TY - JOUR ID - 903 TI - نقش تاب‌آوری ادارک شده خانواده و تنظیم هیجان در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - صدری دمیرچی, اسماعیل AU - درگاهی, شهریار AU - قاسمی جونبه, رضا AU - اعیادی, نادر AD - دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 1 SP - 54 EP - 68 KW - اعتیاد به اینترنت KW - تاب‌آوری خانواده KW - تنظیم هیجان DO - 10.22098/jsp.2020.903 N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تاب‌آوری خانواده و تنظیم هیجان در پیش­بینی اعتیاد به اینترنت دانش­آموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه دانش آموزاندبیرستانی شهرستان پارس­آباددر سال تحصیلی 95-1396 بودند که از بین آن­ها تعداد 250 دانش‌آموز به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، سه عدد پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت، تاب‌آوری وتنطیم هیجانبودند. داده­های جمع­آوری شده با استفاده نسخه 21 نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­های پژوهش حاضر نشان دادند که ارتباط منفی و معناداری بین تاب‌آوری خانواده و ابعاد آن (ارتباط خانوادگی و حل مسأله، منابع، چشم انداز مثبت، پیوند و معنویت خانواده، ایجاد معنا) و تنظیم هیجان با اعتیاد به اینترنت وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش­بین می­توانند 27 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت در دانش­آموزانرا پیش­بینی نمایند (01/0>P). یافته‌های پژوهش حاضر نشان دهنده اهمیت تاب‌آوری خانواده و تنظیم هیجان به عنوان مهارت­های مهم خانوادگی و فردی در تبیین رفتارهای اعتیادی همچون اعتیاد به اینترنت در دانش­ آموزان است. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_903.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_903_377175b0322d863a72fdfff219669cab.pdf ER -