دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522A survey of the relationship between spiritual intelligence on teacher’s innovative behaviorبررسی ارتباط هوش معنوی با رفتار نوآورانهی معلمان721282FAحبیب ابراهیم پوردانشیار گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه محقق اردبیلینادر حسین نژاددانشآموخته مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیلولی نعمتیعضو هیأت علمی گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه محقق اردبیلیفریدون تقی پوردانش آموخته جامعه شناسی، دانشگاه تبریزJournal Article20150614Innovation and sustainability of social systems and the development of innovation needed to achieve an innovative intelligence. The relative effectiveness of different types of intelligence, such as the development of innovative behavior, spiritual intelligence is also critical to the development of such behaviors. This study and identify the spiritual intelligence on innovative behavior among middle school teachers deals. Research is applied research and the cross-correlation. The population of this study consisted of 460 people Meshgin city school teachers that using a random sample of 210 of them were selected. Innovative behavior questionnaire to collect data from the counter and comprehensive spiritual intelligence (ISIS) has been used. For data analysis and correlation of Pearson's correlation and multiple regressions were used. Findings showed that the spiritual intelligence and its components with innovative behavior, there was a significant positive correlation. Results of regression analysis showed that among the components of spiritual intelligence, Component is the ability to take advantage of the intellectual resources to solve problems, Capacity for excellence and piety as well as capacity has the greatest impact on innovative behavior are predicted. Finally, recommendations for the development of spiritual intelligence and innovative behavior were presented.نوآوری، اساس توسعه و ماندگاری سیستمهای اجتماعی بوده و دستیابی به نوآوری، نیازمند هوش و رفتار نوآورانه است. در میان انواع مختلف هوش و تاثیر نسبی و متفاوت آنها در ایجاد رفتار نوآورانه، هوش معنوی نیز نقش اساسی در بروز این چنین رفتارها دارد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی رابطهی هوش معنوی بر رفتار نوآورانه در میان معلمان مقطع راهنمایی میپردازد. تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش، معلمان مقطع راهنمایی مشگینشهر به تعداد 460 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از میان آنها 210 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی استاندارد رفتار نوآورانه کانتر و هوش معنوی جامع (ISIS) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که بین هوش معنوی و مؤلفههای آن با رفتار نوآورانه رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان مؤلفههای هوش معنوی، مؤلفه توانایی برای سود بردن از منابع معنوی برای حل مسائل، ظرفیت برای تعالی و همچنین ظرفیت پرهیزگاری به ترتیب دارای بیشترین تأثیر در پیشبینی رفتار نوآورانه است. توسعه این مؤلفهها در کنار پایش مستمر بهکارگیری آنها در رفتارهای معلمان، میتواند در گسترش رفتارهای نوآورانه مؤثر واقع شود.https://jsp.uma.ac.ir/article_282_168a2ed9879ddb9cc4f3525f982fd23c.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522The impact of mathematical communication-based training on the mathematical reasoning ability among high-school studentsتأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال ریاضی دانشآموزان دورهی متوسطه2237283FAغلامعلی احمدیدانشیار برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییابراهیم ریحانیاستادیار آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییندا نخستین روحیکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20150614The purpose of this study was to investigate the effect of mathematical communication-based training (using class discussion method) on the mathematical reasoning ability of students. The statistical universe of the study was all 9<sup>th</sup> grade female students of Shahre-Rey in the 1392-93 academic year. 57 students were selected using multi-stage random method and classified in two, experimental and control groups. Measurement tool of this study is mathematical reasoning ability assessment exam that were selected from TIMSS mathematical reasoning and Miyazaki (2000) questions, and its reliability was obtained 0.79. Designed program was implemented to experimental group during 16 sessions in three launch, explore, discuss and summarizing phases, using Cirillo's strategies (2013) for facilitating class discussions. Results of ANCOVA demonstrated that mathematical reasoning and deductive mathematical reasoning abilities of students in experimental group have been increased with respect to the students of control group. The value of Spearman's correlation showed that there are significant correlation between deductive and inductive reasoning of students in both control and experimental groups so that along with strengthening deductive reasoning ability and introducing with limitations of inductive reasoning, students less used inductive reasoning for argumentation.