دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211220120320The role of social desirability, mental health and self-efficacy in
predicting academic achievement of female studentsنقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر62039d_1_2_91_1_15_1FAعباس ابوالقاسمیدانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیلیلا جوانمیریکارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20120310The aim of the present research was to<br />determine relationship between social desirability,<br />mental health and self-efficacy in predicting academic<br />achievement of gifted and normal students. The<br />research sample consisted of 240 normal and gifted<br />students who were selected through random sampling<br />method. To collect the data, Reality Distortion Scale,<br />General Health Questionnaire and Self-Efficacy Scale<br />were used. The research results showed that social<br />desirability (-0.29 vs -0.52), mental health (0.21 vs<br />0.24) and self-efficacy (0.21 vs 0.38) are related to<br />academic achievement in normal and gifted students.<br />The results of multiple regression showed that social<br />desirability, mental health and self-efficacy accounted<br />for 12 percent of variance of academic achievement in<br />gifted students, while 31 percent of variance of<br />academic achievement in normal students. The results<br />indicated that high levels of mental health and selfefficacy,<br />and low level of reality distortion increases<br />academic achievement.هدف این مطالعه، تعیین نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی<br />و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تح صیلی دانش آموزان عادی و<br />تیزهوش است. نمونه ی این پژوهش ، شامل 240 دانش آموز دختر بود که از<br />میان دانش آموزان پایه های دوم و سوم دبیرستان های عادی و تیزهوش شهر اردبیل<br />به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها از مقیاس<br />تحریف واقعیت، پرسشنامه ی سلامت عمومی و مقیاس خودکارآمدی<br />،(-0/ 0 در مقابل 29 / استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد که تحریف واقعیت ( 52<br />( 0/ 0 در مقابل 38 / 0 ) و خودکارآمدی ( 21 / 0 در مقابل 24 / سلامت روانی ( 21<br />با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عادی و تیزهوش رابطه ی مثبت<br />معنی داری دا رند. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که<br />حدود 12 درصد واریانس مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز<br />هوش توسط متغیرهای مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و<br />خودکارآمدی تبیین می شود؛ در صورتی که در دانش آموزان عادی این<br />مقدار حدود 31 درصد بود. این نتایج نشان می دهد که سطح پایین<br />مطلوبیت اجتماعی و سطوح بالای سلامت روانی و خودکارآمدی،<br />پیشرفت تحصیلی را افزایش می دهند.https://jsp.uma.ac.ir/article_39_50b09cbf0a5887c4f6b423dd03e0c796.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211220120621Correlatives of individual identity in high school female students
in Ardabil cityهمبسته های هویت یابی فردی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی شهرستان اردبیل213840d_1_2_91_5_15_2FAنادر حاجلواستادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعلی رضایی شریفدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیشهرام واحدیعضو هیأت علمی دانشگاه تبریزJournal Article20120324The aim of this study was to study<br />individual identity in high school girl students of<br />Ardabil city in which the self esteem¸ religious<br />orientation¸ mental health¸ and the influences of<br />peers and parents on students were studied as<br />correlatives of identity. In accordance with the nature<br />of the topic, the current study was descriptivecorrelation<br />in method. The sample involved 357<br />female high school students who were selected by<br />cluster sampling. All the data were gathered from<br />adolescence female students¸ using Adams's identity<br />questionnaire¸ religious orientation of Alport, selfesteem<br />of Rosenberg¸ mental health of Goldberg and<br />the researcher made questionnaire. In order to<br />analyze the data¸ the multiple regression analysis¸<br />and one way ANOVA was used .The results showed<br />that the various levels of identity can be predicted<br />fairly from religious orientation, self-esteem, mental<br />health, relationship with peers, and parental<br />influence. The obtained results have been discussed<br />in theoretical and empirical framework.