دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Investigation of the differentiation of blended learning with electronical learning and traditional learning (face to face) in teaching mathematsبررسی تمایز یادگیری تلفیقی با یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی(چهره به چهره) در آموزش ریاضی72619493-3-2-1FAغلامعلی احمدیدانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییندا نخستین روحیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20130824The purpose of the present study was to investigate the differentiation of blended learning (Martyn's model) with electronical learning and traditional learning (face to face) in the teaching mathematics. This research was a quasi-experimental study including pre-test and post-test with a control group. The statistical universe of the study included all 1<sup>st</sup> graders of secondary education female students in Tehran who enrolled in high school preparation classes in the summer 2013. The sample consisted of 30 students who were randomly selected from among students of a high school and classified to 3 groups of 10 students. To gather data, we used TIMSS questions with a little modification. Results of one-way analysis of variance (ANOVA) demonstrated that blended program was most efficient method in teaching mathematics compared to traditional and e-learning. These results have important implications for the improvement of education due to advances in science and technology and benefit from the advantages of both traditional and electronic methods of teaching.هدف این پژوهش بررسی تمایز یادگیری تلفیقی(مدل مارتین) با یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی(چهره به چهره)، در یادگیری ریاضی بود. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری این پژوهش تمام دانشآموزان دختر ورودی سال اول دورهی دوم متوسطهی شهر تهران بود که در کلاسهای آمادگی ورودی دبیرستان، در تابستان 1392 شرکت کردهاند. آزمودنیها شامل 30 نفر بود که از میان دانشآموزان یک دبیرستان بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه 10 نفره گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از سؤالات آزمون تیمز با اندکی تغییرات استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه(ANOVA) نشان داد برنامهی آموزش تلفیقی نسبت به دو شیوهی سنتی و الکترونیکی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان مؤثرتر بوده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینهی بهبود آموزش با توجه به پیشرفتهای علم و فناوری و بهرهگیری از مزایای هر دو شیوهی آموزش سنتی و الکترونیکی را دارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_194_f9c65dee680ab8a21e04cb1b9cd2168c.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822The study of role of schools work environment and organizational structure on teachers organizational commitment and professional commitmentتبیین نقش ویژگیهای محیط شغلی و ساختار سازمانی مدارس بر تعهد سازمانی و تعهد حرفهای دبیران274719593-3-2-2FAمحمد حسنیدانشیار علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهسوسن بابازادهکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیهJournal Article20121202 This study aimed to examine organizational commitment and professional commitment among teachers and their relationship with the work environment (distributive justice, trust and organizational atmosphere) and the organizational structure (focus, recognition and complexity). The statistical population of this study consisted of all teachers working in girls public high schools of Urmia first school district, from which 172 teachers were chosen as study sample through random classification. The data were collected through standard questionnaires and analyzed using correlation and regression.The results of the study showed that there is a significant relationship between teachers' organizational commitment as well as professional commitment with features of their work environment. And a negative relationship is found between the organizational structure as well as centralization with organizational commitment and professional commitment. Distributive justice and organizational atmosphere account for 34% of the variance in organizational commitment. Moreover, distributive justice and justice account for 20% of the variance in organizational commitment.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه و پیشبینی تعهد سازمانی و حرفهای از طریق ویژگیهای محیط شغلی و ساختار سازمانی مدارس انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دبیران دبیرستانهای دخترانهی ناحیهی یک آموزش وپرورش شهر ارومیه بود که از میان آنان 172 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. دادههای بهدست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین ویژگیهای محیط شغلی با تعهد سازمانی و حرفهای رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد از بین ابعاد ساختار سازمانی، تمرکز با تعهد سازمانی و حرفهای رابطه معنادار منفی و بعد رسمیت با تعهد حرفهای رابطهی معنادار مثبت دارند. از بین ویژگیهای محیط شغلی، متغیرهای عدالت توزیعی و جو 34 درصد از واریانس تعهد سازمانی و متغیرهای عدالت توزیعی و اعتماد 20 درصد از واریانس تعهد حرفهای را تبیین کرد.https://jsp.uma.ac.ir/article_195_99b62915ab33d701c5128943a8fdcd4b.