2024-03-28T18:12:58Z
https://jsp.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر سلامت روانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
هدایت
امیدوار
خسرو
امیدوار
عظیم
امیدوار
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزشی راهبردهای مدیریت زمان بر سلامت روانی و انگیزشپیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. این پژوهش به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزموناجرا شد. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دوره ی متوسطه ی شهرستان اردبیل تشکیلمی دهند. نمونه ی این پژوهش شامل 30 دانش آموز بود که به صورت تصادفی ساده از بین مناطق چندگانهانتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه ( 15 نفر)، قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها ازمقیاس سلامت عمومی گلد برگ و انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس استفاده شد. دادههای جمع آوریشده با تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایجتحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مدیریت زمان بر مؤلفه های سلامت روان تأثیر دارد. باتوجه به این که زمان یک منبع محدود به شمار می آید لزوم مدیریت آن، به خصوص در محیطهایآموزشی و برای دانش آموزان، از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیریت زمان
سلامت روانی
انگیزش
پیشرفت تحصیلی و دانش آموزان
2013
09
23
6
22
https://jsp.uma.ac.ir/article_69_15645e97704056fac3b09dadc05e58e5.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
تأثیر آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی بر مؤلفه های اضطراب در دختران دبیرستانی
پونه
باطنی
عباس
ابوالقاسمی
مهناز
علی اکبری دهکردی
محمود
هرمزی
این پژوهش با هدف تأثیر آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی بر مؤلفه های اضطراب در دختراندبیرستانی انجام گرفت. به این منظور از میان دانش آموزان مضطرب 50 نفر به صورت تصادفی انتخاب ودر دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. شرکتکنندگان دو گروه قبل و بعد از مداخله بهپرسش نامه ی اضطراب بک پاسخ دادند. شیوهی آموزشی نظم دهی هیجانی گراتز و گاندرسون در 13جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانسچندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی،اضطراب و مؤلفه های آن را در دانش آموزان به طور معناداری کاهش می دهد. این نتایج حاکی است کهآموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی با اصلاح باورهای نامناسب و رفتارهای غیرمنطقی در مورد هیجانهابه کاهش اضطراب افراد منجر میشود
اضطراب
نظم دهی هیجانی
آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی
2013
09
23
23
37
https://jsp.uma.ac.ir/article_70_682833b297791b8dfb1f044fd011faa5.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوه های فرزندپروری و ادراک از محیط عاطفی خانواده
منصور
بیرامی
پروانه
علائی
قلدری نوعی خشونت سطح پایین در مدرسه است که اخیرا مورد توجه روان شناسان مدرسه قرارگرفته است. هدف این پژوهش توصیفی، تعیین رابط هی قلدری و انواع آن با ادراک نوجوانان دختر ازمحیط عاطفی خانوادگی، شیوه های فرزندپروری و نیز شیوه های فرزندپروی والدین آنان در مدارس1390 ) بود. 387 دانش آموز و 147 نفر از مادران آنان با شیوه ی - راهنمایی دولتی شهر تبریز ( 91نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحل هی و تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسش نامه های فرزندپروریشیفر، بامریند و مقیاس قلدری پاسخ دادند. مبتنی بر نتایج، قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با شیوه یفرزندپروری مستبدان هی مادر و شیوه ی فرزندپروری ادراک شده ی مستبدانه و کناره گیر، رابطه ی مثبتداشت، این رابطه با شیوه ی ادراک شد هی مقتدارنه منفی بود. همچنین، محیط عاطفی خانواده با قلدری وانواع آن رابطه داشته و ب عد محبت نسبت به ب عد کنترل متغیر پیش بین قوی تری بود؛ سردی محیط خانوادگیبه تنهایی 9% تغییرات قلدری را پیش بینی کرد.