هدف این تحقیق مطالعه هویت یابی فردی در دانش آموزان<br />دختر مقطع متوسطه بود که طی آن عزّت نفس، ارتباط با همسالان،<br />گرایش مذهبی، سلامت روان و نفوذ والدین به عنوان همبسته های هویت<br />فردی دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفته است . با توجه به ماهیت<br />موضوع و اهداف آن، تحق یق حاضربه شیو ه ی توصیفی - همبستگی اجرا<br />شده است . جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دبیرستان ها ی<br />دخترانه شهرستان اردبیل است. نمونه ی آماری شامل 357 نفر از<br />دانش آموزان دختر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند .<br />داده ها با استفاده از پرسشنام ههای هویت یابی آدامز، جهت گیری مذهبی<br />آلپورت، عزّت نفس روزنبرگ، سلامت روانی گلدبرگ و پرسشنامه ی<br />جمعیت شناختی محقق ساخته، جمع آوری شد . برای تجزیه و تحلیل<br />اطلاعات از رگرسیون چند گانه ی استاندارد (همزمان) استفاده شد . نتایج<br />نشان داد که از روی عزّت نفس، ارتباط با همسا لان، نفوذ والدین، میزان<br />مذهبی بودن و سلامت روان دانش آموزان می توان هر یک از سطوح<br />هویت یابی را ب ه خوبی پیش بینی کرد . نتایج به دست آمده، در چهارچوب<br />نظری و تجربی مورد بحث قرار گرفته است.https://jsp.uma.ac.ir/article_40_caf35a12ef61597d4cf14f35a913d416.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211220120621An examination of the effectiveness of a program based on
combining questioning the author and triarchic reading
comprehension approaches in improving the students’ reading
comprehensionبررسی اثربخشی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان395841d_1_2_91_5_15_3FAرویا راقبیاندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرامهناز اخوان تفتیدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهراالهه حجازیدانشیار گروهروانشناسی تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article20120513This study investigated the effectiveness<br />of a program developed on the basis of combining<br />Questioning the Author and Triarchic Reading<br />Comprehension approaches to improve the students’<br />comprehension of different texts in Persian language<br />(ancient fiction, modern prose and short story). To<br />this end, 71 second grade school boys of middleschool<br />from two classes were randomly chosen and<br />assigned to experimental and control groups. The<br />instruments of research were researcher-developed<br />pre-test and post-test reading comprehensions. The<br />program was in 8 sessions of (5 sessions whole class<br />discussions and 3 sessions group discussions) for<br />experimental of group the result indicated the<br />effectiveness of the program in improving reading<br />comprehension of students in experimental group in<br />the whole test and also in all the subtests. Using the<br />questions of Questioning the Author and Triarchic<br />Reading Comprehension approaches, teacher’s<br />modeling, and peers discussion led to an increase in<br />the students’ reading comprehension.در این پژوهش، سودمندی برنامه ی طراحی شده بر اساس<br />رویکردهای پرسش از نویسنده و در کخواندن سه وجهی در افزایش<br />درک مت نهای حکایت های کهن، نثر امروزی و داستان کوتاه<br />دانش آموزان دوره ی راهنمایی بررسی شد. بدین منظور 71 دانش آموز<br />پسر پایه ی دوم راهنمایی دو کلاس یک مدرسه راهنمایی به طور<br />تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گماشته شدند. ابزار پژ وهش<br />پیش آزمون و پس آزمون درک خواندن پ ژوهشگرساخته بودند. برنامه ی<br />طراحی شده برای گروه آزمایشی در هشت جلسه ( 5 جلسه ی بحث<br />کلاسی و 3 جلسه ی بحث گروهی) به کار گرفته شد. نتایج تحلیل<br />کوواریانس نشان دهنده ی عملکرد بهتر دانش آموزان گروه آزمایشی<br />نسبت به گروه گواه هم در کل آزمون و هم در تمامی خرده آزمون ها<br />بود. استفاده از پرس شهای رویکرد های پرسش از نویسنده و خواندن سه<br />وجهی؛ الگودهی معلم و بحث و گفتگو با همسالان به افزایش درک<br />خواندن دان شآموزان انجامید.https://jsp.uma.ac.ir/article_41_9f260cf87287f582e2402a3ca7682d4f.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211220120621A study of the impact of rational-emotive-behavioral therapy
