2024-03-29T01:51:05Z
https://jsp.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=96
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1395
5
4
تعیین ارتباط احساس تنهایی و حمایت اجتماعی با اعتیاد به تلفن همراه در دانشآموزان
حسین
جناابادی
اسدالله
شیرانی
مطالعه ی حاضر با هدف بررسی رابطه احساس تنهایی و حمایت اجتماعی با اعتیاد به تلفن همراه در دانشآموزان انجام گرفت. این مطالعه توصیفی - همبستگی (از نوع رگرسیونی) بوده که به شیوه نمونهگیری تصادفی – طبقهای تعداد 250 دانشآموز دختر و پسرسال چهارم متوسطه شهرخاش از طریق سه پرسشنامه ی استاندارد اعتیاد به تلفن همراه، احساس تنهایی و حمایت اجتماعی در سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با اسـتفاده از آمار ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرمافزار 21 SPSSمورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد میانگین نمره های دانشآموزان در دو متغیر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت بالاتر و در متغیر حمایت اجتماعی پایینتر از میانگین نظری یعنی 3 قرار دارد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین احساس تنهایی و اعتیاد به تلفن همراه رابطه مثبت و معنادار (001/0P<) و بین حمایت اجتماعی و اعتیاد به تلفن همراه رابطه منفی و معنادار (001/0P< ) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین مولفه های تنهایی، مولفه های تنهایی خانوادگی و اجتماعی و از بین مولفه های حمایت اجتماعی، مولفه حمایت خانواده توان پیش بینی اعتیاد به تلفن همراه در دانشآموزان را دارند. بنابراین پیشنهاد میشود در مدارس طی جلساتی ضرورت ایجاد روابط حسنه و دوستانه والدین با نوجوان مطرح شود، والدین از خطرهای استفاده بی رویه نوجوان از اینترنت آگاه شوند و نوجوانان خود را مورد حمایت عاطفی، وسیله ای و اطلاعاتی قرار دهند.
تنهایی
حمایت اجتماعی
اعتیاد به تلفن همراه
دانشآموزان
2017
02
19
7
30
https://jsp.uma.ac.ir/article_509_0f53565f3a2d43e4b9370ce68baef799.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1395
5
4
نقش حمایت اجتماعی مدارس بر رضایت از زندگی دانشآموزان: آزمون نقش میانجی رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی
محمد
حسنی
مهسا
اصغری
مهدی
کاظم زاده بیطالی
جواد
عبدلی سلطان احمدی
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی بر رضایت از زندگی دانشآموزان با توجه به اثر میانجی رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 2 شهر ارومیه به تعداد 7167 نفر بوده که از این تعداد 365 نفر به عنوان نمونه آماری به وسیلهی جدول مورگان بهصورت نمونهگیری در دسترس، جهت مطالعه انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامههای استاندارد حمایت اجتماعی واکس و همکاران، رضایتمندی (رضایت از زندگی و رضایت از مدرسه) گیلمن و همکاران، شایستگی تحصیلی هارتر و استراتهوف و ترفوس و خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین حمایت اجتماعی با شایستگی، خودکارآمدی، رضایت از مدرسه و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنیدار هستند. هم چنین بین متغیرهای شایستگی، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه با رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنیداری دیده شد. در عین حال با میانجی گری رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی، حمایت اجتماعی مدارس می­تواند رضایت از زندگی دانشآموزان را پیش­بینی کند. براساس یافته­های پژوهش نتیجه می­گیریم که هر گونه افزایش در حمایت اجتماعی مدارس همراه با افزایش در رضایت از زندگی، رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی از طرف دانشآموزان میباشد.
حمایت اجتماعی
رضایت از زندگی
رضایت از مدرسه
شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی
2017
02
19
31
51
https://jsp.uma.ac.ir/article_510_b0d1fde57b56fa322ebb910389366df6.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1395
5
4
بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان، با نقش واسطهای تمایز یافتگی در دانش آموزان
ناصر
یوسفی
احمد
امانی
صالح
حسینی
اضطراب امتحان دانش­آموزان از جمله مهمترین مسائلی است که نوجوانان را درگیر خود می­کند. عوامل متعددی در شکل­گیری و تقویت اضطراب امتحان نقش دارند که از آن جمله می­توان به عملکرد خانواده و سطح تمایزیافتگی افراد اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان با توجه به نقش واسطه­ای تمایز یافتگی در بین دانش­آموزان پسر است. پژوهش حاضر با روش کمی، توصیفی و از نوع همبستگی به روش تحلیل مسیر انجام شد بدین منظور نمونهای مشتمل بر140 دانش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای از میان دانش­آموزان پسر دبیرستانی شهرستان ملایر انتخاب شدند و به ابزار پژوهش یعنی پرسشنامه­های عملکرد خانواده (FAD)، سطح تمایز یافتگی (DSI) و اضطراب امتحان (TAQ) پاسخ دادند. داده­های پژوهش که با استفاده از روش­های همبستگی و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم­افزار­های SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان دادند که عملکرد خانواده به صورت مستقیم (298/0-) و غیر مستقیم یعنی از طریق تمایز­یافتگی (037/0-) بر اضطراب امتحان تاثیرگذار است و هر کدام از متغیر­های عملکرد خانواده و تمایز یافتگی رابطه منفی معناداری با اضطراب امتحان دارند.
