2024-03-29T09:53:56Z
https://jsp.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=112
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
3
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روانشناختی وابستهمدار و پیشرفتمدار در دانشآموزان دبیرستان
علی
بادان فیروز
سید موسی
طباطبایی
احمد علی
ناجی
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس کنترل روانشناختی وابسته مدار و پیشرفتمدار در دانشآموزان دبیرستان میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان دهدشت در سال تحصیلی 94-1393 بود. تعداد 310 نفر (168 پسر و 142 دختر) از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. همه آنها مقیاس کنترل روانشناختی وابسته مدار و پیشرفتمدار، پرسشنامه اضطراب بک و عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایجتحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس از دو عامل کنترل روانشناختی وابستهمدار و کنترل روانشناختی پیشرفتمدار اشباع شد. اعتبار مقیاس کنترل روانشناختی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 88/0 و هر کدام از خردهمقیاسها شامل کنترل روانشناختی وابستهمدار 86/0 و کنترل روانشناختی پیشرفتمدار 83/0 بدست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار است. نتایج نشان می دهدکه مقیاس کنترل روانشناختی وابسته مدار و پیشرفتمدار در جامعه دانشآموزان دبیرستانی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
مقیاس کنترل روانشناختی
وابستهمدار
پیشرفتمدار
تحلیل عاملی
دانشآموزان
2017
11
22
7
22
https://jsp.uma.ac.ir/article_582_090f172a35c73587f0881914fb2fd7b7.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
3
بررسی مقایسهای رابطهی نیازهای بنیادی روانشناختی خود تعیینگری و سازگاری فردی در دانشآموزان تیزهوش و عادی
حسین
جناابادی
عبدالوهاب
پورقاز
مهتاب
شعبانی
هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهای رابطهی نیازهای بنیادی روانشناختی خودتعیین گری و سازگاری فردی دانشآموزان تیزهوش و عادی می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. بدین منظور280 نفر از دانشآموزان تیزهوش و عادی مدارس شهر زاهدان با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای شخصیت کالیفرنیا و مقیاس نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. نتایج نشان داد، خودتعیینگری دانشآموزان عادی از تیزهوش بیشتر است. اما دانشآموزان از نظر سازگاری فردی، باهم تفاوت معناداری ندارند. همچنین نتایج رابطه ی معناداری بین خودتعیینگری و سازگاری فردی دانشآموزان نشان میدهد(01/0P<). نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که نیاز به ارتباط و نیاز به شایستگی به میزان 33 درصد میتوانند سازگاری فردی دانشآموزان را پیش بینی نمایند. بنابراین وقتی نیازهای روانی دانشآموزان برآورده میشود، آنها به تکالیف درسی توجه بیشتری نموده و به انجام آنها علاقمند خواهند شد
خودتعیین گری
سازگاری فردی
تیزهوش
دانشآموزان
2017
11
22
23
45
https://jsp.uma.ac.ir/article_583_ff261e8a3153cee4dca9a869fe565c77.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
3
بررسی نقش واسطهای جو مدرسه در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی- سازمانی معلمان
یاسر
رضاپور میرصالح
محمد
سعید سلطانی
مینا
نصوحی
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای جو مدرسه در ارتباط بین توانمندسازی و رفتارشهروندی-سازمانی معلمان انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود و جامعه آن را کلیه معلمان شهرستان نایین در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دادند. از بین جامعه، 197 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به مقیاسهای توانمندسازی اعضای مدرسه شورت و رینهارت (SPES)، رفتار اضافه بر نقش معلم سومچ و دراچ-ژاوی (ERBS) برای سنجش رفتار شهروندی-سازمانی و شاخص جو سازمانی مدرسه هوی و همکاران (OCIS) پاسخ دادند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که توانمندسازی معلمان تأثیر مستقیم معنی داری بر جو سازمانی مدرسه و رفتار شهروندی-سازمانی آنها میگذارد، همچنین توانمندسازی معلمان از طریق بهبود جو مدرسه بر رفتارشهروندی-سازمانی معلمان نیز تأثیر غیرمستقیم دارد (001/0>p). این یافته نشان میدهد که مدل مفروض در پژوهش حاضر از برازش مناسبی برخوردار است و جو مدرسه نقش واسطهای معنی داری در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی-سازمانی معلمان ایفا میکند. بنابراین میتوان با توانمندسازی معلمان، هم در جهت بهبود جو سازمانی مدرسه اقدام کرد و هم رفتار شهروندی سازمانی آنها را افزایش داد.
جو مدرسه
توانمندسازی
رفتار شهروندی-سازمانی
معلمان
2017
11
22
46
64
https://jsp.uma.ac.ir/article_584_d23b6b33e5e6b6744ba77d263f9ba14f.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
3
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
علی
شیخ الاسلامی
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل در سالتحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند. برای انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان مدارس پسرانهی دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل، دو مدرسه انتخاب شد، سپس با مراجعه به کارنامۀ تحصیلی دانشآموزان کلاسهای این مدارس، از هر مدرسه یک کلاس با دانشآموزان پیشرفت تحصیلی پایین انتخاب گردید و در نهایت از هر کلاس 15 دانشآموز با پیشرفت تحصیلی پایین انتخاب شده و بهطور تصادفی در ﮔﺮوه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش، 8 جلسه راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی آموزش داده شد. برای جمعآوری داده­ها از مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومن و راتبلوم استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین مورد تایید قرار گرفته است و دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری اهمالکاری تحصیلی کمتری داشتند (01/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش است.
