2024-03-28T14:50:10Z
https://jsp.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=46
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
بررسی تمایز یادگیری تلفیقی با یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی(چهره به چهره) در آموزش ریاضی
غلامعلی
احمدی
ندا
نخستین روحی
هدف این پژوهش بررسی تمایز یادگیری تلفیقی(مدل مارتین) با یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی(چهره به چهره)، در یادگیری ریاضی بود. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری این پژوهش تمام دانشآموزان دختر ورودی سال اول دورهی دوم متوسطهی شهر تهران بود که در کلاسهای آمادگی ورودی دبیرستان، در تابستان 1392 شرکت کردهاند. آزمودنیها شامل 30 نفر بود که از میان دانشآموزان یک دبیرستان بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه 10 نفره گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از سؤالات آزمون تیمز با اندکی تغییرات استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه(ANOVA) نشان داد برنامهی آموزش تلفیقی نسبت به دو شیوهی سنتی و الکترونیکی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان مؤثرتر بوده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینهی بهبود آموزش با توجه به پیشرفتهای علم و فناوری و بهرهگیری از مزایای هر دو شیوهی آموزش سنتی و الکترونیکی را دارد.
یادگیری تلفیقی
یادگیری الکترونیکی
گفتمان ریاضی
یادگیری ریاضی
2014
08
22
7
26
https://jsp.uma.ac.ir/article_194_f9c65dee680ab8a21e04cb1b9cd2168c.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
تبیین نقش ویژگیهای محیط شغلی و ساختار سازمانی مدارس بر تعهد سازمانی و تعهد حرفهای دبیران
محمد
حسنی
سوسن
بابازاده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه و پیشبینی تعهد سازمانی و حرفهای از طریق ویژگیهای محیط شغلی و ساختار سازمانی مدارس انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دبیران دبیرستانهای دخترانهی ناحیهی یک آموزش وپرورش شهر ارومیه بود که از میان آنان 172 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. دادههای بهدست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین ویژگیهای محیط شغلی با تعهد سازمانی و حرفهای رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد از بین ابعاد ساختار سازمانی، تمرکز با تعهد سازمانی و حرفهای رابطه معنادار منفی و بعد رسمیت با تعهد حرفهای رابطهی معنادار مثبت دارند. از بین ویژگیهای محیط شغلی، متغیرهای عدالت توزیعی و جو 34 درصد از واریانس تعهد سازمانی و متغیرهای عدالت توزیعی و اعتماد 20 درصد از واریانس تعهد حرفهای را تبیین کرد.
ویژگیهای محیط شغلی
ابعاد ساختار سازمانی
تعهد سازمانی
تعهد حرفهای
2014
08
22
27
47
https://jsp.uma.ac.ir/article_195_99b62915ab33d701c5128943a8fdcd4b.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
نقش هوش هیجانی، سن و جنسیت در پیشبینی فرسودگی شغلی مشاوران
سیامک
خدایی خیاوی
تحقیق با هدف نقش هوش هیجانی، سن و جنسیت در پیشبینی فرسودگی شغلی مشاوران مدارس مناطق همجوار مشگین شهر اجرا گردید. روش تحقیق از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری، مشاوران مدارس منطقه مشگینشهر، لاهرود و رضی در استان اردبیل بود که از بین آنها تعداد60 نفر به صورت تصادفی طبقهای با ملاحظهی جدول نمونهگیری مورگان انتخاب شدند(مرد 32 نفر و زن 28 نفر). برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی فرسودگی ماسلاچ و برای گردآوری دادههای هوش هیجانی از پرسشنامهی هوش هیجانی شات استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: هوش هیجانی با 95 درصد اطمینان، فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند؛ سن تقویمی با 99 درصد اطمینان، فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند. جنسیت با 95 درصد اطمینان در پیشبینی فرسودگی شغلی مشاوران تأثیر معناداری ندارد. پیشنهاد میشود برای جلوگیری از فرسودگی شغلی مشاوران شرایط کاری آنان مورد بررسی و از مولفههای هوش هیجانی به عنوان عامل بازدارنده فرسودگی در قالب برنامههای مختلف آموزشی بهره برداری لازم به عمل آید.
