2024-03-29T17:38:17Z
https://jsp.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=100
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
1
بررسی اثربخشی درمان تعامل والد-کودک در بهبود توجه پایدار دانشآموزان
راضیه
ایزدی فرد
ناصر
صبحی قراملکی
علی اکبر
ارجمندنیا
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی درمان تعامل والد-کودک در بهبود توجه پایدار دانشآموزان صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ مورد مطالعه این پژوهش را، تمام دانشآموزان پسر مقطع دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 تشکیل داده­اند. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از مادران دانش­آموزانی بود که حاضر به شرکت در پژوهش بوده و به شیوۀ نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند و پس از پاسخگویی به آزمون عملکرد پیوسته به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شد. مادران دانش­آموزان گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه تحت درمان تعامل والد- کودک قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از روش آماری کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که توجه پایدار آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به­طورمعناداری افزایش یافت. این درمان راهبردی مؤثر برای افزایش توجه کودکان است. بر مبنای نتایج این پژوهش به مشاوران و روانشناسان کودک میتوان پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش درمانی در افزایش دامنه توجه و تمرکز دانش­آموزان بکوشند.
درمان تعامل والد- کودک
توجه پایدار
دانشآموزان
2017
05
22
7
25
https://jsp.uma.ac.ir/article_535_410de5742881e38f022b8819b4678238.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
1
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان
سیده صغری
پوررضوی
مریم
حافظیان
آموزش مهارتهای مثبت اندیشی برای کودکان و نوجوانان، به منظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش عزت نفس و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر میرسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبههای گسترده آن از جمله نقش آن در سازگاری نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان پرداخت. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری همه دختران دانشآموز دبیرستانهای شهر ساری بودند . نمونه آماری تعداد 30 نفر از دانشآموزان که به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری سینگ و سینها بود که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر گروه آزمایش، برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد
مهارتهای مثبت اندیشی
سازگاری اجتماعی
هیجانی
تحصیلی
دانشآموزان
2017
05
22
26
47
https://jsp.uma.ac.ir/article_536_2ea4250406d92d5212c137e0aee844a5.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
1
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار
سمانه
دهقان نژاد
منصوره
حاج حسینی
جواد
اژهای
پژوهش حاضر باهدف شناسایی اثر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار انجام پذیرفت، پژوهش از نوع آزمایشی و در چارچوب طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای دولتی در سال تحصیلی 94-93 شهر هشتگرد بود که به روش تصادفی مرحلهای، دو دبیرستان انتخاب شد و بر اساس نمرهکسب شده از اجرای اولیه پرسشنامه سازگاری اجتماعی نمونهای شامل 60 نفر از نمرات پایین تر از میانگین، برای پژوهش برگزیده شده و بهتصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گرداوری اطلاعات به واسطه دو ابزار، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتاتزوهمکاران صورت پذیرفت. به منظور اجرای پژوهش و مطابق با طرح پیشآزمون–پسآزمون ابتدا هر دو گروه در پیشآزمون سنجیده شدند، سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی قرار گرفتند و مجدداً در پسآزمون هر دو گروه به سنجش درآمدند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد و نتایج تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و گواه را در هر دو متغیر سازگاری اجتماعی و سرمایه روان شناختی نشان داد (05/0p<). بر این اساس میتوان گفت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر افزایش سازگاری دانشآموزان مؤثر بوده و منجر به بهبود سرمایه روان شناختی در کلیه مؤلفههای آن شامل خودکارآمدی، امید، خوشبینی و تابآوری میشود.
