2024-03-29T15:46:24Z
https://jsp.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=155
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
مقایسه پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس دانشآموزان دختر و پسر پایة سوم تجربی
فوزیه
الهام پور
حمزه
گنجی
خدیجه
ابوالمعالی الحسینی
هدف این پژوهش مقایسه پیشرفت تحصیلی، درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس دانشآموزان دختر و پسر بود. نمونهای با حجم 300 دانشآموز (150 دختر و 150 پسر) سوم تجربی شهر دزفول با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه­های سرسختی، ادراک محیط کلاس و درگیری تحصیلی را تکمیلکردند. میانگین نمرات دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مدّ نظر قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیل واریانس چندمتغیّره به کار رفت. نتایج نشان دادند که جنسیّت بر متغیّرهای وابسته اثر معناداری دارد (001/0p< ). برای تعیین مکان معنادارشدن آماری اثر جنسیّت روی هر یک از متغیّرهای وابسته، تحلیل واریانس تک متغیّره به طور جداگانه اجرا شد. نتایج نشانداد بین میانگین پیشرفتتحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p< ). اما بین میانگین سرسختی و ادراک محیط کلاس دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری یافت نشد(001/0<p). لذا ضرورت دارد که والدین، برنامهریزان و معلّمان فرصتهایی را جهت درگیری و فعّالسازی، بهرهمندی از تکالیف چالشبرانگیز مفید برای رشد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هر دو جنس فراهمسازند.
ادراک محیط کلاس
پیشرفت تحصیلی
درگیری تحصیلی
سرسختی
2019
11
22
7
25
https://jsp.uma.ac.ir/article_838_ee5f70c40a0cb1c3df3a93b1abc1b91d.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
رابطه مباحث آیات الاحکام با جهتگیری مذهبی و سرمایه روان شناختی در دانش آموزان
بهنام
بهاری اودلو
فرهاد
ادریسی
محمد حسین
صائینی
حسین
مرادی
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین پایبندی به احکام بودن، جهت­گیری مذهبی و سرمایه روان­شناختی در میان دانش­آموزان بود. جامعه آماری دانش­آموزان دختر و پسر آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 97-98 بود. نمونه پژوهش تعداد ۵0 نفر دختر و پسر به سهم برابر که به شیوه نمونه­گیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند، افراد نمونه پرسشنامه­های عامل به احکام، سرمایه روان­شناختی لوتانز و پرسشنامه جهت­گیری مذهبی آلپورت را تکمیل کردند. برای تحلیل داده­های به دست آمده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. بر اساس ضرایب همبستگی عامل به احکام به استثنای جهت گیری مذهبی درونی با مؤلفه­های مربوط به سلامت روان­شناختی و جهت­گیری مذهبی بیرونی رابطه مثبت و معنادار داشت، جهت­گیری مذهبی بیرونی با عامل به احکام و کل مؤلفه­های مربوط به سرمایه روان­شناختی رابطه مثبت و معنادار داشت. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه همه مؤلفه­های مربوط به سرمایه روان­شناختی دارای تأثیر مثبت و معنادار بر پایبندی به احکام بودند و در آن میان مؤلفه­های اول و سوم به ترتیب بالاترین ضرایب مثبت را به خود اختصاص داده بودند.