تمایز یافتگی
اضطراب امتحان
عملکرد خانواده
دانشآموزان
2017
02
19
52
74
https://jsp.uma.ac.ir/article_511_4fecc5a024d433ab08b24bf650573fe0.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1395
5
4
تعیین نقش همدلی و سبک زندگی اسلامی در تبیین رفتار جامعه یار معلمان
اکبر
عطادخت
سجاد
بشرپور
حسین
دولتی
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش همدلی و سبک زندگی اسلامی در تبیین رفتار جامعه یار در معلمان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 95-94 بودند که از بین آنها تعداد 100 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی فهرست واکنشهای بین فردی دیویس، سبک زندگی اسلامی کاویانی و استدلال جامعه یار آیزنبرگ بودند.داده های گرد آوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان، ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که، بین همدلی و سبک زندگی اسلامی با رفتار جامعه یار رابطه وجود دارد، هم چنین سبک زندگی اسلامی پیش بینی کننده رفتار جامعه یار است. بنابر این میتوان گفت شیوه زندگی اسلامی نقش مهمی در تعاملات اجتماعی جامعه دارد و منجر به کاهش نابهنجاریهای اجتماعی میگردد،هم چنین وجود ظرفیت بالای همدلی در هر فردی، سبب تأثیرپذیری، از خود گذشتن، توجه به نیازهای دیگران و همدلی با آنان میشود.
همدلی
سبک زندگی اسلامی
رفتار جامعه یار
2017
02
19
75
84
https://jsp.uma.ac.ir/article_512_beb00d47c9a28d1a2c94153bfe45d842.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1395
5
4
نقش جهتگیری اهداف پیشرفت در عملکرد ریاضی: با میانجی گری خودنظم دهی دانشآموزان
بهمن
کُرد
هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه جهت­گیرهای اهداف پیشرفت با عملکرد ریاضی دانشآموزان و نقش میانجی­گری خودنظم­دهی در بین جهتگیریهای اهداف پیشرفت و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه دوم متوسطه بود. روش نمونهگیری مورد استفاده «روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای» است که 358 نفر بوده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و متغیرهای جهتگیری اهداف و راهبردهای خودنظم­دهی به عنوان متغیرهای پیش بین و عملکرد ریاضی به عنوان متغیر ملاک مدنظر قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جهتگیری اهداف پیشرفت میدلتون و میدگلی، راهبردهای خودنظم­دهی پینتریچ و دی­گروت و نمره درس ریاضی به عنوان عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد. یافته­ها نشان داد: بین خودنظم­دهی، متغیرهای جهتگیری اهداف تسلطی و جهتگیری اهداف عملکرد گرایشی و عملکرد ریاضی رابطه معنادار وجود دارد اما جهتگیری اهداف عملکرد اجتنابی با خودنظم­دهی و عملکرد ریاضی رابطه معنادار برقرار نیست؛ همچنین یافتهها حاکی از آنست که اثر مستقیم خودنظم­دهی و اثرهای مستقیم و غیر مستقیم جهتگیری اهداف عملکرد گرایشی و تسلطی بر روی عملکرد ریاضی مثبت و معنادار است. بنابراین، خودنظم­دهی نقش میانجی­گری معناداری و تسهیل گری بین جهت­گیری­های انگیزشی با عملکرد تحصیلی ریاضی ایفا میکند.
