TY - JOUR ID - 838 TI - مقایسه پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس دانش‌آموزان دختر و پسر پایة سوم تجربی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - الهام پور, فوزیه AU - گنجی, حمزه AU - ابوالمعالی الحسینی, خدیجه AD - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن AD - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن AD - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 3 SP - 7 EP - 25 KW - ادراک محیط کلاس KW - پیشرفت تحصیلی KW - درگیری تحصیلی KW - سرسختی DO - 10.22098/jsp.2019.838 N2 - هدف این پژوهش مقایسه پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس دانش‌آموزان دختر و پسر بود. نمونه‌ای با حجم 300 دانش‌آموز (150 دختر و 150 پسر) سوم تجربی شهر دزفول با روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه­های سرسختی، ادراک محیط کلاس و درگیری تحصیلی را تکمیل‌کردند. میانگین نمرات دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مدّ نظر قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، روش تحلیل واریانس چندمتغیّره به کار رفت. نتایج نشان‌ دادند که جنسیّت بر متغیّرهای وابسته اثر معناداری‌ دارد (001/0p< ). برای تعیین مکان معنادارشدن آماری اثر جنسیّت روی هر یک از متغیّرهای وابسته، تحلیل واریانس تک متغیّره به طور جداگانه اجرا شد. نتایج نشان‌داد بین میانگین پیشرفت‌تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p< ). اما بین میانگین سرسختی و ادراک محیط کلاس دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری یافت نشد(001/0<p). لذا ضرورت دارد که والدین، برنامه‌ریزان و معلّمان فرصت‌هایی را جهت درگیری و فعّال‌سازی، بهره‌مندی از تکالیف چالش‌برانگیز مفید برای رشد و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان هر دو جنس فراهم‌سازند. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_838.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_838_ee5f70c40a0cb1c3df3a93b1abc1b91d.pdf ER -