مهارتهای مثبت اندیشی
سازگاری اجتماعی
سرمایه روانشناختی
دختران نوجوان
2017
05
22
48
65
https://jsp.uma.ac.ir/article_537_6a8aa7a02a1dae200e090aa313432dc8.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
1
مطالعهی سهولت یادگیری اصطلاحات انگلیسی معادل، مشابه و متفاوت با زبان اول در میان دانشآموزان دبیرستان
رضا
عبدی
غزال
فرنگی زاده
تعداد زیادی از واژگان زبان انگلیسی به دلیل داشتن دو یا چند معنی دانشآموزان را در یادگیری دچار چالش می­نمایند. زمانی که این دسته از واژه­ها در قالب عبارات یا اصطلاحات مورد استفاده قرارگیرند یافتن معنی صحیح برای دانشآموزان دشوارتر میگردد. به منظور یافتن روش و ترتیب تدریس موثر، در این مطالعه یادگیری سه نوع اصطلاح معادل، مشابه، متفاوت انگلیسی تعداد 54 دانشآموز سطح پیشرفته و متوسط زبان انگلیسی که شامل 28 دانشآموز در سطح پیشرفته و 26 دانشآموز در سطح متوسط بودند مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور دانشآموزان هر سطح به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و شاهد تقسیم شدند. در ابتدا از هر چهار گروه یک تست پیشآزمون که شامل اصطلاحات بود گرفته شد. سپس، گروههای آزمایشی تمرین­هایی را به شکل مکالمه­های کوتاه دریافت ولی گروههای شاهد هیچ تمرینی دریافت نکردند. در جلسۀ پایانی مجددا یک تست پسآزمون فوری از هر چهار گروه گرفته شد و بعد از یک ماه همان آزمون به صورت پسآزمون تاخیری تکرار شد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش­های آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری و آزمون تی جفتی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که در هر چهارگروه و در هر دو تست درک مطلب و ترجمه و در هر سه آزمون برگزار شده، بیشترین یادگیری متعلق به اصطلاحات معادل و به دنبال آن اصطلاحات مشابه بود و اصطلاحات متفاوت دشوارترین برای یادگیری بودند. به علاوه، دانشآموزان در کلیۀ آزمون­ها و گروه­ها در درک مفهوم اصطلاحات بهتر از ترجمه و بیان آنها عمل کردند.
عبارات اصطلاحی
درک اصطلاحات
ترجمه و بیان اصطلاحات
اصطلاحات معادل
اصطلاحات مشابه و اصطلاحات متفاوت
2017
05
22
66
80
https://jsp.uma.ac.ir/article_538_c1e55a973fa4a8e1289f30bab32f5ac2.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
1
پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی
علیرضا
کاکاوند
شقایق
نیک اختر
مهران
سرداریپور
هدف از این پژوهش، پیش­بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی بود. طرح پژوهش، توصیفی از نوع مدل­های همبستگی بود. جامعه پژوهش را دانش­آموزان دختر مقطع دبیرستان (دوره دوم متوسطه) شهر کرج تشکیل می­دادند که در نیمسال اول تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 140 دانش­آموز بود که برای نمونه­گیری، از روش خوشه­ای چند مرحله­ای استفاده شد. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های اعتیاد به اینترنت، حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استاندارد شده تحلیل شد و نتایج نشان داد که دو متغیر احساس تنهایی و هراس اجتماعی پیش­بینی ­کننده اعتیاد به اینترنت هستند و می­توانند به طور معنی­داری تغییرات اعتیاد به اینترنت را پیش­بینی کنند (05/0>P). همچنین متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده، به تنهایی پیش­بینی­کننده­ اعتیاد به اینترنت نیست (05/0<P). بنابراین می­توان این­گونه بیان کرد که اعتیاد به اینترنت تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که از جمله آنها می­توان به نقش احساس تنهایی و هراس اجتماعی به عنوان مولفه­های اضطرابی اشاره داشت.