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Role of emotional entelligence, age and gender as a predictor of counselors burnout syndromeنقش هوش هیجانی، سن و جنسیت در پیشبینی فرسودگی شغلی مشاوران486619693-3-2-3FAسیامک خدایی خیاویدانشجوی دکتری رشتهی مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20140307The research has been performed with the title "role of Gender, age and emotional intelligence as a predictor of burnout syndrome amongst the high school counselors in Ardebil Province."The research method was correlation and samples using stratified random sampling, considered morgan’s sampling table included 60 subjects, 28 female and 32 male subjects. Shutte’s EI questionnaire and "Maslach burnout syndrome" were used for collecting data.Collected data has been analyzed by using Multiple Regression. Results showed that EI affects the Burnout with 95% Significant; age affects it with99%. Also there is not a meaningful difference between male and female Bourn out.تحقیق با هدف نقش هوش هیجانی، سن و جنسیت در پیشبینی فرسودگی شغلی مشاوران مدارس مناطق همجوار مشگین شهر اجرا گردید. روش تحقیق از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری، مشاوران مدارس منطقه مشگینشهر، لاهرود و رضی در استان اردبیل بود که از بین آنها تعداد60 نفر به صورت تصادفی طبقهای با ملاحظهی جدول نمونهگیری مورگان انتخاب شدند(مرد 32 نفر و زن 28 نفر). برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی فرسودگی ماسلاچ و برای گردآوری دادههای هوش هیجانی از پرسشنامهی هوش هیجانی شات استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: هوش هیجانی با 95 درصد اطمینان، فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند؛ سن تقویمی با 99 درصد اطمینان، فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند. جنسیت با 95 درصد اطمینان در پیشبینی فرسودگی شغلی مشاوران تأثیر معناداری ندارد. پیشنهاد میشود برای جلوگیری از فرسودگی شغلی مشاوران شرایط کاری آنان مورد بررسی و از مولفههای هوش هیجانی به عنوان عامل بازدارنده فرسودگی در قالب برنامههای مختلف آموزشی بهره برداری لازم به عمل آید.https://jsp.uma.ac.ir/article_196_178c8c8cb2e2a5f05e85d6e4615d9c5c.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822The study of epidemiology of abnormal eating habits and its relationship with big five personality factors in a population of high school girlsبررسی همهگیرشناسی رفتارهای بیمارگونهی خوردن و ارتباط آن با پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشآموزان دختر678119793-3-2-4FAسوران رجبیاستادیار روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس بوشهرفریده سادات حسینیاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر0000-0002-4807-5867Journal Article20130421The aim of this research was to determine a epidemiology of abnormal eating habits and its relationship with big five personality factors in a population of high school girls. Research method was sectional survey and correlation. Statistical populations of this study were girl students between first and precollege grades in Boushehr city that selected 710 people with use multistage cluster sampling. For collective data used Eating Attitudes Test (EAT-26) and Neuroticism Extraversion Openness-Personality Inventory-Revised (NEO-FFI-R). Results indicated 2.25 percent of girl students have a like eating disorder. In prediction of atrophy’s regime behavior in basis of the big five personality factor with use multivariate regression results indicated only Openness to experience can predict positively the Dieting behavior in girl students. Also, in prediction of Binge eating behavior and food preoccupation results showed only Neuroticism can predict positively, but none the big five personality factor can’t predict oral’s control behavior in girl students. This research showed that measure of like eating disorder in girl students noticeable and two personality’s factors of Openness to experience and Neuroticism related with eating disorders in girl students.این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع رفتارهای بیمارگونهی خوردن و ارتباط آن با پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشآموزان دختر متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش زمینهیابی مقطعی و همبستگی بوده است. جامعهی آماری، دانشآموزان دختر پایه های اول تا پیش دانشگاهی شهر بوشهر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، 710 نفر از بین آنها انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامهی بازخورد خوردن(EAT-26) و پرسشنامهی پنج عاملی نئو- تجدید نظرشده(NEO-FFI-R) استفاده شد. نتایج نشان داد 25/2 درصد از نمونه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مشکوک به اختلال خوردن هستند. در پیشبینی رفتار رژیم لاغری در دانشآموزان دختر بر اساس 5 عامل بزرگ شخصیتی با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره نتایج نشان داد. صرفاً عامل باز بودن به تجربه یا انعطاف پذیری به طور مثبت میتواند رفتار رژیم لاغری دانشآموزان دختر را پیشبینی کند. همچنین در پیشبینی رفتار پرخوری و اشتغال ذهنی با غذا نتایج نشان داد صرفاً عامل بی ثباتی هیجانی یا روان رنجورخویی به طور مثبت میتواند پیشبینی کننده باشد اما هیچکدام از پنج عامل شخصیتی توانایی پیشبینی رفتار مهار دهانی دانشآموزان دختر را نداشت. این تحقیق نشان داد که میزان موارد مشکوک به اختلال خوردن در دانشآموزان دختر قابل توجه است و دو عامل شخصیتی باز بودن به تجربه و بی ثباتی هیجانی با اختلالات خوردن در دانشآموزان دختر مرتبط است.https://jsp.uma.ac.ir/article_197_f7cf83f5427fb5cafdc2ea504fcaba90.