فرسودگی شغلی
هوش هیجانی
مشاوران مدارس
سن تقویمی و جنسیت
2014
08
22
48
66
https://jsp.uma.ac.ir/article_196_178c8c8cb2e2a5f05e85d6e4615d9c5c.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
بررسی همهگیرشناسی رفتارهای بیمارگونهی خوردن و ارتباط آن با پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشآموزان دختر
سوران
رجبی
فریده سادات
حسینی
این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع رفتارهای بیمارگونهی خوردن و ارتباط آن با پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشآموزان دختر متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش زمینهیابی مقطعی و همبستگی بوده است. جامعهی آماری، دانشآموزان دختر پایه های اول تا پیش دانشگاهی شهر بوشهر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، 710 نفر از بین آنها انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامهی بازخورد خوردن(EAT-26) و پرسشنامهی پنج عاملی نئو- تجدید نظرشده(NEO-FFI-R) استفاده شد. نتایج نشان داد 25/2 درصد از نمونه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مشکوک به اختلال خوردن هستند. در پیشبینی رفتار رژیم لاغری در دانشآموزان دختر بر اساس 5 عامل بزرگ شخصیتی با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره نتایج نشان داد. صرفاً عامل باز بودن به تجربه یا انعطاف پذیری به طور مثبت میتواند رفتار رژیم لاغری دانشآموزان دختر را پیشبینی کند. همچنین در پیشبینی رفتار پرخوری و اشتغال ذهنی با غذا نتایج نشان داد صرفاً عامل بی ثباتی هیجانی یا روان رنجورخویی به طور مثبت میتواند پیشبینی کننده باشد اما هیچکدام از پنج عامل شخصیتی توانایی پیشبینی رفتار مهار دهانی دانشآموزان دختر را نداشت. این تحقیق نشان داد که میزان موارد مشکوک به اختلال خوردن در دانشآموزان دختر قابل توجه است و دو عامل شخصیتی باز بودن به تجربه و بی ثباتی هیجانی با اختلالات خوردن در دانشآموزان دختر مرتبط است.
رفتارهای بیمارگونهی خوردن
پنج عامل شخصیت
همه گیرشناسی
2014
08
22
67
81
https://jsp.uma.ac.ir/article_197_f7cf83f5427fb5cafdc2ea504fcaba90.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
اثربخشی آموزش والدینی بار کلی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیشدبستانی
فرامرز
سهرابی
حسن
اسدزاده
زهره
عربزاده کوپانی
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیش دبستانی منطقهی 10 شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه آزمایش و گواه با جایگزینی تصادفی است که برای اجرای پژوهش، در ابتدا 4 مهدکودک به طور تصادفی از میان مراکز پیش دبستانی منطقه 10 انتخاب و40 کودک از میان این مراکز به تصادف انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه، علائم مرضی کودکانCSI-4 توسط والدین و مربی، 30 کودک که در شاخص نافرمانی مقابلهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان نمره بالاتر از نمره برش کسب کردند، انتخاب شدند. برای تشخیص نهایی و دقیق با مادران هر یک از کودکان بر اساس ملاکهای تشخیص اختلال نا فرمانی مقابلهای موجود درDSM-IV مصاحبهای انجام شد. سپس مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای به روش جایگزینی تصادفی به 2 گروه 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل قرار گرفتند. والدین گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای آموزش به شیوه بارکلی را دریافت کردند. بعد از پایان جلسات، پس آزمون از آنها به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، در گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه، در مراحل پس آزمون کاهش معناداری در شدت نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای مشاهده شد. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که نافرمانی کودکان گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است و بین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نافرمانی مقابلهای دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر آموزش والدین به شیوه بارکلی میتواند روش کارآمدی در بهبود علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیش دبستانی باشد.
اختلال نافرمانی مقابلهای
آموزش والدینی بارکلی
نشانههای نافرمانی
کودکان پیش دبستانی
2014
08
22
82
103
https://jsp.uma.ac.ir/article_198_81a08c14f667130c4e0452191d763014.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
مقایسه ی تأثیر روشهای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه بر اضطراب امتحان دانشآموزان
علی
شیخ الاسلامی
نسترن
سیداسماعیلی قمی
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تأثیر روشهای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون سهگروهی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیهی دانشآموزان پسر مقطع پیشدانشگاهی شهر شهریار در سالتحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، دانشآموزانی که نمرات اضطراب امتحان بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. به یکی از گروههای آزمایشی، 8 جلسه برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و به گروه آزمایشی دیگر، 8 جلسه مهارتهای مطالعه آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه، هر دو در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان تأثیرگذار بود. بین دو گروه آزمایشی نیز تفاوت معناداری وجود داشت، که در این مورد، آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی نسبت به مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان دانشآموازن تأثیرگذارتر بود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که هر چند هر دو برنامهی آموزشی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان تأثیر دارد، امّا آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی تأثیرگذاری بیشتری دارد.
