دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923The Effect of Academic Engagement on Students' Emotional Creativityآموزش مشغولیت تحصیلی بر خلاقیت هیجانی دانشآموزان617133910.22098/jsp.2021.1339FAفهیمه حسنیدانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-2852-0473فریبرز درتاجاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0002-9186-2196فریبرز باقریدانشیار گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانابوطالب سعادتی شامیراستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20211118The aim of this study was to investigate the effect of academic engagement on emotional creativity. The research method was quasi-experimental in two groups (experimental and control groups) with pre-test-post-test design. The population of the study was the sophomore female high school students in the academic year 2018-2019 in Qom. They were randomly placed in two equal groups. Both groups completed April (1999) Emotional Creativity Questionnaire as a pre-test, post-test. Data analysis was performed using covariance. The results showed that the educational intervention caused a significant change in emotional creativity and dimensions of readiness and innovation, so that it explains about 34.9% of emotional readiness, 35.3% of innovation and 37.5% of changes in emotional creativity (P=0.01). But in terms of effectiveness/originality, no significant difference was observed between the experimental and control groups. The results of this study has implications for improving academic characteristics, especially students'''' emotional creativity.هدف پژوهش بررسی آموزش مشغولیتِ تحصیلی بر خلاقیت هیجانی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی به صورت دوگروهی(گروه آزمایش و کنترل) باطرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعۀ آماری پژوهش، دانشآموزان دختر دورة دوم متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 97-1398بودند که50 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس سن، جنسیت، پایه، رشته تحصیلی و معدل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. هردوگروه پرسشنامۀ خلاقیت هیجانی آوریل(1999)، را بهعنوان پیشآزمون، پسآزمون تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که مداخلۀ آموزشی تغییر معناداری در خلاقیت هیجانی و ابعاد آمادگی و نوآوری ایجاد کرده است، بهطوری که حدود 5/37 درصد تغییرات خلاقیت هیجانی، 3/35 درصد نوآوری و 9/34 درصد آمادگی هیجانی، را تبیین میکند(01/0=P). اما دربعد اثربخشی/اصالت تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد. نتایج این پژوهش برای بهبود ویژگیهای تحصیلی به ویژه خلاقیت هیجانی دانشآموزان تلویحاتی را در بردارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_1339_f01672c185edaab4455ad9ad74d83d3f.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923The effect of mindfulness-based intervention on social anxiety and resilience in female high school studentsبررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر بهوشیاری بر نشانههای اضطراب اجتماعی و تابآوری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه1832134010.22098/jsp.2021.1340FAرسول حشمتیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریزJournal Article20211118The aim of this research was to investigate the effect of mindfulness-based intervention on social anxiety and resilience of female high school students. For this purpose, in an experimental design with pretest-posttest and control group, 40 female high school students were selected based on cut-off point of Social Phobia Inventory (SPIN) and Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). They were randomly assigned to control (n=20) and experimental (n=20) groups. The experimental group received mindfulness-based intervention for eight sessions and the control group did not receive any intervention. Both groups completed the questionnaires before and after the intervention. The data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed that mindfulness-based intervention had a significant effect on social anxiety (F=173.83, P=0.001) and resilience (F=67.578, P=0.001) of students. Accordingly, it can be concluded that mindfulness-based intervention is an effective method in modulating and regulating social anxiety and the resilience of female students.