(Ellis irrational beliefs) as group councelling methods on subscales
general health recovery in male high school studentsاثربخشی مشاورهی گروهی با روش عقلانی- عاطفی- رفتاری بر مولفههای سلامت عمومی در دانش آموزان پسر597642d_1_2_91_5_15_4FAغلامرضا رجبیدانشیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهوازسونا کارجو کسماییکارشناسی ارشد مشاورهی خانواده، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20120428The aim of this research was to investigate<br />the eٍٍٍٍffectiveness of group counseling emphasizing<br />the effect of Rational–Emotive –Behavioral Therapy<br />on sub-scales General Health Questionnaire in third<br />grade male high school students in Ahvaz city. 200<br />male students of education 1 and 4 regions were<br />randomly selected and General Health Questionnaire<br />(GHQ-28) completed. Then 30 male participants<br />were selected according to cut-off point in inventory.<br />Next, the participants were randomly assigned into<br />experimental and control groups (each group<br />comprising 15 students). The method of this study<br />was experimental design using pre-test and post-test<br />with control group. The participants in the<br />experimental group received 8 sessions of Rational–<br />Emotive–Behavioral Therapy, and no control group.<br />Data analysis was done through the analysis of<br />covariance. The findings by pre-test controlling<br />showed that group counseling training significantly<br />increase general health components among<br />experimental group. As a result, group counseling<br />emphasizing Rational–Emotive –Behavioral Therapy<br />is an effective method in reducing and improcing<br />high school students psychological sysmptoms.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاور هی گروهی با<br />تأکید بر روش درمان عقلانی- عاطفی-رفتاری، بر سلامت عمومی<br />دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه ی شهر اهواز صورت گرفت. در این<br />مطالعه جامعهی آماری شامل کلیهی دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل<br />89 بود. 200 دانش آموز - در دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 90<br />پسر به صورت تصادفی از دو ناحیه ی 1 و 4 آموزش و پرورش شهر<br />اهواز انتخاب شدند و به پرسشنام هی سلامت عمومی 28 ماده ای پاسخ<br />دادند. از بین این افراد 30 دانش آموز پسر بر اساس نقطهی برش در ابزار<br />فوق، به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) در یک طرح<br />آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل جایگزین شدند.<br />روش درمان عقلانی- عاطفی- رفتاری الیس بر روی گروه آزمایش در 8<br />جلسه اجرا گردید. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با کنترل<br />پیش آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مشاورهی گروهی،<br />باعث افزایش مولف ههای سلامت عمومی (کاهش افسردگی، اضطراب،<br />شکایات بدنی و بدکارکردی اجتماعی) دانش آموزان پسر در گروه<br />آزمایش شده است. در نتیجه، درمان گروهی عقلانی- عاطفی-رفتاری<br />الیس یک روش موثر در کاهش نشانه های روان شناختی و بهبود علائم<br />دانش آموزان پسر دبیرستانی است.https://jsp.uma.ac.ir/article_42_07e89755909c774693f086a9cd4bb315.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211220120621A study of family processes as predictors of behavior problems
among second grade high school students in Yasuojبررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان های شهر یاسوج7710343d_1_2_91_5_15_5FAیداله زرگراستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازراضیه محمدی بهرام آبادیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازسودابه بساک نژاداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شیهد چمران اهوازJournal Article20120314the family processes (including family<br />cohesion, family communication, family coping<br />strategies and family problem skills as predictors of<br />behavior problems among second grade high school<br />students in Yasuoj. The sample included 590 second<br />grade from