ذهنآگاهی
کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی
مهارتهای مطالعه
اضطراب امتحان
2014
08
22
104
121
https://jsp.uma.ac.ir/article_199_578cd264aa48368ed71579738baa737f.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
استفاده آسیب زا و نوع کاربری تلفن همراه در دانشآموزان دبیرستانی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت
اکبر
عطادخت
ویدا
حمیدی فر
عیسی
محمدی
هدف از این مطالعه، بررسی استفاده آسیب زا و نوع کاربری تلفن همراه در دانشآموزان دبیرستانی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش، متشکل از کلیهی دانشآموزان دبیرستانی بودند که در سال تحصیلی 1392- 1391، در مدارس شهر خلخال مشغول به تحصیل بودند. از بین این جامعه، نمونه ای به حجم 303 نفر (128 پسر و 175 دختر)، با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شده و با استفاده از مقیاس استفاده آسیب زا از تلفن همراه (COS)، پرسشنامهی نوع کاربری تلفن همراه و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس، اقدام به جمع آوری اطلاعات شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای آماری خی دو، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان استفاده از تلفن همراه در بین دانشآموزان دبیرستانی، بالاست (7/88 درصد) و این میزان در دانشآموزان پسر (4/98 درصد) بیشتر از دختران (7/81 درصد) است (01/0p<). بین انگیزش پیشرفت دانشآموزان استفاده کننده از تلفن همراه و دانشآموزانی که استفاده نمیکنند، تفاوت معناداری وجود دارد (01/0p<). همچنین نتایج نشان داد که استفاده آسیب زا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت رابطهی منفی دارد (05/0p<). این یافتهها ضرورت توجه جدی برنامه ریزان و مسئولین امر را به رواج روزافزون استفاده از تلفن همراه، استفاده آسیب زا از آن و بخصوص پیامدهای منفی آن را در دانشآموزان دبیرستانی نشان میدهد.
استفاده آسیب زا از تلفن همراه
عملکرد تحصیلی
انگیزش پیشرفت
دانشآموزان متوسطه
2014
08
22
122
136
https://jsp.uma.ac.ir/article_201_228bf3394e53f6a3522bafeb2fdd5e19.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
رابطه بین امید ،خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی
علی
عیسی زادگان
فرزانه
میکائیلی منیع
فیروز
مروئی میلان
هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر پایهی امید، خوشبینی و معنای تحصیل بود. 337 دانشآموز پیش دانشگاهی شهر ارومیه(201 دختر ، 136 پسر) به عنوان نمونه به شیوهی نمونهبرداری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان با مقیاس امید، آزمون تجدید نظر شده جهتمندی زندگی و پرسشنامهی معنای تحصیل ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که معنای تحصیل، امید، خوشبینی با عملکرد تحصیلی رابطهی مثبت معناداری دارد. از بین متغیرهای پژوهش، امید، خوشبینی و معنای تحصیل 6/25 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کردند. یافتههای این پژوهش ضرورت بازشناسی نقش امید، خوشبینی و معنی تحصیل را در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان مورد تاکید قرار میدهد.
عملکرد تحصیلی
امید
خوشبینی
معنای تحصیل
2014
08
22
137
152
https://jsp.uma.ac.ir/article_203_a61d97ace24430ac85796cd24951a471.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
مقایسهی اثر بخشی روشهای آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان مبتلا به افسردگی
رضا
گل پور
عباس
ابوالقاسمی
بتول
احدی
محمد
نریمانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهی اثر بخشی روشهای آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان مبتلا به افسردگی انجام شده است. برای این منظور تعداد 48 نفر از دانشآموزان افسرده مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر نوشهر به تصادف انتخاب و در گروههای آموزش(خود-دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان) و کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده مقیاسهای سلامت جسمانی، روانی و پرسشنامههای افسردگی و خوددلسوزی بود. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد آموزش خود-دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان در مقایسه با گروه کنترل در بهبود سلامت روانی دانشآموزان افسرده موثر بود. همچنین آموزش خود - دلسوزی شناختی در مقایسه با درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود مولفههای خود-دلسوزی دانشآموزان افسرده موثرتر بود. نتایج بیانگر این است که آموزش خود-دلسوزی عامل تاثیرگذار مهمی برای سلامت روانی است.