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مبتنیبر بهوشیاری بر اضطراب اجتماعی و تابآوری دانشآموزان دختر دوره متوسطه بود. بدین منظور، در یک روش تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، 40 دانشآموز دختر مقطع متوسطه با اضطراب اجتماعی بالا و تابآوری پایین براساس نقطه برش پرسشنامههای هراس اجتماعی کانور و پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون و بهصورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. این افراد بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش 20 نفره گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه تحت مداخله درمانی مبتنی بر بهوشیاری قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه ها را پرکردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد پردازش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر بهوشیاری بر کاهش میزان اضطراب اجتماعی(83/173=F و 001/0=P) و افزایش تابآوری (57/67=F و001/0=P) دانشآموزان تأثیر معناداری دارد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که مداخله مبتنی بر بهوشیاری روشی مؤثر در تعدیل و تنظیم اضطراب اجتماعی و تابآوری دانشآموزان دختر است.https://jsp.uma.ac.ir/article_1340_a11169eb296f0455e2127eb9c1638538.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923Structural modeling of predicting adolescents’ academic buoyancy, psychological playfulness and life orientation mediated by aesthetic intelligence in teenagersالگوی ساختاری پیشبینی سرزندگی تحصیلی، بازیگوشی روانشناختی و جهتگیری زندگی بر اساس خودناتوانسازی با میانجیگری هوش زیباشناسی در دانشآموزان نوجوانان3348134110.22098/jsp.2021.1341FAخسرو رشیددانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران0000-0002-8828-2107فضل الله حسنونددانشجوی دوره دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران0000-0002-5574-1311Journal Article20211118The purpose of this study was to explain the mediating role of aesthetic intelligence in the relation of self-handicapping on academic buoyancy, psychological playfulness and life orientation in teenagers. The population included all students of high schools in Poldokhtar city in 2017-2018 amounting to 3990 people. According to Krejcie and Morgan''s table, 350 participants were selected as the sample by multi-stage sampling. The following instruments were used to collect the data: Jones and Rudolph self-handicapping, Dehghanizadeh et al.’s academic buoyancy, Rashid et al.’s aesthetic intelligence, Shearer and Carver’s life orientation and Shen, Chick and Zinn’s psychological playfulness. The findings showed that the conceptual model of research was confirmed and self-handicapping had a significant and negative effect on aesthetic intelligence, academic buoyancy, psychological playfulness and life orientation. More importantly, aesthetic intelligence had a significant and positive effect on academic buoyancy and psychological playfulness, although, aesthetic intelligence did not have a significant effect on the participants’ life orientation. As result, in schools, self-handicapping has harmful effects on the psychological characteristics and educational outcomes of teenagers; nevertheless, relying on aesthetic intelligence can help reduce the adverse effects of this unfavorable trait and provide a good basis for the emergence of positive psychological and educational outcomes.پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی سرزندگی تحصیلی، بازیگوشی روانشناختی و جهتگیری زندگی دانش­آموزان نوجوان بر اساس خودناتوان­سازی با میانجی­گری هوش زیباشناسی انجام شد. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 96-1397 به تعداد 3990 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 350 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. افراد نمونه بر اساس روش نمونه­گیری تصادفی مرحله­ای انتخاب گردید. پرسشنامه خودناتوان­سازی جونز و رودولف، رزندگی تحصیلی دهقانیزاده و همکاران، هوش زیباشناسی رشید و مهدوی، جهتگیری زندگی شییر و کارور و بازیگوشی روانشناختی شن و همکاران مورد استفاده قرار گرفت. داده­ها با استفاده از نرمافزار SPSS21 و AMOS22 تحلیل شد. یافته­های پژوهش نشان داد که تأثیر خودناتوانسازی بر هوش زیباشناسی، سرزندگی تحصیلی، بازیگوشی روانشناختی و جهت­گیری زندگی منفی و معنادار بود و تأثیر میانجی­گرانۀ هوش زیباشناسی بر سرزندگی تحصیلی و بازیگوشی روانشناختی مثبت و معنادار، ولی بر جهتگیری زندگی معنادار نبود. در نتیجه، در فضای مدرسه، تکیه بر هوش زیباشناسی و بهره­گیری از درک زیبایی­های جهان پیرامون در نوجوانان میتواند زمینۀ کاهش اثرات زیان­بار خودناتوان­سازی و پدیدایی پیامدهای مثبت تحصیلی را فراهم سازد.https://jsp.uma.ac.ir/article_1341_a7f867f610d606f0ceda63a86ce0238c.