هدف این پژوهش، بررسی تأثیر گفتمان ریاضی (با شیوهی بحثهای کلاسی) بر توانایی استدلال ریاضی دانشآموزان بود. جامعهی آماری این مطالعه تمام دانشآموزان پایهی اول دورهی دوم متوسطه (پایهی 9 ام) شهر ری در سال تحصیلی 93-1392 بود. 57 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل گماشته شدند. ابزار این پژوهش آزمون سنجش توانایی استدلال ریاضی متشکل از سؤالات ریاضی حیطه استدلال تیمز و میازاکی بود که پایایی آن 79/0 بهدست آمد. برنامهی طراحی شده در سه گام اقدام،کاوش و بحث و خلاصه سازی و با راهبردهای ده گانه تسهیل بحثهای کلاسی سیریلو برای گروه آزمایشی در 16 جلسه به کار گرفته شد. نتایج بهدست آمده از تحلیل کواریانس نشان داد: توانایی استدلال ریاضی و استدلال استنتاجی دانشآموزان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد: بین توانایی استدلال استنتاجی و استقرایی دانشآموزان در هر دو گروه آزمایش و گواه رابطه معناداری وجود دارد. به طوری که با تقویت توانایی استدلال استنتاجی و آشنایی با محدودیت استدلالهای استقرایی، دانشآموزان در دلیلآوری کمتر از استدلال استقرایی استفاده کردند.https://jsp.uma.ac.ir/article_283_550484dad729bce76f0a15f4877c1a87.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522Organizational factors influencing the idea of entrepreneurship in secondary school teachers in the city of Ardabilبررسی عوامل سازمانی اثرگذار بر ایدهی کارآفرینی در بین معلمان مدارس متوسطهی شهرستان اردبیل3851284FAمحمد باشکوه اجیرلواستادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلیمسعود مرادیاستادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیعلی حیدری اناریکارشناس ارشد مدیریت سیستم و بهره وری، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20150614 The purpose of this study was to investigate the organizational factors influencing on entrepreneurship idea teachers. This research type is Descriptive-correlation study. The population consisted of Secondary school teachers in the city of Ardabil. Of this population, 200 teachers were selected by Simple random sampling. The questionnaire was designed by the researches , that questions in the public section, 4 questions and specialized section with 39 questions will be raised. In data analysis, descriptive statistics to explain the demographic characteristics and inferential statistics in terms of Pearson correlation test T, Friedman and multiple regression analysis were used. The results show that every five factors (organizational structure, corporate culture, corporatestrategy, human resource management, reward systems and administrative support) have a significant impact to nteacher's entrepreneurialideas Secondary school teachers in the city of Ardabil. Friedman's ranktestandmultiple regression analysis showed that there ward system and power management support and organizational culturehada greatereffect explanation.هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر ایدهی کارآفرینی در بین معلمان بود. این تحقیق توصیفی/ از نوع همبستگی بوده و جامعهی آماری آن را کلیه معلمان مدارس متوسطهی شهرستان اردبیل تشکیل میدهد که از بین آنها تعداد 200 نفر به شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که سؤالات در دو بخش عمومی و تخصصی مطرح میگردند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی برای تبیین ویژگیهای جمعیت شناختی و از آمار استنباطی در قالب ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t، آزمون فریدمن و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که هر پنج عامل مورد بررسی (ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، استراتژی سازمانی، مدیریت منابع انسانی، سیستم پاداش دهی و پشتیبانی مدیریتی) تأثیر معناداری بر ایدهی کارآفرینی در بین معلمان مدارس متوسطهی شهرستان اردبیل دارد. همچنین نتایج آزمون رتبهبندی فریدمن و تحلیل رگرسیون نشان داد که سیستم پاداشدهی، حمایت مدیریتی و فرهنگ سازمانی از قدرت تبیین کنندگی بیشتری نسبت به سایر عوامل بر ایدهی کارآفرینی معلمان برخوردار است.https://jsp.uma.ac.ir/article_284_627a695043e420c202f0766ad6a9e74a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522The relationship between classroom