TY - JOUR ID - 864 TI - تأثیر آموزش یادگیری مغز محور بر اضطراب و عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه هفتم JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - جلالی, صغری AU - پورشافعی, هادی AU - دانشمند, بدرالسادات AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند AD - استادیار گروه برنامه درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 4 SP - 41 EP - 59 KW - آموزش یادگیری مغز محور KW - اضطراب ریاضی KW - عملکرد تحصیلی ریاضی KW - دانش‌آموزان دختر DO - 10.22098/jsp.2020.864 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغز محور بر اضطراب و عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان انجام‌شده است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هفتم دبیرستان‌های متوسطه اول شهرستان سربیشه (233 نفر) بود که در سال تحصیلی 93-1394 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش تعداد 50 نفر دانش‌آموز دختر پایه هفتم از دبیرستان‌های دولتی بود که با روش تصادفی ساده به‌عنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اضطراب ریاضی چیو و هنری  و آزمون محقق ساخته عملکرد تحصیلی ریاضی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج نشان داد که نمره درس ریاضی بعد از مداخله در گروه آزمایش به‌طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0p<)، ولی در نمره اضطراب ریاضی تفاوت معناداری در دو گروه مشاهده نشد. بنابراین، آموزش یادگیری مغز محور می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای در بهبود عملکرد تحصیلی درس ریاضی در دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_864.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_864_6cbf79adf6bd670ea8e467d85666055b.pdf ER -