مباحث آیات الاحکام
جهتگیری مذهبی
سرمایه روان شناختی
2019
11
22
26
39
https://jsp.uma.ac.ir/article_839_f5f12fab6429744768e60b43f2c59e5c.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
نقش هیجانات مثبت و منفی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانش-آموزان پسر ورزشکار
بهزاد
تقی پور
فائزه
غلامی
محمد جواد
رنجبر
زهرا
رستم اوغلی
رقیه
برزگران
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هیجانات مثبت و منفی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر ورزشکار بود. جامعه پژوهش تمامی دانشآموزان ورزشکار شهر آمل در سال تحصیلی 93- 1394 بودند که تعداد 100 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این افراد به مقیاس هیجانات مثبت و منفی پاور و بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی پاسخ دادند. تحلیل دادهها به روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه انجام شد. نتایج نشان داد که بین بهزیستی روان­شناختی با هیجانات مثبت ارتباط مثبت و معنادار و با هیجانات منفی ارتباط منفی و معنادار وجود دارد (01/0>P). تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد، هیجانات مثبت و منفی قادر به پیشبینی بهزیستی روان­شناختی دانشآموزان ورزشکار هستند (001/0>P). با توجه به تأثیرگذاری هیجانات بر بهزیستی روانشناختی توجه به ارتقاء هیجانات مثبت و تعدیل هیجانات منفی با استفاده از ورزش میتواند به افزایش بهزیستی روان­شناختی دانشآموزان کمک کند.
هیجان مثبت
هیجان منفی
بهزیستی روانشناختی
2019
11
22
40
55
https://jsp.uma.ac.ir/article_840_32edb4fe20c18fe122defd0d1331dde9.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
رابطه سبکهای ارتباطی والدین با خودشیفتگی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر بیرجند
حسین
جناابادی
مژگان
حسینی
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سبکهای ارتباطی والدین با خودشیفتگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان بیرجند بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1397-1398 که مشغول به تحصیل هستند را تشکیل میدهد که از میان آنها 360 نفر (بر اساس جدول مورگان) در این پژوهش شرکت و پرسشنامه سبکهای ارتباطی کوئرنر و فیتزپاتریک و پرسشنامه خودشیفته راسکین و تری را تکمیل کردند. از ضریب همبستگی و رگرسیون گام بهگام برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد بین سبک ارتباطی گفت و شنود بااحساس اقتدارطلبی، برتریطلبی و محق بودن رابطه معناداری وجود دارد، درحالیکه قدرت پیشبینی ارتباط خانوادگی از نوع همنوایی معنادار نبود؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت، خانوادههای با جهتگیری گفتوشنود، باعث افزایش ویژگیهای شخصیتی اقتدارطلبی، برتریطلبی و محق بودن در فرزندان خود میشوند.
سبکهای ارتباطی خانواده
خودشیفتگی
گفتوشنود و همنوایی
2019
11
22
74
86
https://jsp.uma.ac.ir/article_842_e28d8b754234ce37d94dd52bf1e96ef3.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
بررسی تحولی توانایی حل مسأله در دانشآموزان مقطع ابتدایی با استفاده از برج هانوی
زهرا
حسینی
جواد
حاتمی
فاطمه
نصرتی
هدف پژوهش حاضر بررسی فرآیند رشد شناختی کودکان 7 تا 12 سال در حل مسأله با استفاده از آزمون برج هانوی بود. روش پژوهش حاضر غیرآزمایشی و از نوع طرحهای عاملی سهراهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی (اول تا ششم) استان قم در سال تحصیلی 94- 1395 بود. تعداد 180 نفر (15 دختر و 15 پسر در هر پایه) بهروش تصادفی نظاممند انتخاب شدند. آنان پس از یادگیری، اقدام به انجام برج هانوی 3 دیسک و 4 دیسک نمودند و زمان و تعداد حرکت آنان ثبت شد. بهمنظور اطمینان از صحت یافتهها در سال 1395 آزمون پیگیری بهعمل آمد. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از روش اندازهگیری مکرر (طرح دو بین-یک درون) استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مختلف رشد توان حل مسأله در کودکان دارای رشد خطی است و توان حل مسأله در دختران و پسران افزایش داشت.به این معنا که توان حل مسأله در دختران و پسران با افزایش سن افزایش مییابد و حاکی از تکامل و بلوغ رشد عصبی- مغزی در آنان است.