قلدری در مدرسه
شیوه های فرزندپروری
محیط خانوادگی
دانش آموز
2013
09
23
38
56
https://jsp.uma.ac.ir/article_71_337a98d99a95bc4f9105eebc6b7ce81f.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
مقایسه ی نگرش به ازدواج و طلاق و دلبستگی به همسالان در دانش آموزان پسر دبیرستانی خانواده های عادی و طلاق
رضا
خجسته مهر
جعفر
ممبینی
خالد
اصلانی
هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش به ازدواج و طلاق و دلبستگی به همسالان در فرزندان پسر خانواده هایعادی و طلاق است. جامعهی آماری این مطالعه را تمام دانش آموزان پسر دبیرستانی خانواده های عادی و طلاق90 تشکیل داده است. از این جامعهی آماری، نمونهای به تعداد 240 نفر به - شهر اهواز در سال تحصیلی 91روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسش نامهی،(ADS) پرسش نامهی نگرش به طلاق کینایرد و جرارد ،(MAS) نگرش به ازدواج براتن و روزنو پرسش نامهی جمعیتشناختی محقق ساخته استفاده (IPPA) پرسش نامهی دلبستگی به والدین و همسالانشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش مبنی بر نگرش مثبتتر فرزندان پسر خانواده های عادی به ازدواج ودلبستگی بیشتر به همسالان و نیز نگرش منفیتر آنها به پدید هی طلاق از تحلیل واریانس چندمتغیریاستفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نگرش پسران خانواده های عادی نسبت به ازدواج (MANOVA)مثبتتر و نسبت به طلاق منفیتر بود. نتایج پژوهش حاضر همچنین نشان میدهد که بین پسران خانواده هایعادی و طلاق از نظر دلبستگی به همسالان تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج به دست آمده و مضامینآموزشی و درمانی حاصل از این پژوهش به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است
نگرش
ازدواج
طلاق
دلبستگی
2013
09
23
57
75
https://jsp.uma.ac.ir/article_72_9d72247f1ef79f4bd1b247e09844df95.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه
زهرا
رستم اوغلی
توکل
موسی زاده
بابک
رضازاده
سهیلا
رستم اوغلی
هدف پژوهش حاضر نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقیدانش آموزان دختر دوره متوسطه بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را91 تشکیل میدهد. آزمودنی های - کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی شهر مشکین شهر در سال تحصیلی 92پژوهش شامل 120 نفر از دانش آموزان دختر شهر مشکین شهر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحل هایاز بین مدارس این شهر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تعلل ورزی دانش آموزان، مقیاسخودتنظیم گری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس ناگویی خلقی استفاده شد. یافته ها به روش آماری ضریبهمبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشانهمچنین ارتباط مثبت .(P<0/ داد که ارتباط منفی و معناداری بین خود تنظیم گری و ناگویی خلقی وجود دارد ( 001به عبارتی 66 درصد از ناگویی .(P<0/ و معناداری بین فراشناخت و تعلل ورزی با ناگویی خلقی وجود دارد( 001خلقی از طریق تعلل ورزی و باورهای فراشناختی تبیین میشود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تعلل ورزی و باورهایفراشناختی به واسطه خود تنظی مگری بر نارسایی هیجانی تأثیر می گذارد. دانش آموزان با خود تنظیم گری بالا کهراهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می کردند تعلل ورزی و ناگویی خلقی پایینتری داشتند و در نتیجهپیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود
تعلل ورزی
خودتنظی مگری
باورهای فرا شناختی
ناگویی خلقی
دانش آموزان
2013
09
23
76
96
https://jsp.uma.ac.ir/article_73_5294dcd5d07a0879433d931a62516a3f.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
ارتباط نگرش های تربیتی والدین با ابعاد سلامت روانی- اجتماعی (خودپنداره و تعامل اجتماعی) نوجوانان دختر
حمیده
ساربان
ابوالقاسم
عیسی مراد
زهرا
طبیبی
پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفه های نگرش تربیتی والدین و رابط هی آن ها با ابعاد سلامت روانی– اجتماعی(خودپنداره و تعامل اجتماعی) نوجوانان دختر انجام شده است. برای انجام دادن این پژوهشتعداد 120 دانش آموز دختر با میانگین سنی 14 سال از مناطق 2 و تبادکان آموزش و پرورش شهرستانمشهد به شیوه ی تصادفی خوشه ای گزینش شدند تا به آزمون فهرست عوامل حمایت کننده فردی ووالدینشان به آزمون سبک فرزندپروری یانگ پاسخ دهند. نتایج به دست آمده گویای آن بود کهمؤلفه های نگرش تربیتی والدین بر ابعاد سلامت روانی و اجتماعی نوجوانان تأثیر معنادار دارد. بدین معنا کههر چقدر والدین در سبک تربیتی خود از طرح واره های منفی بیشتر استفاده کنند، سطح سلامت روانی-اجتماعی فرزندان پایین تر خواهد بود. در مقابل، والدینی که در سبک تربیتی آن ها وجود طرح واره هایمنفی کمتر دیده شده است، از فرزندانی با خودپنداره و خودکارآمدی بالا و هم چنین سازگاری روانی واجتماعی قوی برخوردارند
نگرش تربیتی والدین
سلامت روانی- اجتماعی
خودپنداره
تعامل اجتماعی
2013
09
23
97
124
https://jsp.uma.ac.ir/article_74_5bdbef3ba99d014c5d20ad86951af88d.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
مقایسه ی اثربخشی شیوه های ارائه و تهیه ی نقشه های مفهومی بر درک مطلب
علی
سعیدی
علی اکبر
سیف
حسن
اسدزاده
صغری
ابراهیمی قوام