environment, achievement goals and reflective thinking with students' mathematics performanceرابطهی محیط کلاس، اهداف پیشرفت، تفکر تأملی با عملکرد ریاضی دانشآموزان5269285FAفاطمه تویسرکانی راوریکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمیمهدی عرب زادهاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمیپروین کدیوراستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20150614The aim of this study was investigation of the relationship between classroom environment, achievement goals and reflective thinking with academic performance. The data were obtained from 500 high school’s girls who were studding Mathematics and Science sampled through multistage cluster sampling. Goal Achievement Scale (Midgl eta), Reflective Thinking Inventory (Kember) and what is happening in This Classroom Questionnaire (Fraser, Fisher & Mc Robbie,) have been administrated. Student’s academic performance was also assessed through mathematic scores. The data was analyzed by the correlation coefficient of Pearson and Stepwise regression analysis. The correlation matrix between variable showed that the relationship of classroom environment, achievement goals and reflective thinking with students' mathematics performance was positive and significant and the relationship between performance-approach goals and performance-avoidance goals with mathematics performance was negative and significant. Variables of involvement, understanding, reflective thinking, mastery goals and Task orientation had relationship with mathematics and interaction between these variables explained 63 percent of variance. But performance-approach goals, performance-avoidance goals, students' cohesiveness, reflection and habitual action couldn’t predict mathematic performance. Involvement, understanding, reflective thinking, mastery goals and task orientation could predict student performance which among them involvement had the most predictive power. Therefore educational environment must be in such a way to maximize student involvement.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی میان ادراک از محیط کلاس، اهداف پیشرفت، تفکر تأملی با عملکرد دانش­آموزان در درس ریاضی بود. بدین منظور 500 نفر از دانش­آموزان دختر دورهی متوسطه در رشته­های ریاضی- فیزیک و علوم تجربی با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری این تحقیق شامل پرسشنامه اداراک از محیط کلاس فراسر و همکاران، پرسشنامهی اهداف پیشرفت میگلی و همکاران و پرسشنامه تفکر تأملی کمبر و همکاران بود. عملکرد تحصیلی دانشآموزان نیز از طریق نمره­ی درس ریاضی آن­ها سنجیده شد. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به­گام تحلیل شد. نتایج ضرایب ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش نشان داد که رابطه بین محیط کلاس، اهداف تسلطی، تفکر تاملی با عملکرد ریاضی دانشآموزان مثبت و معنادار است و رابطهی بین اهداف گرایش به عملکرد و اجتناب از عملکرد با عملکرد ریاضی دانش­آموزان منفی و معنادار است. متغیرهای درگیری دانشآموزان، فهمیدن، تفکر انتقادی، اهداف تسلطی و جهتگیری وظیفه با عملکرد ریاضی رابطه داشت و در تعامل با هم 63 درصد از تغییرات عملکرد ریاضی را تبیین میکردند؛ که از میان آنها متغیر درگیری دانشآموزان بالاترین قدرت پیش بینی کنندگی را دارد. اما اهداف گرایش به عملکرد، اجتناب از عملکرد، وابستگی دانش­آموزان، تأمل و عمل عادی قادر به پیشبینی عملکرد ریاضی نبودند. بنابراین محیط­های آموزشی باید به گونه­ای باشد که درگیری دانشآموزان را در درس ریاضی به حداکثر برسانند.https://jsp.uma.ac.ir/article_285_2dddacd5b368f922af32199c6e56c651.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522Evaluating the psychometric features of the Need for Closure Scale (NFCS) as a thought tendency in high school studentsبررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس نیاز به خاتمه (NFCS) بهعنوان یک گرایش فکری در دانشآموزان دبیرستانی7087286FAحسین زارعاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نوراحمد رستگاراستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نوررضا قربان جهرمیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article20150614This study was launched aiming at evaluating the psychometric features (validity and reliability) of the Need for Closure Scale (NFCS) in high school students. Forthispurpose, 392 students (168 male and 224 female) of Shirazhigh schoolswere selectedby multistagecluster samplingmethod. They, then, responded to the self-report need for closure scale developed by DeBacker & Crowson. To assess the construct validityof thisscale, confirmatory factor analysi sandinternal consistency was used. Moreover, Cronbach's alpha