حل مسأله
رشد شناختی
نظریه پیاژه
برج هانوی
2019
11
22
56
73
https://jsp.uma.ac.ir/article_841_5367688071d42abc35ffbc5d21349ae4.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
فراتحلیل عوامل و موانع مرتبط با افزایش خلاقیت دانشآموزان
سعید
سیف درخشنده
محمد
نریمانی
در این پژوهش عوامل و موانع مرتبط با افزایش خلاقیت دانش­آموزان، روی 59 طرح پژوهشی و پایان نامه در ارتباط با موضوع خلاقیت دانش­آموزان به روش فراتحلیلی و با استفاده از آزمون­های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. یافته­ها نشان دادهاند که از میان عوامل و موانع مورد بررسی، روش تدریس، راهبرد یادگیری، عامل تحصیل، عامل مدرسه، عامل معلم، عامل خانواده، مشارکت در فعالیت مدرسه، عزت نفس، انگیزش، زبان گویشی، باورهای معرفت شناختی، بازی، خودپنداره، منبع کنترل، خودکار­آمدی، جایگاه مهار و سبک تفکر، رابطه معنادار با خلاقیت دانش­آموزان داشتند و بنابراین تأثیر بالایی در افزایش خلاقیت داشتند و ویژگی­های شخصیتی دانش­آموزان، هوش، طبقه اجتماعی، یتیم بودن دانش­آموزان، اضطراب، عامل مدیریت مدرسه، منابع و تجهیزات و فعالیت­های هنری خلاقه رابطه معنادار با خلاقیت دانش آموزان نداشتند. بر این اساس تأثیر چندانی در افزایش خلاقیت دانش آموزان نداشتند. همچنین نتایج آزمون­های T استودنت و تحلیل واریانس نشان داد که اندازه اثر جنسیت دانش­آموزان و تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی، تأثیری در میزان خلاقیت دانش­آموزان ندارد
خلاقیت
فراتحلیل
اندازه اثر
2019
11
22
109
126
https://jsp.uma.ac.ir/article_844_54c06ba75a550f6d3d773b03af6c229c.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
نقش پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روانشناختی معلمان در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان راهنمایی شهر تبریز
سیده سارا
شهابی
علی
جعفری
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روان­شناختی معلمان در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان راهنمایی بود. پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان و دانشآموزان شهر تبریز بود. نمونه پژوهش، 100 نفر از بین معلمان و 500 نفر دانش­آموز شهرتبریز که به صورت خوشهای چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه پرخاشگری ویلیامز، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه بهزیستی روان­شناختی ریف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین پرخاشگری، افسردگی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان رابطه منفی و معنادار و بین بهزیستی روان شناختی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از متغیرهای مورد مطالعه نتایج 26 در صد از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط متغیر های پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، بهزیستی روان­شناختی و افسردگی تبیین می­شود. با توجه به مقادیر بتا، به ترتیب بهزیستی روان­شناختی، پرخاشگری کلامی، پرخاشگری فیزیکی و افسردگی به عنوان قوی­ترین متغیرها برای پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان هستند. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روان­شناختی معلمان می­تواند نقش مهمی را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان داشته باشد.
پرخاشگری
افسردگی
بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی
2019
11
22
127
146
https://jsp.uma.ac.ir/article_845_7effc210ccb28d938f679a59f699be88.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
تأثیر انگیزشی بازخورد عمومی و غیرعمومی بر یادگیری حرکتی دانش-آموزان دختر دوازده ساله
لیلی
علیزاده
فاطمه
سادات حسینی
حدیث
صفری
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انگیزشی بازخورد عمومی و غیر عمومی بر یادگیری حرکتی دانش­آموزان دختر دوازده ساله است. گروه نمونه این پژوهش نیمه تجربی، شامل چهل دانش­آموز دختر دوازده ساله بود که به­طور تصادفی با تعداد برابر در دو گره بازخورد عمومی (G-FB) و بازخورد غیرعمومی (NG-FB) قرار گرفتند. از یک آزمون ضربه با پای ترجیحی به توپ فوتبال سایز متناسب به اهداف مربعی شکلی که به­صورت 50 در 50 سانتی متر بر روی دیوار و مماس با زمین بود، به عنوان ابزار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج داده­های دقت آزمودنی­ها از روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری­های مکرر در قالب یک طرح 2 4 (گروه * بلوک) برای مرحله اکتساب و یک طرح 2 2 (گروه * بلوک) برای مرحله بازخورد منفی و مرحله یادداری فوری از نظر آماری استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه آزمایشی نمرات دقت مشابهی را در روند اکتساب تکلیف به­دست آوردند، ولی در مرحله بازخورد منفی و آزمون یادداری فوری گروه بازخورد غیرعمومی نتایج بهتری در دقت ضربات به اهداف کسب کرده­اند. به نظر می­رسد هر چند که ممکن است جملات مختلف بازخورد تأثیر فوری بر عملکرد نداشته باشد، ولی می­تواند عملکرد حرکتی، یادگیری و انگیزه افراد را تحت تأثیر بگذارد.