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923Investigating the mediating role of fear of failure and difficulty in regulating emotion in the relationship between negative perfectionism and academic procrastinationبررسی نقش واسطهای ترس از شکست و دشواری تنظیم هیجان در رابطۀ بین کمالگرایی منفی با اهمالکاری تحصیلی4964134210.22098/jsp.2021.1342FAعلی رضایی شریفدانشیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-3502-8575محمد هرنگ زادانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیداود فتحیدانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20211119The aim of this study was to investigate the mediating role of fear of failure and difficulty in regulating emotion in the relationship between negative perfectionism and academic procrastination. The method of this research was descriptive-correlational. The population of the study consisted of high school students who were studying in Bastak education region of Hormozgan in the academic year 2018-2019. From this population, 234 male and female students were selected as the sample by multi-stage random cluster sampling. In this study, Frost Multidimensional Perfectionism Scale, Conroy Fear of Failure Scale, Gratz and Roemer Scale of Difficulty in Emotional Regulation, and Solomon and Rothblum Academic Procrastination Scale were used, and the data were analyzed using SPSS 20 and AMOSE 20 using multiple regression and path analysis. The results showed that the components of negative perfectionism have a positive and direct effect on fear of failure and difficulty in emotional regulation. The main results of the study showed that the mediating role of fear of failure and difficult components in emotion regulation in relation to the components of negative perfectionism with students'''' academic procrastination was confirmed and also the fit of the structural model of the research was confirmed.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای ترس از شکست و دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین کمالگرایی منفی با اهمالکاری تحصیلی انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دوره دوم متوسطه که در سال تحصیلی ۱۳۹7-۱۳۹8 در منطقه آموزش و پرورش بستک هرمزگان مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدادند. از این جامعه، ۲۳۴ نفر دانشآموز دختر و پسر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش مقیاس کمالگرایی چند بعدی فراست، مقیاس ترس از شکست کونروی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم مورد استفاده قرار گرفتند و دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و AMOSE 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای کمالگرایی منفی بر ترس از شکست و دشواری در تنظیم هیجانی اثر مثبت و مستقیم دارند. نتایج اصلی پژوهش نشان داد که نقش واسطهگری ترس از شکست و مؤلفههای دشواری در تنظیم هیجان در ارتباط میان مؤلفههای کمالگرایی منفی با اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان تأیید شد و همچنین برازش مدل ساختاری پژوهش نیز مورد تأیید قرار گرفت.https://jsp.uma.ac.ir/article_1342_f4abeaf8bb68e2cfc2a7da8715aed73f.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923The mediating role of communication interactions on the relationship between school entrance age and the birth order with students' academic achievementبررسی نقش واسطهای تعاملات ارتباطی در رابطۀ بین سن ورود به مدرسه و ترتیب تولد با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان8065134310.22098/jsp.2021.1343FAمریم شب افروزدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانغلامعلی افروزاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه تهرانعلی دلاوراستاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانحسن اسدزاده دهراییدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران0000-0002-2908-4522Journal Article20211119This research is intended to survey the mediating role of communication interactions on the relationship between school entrance age and the birth order with students' academic achievement of high school students in Rasht. This research is applied and cross-sectional. The population included all high school students in Rasht. The Carole Glass Interaction Questionnaire (1994), and the students' grade point average were used to collect data in order to measure their academic achievement. The findings revealed that the school entrance age and the birth order (β=0.25, R2=0.17), (β=0.15, R2=0.039) respectively and mediating communication interactions (Β=0.13, R2=0.022) (β=0.11, R2=0.16) directly influenced the academic achievement of the participants. It can be concluded that the school entrance age and the birth order are variables affecting academic achievement. In addition, communication interactions have a more effective role in this process.هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش واسطه­ای تعاملات ارتباطی در رابطۀ بین سن ورود به مدرسه و ترتیب تولد با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان رشت بود. روش به لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ زمان اجرا مقطعی است. جامعۀ آماری شامل همه دانشآموزان متوسطه شهر رشت است که به نمونه­ای متشکل از 250 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه تعاملات ارتباطی کارول گلاس و بررسی معدل­های دانش­آموزان و پرونده علمی آنان جهت اندازه­گیری پیشرفت تحصیلی جمعآوری شدند. یافتهها نشان داد که سن و ترتیب تولد هم به صورت مستقیم به ترتیب (25/0=β و 17/0= R<sup>2</sup>)، (15/0=β و 039/0= R<sup>2</sup>) و هم با میانجی­گری تعاملات ارتباطی(13/0=β و 022/0= R<sup>2</sup>)؛ (11/0=β و 16/0= R<sup>2</sup>)، بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار است. میتوان به این نتیجه رسید که سن و ترتیب تولد دو متغیر تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی هستند و با میانجی­گری تعاملات ارتباطی می­توانند تأثیر قوی­تری بر آن داشته باشند.https://jsp.uma.ac.ir/article_1343_0d8fb596038542ddbfa53f757fc87543.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923The effectiveness of Nahj al-Balaghah psychological teachings on life satisfaction and reduction of anxiety, stress and depression in adolescentsاثربخشی آموزش حکمت ها و آموزه های روان شناختی نهج البلاغه بر رضایت از زندگی و کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نوجوانان8196129910.22098/jsp.2021.1299FAاحمد شجاعیدانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلیپرویز پرزوراستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20211001The main purpose of this study was to investigate the effectiveness of Nahj al-Balagha's psychological teachings on life satisfaction and reducing anxiety, stress and depression in adolescents. The research method was experimental with pre-test and post-test with a control group. The population of this study was all male high school students (12th grade) in Ardabil city. For this purpose, 40 students were selected based on availability sampling and randomly divided into experimental and control groups. The students participated in this study by completing the Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS-21) and the Multidimensional Scale of Student Life Satisfaction, once before and once after the treatment sessions. The experimental group was taught the Nahj al-Balagha psychological instruction for 10 sessions, but the control group did not receive any training program. After data collection, the results were analyzed by SPSS software. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The results showed that through Nahj al-Balaghah's psychological teachings, the mean scores for life satisfaction in the experimental group significantly increased and their mean scores of anxiety, stress and depression decreased. According to the results of this study, it can be said that group training of Nahj al-Balaghah psychological trainings is an effective method in promoting adolescent's psychological health.<br /> هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش حکمت­ها و آموزه­های روان­شناختی نهج­البلاغه بر رضایت از زندگی و کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نوجوانان بود. روش پژوهش، آزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه، کلیۀ دانشآموزان پسر دوره متوسطه (پایه دوازدهم) شهرستان اردبیل در نظر گرفته شدند. بدین منظور تعداد 40 نفر از دانشآموزان، بر اساس نمونه در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردید. دانشآموزان در نظر گرفته شده با تکمیل مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21) و مقیاس چند جنبه­ای رضایت از زندگی دانشآموزی، یک بار قبل و یک بار بعد از اجرای جلسات آموزشی در این پژوهش شرکت نمودند. در این مطالعه آموزه­های روان شناختی نهجالبلاغه طی 10 جلسه به گروه آزمایش، آموزش داده شد، اما گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی را دریافت نکرد. بعد از جمع­آورى داده­ها، نتایج توسط نرم افزار آمارى SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. براى تحلیل داده­ها از آمار توصیفى و آمار استنباطى استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش حکمت­ها و آموزه­های روان­شناختی نهجالبلاغه، میانگین نمرات رضایت از زندگی در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش و میانگین نمرات اضطراب، استرس و افسردگی آنان کاهش یافته اســت. با توجه به نتایج بهدستآمده در این مطالعه، میتوان گفت آموزش آموزه­های روان شناختی نهجالبلاغه به صورت گروهی، روش مؤثری در ارتقای سلامت روان­شناختی و کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نوجوانان است.<br /><span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b ChMk0b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0" data-number-of-phrases="1"> </span></span>https://jsp.uma.ac.ir/article_1299_c389fac79f0c17e57a76a36d088dc479.