اعتیاد به اینترنت
حمایت اجتماعی ادراک شده
احساس تنهایی
هراس اجتماعی
2017
05
22
81
98
https://jsp.uma.ac.ir/article_539_0cf0544b9bade4640be2f465b078ffce.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
1
مقایسه ابعاد سرشت و منش در دانش آموزان با و بدون نشانه های وسواس
سیده هایده
کریمی یوسفی
عباس
ابوالقاسمی
بهنام
خشنودنیای چماچائی
هدف این مطالعه، مقایسه ابعاد سرشت و منش در دانشآموزان با و بدون نشانههای وسواس بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 تشکیل میدادند. در یک مطالعه مقطعی، 1200 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس دولتی شهرستان اردبیل انتخاب و پس از غربالگری به وسیله پرسشنامه وسواس فکری و عملی و مصاحبه بالینی، در دو گروه با (80 نفر) و بدون نشانههای وسواس (80 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرشت و منش استفاده شد. نتایج نشان داد دانشآموزان دارای نشانههای وسواس در پشتکار، خود راهبری، خود فراروی و همکاری، از دانشآموزان بدون نشانههای وسواس میانگین نمرات کمتری داشتند. در صورتی که میانگین نمرات آسیبپرهیزی آنها نیز بیشتر بود (001/0>P). همچنین بین میانگین نمرات نوجویی و پاداش وابستگی تفاوت معناداری بدست نیامد. این نتایج تلویحات مهمی در آسیبشناسی اختلال وسواسی-اجباری دارد. بر این اساس، متخصصان میتوانند از این نتایج برای پیشگیری و درمان اختلال وسواس استفاده کنند.
سرشت
منش
نشانگان وسواس
دانش آموزان
2017
05
22
99
114
https://jsp.uma.ac.ir/article_540_1bc085c26b473a0002e7f1a25fd5d2e1.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
1
بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه همدلی و همدردی در دانشآموزان
محمد
نریمانی
وحید
فلاحی
یاسر
حبیبی
بهمن
زردی
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی­های روان­ سنجی پرسشنامه همدلی و همدردی در بین دانش­آموزان بود. بدین منظور 350 نفر دانش­آموز (130 پسر و 220 دختر) از دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان پارس­آباد به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه همدلی و همدردی پاسخ دادند. داده­ها با روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار LISREL 8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه­های همدلی شناختی 84/0، همدلی عاطفی 81/0 و همدردی 78/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 82/0 به دست آمد. اعتبار باز­آزمایی نیز در فاصله 2 هفته اجرا در دامنه 71/0 تا 78/0 به دست آمد. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است (­­056/0 =RMSEA). با توجه به نتایج به دست آمده، می­توان گفت که پرسشنامه همدلی و همدردی ابزاری مناسب برای سنجش همدلی و همدردی در دانش آموزان است.
همدلی
همدردی
تحلیل عاملی تاییدی
همسانی درونی
روان سنجی
2017
05
22
115
129
https://jsp.uma.ac.ir/article_541_b4a2266785266efed913f56656c16ff5.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
1
نقش سرمایهی روان شناختی در کاهش سکوت سازمانی دبیران مدارس شهر خرمآباد
ایرج
نیک پی
سعید
فرحبخش
مریم
زندکریمی
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه­ی روانشناختی درکاهش سکوت سازمانی دبیران می­باشد. روش تحقیق از نظر شیوه­ی گردآوری اطلاعات توصیفی(همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل کلیه­ی دبیران مدارس دوره­ی دوم متوسطه­ی شهر خرم­آباد به تعداد 1055 نفر می­باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 285 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شده­اند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ی سکوت سازمانی«ونداین، انگ و بوترو، 2003» و سرمایه­ی روانشناختی لوتانز و آوولیو(2007) بود. داده­های گردآوری شده به کمک نرم­افزار آماری 18 SPSS و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد، بین سرمایه ی روانشناختی و سکوت سازمانی رابطه­ی منفی و معنادار (01/0P<) وجود دارد. بین مؤلفه­های سرمایه­ی روانشناختی، خودکارآمدی، امیدواری و خوش­بینی به غیر از تاب­آوری با سکوت سامانی رابطه­ی منفی و معنادار (05/0P<) وجود دارد.
سرمایهی روانشناختی
سکوت سازمانی
دبیران
2017
05
22
130
158
https://jsp.uma.ac.ir/article_542_ece3c25990e88036f40e97e8988b345e.pdf