: راهبردهای یادگیری شناختی
راهبردهای یادگیری فراشناختی
اهمالکاری تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
2017
11
22
65
84
https://jsp.uma.ac.ir/article_585_fb370bf9c0cc9589c6325d15ab4076a8.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
3
تأثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی برکاهش مشکلات سلوکی دانش آموزان دختر بی سرپرست
سمیه
کشاورز
علیرضا
کاکاوند
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی برکاهش مشکلات سلوکی دختران بی سرپرست شهر تهران انجام شد. روش این پژوهش ، نیمه آزمایشی و از نوع طرحهای پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 40 نفر از دانشآموزان که دارای مشکلات سلوکی بودند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تشخیص اختلال سلوک شهریوری وهمکاران استفاده شد. دوره آموزشی مهارت حل مسئله در 7 جلسه در طول 7 هفته برگزارگردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس یک راهه استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش الگویابی حل مسئله در کاهش مشکلات سلوکی موثر است. در واقع ، آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی باعث کاهش پرخاشگری، خرابکاری، روابط بین فردی ضعیف و افزایش مسئولیت پذیری در دختران بی سرپرست می باشد. بنابراین، یافتههای پژوهش دلالت بر آن دارد که از آموزش الگویابی حل مسئله اجتماعی به عنوان شیوه ای برای کاهش میزان اختلال سلوک دانشآموزان می توان استفاده کرد.
آموزش الگویابی حل مسئله
مشکلات سلوکی
دختران بی سرپرست
2017
11
22
85
101
https://jsp.uma.ac.ir/article_586_539fc1f503bcb6fab87dc5e50ea43fe0.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
3
پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان براساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری
افسانه
لطفی عظیمی
فریبرز
درتاج
غلامعلی
افروز
محترم
نعمت طاوسی
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان براساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستانهای دورهی دوّم متوسطه دخترانه و پسرانه دولتی تهران در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل میدادند که 560 دانشآموز دختر و پسر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بهمنظورجمعآوری دادهها از مقیاس خودپنداشت تحصیلی، مقیاس درونی بودن افراد قدرتمند و شانس و از نمره معدل به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون درSPSS21 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم معناداری (01/0>P) وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 23 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان براساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری درونی به صورت مثبت قابل پیشبینی است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که با افزایش خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری درونی بر میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزوده میشود. بهعبارت دیگر خودپنداشت تحصیلی و مسندمهارگری از متغیرهای مهم در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است.
خودپنداشت تحصیلی
مسندمهارگری
پیشرفت تحصیلی
دانشآموزان
2017
11
22
102
115
https://jsp.uma.ac.ir/article_587_17830c0e24c972638858512222e973e3.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
3
تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تفکر انتقادی دانشآموزان
ایرج
نیک پی
سعید
فرحبخش
لیلا
یوسف وند
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تفکر انتقادی دانش­آموزان انجام گرفت. طرح پژوهش، نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم مدارس دولتی ناحیه دو شهر خرم­آباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. حجم نمونه به تعداد 56 نفر(28 نفر گروه آزمایش و 28 نفر گروه گواه) با استفاده از روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب گردید. سپس تنها گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قرار گرفت، بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه پس­آزمون و مجدداً دو ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. ابزار اندازه­گیری این پژوهش پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس بود. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تفکر انتقادی تأثیر معناداری داشت. ضمن این که­ نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید.
راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
تفکر انتقادی
دانشآموزان
2017
11
22
116
135
https://jsp.uma.ac.ir/article_588_44e0cd59aa254ac14294d6a7a720d17e.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1396
6
3
نقش ابعاد شخصیتی و سبکهای دلبستگی در پیش بینی رفتارهای سازگارانه نوجوانان زورگو
شهاب
ولیزاده شفق
شهنام
آزادمرد
عباس
ابوالقاسمی
جلیل
حاجیلو
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد شخصیتی هگزاکو و سبکهای دلبستگی در پیش­بینی رفتارهای سازگارانه نوجوانان زورگو صورت گرفته است. این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه نوجوانان زورگو مقطع دبیرستان منطقه 16 شهر تهران تشکیل می­دادند. نمونه پژوهش، تعداد 170 دانش­آموز زورگو بود که از میان دانش­آموزان شناسایی و به صورت در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده­ها، از فرم کوتاه پرسشنامه ابعاد شخصیتی هگزاکو، نسخه جدید پرسشنامه سبکهای دلبستگی، مقیاس تجدید نظر شده زورگویی ایلینویز و پرسشنامه سازگاری استفاده گردید. داده­های پژوهش، با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که صداقت-تواضع، توافق، وظیفه­شناسی، گشودگی به تجربه و دلبستگی ایمن با رفتارهای سازگارانه نوجوانان زورگو رابطه مثبت معنی­دار دارند(01/0>P). برونگرایی و دلبستگی ناایمن با رفتارهای سازگارانه نوجوانان زورگو رابطه منفی معنی­دار دارند (01/0>P). بین هیجان­پذیری و رفتارهای سازگارانه نوجوانان زورگو رابطه معنی­داری مشاهده نگردید(05/0<P). نتایج نشان داد که ابعاد شخصیتی هگزاکو و سبکهای دلبستگی، 7/76 درصد از واریانس رفتارهای سازگارانه نوجوانان زورگو را تبیین می­کنند.
ابعاد شخصیتی
سازگاری
سبکهای دلبستگی
زورگویی
نوجوان
2017
11
22
136
153
https://jsp.uma.ac.ir/article_589_a745f25896e48c42c93c10e2095b1d29.pdf