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923Evaluating the effectiveness of body psychotherapy on practical intelligence capabilities of elementary studentsبررسی تاثیر روان درمانی بدنی بر قابلیتهای هوش عملی دانشآموزان ابتدایی97107134410.22098/jsp.2021.1344FAفاطمه غنائیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-7182-2034ایمان الله بیگدلیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-2116-3402کاظم رسول زاده طباطبائیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20211119The purpose of this study was to investigate the effectiveness of body psychotherapy on the practical intelligence capabilities of elementary students. In this regard, pre-test and post-test design with control group was used and this was a quasi-experimental study. The population of the study consisted of four elementary public school students of (two for males and two for females) in District Six of Mashhad who were studying during 2018-2019 academic year. Using availability sampling, 42 elementary students were randomly assigned to two groups: 10 boys and 10 girls in the control group, 12 boys and 10 girls in the experimental group who received body psychotherapy. Body psychotherapy was provided to the experimental group in 36 sessions of 60 minutes for 3 months and during this period the control group was put on the waiting list. The measuring tool used in this study was Goodenough Intelligence Test. Covariance analysis was used to analyze the data. By applying two-group covariance analysis test to compare post-test differences between the two groups, with pre-test control, the results showed that body psychotherapy had a significant effect on increasing the practical intelligence capabilities of elementary students (pاین پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان درمانی بدنی بر قابلیتهای هوش عملی دانشآموزان ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع شبه­آزمایشی بود و در این راستا، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان ابتدایی 4 مدرسه دولتی(دو پسرانه- دو دخترانه) در ناحیه 6 شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 97- 1398مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس 42 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی در دو گروه به صورت تصادفی گمارش شدند: 10 نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه کنترل، 12 نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه آزمایش تحت مداخلۀ روان درمانی بدنی قرار گرفتند. دوره روان درمانی بدنی برای گروه ازمایش در 36 جلسه 60 دقیقهای به مدت 3 ماه ارائه گردید و در این مدت گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزار سنجش مورد استفاده در این پژوهش آزمون هوش گودیناف بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. با اجرای آزمون تحلیل کواریانس دو گروهی برای مقایسه تفاوتهای پس آزمون دو گروه، با کنترل پیشآزمون، نتایج نشان داد که روان درمانی بدنی در افزایش قابلیتهای هوش عملی دانش آموزان ابتدایی تأثیر معناداری داشته است (05/0>p).https://jsp.uma.ac.ir/article_1344_7f09f90a7f36063cfe0562193fa9f279.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923Comparing three methods of time out, cognitive restructuring, cognitive diffusion in elementary students' self-controlمقایسه سه روش محرومسازی، بازسازی شناختی، گسلششناختی بر خودکنترلی دانشآموزان ابتدایی108119134510.22098/jsp.2021.1345FAرسول کردنوقاییدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانابوالقاسم یعقوبیاستاد گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-1949-6814کامبیز کریمیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-4105-0421Journal Article20211119The purpose of this study was to compare the effectiveness of time out, cognitive regeneration, and cognitive diffusion techniques in children's self-control. This research was a quasi-experimental study with a multi-group post-test design with a control group. The population consisted of all elementary students of Hamadan city in the academic year 2017-2018. The sample consisted of 60 children who were selected by multistage cluster random sampling and were randomly assigned to four experimental and control groups. The data collection instrument was the amount of time spent not eating sweets up to 10 minutes. The results of analysis of variance showed that there was a significant difference between groups (p < 0.01). Post hoc test results showed that time out and cognitive restructuring techniques had a significant effect on increasing self-control scores of the participants (ρ < 0.01). But the impact of cognitive diffusion on self-control was not significant (ρ = 0.08). Also, time out could increase self-control more than cognitive restructuring in the participants. According to the results, cognitive deprivation and time out techniques can be used to increase the level of self-control in children.هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تکنیکهای محرومسازی، بازسازی شناختی، گسلش شناختی بر خودکنترلی کودکان بود. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پسآزمون چند گروهی با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 96 - 1397 بود. نمونه آماری شامل 60 کودک بودند که به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در چهار گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها، میزان زمان صرف شده برای نخوردن شیرینی بود که حداکثر 10 دقیقه طول میکشید. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین گروهها تفاوت معنادار وجود دارد(01/0P<). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که تکنیکهای محرومسازی و بازسازی شناختی تأثیر معناداری بر افزایش نمرات خودکنترلی آزمودنیها دارند(01/0P<). اما تأثیر گسلش­شناختی بر خودکنترلی معنادار نبود(08/0P=). همچنین محرومسازی بیشتر از بازسازی شناختی توانست میزان خودکنترلی را در آزمودنیها افزایش دهد. براساس نتایج بهدستآمده، میتوان از تکنیکهای محرومسازی و بازسازی شناختی در جهت افزایش میزان خودکنترلی در کودکان استفاده کرد.https://jsp.uma.ac.ir/article_1345_e0f0c47ce4f6d01a78f535365321fe91.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923Diagnostic validity of Reynolds Intellectual Assessment Scale (2nd edition) in pre-school students with attention deficit-hyperactivity/impulsive disorders in Islamshahr Cityروایی تشخیصی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستان شهرستان اسلامشهر با اختلال نقصتوجه-بیش-فعالی/تکانشگری120133134610.22098/jsp.2021.1346FAفیروز کیومرثیاستادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایرانکامبیز کامکاریاستادیار گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایرانشهره شکرزادهاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211119The purpose of this research was to examine the diagnostic validity of Reynolds Intellectual Assessment Scale (2nd edition) in pre-school students with attention deficit-hyperactivity/impulsive disorders in Islamshahr City. The population included pre-school students of Islamshahr city who came to counseling centers. The sample consisted of 120 pre- school students with 60 students with attention deficit-hyperactivity/impulsive disorders who were selected through targeted sampling and 60 normative students who were selected by systematic random sampling. The research is a narrative study examining diagnostic validity as a psychometric attribute. In order to analyze the data, after descriptive analyses, through scatter plot (with emphasis on Davis) and confidence intervals, attention deficit-hyperactivity/impulsivity of the Reynolds Intellectual Assessment Scale (2nd edition) was examined. The findings indicated that the scale of "fluid intelligence" and "processing speed" are the most important diagnostic criterion for attention deficit-hyperactivity/impulsive; therefore, the second version of the Reynolds Intelligence Assessment Scale has a diagnostic validity and can predict students with attention deficit-hyperactivity/impulsive disorders.هدف از پژوهش حاضر، روایی تشخیصی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانش­آموزان پیش­دبستان شهرستان اسلامشهر با نقص­توجه-بیش­فعالی/تکانشگری بود. جامعه آماری دانش­آموزان پیشدبستان شهرستان اسلامشهر هستند که به مراکز مشاوره مراجعه کرده­اند. نمونه پژوهش 120 دانش­آموز پیش­دبستانی­اند که 60 دانشآموز دارای اختلال نقص­توجه-بیش­فعال / تکانشگری­اند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند در دسترس و 60 دانش­آموز هنجاری که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. طرح پژوهش در حیطه مطالعات روایی از نوع روایی تشخیصی از نوع روان­سنجی است. در راستای تجزیه و تحلیل داده­های آماری، پس از تحلیل­های توصیفی به تحلیل­های مرتبط با روایی تشخیصی (روش نمودار پراکنش با تأکید بر روش دیویس)، روش فاصله اطمینان و بهره­گیری از محور ترکیبی نقص­توجه-بیش­فعالی/تکانشگری نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز) پرداخته گردید. یافته­ها معرف این بود که مقیاس «هوش سیال» و «سرعت پردازش» مهمترین ملاک تشخیصی برای نقص­توجه- بیش­فعالی هستند؛ بنابراین، نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز دارای روایی تشخیصی بوده و می­تواند دانشآموزان دارای اختلال نقص­توجه-بیش­فعال / تکانشگری را تشخیص دهد.https://jsp.uma.ac.ir/article_1346_db861c819d2325361d4d99d1fe3f4b86.