coefficient was usedtoevaluate the reliability ofthe scale. Generally, the goodness of fit indices of the confirmatory factor analysis modelindicated a relatively goodfit ofthe datawith factor structure of the need for closure scale, after deleting some items, confirming the existence of preference for structure and preference for certainty as two components of need for closure. Also, internal consistency method indicates the construct validityof thescale. The Cronbach's alpha coefficientindicates thestability of themeasurement of the scale. Based onthese results, one can use the need for closure scale developed by DeBacker&Crowsonas an acceptablemeasurement toolin thestudyofhigh school students inside the country.پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی (روایی و پایایی) مقیاس نیاز به خاتمه (NFCS) در میان دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان انجام داده شد. برای این منظور 392 نفر (168 پسر و 224 دختر) از دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان های شهر شیراز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به مقیاس خودگزارشی نیاز به خاتمه (NFCS) دی بیکر و کراوسون پاسخ دادند. برای بررسی روایی سازه این مقیاس، روش تحلیل عاملی تأییدی دو عاملی و همسانی درونی و برای بررسی پایایی مقیاس، ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. بهطور کلی مشخصههای برازندگی مدل تحلیل عاملی تأییدی پس از حذف برخی گویهها حاکی از برازش نسبتاً خوب دادههای پژوهش با ساختار عاملی مقیاس نیاز به خاتمه بود و وجود دو مؤلفه ترجیح ساختار و ترجیح قطعیت را بهعنوان مؤلفههای نیاز به خاتمه تأیید نمود. بهعلاوه، روش همسانی درونی نیز بیانگر روایی سازه این مقیاس است. ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمده نیز بیانگر ثبات اندازهگیری مقیاس نیاز به خاتمه است. بر مبنای این نتایج میتوان مقیاس نیاز به خاتمه دی بیکر و کراوسون را بهعنوان یک ابزار اندازهگیری مناسب در پژوهشهای مربوط به دانشآموزان دبیرستانی در داخل کشور مورد استفاده قرار داد.https://jsp.uma.ac.ir/article_286_277dce82129be0664d85ef9d8ed71d49.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522The relationship between biological rhythms and achievement emotion in 1 st-level female students at guidance schoolsرابطه ریتمهای زیستی با هیجانهای تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع اول راهنمایی88103287FAاسماعیل سعدی پوردکتری روانشناسی، دانشیار دانشگاه علامه طباطباییفاطمهسادات گرامیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150614Everything in the world has a tunable movement. Taking a look around our environment, we find that life is in the form of periodic activity is orderly fashion. The purpose of this study is to investigate the relationship between biological rhythms of 1st-level female students of guidance schools with achievement emotion. Methodology of this research is based on correlation coefficient. The research population consisted of 1st-lavel female students at Tehran's guidance schools (12th educational region) and 70 students were chosen using cluster random sampling method. Biological rhythms software based on date of birth was used in order to evaluate circadian rhythms. Achievement emotions of students were also studied by a Pekrun questionnaire. Paired t-test was used to investigate the relationship between circadian rhythms and achievement emotion.The results of students' circadian cycles showed that there is a logical relation between circadian rhythms and achievement emotion. The results of this research give helpful information to parents from low and high efficient days of students in order to optimize learning and teaching processes and educational planning.همه چیز در جهان حرکت موزون دارد. با نگاهی دقیق به دنیای اطراف پی میبریم که حیات و زندگی به شکل فعالیّت دورهای با آهنگی منظم است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ریتمهای زیستی دانشآموزان دختر مقطع اول راهنمایی با هیجان­های تحصیلی آنان بود. روش این پژوهش همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان دختر اول راهنمایی منطقهی 12 شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشهای، نمونهای بهتعداد 70 نفر انتخاب شدند. برای سنجش ریتمهای فراشبانه­روزی دانشآموزان، از نرم افزار ریتم­های زیستی و براساس تاریخ تولد دانش­آموزان استفاده شد. هیجان­های تحصیلی دانشآموزان نیز با استفاده از پرسشنامه پکران و همکاران سنجیده شد. از آزمون t جفتشده (همبسته) برای بررسی ارتباط ریتم های فراشبانهروزی با هیجان­های تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ریتم هیجانی فراشبانهروزی با هیجان­ها تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع اول راهنمایی رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش از روزهای پر بازده و کمبازده دانشآموزان به منظور بهینه کردن فرایندهای یادگیری و یاددهی و برنامهریزی تحصیلی به والدین اطلاعات مفیدی ارائه می­دهد.https://jsp.uma.ac.ir/article_287_29341e2b5e1ed35e91cc0b708b77bfb5.