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Effectiveness of Barkley’s parental education program in reducing the symptoms of oppositional defiant disorder on preschool childrenاثربخشی آموزش والدینی بار کلی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیشدبستانی8210319893-3-2-5FAفرامرز سهرابیدانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-0293-6120حسن اسدزادهدانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطباییزهره عربزاده کوپانیکارشناسی ارشد کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130715The purpose of the present research was to investigat the effectiveness of Barkley’s Parental education program on decreasing the symptoms of oppositional defiant disorder (ODD) in preschool children. An experimental and a pretest-posttest control group design method have been applied in this regard. Participants of the study were all parents of 40 children who were at pre-school grade. To find and select the main subjects, two steps were taken. At the first step, the selected parents were those whose children gained the scores higher than cut-off point in (CSI-4), and at the second step, for final selection, these chosen parents attended the Structured Diagnostic Interview-based on DSM-IV-TR criteria. Main subjects were finally, those parents whose children's disorder symptoms were confirmed through the diagnostic interview selected and divided randomly in to two experimental (15 people) and control group (15 people). The experimental group received Barkley’s Parental education program while the control group received no intervention.The data analysis indicated that the children of mothers who were in experimental group had a significant decrease in the symptoms of ODD, while the children of mothers in control group showed no significant difference. The results of this research suggest that the Barkley’s Parental education program is helpful to reduce symptoms of childrens with oppositional defiant disorder. There was a significant decrease in the symptoms of ODD in the children of mothers in experimental group. There was no significant difference between boys and girls.پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیش دبستانی منطقهی 10 شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه آزمایش و گواه با جایگزینی تصادفی است که برای اجرای پژوهش، در ابتدا 4 مهدکودک به طور تصادفی از میان مراکز پیش دبستانی منطقه 10 انتخاب و40 کودک از میان این مراکز به تصادف انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه، علائم مرضی کودکانCSI-4 توسط والدین و مربی، 30 کودک که در شاخص نافرمانی مقابلهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان نمره بالاتر از نمره برش کسب کردند، انتخاب شدند. برای تشخیص نهایی و دقیق با مادران هر یک از کودکان بر اساس ملاکهای تشخیص اختلال نا فرمانی مقابلهای موجود درDSM-IV مصاحبهای انجام شد. سپس مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای به روش جایگزینی تصادفی به 2 گروه 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل قرار گرفتند. والدین گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای آموزش به شیوه بارکلی را دریافت کردند. بعد از پایان جلسات، پس آزمون از آنها به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، در گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه، در مراحل پس آزمون کاهش معناداری در شدت نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای مشاهده شد. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که نافرمانی کودکان گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است و بین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نافرمانی مقابلهای دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر آموزش والدین به شیوه بارکلی میتواند روش کارآمدی در بهبود علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیش دبستانی باشد.https://jsp.uma.ac.ir/article_198_81a08c14f667130c4e0452191d763014.