TY - JOUR ID - 944 TI - بررسی رابطة بین خودکارآمدی معلم و اضطراب در مهارت تکلم JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - محمدی, ولی AU - عبدی, رضا AU - رضایی, سحر AD - استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 123 EP - 132 KW - خودکارآمدی KW - معلمان زبان انگلیسی KW - اضطراب تکلم DO - 10.22098/jsp.2020.944 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین خودکارآمدی و اضطراب تکلم در معلمان زبان انگلیسی ایرانی انجام شد. علاوه بر این، مدرسان زبان ایرانی را از نظر دو متغیر خودکارآمدی و اضطراب تکلم در مدارس و مؤسسات بررسی کرد. این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیة معلمان زبان انگلیسی مدارس و مؤسسات استان های تهران، گیلان و اردبیل تشکیل دادند. نمونه آماری 109 نفر بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها در این پژوهش از پرسشنامه­های مقیاس خودکارآمدی معلم و مقیاس اضطراب تکلم استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که بین باور خودکارآمدی معلم با اضطراب تکلم رابطة معنادار معکوس وجود داشت. همچنین بین معلمان زبان انگلیسی مشغول به تحصیل در مؤسسات و مدارس، معلمان مؤسسات خودکارآمدی بالاتر و اضطراب تکلم کمتری داشتند. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_944.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_944_888d8e505e177c187b38a96585595d5f.pdf ER -