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522The effectiveness of spiritual intelligence training on psychological well-being of students covered by the imam khomeini relief committeeبررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی«ره» شهرستان اردبیل104121288FAاحمد شجاعیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلیاسماعیل سلیمانیاستادیار روانشناسی، گروه علومتربیتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20150614This study investigates the efficacy of spiritual intelligence training on psychological well-being of students covered by the Imam Khomeini Relief Committee in the city of Ardabil. To achieve this goal, the target population, which included all the high school student Imam Khomeini Relief Committee in the city of Ardebil in the academic year 2014-15, 40 students (with mean below the cut-off point on the scale of psychological well-being) were selected randomly from the population included in the sample.Tools used in this study consisted of made questionnaire and psychological well-being questionnaire.While study research is a clinical pilot study that was performed with a pre-test and post-test, collected data analyzed with using a multivariate analysis of covariance(MANCOVA). The results showed that there were significant differences between two groups of Imam Khomeini Relief Committee under students and control in autonomy, environmental mastery, personal growth, positive relationships, purpose in life and self-acceptance. This means that increased after Spiritual Intelligence Training autonomy, environmental mastery, personal growth, positive relationships, purpose in life and self-acceptance in groups of Imam Khomeini Relief Committee under students. Therefore it can be concluded that the teaching of spiritual intelligence can be used to improve the quality of life of students covered by Imam Khomeini Relief Committee.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی«ره» شهرستان اردبیل است. برای وصول به این هدف، از بین جامعهی آماری که شامل کلیهی دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی«ره» شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 است، 40 دانشآموز(دارای میانگین پایین تر از نقطه برش در مقیاس بهزیستی روانشناختی) از میان جامعهی آماری بهصورت نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامهی محقق ساخته و پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی بود. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعهی آزمایشی با کار آزمایی بالینی است که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری(MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان تحت پوشش و گروه کنترل در خودمختاری، تسلط محیطی، رشد شخصی، ارتباط مثبت، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود تفاوت معناداری وجود دارد(001/0≥P). بدین معنا که در گروه آزمایش بعد از آموزش هوش معنوی، خودمختاری، تسلط محیطی، رشد شخصی، ارتباط مثبت، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود افزایش یافته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از آموزش هوش معنوی میتوان برای ارتقاء کیفیت زندگی دانش­آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام­خمینی«ره» استفاده کرد.https://jsp.uma.ac.ir/article_288_de834db2ff12ab899c5bc515de202623.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522Investigating the structural relationships between perceptions of school climate and achievement goals with academic self-efficacyبررسی روابط ساختاری ادراک از جو مدرسه و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی تحصیلی122138289FAسعید مهناکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیهفرزانه میکائیلی منیعدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیهعلی عیسی زادگاندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیهJournal Article20150614The aim of the present research was to study structural relationships between the perception of the school’s environment, and achievement goals with academic self-efficiency. In this descriptive research (reason patterning), first year high school students of Urmia city formed the statistical society. Method of sampling was multi-stage random procedure that 380 people were selected through this method, and then answered the questionnaires of the academic