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Comparing the effect of mindfulness-based stress reduction program and study skills training on the test anxiety in studentsمقایسه ی تأثیر روشهای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه بر اضطراب امتحان دانشآموزان104121199FAعلی شیخ الاسلامیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلینسترن سیداسماعیلی قمیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20131108The purpose of this study was to investigate and compare the effect of mindfulness-based stress reduction program and study skills training on reducing of test anxiety in students. The research method was experimental with pretest-posttest design with three groups. The statistical population consisted of all male students of the pre-university grade of Shahryar city in the 1391-92 academic year, thatamong them by using simple random sampling method, 45 students who had high scores on test anxiety (one standard deviation above the mean group), were selected and randomly assigned in two experimental groups and one control group. To one of the experimental groups, 8 sessions of mindfulness-based stress reduction program and to the other experimental group, 8 sessions of study skills were taught. To collect data, the questionnaire Spielberger's Test Anxiety were used. The data were analyzed by ANCOVA statistical method. The results showed that there are significant differences between the experimental and control groups. There for mindfulness-based stress reduction program and study skills, both were influential in reducing test anxiety in students. There was also significant difference between the two experimental groups, that in this case, training of mindfulness-based stress reduction program in comparison with the study skills training was more effective in reducing test anxiety of students. Therefore, the research hypotheses were approved. So we can conclude that although both training programs are effective in reducing test anxiety of students, but training of mindfulness-based stress reduction program is more effective.هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تأثیر روشهای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون سهگروهی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیهی دانشآموزان پسر مقطع پیشدانشگاهی شهر شهریار در سالتحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، دانشآموزانی که نمرات اضطراب امتحان بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. به یکی از گروههای آزمایشی، 8 جلسه برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و به گروه آزمایشی دیگر، 8 جلسه مهارتهای مطالعه آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه، هر دو در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان تأثیرگذار بود. بین دو گروه آزمایشی نیز تفاوت معناداری وجود داشت، که در این مورد، آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی نسبت به مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان دانشآموازن تأثیرگذارتر بود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که هر چند هر دو برنامهی آموزشی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان تأثیر دارد، امّا آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی تأثیرگذاری بیشتری دارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_199_578cd264aa48368ed71579738baa737f.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Over-use and type of mobile phone users in high school students and its relationship with academic performance and achievement motivationاستفاده آسیب زا و نوع کاربری تلفن همراه در دانشآموزان دبیرستانی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت12213620193-3-2-7FAاکبر عطادختاستادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیویدا حمیدی فرکارشناسی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیلعیسی محمدیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال و عضو باشگاه پژوهشگران جوان اردبیل0000-0002-8796-1482Journal Article20130722The aim of present study was to investigate the over-use and type of mobile phone users in high school students and its relationship with academic performance and achievement motivation. The research method was correlation. The population of this research was all high school students who were studding in 1391-1392 in Khalkhal high schools. The sample was 303 students (128 boys and 175 girls) who were selected by categorical sampling and Cell- Phone Over-use Scale (COS), type of mobile phone users inventory and Herman’s Achievement Motivation Questionnaire were administered among selected samples. Chi-square, independent T-test, and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data, using SPSS-16 software. The results showed that the overall use rate of mobile phone is high in high school students (88.7%), and this rate in males (98.4%) is higher than females (81.7%). There is significant difference between the achievement motivation of students that use mobile phone and those who don’t use in (P<0.01). The results indicated that there is negative relationship between over-use of mobile phone with students’ academic performance and achievement motivation (P<0.05). These results recall the importance and necessity of planner’s attention on progressive use of mobile phone, over-use, and negative effects of them by high school students.