انگیزش
بازخورد عمومی و غیرعمومی
یادگیری حرکتی
2019
11
22
148
162
https://jsp.uma.ac.ir/article_846_44e2484a9746b2f0087eeeb3e1cef882.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
مقایسه سرمایه روانشناختی، سازگاری اجتماعی و سبکهای عاطفی در دانشآموزان ورزشکار (فردی و گروهی) و غیرورزشکار
مهرداد
محرم زاده
مهدی
پاشائی
لیلا
نقوی
هدف تحقیق حاضرمقایسه سرمایه روان­شناختی، سازگاری اجتماعی وسبک­های عاطفی در دانش­آموزان ورزشکار (فردی و گروهی) و غیرورزشکار پسر استان اردبیل بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – مقایسهای بود. حجم نمونه (2457) نفر بودند و نمونه 376 نفر از بین دانش­آموزان پسرمقطع دوره متوسطه استان اردبیل انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای سرمایه روان­شناختی و پرسشنامه سازگاری اجتماعی و پرسشنامه سبک های عاطفی استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه روان­شناختی و سبک­های عاطفی رابطه معناداری وجود ندارد (05/0P >). اما بین سرمایه روان­شناختی و سازگاری اجتماعی همبستگی 36/0 وجود دارد که مثبت و معنادار است، بین سبک­های عاطفی فردی و سازگاری اجتماعی همبستگی 36/0 وجود دارد که مثبت و معنادار است، اما همبستگی بین سبک­های عاطفی گروهی 001/0 به­دست آمد که معنادار نیست.
: سرمایه روانشناختی
سازگاری اجتماعی
سبکهای عاطفی
دانشآموزان ورزشکار و غیرورشکار
2019
11
22
163
176
https://jsp.uma.ac.ir/article_847_f536ea95a75dd3bd860d382f8101a361.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1398
8
3
بررسی تأثیر باورهای فراشناختی بر بهزیستی تحصیلی با میانجیگری کمالگرایی دانش آموزان
سمیه
نصیرزاده
جواد
نرگسیان
هدف این پژوهش بررسی تأثیر باورهای فراشناختی بر بهزیستی تحصیلی با میانجی­گری کمال­گرایی دانش­آموزان شهر تهران است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش­آموزان منطقه 2 تهران است که 2700 دانش آموز بوده است. حجم نمونه 324 است. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه استاندارد باورهای فراشناختی ولز و کاترایت- هاتون و پرسشنامه کمالگرایی تریشورت، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی پیترینن است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی (روش مدلسازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. یافته­ها نشان داد که دانش­آموزان کمال­گرا، باورهای فراشناختی منطقی­تری دارند و و این خود عامل بهبود بهزیستی تحصیلی آنان است، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی می­تواند برای افـزایش بهزیستی تحصیلی دانش آموزان مهم باشد. همچنین در انتها راهکارهایی در این زمینه ارائه گردیدند.
باورهای فراشناختی
بهزیستی تحصیلی
کمالگرایی
2019
11
22
177
195
https://jsp.uma.ac.ir/article_848_f930964cd55ac2144c4757043a1dd65a.pdf