TY - JOUR ID - 869 TI - ارائه مدل علّی درگیری تحصیلی و اخلاق تحصیلی با تقلب تحصیلی: نقش میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - سبزیان, سعیده AU - قدم پور, عزت اله AU - میردریکوند, فضل الله AD - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 4 SP - 131 EP - 155 KW - درگیری تحصیلی KW - اخلاق تحصیلی KW - خودکارآمدی تحصیلی KW - تقلب تحصیلی DO - 10.22098/jsp.2020.869 N2 - هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علّی درگیری تحصیلی و اخلاق تحصیلی با تقلب تحصیلی از طریق نقش میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم‌آباد بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم‌آباد به تعداد 9981 نفر بود که 240 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه‌های درگیری تحصیلی زرنگ؛ اخلاق تحصیلی حسینی‌نژاد و همکاران ؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز  و تقلب تحصیلی علیوردی نیا، جانعلی زاده و عمرانی استفاده شد. ماتریس همبستگی، مدل معادلات ساختاری و شاخص‌های نکویی برازش با نرم افزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که اخلاق تحصیلی بر تقلب تحصیلی اثر مستقیم و با میانجی‌گری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب دارد، اما درگیری تحصیلی بر تقلب تحصیلی اثر مستقیم ندارد، ولی با میانجی‌گری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. نتایج پژوهش از اثر مستقیم اخلاق تحصیلی بر تقلب تحصیلی و نقش میانجی­گری خودکارآمدی در رابطه ساختاری بین درگیری تحصیلی و اخلاق تحصیلی با تقلب تحصیلی دانش‌آموزان حمایت می­کند. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_869.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_869_168b733d445926616de35ea478a6df2d.pdf ER -