TY - JOUR ID - 868 TI - بررسی رابطه‌ی ادراکات از کیفیت کلاس درس و انعطاف‌پذیری شناختی با چالش‌پذیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - زغیبی قناد, سیمین AU - بارانیان, سحر AU - عالیپور, سیروس AD - دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 4 SP - 112 EP - 130 KW - ادراکات از کیفیت کلاس درس KW - انعطاف‌پذیری شناختی KW - چالش‌پذیری تحصیلی KW - عملکرد تحصیلی DO - 10.22098/jsp.2020.868 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراکات از کیفیت کلاس درس و انعطاف‌پذیری شناختی با چالش‌پذیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر ایذه بود. به این منظور، 400 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی شهر ایذه به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و سپس، مقیاس ادراکات از کیفیت کلاسی، مقیاس انعطاف‌پذیری شناختی و خرده مقیاس چالش‌پذیری پرسشنامه سرسختی تحصیلی را تکمیل کردند. پس از گردآوری داده‌ها، روش تحلیل مسیر بر روی آن‌ها انجام گرفت. مطابق نتایج، انعطاف‌پذیری شناختی، جذابیت و خودکارآمدی با چالش‌پذیری تحصیلی و جذابیت، خودکارآمدی، معناداری با عملکرد تحصیلی رابطه معنا‌داری نشان دادند. به علاوه، جذابیت و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری چالش‌پذیری تحصیلی به طور معنا‌داری در رابطه بود. این یافته‌ها به اهمیت انعطاف‌پذیری شناختی و ادراک دانش‌آموزان از کیفیت کلاس درس به خصوص، خودکارآمدی و جذابیت در تبیین چالش‌پذیری و عملکرد تحصیلی در محیط‌های آموزشی اشاره می‌کند. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_868.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_868_3f54d6e7778c982ef8937d0f53315922.pdf ER -