جهتگیری های اهداف
خودنظم دهی
عملکرد ریاضی
دانشآموزان
2017
02
19
85
100
https://jsp.uma.ac.ir/article_513_6611b36849a5c7e6d6b7a5b931c1f2c1.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1395
5
4
ارتباط بین الگوی بصری و توجه در طراحی آموزشی با کمک کامپیوتر برای کودکان با اختلال ADHD
نسرین
محمدحسنی
هاشم
فردانش
جواد
حاتمی
اختلال نارسایی توجه و فزون­کنشی به عنوان یکی از شایع­ترین اختلال دوران مدرسه با مشکلهای تحصیلی بسیاری همراه است که لزوم استفاده از مداخله های مناسب را ایجاب می­کند. یکی از راهبردهای موثر در زمینه آموزشی برای این کودکان آموزش مبتنی بر کامپیوتر است. پژوهش حاضر به دنبال یافتن راه حلی برای چالش پیش روی راهبرد مذکور، یعنی تشخیص زمان توجه یادگیرنده برای ارایه آموزش در بهترین زمان ممکن طرح ریزی شده است. بدین منظور طرح آزمایشی برای یافتن ارتباط بین الگوی بصری و توجه تدوین گردید. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 702 دانشآموز 9-11 سال در مقطع ابتدایی تشکیل میدادند که از این تعداد با اجرای آزمون تشخیصاختلال ADHD فرم معلم، تعداد 34 دانشآموز مبتلا به این اختلال به عنوان گروه آزمایش و 30 دانش­آموز عادی به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش eye tracker بوده و به منظور یافتن الگوی دیداری ازFC ،FL و تعداد لغتهای صحیح به یادآورده شده استفاده شد.نتایج این پژوهش همبستگی بالایی را بین دیدن و به­یادآوردن در دو گروه آزمایش و گواه نشان داد که این یافته می­تواند در طراحی آموزش­های هوشمند برای این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
آموزشهای هوشمند
اختلال نارسایی توجه و فزون کنشی
توجه
2017
02
19
101
116
https://jsp.uma.ac.ir/article_514_58799d271b8622fb56b2b7f88edb9470.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1395
5
4
نقش عملکرد خانواده و خودکارآمدی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان
محمد علی
محمدی فر
سکینه
کاظمی
الهه
زارعی مته کلایی
مطالعهی حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد خانواده و خودکارآمدی دانشآموزان با سازگاری اجتماعی آنها انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 250 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر امیریه بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه­های سازگاری بل، خود کارآمدی عمومی و ابزار سنجش کارکرد خانواده استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده و خودکارآمدی با سازگاری دانشآموزان رابطه وجود دارد و عملکرد خانواده و خودکارآمدی، سازگاری دانشآموزان را پیش بینی می­کنند. با توجه به اینکه محیط اطراف ما دائما در حال تغییر است، توانایی سازگاری با این شرایط حیاتی است، بنابراین توجه به عوامل اثر گذار بر سازگاری ضروری به نظر می­رسد.
عملکرد خانواده
خود کارآمدی
سازگاری
2017
02
19
117
131
https://jsp.uma.ac.ir/article_515_9dfcc824d03945eab1879acdd33e4e6d.pdf
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه
22520821
22520821
1395
5
4
بررسی میزان شیوع و عوامل مرتبط با سوءمصرف مواد در بین دانشآموزان متوسطه شهر سمنان
محمد
نریمانی
مجتبی
رجب پور
عذرا
احمدی
حسن
یاقوتی زرگر
زهرا
رستماوغلی
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع و عوامل مرتبط با سوء مصرف مواد در بین دانشآموزان متوسطه شهر سمنان انجام پذیرفت. برای اجرای این پژوهش ۴۰۰ دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای برای حضور در این پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه ی مشخصات عمومی و دموگرافیک و مقیاس های سلامت روانی (۲۸ –GHQ) و علل گرایش به سوء مصرف موادمخدر در جوانان به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافته های بدست آمده نشان داد ۳۱ نفر (۸/۷ درصد) از دانشآموزان حداقل یک بار تجربه مصرف مواد مخدر را داشته اند که از این تعداد ۲۶ نفر پسر و ۵ نفر دختر بودند. بین برخی از زیرمقیاس های نگرش دانشآموزان نسبت به مواد مخدر و مصرف آنان نیز رابطه معنی داری مشاهده شد. بین تمامی خرده مقیاس های سلامت روان و مصرف مواد مخدر نیز رابطه معنی داری مشاهده گردید. با این حال یافته های بدست آمده از آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد تنها متغیرهای جنس، علائم جسمانی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی در مدل مفید بوده و میتواند به عنوان پیش بینی کننده مصرف مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد.
شیوع شناسی
مصرف مواد مخدر
دانشآموزان
2017
02
19
132
145
https://jsp.uma.ac.ir/article_516_486da8a758f9f44a85c324332dcb2fe5.pdf