هدف از این مطالعه، بررسی استفاده آسیب زا و نوع کاربری تلفن همراه در دانشآموزان دبیرستانی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش، متشکل از کلیهی دانشآموزان دبیرستانی بودند که در سال تحصیلی 1392- 1391، در مدارس شهر خلخال مشغول به تحصیل بودند. از بین این جامعه، نمونه ای به حجم 303 نفر (128 پسر و 175 دختر)، با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شده و با استفاده از مقیاس استفاده آسیب زا از تلفن همراه (COS)، پرسشنامهی نوع کاربری تلفن همراه و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس، اقدام به جمع آوری اطلاعات شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای آماری خی دو، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان استفاده از تلفن همراه در بین دانشآموزان دبیرستانی، بالاست (7/88 درصد) و این میزان در دانشآموزان پسر (4/98 درصد) بیشتر از دختران (7/81 درصد) است (01/0p<). بین انگیزش پیشرفت دانشآموزان استفاده کننده از تلفن همراه و دانشآموزانی که استفاده نمیکنند، تفاوت معناداری وجود دارد (01/0p<). همچنین نتایج نشان داد که استفاده آسیب زا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت رابطهی منفی دارد (05/0p<). این یافتهها ضرورت توجه جدی برنامه ریزان و مسئولین امر را به رواج روزافزون استفاده از تلفن همراه، استفاده آسیب زا از آن و بخصوص پیامدهای منفی آن را در دانشآموزان دبیرستانی نشان میدهد.https://jsp.uma.ac.ir/article_201_228bf3394e53f6a3522bafeb2fdd5e19.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822The relationship between hope, optimism and meaning of education with academic performance in high school studentsرابطه بین امید ،خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی13715220393-3-2-8FAعلی عیسی زادگاندانشیار روان شناسی عمومی، دانشگاه ارومیهفرزانه میکائیلی منیعدانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه ارومیهفیروز مروئی میلانکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20121026The aim of the present study wasto investigate the prediction of academic performance based on hope, optimismand the meaning of education. 337 students (136 male, 201 female) were selected by stratified random sampling method from in Urmia high schools student. The participants were assessed using the Hope Scale, Revised life-orientation Test, and Meaning of education Questionnaire. The data were analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis. The findings indicated that there were significant positive relationships between academic performance and hope, optimism and meaning of education. It was found that hope, optimism and the meaning of education accounted for 25/6% of the variance of academic performance. The findings emphasize the need to recognize the role of hope, optimism and meaning of education in predicting students’ academic performance.هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر پایهی امید، خوشبینی و معنای تحصیل بود. 337 دانشآموز پیش دانشگاهی شهر ارومیه(201 دختر ، 136 پسر) به عنوان نمونه به شیوهی نمونهبرداری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان با مقیاس امید، آزمون تجدید نظر شده جهتمندی زندگی و پرسشنامهی معنای تحصیل ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که معنای تحصیل، امید، خوشبینی با عملکرد تحصیلی رابطهی مثبت معناداری دارد. از بین متغیرهای پژوهش، امید، خوشبینی و معنای تحصیل 6/25 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کردند. یافتههای این پژوهش ضرورت بازشناسی نقش امید، خوشبینی و معنی تحصیل را در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان مورد تاکید قرار میدهد.https://jsp.uma.ac.ir/article_203_a61d97ace24430ac85796cd24951a471.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Comparison of effectiveness of cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy on physical and mental health in depressed studentsمقایسهی اثر بخشی روشهای آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان مبتلا به افسردگی15316920893-3-2-9FAرضا گل پوردانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-6026-1873عباس ابوالقاسمیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیبتول احدیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمد نریمانیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20131101The aim of the present research was to examine the effectiveness of cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy on physical and mental health in depressed students. For this purpose, 48 depressed students at Counseling Centers in Nowshahr schools were selected randomly and assigned to two experimental (cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy) and control groups. The instrument used was physical and mental health scales, Self-compassion and Depression Questionnaires. The results of multivariate analysis of variance showed that cognitive self compassion training and emotion-focused therapycompared with the control group were effected on mental health in depressed students. Also cognitive self-compassion training was more effective than emotion-focused therapy and control group in improvement of Component of self-compassion. The findings suggest that self-compassion training is a significaut factor in determining mental health.پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهی اثر بخشی روشهای آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان مبتلا به افسردگی انجام شده است. برای این منظور تعداد 48 نفر از دانشآموزان افسرده مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر نوشهر به تصادف انتخاب و در گروههای آموزش(خود-دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان) و کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده مقیاسهای سلامت جسمانی، روانی و پرسشنامههای افسردگی و خوددلسوزی بود. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد آموزش خود-دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان در مقایسه با گروه کنترل در بهبود سلامت روانی دانشآموزان افسرده موثر بود. همچنین آموزش خود - دلسوزی شناختی در مقایسه با درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود مولفههای خود-دلسوزی دانشآموزان افسرده موثرتر بود. نتایج بیانگر این است که آموزش خود-دلسوزی عامل تاثیرگذار مهمی برای سلامت روانی است.https://jsp.uma.ac.ir/article_208_76fde046f5053e94842d67173a2b0e6b.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Effectiveness of a process-based forgiveness intervention in reducing revenge and avoidance motivations among middle school male studentsتبیین نقش اثربخشی مداخلهی بخشش فرایندمحور در کاهش انگیزههای انتقام جویی و دوری گزینی دانشآموزان پسر دورهی راهنمایی17018520993-3-2-10FAفرشاد لواف پورنوریکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمیکیانوش زهراکاراستادیار مشاوره، دانشگاه خوارزمیزهرا آذرهوش فتیدهکارشناس ارشد مشاورهی مدرسه، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120910The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of a process-based forgiveness intervention in group format in reducing revenge and avoidance motivations among middle school male students. The research was an experimental one with a pre-test, post–test and a control group design. Participants were 30 middle school male students who scored high on Transgression Related Interpersonal Motivations inventory, being recruited through convenience sampling, and were randomly assigned to two experimental and control group. The research instrument was Transgression Related Interpersonal Motivations (TRIM-12) and was administered on both groups at pretest and posttest. The forgiveness intervention protocol consisted of twelve 1 hour group session based on Enright forgiveness intervention model and implemented twice per week. The data were analyzed using ANCOVA. Statistical analysis showed that compared to the control group, revenge and avoidance motivations in experimental group significantly decreased. The findings of this study revealed that forgiveness intervention can be used effectively in school setting for adolescent populations.هدف ازپژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله­ی بخشش فرایندمحور به شیوۀ گروهی در کاهش انگیزه­های انتقام جویی و دوری گزینی دانشآموزان پسر بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.شرکت کنندگانتعداد 30 دانشآموز پسر مقطع راهنمایی بودند که در پرسشنامه­ی انگیزه­های بین فردی مرتبط با خطاکاری نمره­ی بالا گرفتند، با استفاده از نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه­ی انگیزه­های بین فردی مرتبط با خطاکاری (TRIM-12) بود که در پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. پروتکل مداخله­ی بخشش شامل 12 جلسه­­ی گروهی براساس الگوی انرایت بود که به صورت هفته­ای دوبار به اجرا در آمد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه تحلیل شد. تحلیل آماری نشان داد که انگیزه­های انتقام جویی و دوری گزینی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار کاهش یافته است. یافته­های پژوهش نشان داد که مداخله­ی بخشش می­تواند در محیط مدرسه برای جمعیت­های نوجوان به طور اثربخش به کار گرفته شود.https://jsp.uma.ac.ir/article_209_c3efc35777ed1988e17274eb7628bc37.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822The effectiveness of narrative therapy based on executive functions on the improvement of inhibition and planning/organizing performance of student with ADHDاثربخشی قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود بازداری و برنامهریزی/سازماندهی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی18620421093-3-2-11FAزهرا مرادیانکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهدعلی مشهدیاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدحمیدرضاآقامحمدیان شعربافاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدسید محسن اصغری نکاحاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20131127The purpose of this research is to determine the effectiveness of narrative therapy based on executive functions on improvements of inhibition and planning/organizing in children with ADHD. The research was carried out based on a semi-experimental design, a sample comprising 20 boys (7-10 years old) who had ADHD were selected randomly and were allocated to two groups of experimental and control. The experimental group had 14 sessions of executive function training based on narrative therapy and the control group was in the waiting list. Participants were assessed by Wechsler Mazes, Tower of London and Stroop tests. The analysis method was MANCOVA . The results showed that narrative therapy that is based on executive functions significantly improves the inhibition and planning/ organizing behavior in these children (p<0.01). Inhibition and planning/ organizing training, based on narrative therapy is effective in improving executive functions in children with ADHD.