 N2 - هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانه­های استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش­آموزان متوسطه بود. بدین منظور از جامعه دانش­آموزان پایه دوم متوسطه تعداد 60  نفر به شیوه تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هرگروه 30 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 12 جلسه در معرفی آموزش راهبردهای کمک خواهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. متغیرهای وابسته در دو نوبت پیش­آزمون و پس­آزمون مورد اندازه­گیری قرار گرفتند. برای اندازه­گیری متغیرها از پرسش­نامه استرس تحصیلی کوهن و فرازر و برای اندازه­گیری عملکرد تحصیلی از معدل نیمسال تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که با کنترل اثرات پیش­آزمون، روش آموزشی اثر معنادار بر بهبود استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دارد. این یافته تلویحات عملی در مداخلات توانبخشی دارد که مورد بحث واقع شده است. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_747.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_747_4e4742a412914fc5d85df6d611ece31d.pdf ER -