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923The effectiveness of cognitive self-compassion on resiliency, psychological well-being and distress tolerance of female teachers of elementary schools in Sabzevarاثربخشی آموزش خود-دلسوزی شناختی بر تابآوری، بهزیستی روانشناختی و تحمل پریشانی معلمان زن ابتدایی شهر سبزوار134147134710.22098/jsp.2021.1347FAعلی محمد ناعمیاستادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایرانسمانه فقیهیکارشناس ارشد مشاوره، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایرانJournal Article20211119The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive self-compassion training in increasing the resiliency, psychological well-being and distress tolerance of female teachers of elementary schools in Sabzevar. This research was quasi-experimental study using pre-test-post-test with control group. The sample included 40 female teachers of the mentioned population who volunteered to participate in training program. They were selected by random sampling and randomly assigned to experimental and control groups (each group, n=20). After conducting the pre-test using the Connor and Davidson Resilience, Ryff psychological well-being Scale, and distress tolerance scale by Simmons and Gahir, covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that cognitive self-compassion training has a significant positive effect on female teachers of elementary schools for resiliency, psychological well-being and distress tolerance (p < 0.05). Accordingly, cognitive self-compassion training is an effective intervention program for helping female teachers of elementary schools.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی بر تابآوری، بهزیستی روان­شناختی و تحمل پریشانی معلمان زن ابتدایی شهر سبزوار انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه 40 نفر معلم زن ابتدایی شهر سبزوار در سال 1397 بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. داده­های مورد نیاز با استفاده از مقیاس تاب­آوری کانر و دیویدسون، بهزیستی روان­شناختی ریف و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر جمع­آوری و با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش خوددلسوزی شناختی بر تاب­آوری، بهزیستی روان­شناختی و تحمل پریشانی در معلمان زن ابتدایی شهر سبزوار تأثیر مثبت و معناداری دارد(05/0P<). براین اساس آموزش خوددلسوزی شناختی یک برنامة مداخله­ای مؤثر برای کمک به معلمان زن ابتدایی است.https://jsp.uma.ac.ir/article_1347_176c6c3e70e766b90fed42ab831f3f5b.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه2252082110320210923The role of social conformity and social commitment in Blumer interpretation in high school teachersنقش همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی در تفسیرگرایی بلومر در معلمان مقطع متوسطه148157134910.22098/jsp.2021.1349FAباقر قشلاقیدانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسین ابوالحسن تنهاییدانشیار گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانجمشید مصباحیپور ایرانیاناستادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20211120The aim of this study was to investigate the role of social compliance and social commitment in Blumer's interpretiveness in high school teachers. The method of the present study is descriptive-correlational. The statistical population of the present study consisted of all high school teachers in Ardabil in the academic year 2019-2020. A sample of 120 people was selected from this population by cluster random sampling method and they answered the researcher-made questionnaire of interpretiveness and social conformity and the questionnaire of social commitment. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression tests using SPSS 25 software. The results of correlation coefficient showed that interpretiveness has a positive and significant relationship with the total score of social compliance and social commitment (p <0.05). The results of regression analysis also showed that 11% of the total variance of interpretiveness is explained by social compliance and social commitment. Practically, due to the importance of social cohesion and social commitment, it is suggested to school principals, psychologists and counselors to hold training workshops to improve the adaptation and social commitment of teachers.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی در تفسیرگرایی بلومر در معلمان مقطع متوسطه انجام گرفت.<strong> </strong>روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل داد. از این جامعه نمونه­ای به حجم 120 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشهای انتخاب گردید و به پرسشنامه­ محقق ساخته تفسیرگرایی و همنوایی اجتماعی و پرسشنامه تعهد اجتماعی پاسخ دادند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS-25تحلیل شد.<strong> </strong>نتایج ضریب همبستگی نشان داد که تفسیرگرایی با نمره کل همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارد (05/0< p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 11 درصد از کل واریانس تفسیرگرایی به وسیله همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی تبیین می­شود. از لحاظ کاربردی با توجه به اهمیت همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی به مدیران، روانشناسان و مشاوران مدارس برگزاری کارگاههای آموزشی جهت ارتقای انطباق و تعهد اجتماعی معلمان پیشنهاد میگردد.https://jsp.uma.ac.ir/article_1349_e219318b6353564f1c256f9d56cd5a95.pdf