TY - JOUR ID - 841 TI - بررسی تحولی توانایی حل مسأله در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با استفاده از برج هانوی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - حسینی, زهرا AU - حاتمی, جواد AU - نصرتی, فاطمه AD - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تهران AD - دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنائی، دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 3 SP - 56 EP - 73 KW - حل مسأله KW - رشد شناختی KW - نظریه پیاژه KW - برج هانوی DO - 10.22098/jsp.2019.841 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی فرآیند رشد شناختی کودکان 7 تا 12 سال در حل مسأله با استفاده از آزمون برج هانوی بود. روش پژوهش حاضر غیرآزمایشی و از نوع طرح‌های عاملی سه‌راهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی (اول تا ششم) استان قم در سال تحصیلی 94- 1395 بود. تعداد 180 نفر (15 دختر و 15 پسر در هر پایه) به‌روش تصادفی نظام‌مند انتخاب شدند. آنان پس از یادگیری، اقدام به انجام برج هانوی 3 دیسک و 4 دیسک نمودند و زمان و تعداد حرکت آنان ثبت شد. به‌منظور اطمینان از صحت یافته‌ها در سال 1395 آزمون پیگیری به‌عمل آمد. برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از روش اندازه‌گیری مکرر (طرح دو بین-یک درون) استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مختلف رشد توان حل مسأله در کودکان دارای رشد خطی است و توان حل مسأله در دختران و پسران افزایش داشت.به این معنا که توان حل مسأله در دختران و پسران با افزایش سن افزایش می‌یابد و حاکی از تکامل و بلوغ رشد عصبی- مغزی در آنان است. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_841.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_841_5367688071d42abc35ffbc5d21349ae4.pdf ER -