در این پژوهش اثربخشی شیوه های ارائه و تهی ه ی نقشه های مفهومی (ارائه ی نقشه های مفهومی از قبل آماده، نقشه کشیمفهومی مداد -کاغذی و نقشه کشی مفهومی رایانه ای) بر درک مطلب مورد مقایسه قرار گرفت . آزمودنیهای پژوهش عبارتبود از 66 دانش آموز سال سوم متوسطه ( 33 دختر، 33 پسر) که از بین دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان تربت حیدریه در1390 به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . این افراد در سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل - سال تحصیلی 91بهصورت تصادفی گمارش شدند . ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از : 1) متون آزمایشی، 2) آزمون درک مطلب، 3) نرمو 4) نقشههای مفهومی محقق ساخته. برای اجرای این پژوهش ابتدا از همه ی گروهها پیشآزمون درک ،Camp Tools افزارمطلب از متون آزمایشی به عمل آمد . سپس یک گروه همراه با متون آزمایشی نقشه های مفهومی از قبل آماده را مطالعه کردند .گروه دیگر نیز بعد از 4 جلسه آموزش نقشه کشی مفهومی به صورت مداد -کاغذی، از متون آزمایشی، نقش ه ی مفهومی تهیهکردند. گروه آزمایشی سوم نیز بعد از 5 جلسه آموزش نقشه کشی مفهومی به کمک رایانه، به تهی ه ی نقشه مفهومی، از متونآزمایشی اقدام نمودند . بعد از مطالعه یا تهیه نقشه مفهومی به دست گروه های مختلف، از آزمودنی ها خواسته شد تا به سؤالاتآزمون درک مطلب پاسخ دهند. گروه کنترل نیز متون آزمایشی را بدون تهیه یا ارائه نقشه ی مفهومی مطالعه کردند. یافتهها نشانداد که ارائه ی نقشه های مفهومی از قبل آماده نسبت به مطالعه متن های بدون نقشه مفهومی، درک مطلب آزمو دنیها را به طورمعناداری افزایش می دهد. ولی، تهی ه ی نقشه مفهومی توسط آزمودنی ها به کمک رایانه یا به صورت مداد -کاغذی، نسبت بهمطالعه متون آزمایشی بدون نقشه مفهومی (گروه کنترل )، تفاوت معناداری نداشت . نتیج ه ی اصلی این که بهترین راه برایافزایش درک مطلب، همراه نمودن نقشههای مفهومی از قبل آماده با متون مورد مطالعه دانش آموزان است.
نقشه مفهومی
درک مطلب
نقشهکشی مفهومی مداد-کاغذی
نقشهکشی مفهومی به کمک رایانه
2013
09
23
125
143
https://jsp.uma.ac.ir/article_75_d7f18d4e5d2c04407b0d67cc5514428a.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
پیش بینی آسیب های اجتماعی بر اساس مهار ت های زندگی در دانش آموزان
محمود
نجفی
ایمان ا...
بیگدلی
غلامرضا
دهشیری
اسحق
رحیمیان بوگر
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی آسیب های اجتماعی بر اساس مهار ت ها ی زندگی در دانش آموز انبود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود . 800 دانش آموز با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب وپرسش نامههای مهار ت های زندگی و آسیب های اجتماعی محقق ساخته روی آنها اجرا گردید . نتایج نشانداد که بین آگاهی از مهار ت ها ی زندگی و آسیب ها ی اجتماعی رابطه ی منفی معن ادار وجود دارد .رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول متغیر کنترل هیجانات وارد معادله رگرسیون شده و بهتنهایی 29 درصد از واریانس آسیب های اجتماعی را تبیین می کند. پس از آن مهارت خودآگاهی، تفکرخلاق، ارتباط بین فردی به ترتیب نقش مهم و معناداری در پیش بینی آسیب ها ی اجتماعی داشتند و درمجموع این متغیرها 34 درصد از تغییرات آسیب های اجتماعی را پیش بینی می کنند . بنا براین، آگاهی ازمهارت های زندگی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد و می توان با افزایش آگاهیدانش آموزان از این مهار ت ها نسبت به پیشگیری از آسیب ها اقدام کرد.
مهار ت های زندگی
آسیب های اجتماعی
دانش آموز
2013
03
21
144
163
https://jsp.uma.ac.ir/article_76_a228628b3d190e5704e43b7c33b7a38e.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1392
2
3
مقایسه ی پنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانش آموزان تیزهوش و عادی
محمد
نریمانی
مجتبی
عینی
حمیدرضا
دهقان
حانیه
غلامزاده
مجید
صفارینی
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی پنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانش آموزان عادی وتیزهوش دوره ی متوسطه ی شهر اردبیل بود. نوع پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه ی آماری پژوهش1390 بودند. - حاضر، شامل کلیه ی دانش آموزان تیزهوش و عادی متوسط هی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 80 نفر ( 40 تیزهوش و 40و (NEO-FFI) عادی)، انتخاب و همتا شدند. برای جمع آوری دادهها از دو پرسش نامه ی ابعاد شخصیتیپرسش نامه ی خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شد و برای تجزیه و تحلیلداده ها از تحلیل واریانسچندمتغیری(مانوا) استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که از ابعاد شخصیت، دو مؤلفه ی روانرنجورخوییو وظیفهشناسی در بین دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معناداری دارد علاوه بر این در متغیرنتایج این پژوهش نشان داد .(P<٠/ خودکارآمدی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت ( ٠٠١دانش آموزان تیزهوش از وظیفه شناسی و خودکارآمدی بالاتری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردارند کهاین امر در تعهد نسبت به انجام کارهای درسی و مسولیتپذیری بالاتر و به نوب هی خود با سلامت این گروه درارتباط است.
ابعاد شخصیت
خودکارآمدی
تیزهوش
2013
03
21
164
180
https://jsp.uma.ac.ir/article_77_80e0907c5b7012167d6fbd2caeebc50e.pdf