هدف این پژوهش بررسی اثربخشی قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی بر بهبود بازداری و برنامهریزی/سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال ADHD بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. نمونهای متشکل از 20 پسر دانشآموز مبتلا به ADHD نوع ترکیبی با استفاده از شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و با شیوه گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش 14 جلسه آموزش کنشهای اجرایی با رویکرد قصه درمانی را دریافت و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزارهای سنجش عبارت بودند از: آزمون مازهای وکسلر، برج لندن و استروپ. روش تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش تحلیل کوواریانس چند متغیری بود. نتایج نشان داد که قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی منجر به بهبود معنادار کنش اجرایی بازداری و برنامهریزی/سازماندهی این کودکان شد. آموزش کنشهای اجرایی بازداری و برنامهریزی/سازماندهی در قالب رویکرد قصه درمانی در بهبود کنشوری اجرایی کودکان مبتلا به ADHD مؤثر است.https://jsp.uma.ac.ir/article_210_980c0d29c762b989ce10ab297506ee63.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Resilience and spiritual intelligence predictors of as academic self-efficacy in urban and rural studentsتابآوری و هوش معنوی به منزلهی متغیرهای پیشبین خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان شهری و روستایی20522521193-3-2-12FAمحمدرضا مشایخی دولت آبادیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارسمسعود محمدیدکترای روانشناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارسJournal Article20140119 <br />The present correlational study was aimed to predict academic self-efficacy based on resilience and spiritual intelligence among urban and rural High school students in Jiroft City, Kerman province. A sample of 408 (including 210 girls and 198 boys) high school students in Jiroft city and suburban rural were selected via random cluster sampling procedure. Morgan-Jinks Student Efficacy Scale, Connor-Davidson Resilience Scale & Spiritual Intelligence Scale were used as research instruments. Two statistical methods, including correlation & regression analysis were used for analyzing the data. In general, the results showed that academic self-efficacy and spiritual intelligence were correlated. Academic self-efficacy and resilience were also significantly correlated. Both resilience and spiritual intelligence were positive predictors for academic self-efficacy. Analyzing the data among urban students showed that from two predictors, only resilience can positively predict academic self-efficacy. In rural students both resilience and spiritual intelligence positively predicted academic self-efficacy, while spiritual intelligence was a stronger predictor in this analysis. A brief discussion on findings, implications and application of findings, and some suggestions for further research is provided at the end of the article.پژوهش حاضر که در زمرهی تحقیقات همبستگی قرار دارد، در پی بررسی امکان پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس تابآوری و هوش معنوی در دانش­آموزان دبیرستانی شهری و روستایی انجام شده است. در این پژوهش 408 دانش­آموز 210 دختر (105 روستایی و 105شهری) و 198 پسر (99 روستایی و 99 شهری) در پایه سوم دبیرستانهای شهرستان جیرفت، با روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب و ارزیابی شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز، تابآوری کانر و دیویدسون و هوش معنوی کینگ استفاده شد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­ها نشان داد: تاب­آوری و هوش معنوی میتوانند به شکل مثبت و معنادار خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی کنند. همچنین، در دانشآموزان شهری، تنها تابآوری میتواند خودکارآمدی تحصیلی را به شکل مثبت پیشبینی کند. در دانشآموزان روستایی، هم تاب­آوری و هم هوش معنوی خودکارآمدی تحصیلی را به نحو مثبت پیشبینی میکند، اما در این میان هوش معنوی از قدرت پیشبینی کنندگی بالاتری برخوردار است. این مطالعه حاوی نگاهی به تلویحات نظری و کاربردهای عملی است.https://jsp.uma.ac.ir/article_211_944bc40a7743bd0ed45061caaf3610b1.