آموزش خود- دلسوزی شناختی
درمان متمرکز بر هیجان
سلامت جسمانی
سلامت روانی
افسردگی
2014
08
22
153
169
https://jsp.uma.ac.ir/article_208_76fde046f5053e94842d67173a2b0e6b.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
تبیین نقش اثربخشی مداخلهی بخشش فرایندمحور در کاهش انگیزههای انتقام جویی و دوری گزینی دانشآموزان پسر دورهی راهنمایی
فرشاد
لواف پورنوری
کیانوش
زهراکار
زهرا
آذرهوش فتیده
هدف ازپژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله­ی بخشش فرایندمحور به شیوۀ گروهی در کاهش انگیزه­های انتقام جویی و دوری گزینی دانشآموزان پسر بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.شرکت کنندگانتعداد 30 دانشآموز پسر مقطع راهنمایی بودند که در پرسشنامه­ی انگیزه­های بین فردی مرتبط با خطاکاری نمره­ی بالا گرفتند، با استفاده از نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه­ی انگیزه­های بین فردی مرتبط با خطاکاری (TRIM-12) بود که در پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. پروتکل مداخله­ی بخشش شامل 12 جلسه­­ی گروهی براساس الگوی انرایت بود که به صورت هفته­ای دوبار به اجرا در آمد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه تحلیل شد. تحلیل آماری نشان داد که انگیزه­های انتقام جویی و دوری گزینی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار کاهش یافته است. یافته­های پژوهش نشان داد که مداخله­ی بخشش می­تواند در محیط مدرسه برای جمعیت­های نوجوان به طور اثربخش به کار گرفته شود.
مداخلهی بخشش
انتقام
دوری گزینی
2014
08
22
170
185
https://jsp.uma.ac.ir/article_209_c3efc35777ed1988e17274eb7628bc37.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
اثربخشی قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود بازداری و برنامهریزی/سازماندهی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی
زهرا
مرادیان
علی
مشهدی
حمیدرضاآقامحمدیان
شعرباف
سید محسن
اصغری نکاح
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود بازداری و برنامهریزی/سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال ADHD بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. نمونهای متشکل از 20 پسر دانشآموز مبتلا به ADHD نوع ترکیبی با استفاده از شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و با شیوه گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش 14 جلسه آموزش کنشهای اجرایی با رویکرد قصه درمانی را دریافت و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزارهای سنجش عبارت بودند از: آزمون مازهای وکسلر، برج لندن و استروپ. روش تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش تحلیل کوواریانس چند متغیری بود. نتایج نشان داد که قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی منجر به بهبود معنادار کنش اجرایی بازداری و برنامهریزی/سازماندهی این کودکان شد. آموزش کنشهای اجرایی بازداری و برنامهریزی/سازماندهی در قالب رویکرد قصه درمانی در بهبود کنشوری اجرایی کودکان مبتلا به ADHD مؤثر است.