high school students who were selected<br />by cluster random sampling from among 38 male<br />and female high schools. The students completed<br />Achenbach Youth Self-Report Scale(YSR). The<br />students whose scores of YSR were upper than one<br />standard deviation above the mean were classifiedas<br />behavior problem group and students whose scores<br />of YSR was lower than one standard deviation from<br />mean was classifiedas without behavior problem<br />group. Therefore the students of the two groups<br />completed Self-report Family Processes Scale (SFP<br />scale). The results of discriminant showed that linear<br />composition of family processes can predict the<br />behavior problems among second grade high school<br />students in Yasuoj.هدف این پژوهش، بررسی فرایندهای خانواده شامل: انسجام و<br />احترام متقابل خانواده، مهارت ارتباطی خانواده، مهارت مقابله ی خانواده<br />و مهارت تصمی مگیری و حل مسئل هی خانواده به عنوان پی شبین های<br />مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان شهر یاسوج بود.<br />جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ی دوم<br />88 بود. نمونه ی پژوهش به - دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی 89<br />حجم 590 نفر دان شآموز بود که به روش خوشه ای مرحله ای از 38<br />دبیرستان دخترانه و پسرانه ی شهر یاسوج انتخاب شد. از این میان افرادی<br />مساوی و ،(YSR) که نمره ی آن ها در آزمون مشکلات رفتاری آشنباخ<br />بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان گروه دارای<br />و افرادی که نمره ی آن ها در این آزمون، (N= مشکلات رفتاری ( 75<br />مساوی و پایین تر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان گروه<br />انتخاب شدند. سپس دانش آموزان این (N= بدون مشکلات رفتاری ( 75<br />دو گروه پرسشنامه ی فرایندهای خانواده، فرم ویژه ی فرزندان، را تکمیل<br />نمودند. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل تمایز مورد<br />تحلیل قرار گرفت. یافته ها بیانگر این بود که ترکیب خطی متغیرهای<br />فرایندهای خانواده، قادر است مشکلات رفتاری را در دانش آموزان پایه ی<br />دوم دبیرستان شهر یاسوج پیش بینی کند.https://jsp.uma.ac.ir/article_43_65e1aa7af052441fa1d20ddedbcaecd1.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211220120621A comparison of meta-cognitive beliefs of normal and talented
studentsمقایسه ی باورهای فراشناختی در دانش آموزان تیز هوش و عادی10411344d_1_2_91_5_15_6FAنیلوفر میکاییلیاستادیارگروه روانشناسی، دانشگاهمحققاردبیلی0000000155105983فریدون پاکپورکارشناسی ارشد روانشناسیمسعود گنجیاستادیار آمار، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20120313The aim of the present study was to<br />investigate meta-cognitive beliefs in normal and gifted<br />students. 60 male students (in 2 groups of 30) were<br />randomly selected. The research hypothesis was this:<br />There is a significant difference in meta-cognitive<br />beliefs between gifted and normal students. To test the<br />research hypothesis, the meta-cognitive questionnaire<br />with 30 questions was administered. The data were<br />analyzed using independent t-test. The results of the<br />study indicated that there is significant difference in<br />meta-cognitive beliefs of gifted and normal students. It<br />was also found that the two groups of students are<br />significantly different with regard to micro-factors of<br />cognitive self-awareness. However, no significant<br />difference was found between the members of the two<br />groups regarding cognitive confidence factors, positive<br />beliefs about anxiety and negative beliefs about<br />uncontrobaility and risk. It seems that due to higher<br />levels of IQ, gifted students are trying to closely control<br />their mental behavior, and as a result of this, enjoy<br />higher standards of self awareness. It seems, however,<br />that the components of positive and negative beliefs as<br />well as cognitive confidence are independent of IQهدف از این پژوهش، بررسی باورهای فراشناختی در<br />دانش آموزان تیز هوش و عادی بود . در این پژوهش 60 دانش آموز پسر در<br />دو گروه 30 نفر ی با روش نمونه گیری تصادف ی انتخاب و مورد مطالعه قرار<br />گرفتند. فرضیه ی تحق یق عبارت از