TY - JOUR ID - 844 TI - فراتحلیل عوامل و موانع مرتبط با افزایش خلاقیت دانش‌آموزان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - سیف درخشنده, سعید AU - نریمانی, محمد AD - دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 3 SP - 109 EP - 126 KW - خلاقیت KW - فراتحلیل KW - اندازه اثر DO - 10.22098/jsp.2019.844 N2 - در این پژوهش عوامل و موانع مرتبط با افزایش خلاقیت دانش­آموزان، روی 59 طرح پژوهشی و پایان نامه در ارتباط با موضوع خلاقیت دانش­آموزان به روش فراتحلیلی و با استفاده از آزمون­های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. یافته­ها نشان داده‌اند که از میان عوامل و موانع مورد بررسی، روش تدریس، راهبرد یادگیری، عامل تحصیل، عامل مدرسه، عامل معلم، عامل خانواده، مشارکت در فعالیت مدرسه، عزت نفس، انگیزش، زبان گویشی، باورهای معرفت شناختی، بازی، خودپنداره، منبع کنترل، خودکار­آمدی، جایگاه مهار و سبک تفکر، رابطه معنادار با خلاقیت دانش­آموزان داشتند و بنابراین تأثیر بالایی در افزایش خلاقیت داشتند و ویژگی­های شخصیتی دانش­آموزان، هوش، طبقه اجتماعی، یتیم بودن دانش­آموزان، اضطراب، عامل مدیریت مدرسه، منابع و تجهیزات و فعالیت­های هنری خلاقه رابطه معنادار با خلاقیت دانش آموزان نداشتند. بر این اساس تأثیر چندانی در افزایش خلاقیت دانش آموزان نداشتند. همچنین نتایج آزمون­های T استودنت و تحلیل واریانس نشان داد که اندازه اثر جنسیت دانش­آموزان و تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی، تأثیری در میزان خلاقیت دانش­آموزان ندارد UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_844.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_844_54c06ba75a550f6d3d773b03af6c229c.pdf ER -