ADHD
کنشهای اجرایی
بازداری
برنامهریزی/ سازماندهی
قصه درمانی
2014
08
22
186
204
https://jsp.uma.ac.ir/article_210_980c0d29c762b989ce10ab297506ee63.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
تابآوری و هوش معنوی به منزلهی متغیرهای پیشبین خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان شهری و روستایی
محمدرضا
مشایخی دولت آبادی
مسعود
محمدی
پژوهش حاضر که در زمرهی تحقیقات همبستگی قرار دارد، در پی بررسی امکان پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس تابآوری و هوش معنوی در دانش­آموزان دبیرستانی شهری و روستایی انجام شده است. در این پژوهش 408 دانش­آموز 210 دختر (105 روستایی و 105شهری) و 198 پسر (99 روستایی و 99 شهری) در پایه سوم دبیرستانهای شهرستان جیرفت، با روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب و ارزیابی شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز، تابآوری کانر و دیویدسون و هوش معنوی کینگ استفاده شد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­ها نشان داد: تاب­آوری و هوش معنوی میتوانند به شکل مثبت و معنادار خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی کنند. همچنین، در دانشآموزان شهری، تنها تابآوری میتواند خودکارآمدی تحصیلی را به شکل مثبت پیشبینی کند. در دانشآموزان روستایی، هم تاب­آوری و هم هوش معنوی خودکارآمدی تحصیلی را به نحو مثبت پیشبینی میکند، اما در این میان هوش معنوی از قدرت پیشبینی کنندگی بالاتری برخوردار است. این مطالعه حاوی نگاهی به تلویحات نظری و کاربردهای عملی است.
خودکارآمدی تحصیلی
تابآوری
هوش معنوی
دانشآموزان شهری و روستایی
2014
08
22
205
225
https://jsp.uma.ac.ir/article_211_944bc40a7743bd0ed45061caaf3610b1.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
تبیین نقش اثر بخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر خودکارآمدی و عزت نفس دانشآموزان پسر پایهی اول دورهی متوسطه
توکل
موسی زاده
سلمان
شاهمحمدی
ابوالفضل
سلطان مرادی
این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی مهارتهای مقابلهای بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطهی شهرستان مشکینشهر انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمونـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری شامل: تمامی دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطه دبیرستانهای شهرستان مشکینشهر در رده سنی (15 سال) و در سال تحصیلی 92-91 بوده که حجم نمونه آن به تعداد 30 نفر از میان جامعه که عزت نفس و خودکارآمدی پایینی داشتند پس از ارائه آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و آزمون خودکارآمدی عمومی شرر و آدامز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه 15 نفری گمارده شدند. گروه آزمایش(تحت آموزش مهارتهای مقابلهای 8 جلسهای 5/1 ساعته قرار گرفت) و گروه کنترل که هیچ آموزش مقابلهای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزش مهارتهای مقابلهای هر دو گروه با هم مقایسه شدند تا اثر بخشی آموزش مهارتهای مقابلهای در گروه آزمایش مشخص گردد. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل آماری کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش ضمن همسویی تقریبی با یافتههای پژوهشی دیگر تأکید میکند که آموزش مهارتهای مقابلهای در جهت کنار آمدن دانشآموزان با چالشهای زندگی و افزایش عزت نفس و ایجاد باورهای خودکارآمدی در آنها موثر بوده است.
مهارتهای مقابلهای
عزت نفس
خودکارآمدی
2014
08
22
226
239
https://jsp.uma.ac.ir/article_212_ece52007d13558e60910d842025a63f6.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1393
3
2
اثربخشی آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و تفکر
سید سعید
واعظ فر
محمد علی
محمدی فر
محمود
نجفی
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و تفکر تأملی بود. جامعهی مورد مطالعه کلیه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان شهرستان دهدشت بود که در سال تحصیل 1392ـ1391 در دبیرستانهای این شهر مشغول به تحصیل بودند. تعداد افراد نمونه پژوهش 62 نفر در دو گروه و به ترتیب تعداد 31 نفر در گروه آزمایش و تعداد 31 نفر در گروه گواه بودند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش به روش سؤالات هدفمند توانسته در مؤلفه های درک و فهم تفکر تأملی، تأمل و تأمل انتقادی به طور معناداری تأثیر گذار باشد و تنها در مؤلفه عادت تفاوت معناداری را نشان نداده است. همچنین این شیوهی آموزشی در عملکرد ریاضی توانسته است تفاوت معناداری در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه ایجاد کند. یافتههای این پژوهشنشان داد که آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و مؤلفه های فهم، تأمل و تأمل انتقادی و تفکر تأملی اثر بخش است، بنابراین استفاده از این روش در دبیرستانها میتواند باعث بهبود عملکرد ریاضی و سطوح تفکر تأملی شود.
آموزش به روش سؤالات هدفمند
عملکرد ریاضی
تفکر تأملی
2014
08
22
240
252
https://jsp.uma.ac.ir/article_213_1bc33520cb8016032308b54b4c37f8f2.pdf