ا ین بود که ب ین دانش آموزان ت ی ز هوش و<br />عادی در باورها ی فراشناخت ی تفاوت معن ی دار وجود دارد . بر ای سنجش<br />فرضیه از پرسشنامه ی فراشناختی 30 سؤالی استفاده شد. تجزیه و تحلیل<br />مستقل صورت گرفت . نتایج مطالعه نشان داد که t داده ها با استفاده از آزمون<br />بین دانش آموزان ت یز هوش و عاد ی در باورها ی فراشناخت ی تفاوت معن ی دار<br />وجود دارد. همچنین بین دانش آموزان تیز هوش و عادی در خرده عامل ها ی<br />خودآگاهی شناخت ی و باور درمورد ن ی از به کنترل افکار، تفاوت معن ی دار<br />وجود دارد اما در عامل های اعتماد شناخت ی، باورها ی مثبت درمورد نگران ی و<br />باورهای منف ی درمورد کنترل ناپذ یری و خطر، تفاوت معنی دار مشاهده نشد .<br />به نظر می رسد، دانش آموزان تیزهوش ب ه دلی ل برخوردار ی از سطوح بالاتر<br />هوش، تلاش می کنند تا بر نحوه عملکرد ذهنی خود توجه بی شتری نموده و<br />در نتیجه از معیار خودآگاهی بالاتری برخوردار هستند، اما مؤلفه های<br />باورهای مثبت و منفی و اعتماد شناخت ی ظاهراٌ مستقل از تأث یر هوش قرار<br />دارند.https://jsp.uma.ac.ir/article_44_97757fec9392bc886adbace4fbccf5b9.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211220120621The relationship between discipline desired behavior and family
functioning, locus of control and self-esteem of studentsرابطه ی رفتار مطلوب انضباطی با عملکرد خانواده، منبع کنترل و عزت نفس دانشآموزان11413445d_1_2_91_5_15_7FAغلامعلی یوسلیانیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلممجتبی حبیبیاستادیار پژوهشکدهی خانواده دانشگاه شهید بهشتیاسماعیل سلیمانیدانشجوی دکتری روانشناسی، عضو باشگاهپژوهشگران جوان واحد اردبیلJournal Article20120427The present study has been done to determine<br />the relationship and contribution of family functioning<br />variables (Problem solving, communication, role<br />performance, emotional responsiveness, emotional<br />intercourse, behavior control and overall functioning,<br />locus of control and self-esteem) in the prediction of<br />discipline desired behavior among high school students.<br />For this purpose, 380 high school students and deputies<br />of schools were selected with multi-stage sampling<br />method and studied. Pearson correlation and regression<br />analysis were used to analyize the data. The results<br />indicate that: there are significant positive correlation<br />there are between family functioning in all dimensions<br />(problem solving, communication, role performance,<br />emotional responsiveness, emotional intercourse,<br />controlling behavior and overall performance) and the<br />disciplinary desired behavior of students. Between locus<br />of control of students there is positive relationship and<br />discipline desired behavior. Between self-esteem of<br />students there is a significant positive relationship with<br />discipline desired behavior. From among the predictive<br />variables studied, variables of emotional intercourse,<br />self-esteem, and behavior control have been able to<br />predict the disciplinary desired behavior of studentهدف پژوهش حاضر بررسی سهم متغیرهای عملکرد خانواده<br />(حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، پاسخ دهی عاطفی، آمیزش عاطفی،<br />کنترل رفتار و عملکرد کلی)، منبع کنترل و عزت نفس در پی شبینی رفتار<br />مطلوب انضباطی دانشآموزان دبیرستانی بوده است. به همین منظور، 380<br />دانشآموز دبیرستانی و معاونین مدارس آنها با روش نمونه گیری چند<br />مرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. برای تجزیه و تحلیل<br />آماری از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده<br />است. نتایج به دست آمده بیانگر همبستگی مثبت و معنادار بین عملکرد<br />خانواده در همه ابعاد(حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، پاسخ دهی<br />عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) با رفتار مطلوب<br />انضباطی دانشآموزان؛ منبع کنترل درونی دانشآموزان با رفتار مطلوب<br />انضباطی و بین عزت نفس دانشآموزان با رفتار مطلوب انضباطی آنان<br />بود. نتایج رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، متغیرهای<br />آمیزش عاطفی، عزت نفس و کنترل رفتار توانستهاند رفتار مطلوب<br />انضباطی دانش آموزان را پیش بینی کنند.https://jsp.uma.ac.ir/article_45_f4ae9ba6ee269497d0ac797efe8aed6d.pdf