TY - JOUR ID - 75 TI - مقایسه ی اثربخشی شیوه های ارائه و تهیه ی نقشه های مفهومی بر درک مطلب JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - سعیدی, علی AU - سیف, علی اکبر AU - اسدزاده, حسن AU - ابراهیمی قوام, صغری AD - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - استاد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 3 SP - 125 EP - 143 KW - نقشه مفهومی KW - درک مطلب KW - نقشهکشی مفهومی مداد-کاغذی KW - نقشهکشی مفهومی به کمک رایانه DO - d-2-3-92-7-7 N2 - در این پژوهش اثربخشی شیوه های ارائه و تهی ه ی نقشه های مفهومی (ارائه ی نقشه های مفهومی از قبل آماده، نقشه کشیمفهومی مداد -کاغذی و نقشه کشی مفهومی رایانه ای) بر درک مطلب مورد مقایسه قرار گرفت . آزمودنیهای پژوهش عبارتبود از 66 دانش آموز سال سوم متوسطه ( 33 دختر، 33 پسر) که از بین دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان تربت حیدریه در1390 به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . این افراد در سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل - سال تحصیلی 91بهصورت تصادفی گمارش شدند . ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از : 1) متون آزمایشی، 2) آزمون درک مطلب، 3) نرمو 4) نقشههای مفهومی محقق ساخته. برای اجرای این پژوهش ابتدا از همه ی گروهها پیشآزمون درک ،Camp Tools افزارمطلب از متون آزمایشی به عمل آمد . سپس یک گروه همراه با متون آزمایشی نقشه های مفهومی از قبل آماده را مطالعه کردند .گروه دیگر نیز بعد از 4 جلسه آموزش نقشه کشی مفهومی به صورت مداد -کاغذی، از متون آزمایشی، نقش ه ی مفهومی تهیهکردند. گروه آزمایشی سوم نیز بعد از 5 جلسه آموزش نقشه کشی مفهومی به کمک رایانه، به تهی ه ی نقشه مفهومی، از متونآزمایشی اقدام نمودند . بعد از مطالعه یا تهیه نقشه مفهومی به دست گروه های مختلف، از آزمودنی ها خواسته شد تا به سؤالاتآزمون درک مطلب پاسخ دهند. گروه کنترل نیز متون آزمایشی را بدون تهیه یا ارائه نقشه ی مفهومی مطالعه کردند. یافتهها نشانداد که ارائه ی نقشه های مفهومی از قبل آماده نسبت به مطالعه متن های بدون نقشه مفهومی، درک مطلب آزمو دنیها را به طورمعناداری افزایش می دهد. ولی، تهی ه ی نقشه مفهومی توسط آزمودنی ها به کمک رایانه یا به صورت مداد -کاغذی، نسبت بهمطالعه متون آزمایشی بدون نقشه مفهومی (گروه کنترل )، تفاوت معناداری نداشت . نتیج ه ی اصلی این که بهترین راه برایافزایش درک مطلب، همراه نمودن نقشههای مفهومی از قبل آماده با متون مورد مطالعه دانش آموزان است. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_75.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_75_d7f18d4e5d2c04407b0d67cc5514428a.pdf ER -