TY - JOUR ID - 814 TI - مقایسه اثربخشی روش تدریس الکترونیکی و روش تدریس سنتی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی در دانش آموزان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - علیپور کتیگری, شیوا AU - حیدری, حسن AU - نریمانی, محمد AU - داوودی, حسین AD - دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین AD - دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین AD - استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - استادیار گروه مشاوره و روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 2 SP - 72 EP - 90 KW - تدریس الکترونیکی KW - اشتیاق تحصیلی KW - خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی DO - 10.22098/jsp.2019.814 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس الکترونیکی و سنتی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی از نوع طرح‌های پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه دانش­آموزان پسر پایه هفتم بودند که در سال تحصیلی 97-98 در ناحیه 2 شهر رشت در مدارس دولتی و غیر انتفاعی مشغول به تحصیل بوده و طبق استعلام از اداره آموزش و پرورش تعدادشان 1320 نفر بود. 40 نفر از دانش‌آموزان پایه هفتم، به شیوه تصادفی خوشه‌ای انتخاب و در دو گروه (کنترل و آزمایش) جایگزین شدند. جهت جمع­آوری داده­ها، از پرسشنامه‌های اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی و خودتنظیمی استفاده شد. گروه مداخله، برنامه آموزش الکترونیکی را در قالب 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و هفته‌ای یک بار دریافت کردند؛ درحالی که گروه کنترل روش تدریس سنتی ارائه شد. یافته‌ها نشان داد که اجرای روش تدریس الکترونیکی بر اشتیاق تحصیلی، تأثیر معناداری دارد (­01/0p­<)؛ اجرای روش تدریس الکترونیکی بر خودکارآمدی، تأثیر معناداری دارد (01/0p<) و اجرای روش تدریس الکترونیکی بر خودتنظیمی، تأثیر معناداری دارد (­ 01/0 p<). نتایج پژوهش نشان داد که در روش تدریس الکترونیکی؛ فراگیران به جهت سهولت دسترسی به اطلاعات و محتوای آموزشی، باانگیزه و اشتیاق تحصیلی بیشتری به مشارکت در روند یادگیری می‌پردازند که منجر به ارتقاء خودکارآمدی و خودتنظیمی آن‌ها می‌شود. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_814.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_814_fded6bc1182fcb6c0c60c53d65c4fa9b.pdf ER -