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822The effect of the coping skills on the self efficiency and self esteem of the first years high school's boy studentsتبیین نقش اثر بخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر خودکارآمدی و عزت نفس دانشآموزان پسر پایهی اول دورهی متوسطه22623921293-3-2-13FAتوکل موسی زادهعضو هیأت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلسلمان شاهمحمدیدانشجوی کارشناسیارشد، اداره کمیته امداد امام خمینی شهرستان اردبیلابوالفضل سلطان مرادیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلJournal Article20131203This research was performed to understand the effect of the coping skills on the self-esteem and self-efficiency of the first year high school boy students in <em>Meshkin shahr</em>. Current research method is <em>semi-Testable</em>, in which is pre-testing and post-testing type with control group. Statistical population includes all the first year boy students high at schools of Meshkin shahr in academic year 2013-2014. The Testable group hadn't received any coping training. After finishing coping skills training sessions, two groups were compared to determine the effects of coping skills training on them. The obtained data was surveyed by the <em>Statistical Analysis of Covariance</em>. The results showed that in comparison with witness group, the mean score of the self-esteem and self-efficiency of the testable group increased. In other words, obtained results emphasises that coping skills training has a main effect on students in coping with life challenges and developing self-esteem and self-efficiency.این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی مهارتهای مقابلهای بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطهی شهرستان مشکینشهر انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمونـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری شامل: تمامی دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطه دبیرستانهای شهرستان مشکینشهر در رده سنی (15 سال) و در سال تحصیلی 92-91 بوده که حجم نمونه آن به تعداد 30 نفر از میان جامعه که عزت نفس و خودکارآمدی پایینی داشتند پس از ارائه آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و آزمون خودکارآمدی عمومی شرر و آدامز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه 15 نفری گمارده شدند. گروه آزمایش(تحت آموزش مهارتهای مقابلهای 8 جلسهای 5/1 ساعته قرار گرفت) و گروه کنترل که هیچ آموزش مقابلهای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزش مهارتهای مقابلهای هر دو گروه با هم مقایسه شدند تا اثر بخشی آموزش مهارتهای مقابلهای در گروه آزمایش مشخص گردد. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل آماری کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش ضمن همسویی تقریبی با یافتههای پژوهشی دیگر تأکید میکند که آموزش مهارتهای مقابلهای در جهت کنار آمدن دانشآموزان با چالشهای زندگی و افزایش عزت نفس و ایجاد باورهای خودکارآمدی در آنها موثر بوده است.https://jsp.uma.ac.ir/article_212_ece52007d13558e60910d842025a63f6.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208213220140822Effectiveness of the education strategy with directing questions on mathematics performance and reflective thinkingاثربخشی آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و تفکر24025221393-3-2-14FAسید سعید واعظ فرکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانمحمد علی محمدی فراستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانمحمود نجفیاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنانJournal Article20130915This study was aimed to consider the effectiveness of the Education Strategy with Directing Questions on mathematics performance and reflective thinking. The studied population was the male students at the first grade of high school in Dehdasht who. Studied there in 2012-2013. The number of the sample population was 62, 31 were at experimental group and 31 were at control group. The descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation) was used for data analysis and the deductive statistics (F leven, covariance analysis) was used for testing the hypotheses. The result of the research indicated that the Education Strategy with Directing Questions could significantly affect such components as the comprehension of reflective thinking (F=22.173, p<0.001), reflection (F=15.630, P<0.0001), and critical reflection (F=66.879, P<0.001) and regarding the habit component, it did not show significant difference (F=0.626, P>0.05). Furthermore, this teaching method could significantly affect on mathematics performance in experimental group as compared to control group (F=37.717, P<0.001).هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و تفکر تأملی بود. جامعهی مورد مطالعه کلیه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان شهرستان دهدشت بود که در سال تحصیل 1392ـ1391 در دبیرستانهای این شهر مشغول به تحصیل بودند. تعداد افراد نمونه پژوهش 62 نفر در دو گروه و به ترتیب تعداد 31 نفر در گروه آزمایش و تعداد 31 نفر در گروه گواه بودند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش به روش سؤالات هدفمند توانسته در مؤلفه های درک و فهم تفکر تأملی، تأمل و تأمل انتقادی به طور معناداری تأثیر گذار باشد و تنها در مؤلفه عادت تفاوت معناداری را نشان نداده است. همچنین این شیوهی آموزشی در عملکرد ریاضی توانسته است تفاوت معناداری در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه ایجاد کند. یافتههای این پژوهشنشان داد که آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و مؤلفه های فهم، تأمل و تأمل انتقادی و تفکر تأملی اثر بخش است، بنابراین استفاده از این روش در دبیرستانها میتواند باعث بهبود عملکرد ریاضی و سطوح تفکر تأملی شود.https://jsp.uma.ac.ir/article_213_1bc33520cb8016032308b54b4c37f8f2.pdf