self-efficiency, the perception of school’s environment, and the achievement goals. Data was analyzed through the structural equations method. Results indicated that the academic self-efficiency model is valid in research society. Direct route of the goals of the mastery towards the academic self-efficiency was positive and significant, and the goals of function-avoidance towards the academic self-efficiency was negative qnd significant. In addition, direct routes of teacher support, peer support, and stability of rules towards the goals of mastery, function - approach, and function-avoidance were positive and significant. Therefore, we can increase the academic self-efficiency by increasing the environmental supports in school, and tendency of the students towards the mastery goals.هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری ادراک از جو مدرسه و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی تحصیلی بود. در این پژوهش توصیفی(الگویابی علّی) دانشآموزان سال اول دبیرستان شهر ارومیه جامعهی آماری را تشکیل دادند. روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای بود که با این روش380 نفر انتخاب و به پرسشنامه­های خودکارآمدی تحصیلی، ادراک از جو مدرسه و اهداف پیشرفت پاسخ دادند. داده­ها با روش معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاکی از این بود که الگوی خودکارآمدی تحصیلی در جامعه پژوهش معتبر است(027/0RMSEA=). مسیر مستقیم اهداف تبحری بر خودکارآمدی تحصیلی مثبت و معنا­دار و اهداف عملکرد- اجتناب بر خودکارآمدی تحصیلی منفی و معنا­دار بود. همچنین، مسیرهای مستقیم حمایت معلم، حمایت همسالان و ثبات قوانین بر اهداف تبحری، عملکرد -رویکرد و عملکرد– اجتناب مثبت و معنا­دار بودند. در نتیجه با افزایش حمایت­های محیطی در مدرسه و گرایش دانشآموزان به اهداف تبحری می­توان خودکارآمدی تحصیلی را افزایش داد.https://jsp.uma.ac.ir/article_289_0a985350f9ed11f9583217770d54f23e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214120150522A comparison of effectiveness of training self-regulated learning strategies and problem-solving on academic motivation in male students with academic procrastinationمقایسهی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان اهمالکار139155290FAمحمد نریمانیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-9710-4046زرار محمدامینیدکترای تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلیعادل زاهددانشیار گروه علومتربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیعباس ابوالقاسمیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150614The aim of the present research was to examine the effectiveness of training self-regulated learning strategies and problem-solving on academic motivation in male Students with academic procrastination. The sample consisted of 60 subjects with procrastination randomly selected in high school of Oshnaviheh city. The subject was assigned randomly to experimental and control groups. The techniques used for education was training self-regulated learning strategies and problem-solving. The instrument employed in this research was academic motivation and academic procrastination scales. Results indicate that training self-regulated learning strategies and problem-solving have significance effect on academic motivation various control group (p≥00.1). training self-regulated learning strategies compare whit problem-solving have grater effects(p≥00.1) . this results indicates that training self-regulated learning and problem-solving is mor bnefic for students to regulate their self control, motivation and succeses. هدف پژوهش حاضر مقایسهی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و آموزش حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان اهمالکار بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر اهمالکار پایه اول متوسطهی مدارس دولتی اشنویه بودند، که از بین آنها 60 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از پرسشنامههای اهمالکاری و انگیزش تحصیلی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله در مقایسه با گروه کنترل بر انگیزش تحصیلی آزمودنیها تأثیر داشته است (01/0 ≥P). بهعلاوه آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در مقایسه با آموزش حل مسئله تأثیر بیشتری بر انگیزش تحصیلی آزمودنیها داشت ( 01/0 ≥P). همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی نسبت به آموزش حل مسئله تأثیر بیشتری بر افزایش انگیزش درونی و انگیزش بیرونی و کاهش بی انگیزشی داشته است( 01/0 ≥P). براساس نتایج این یافتهها می توان گفت که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله به دانشآموزان کمک می کند تا فرایندهای تنظیم اهداف، خودکنترلی، خود ارزشیابی و خود انگیزشی را مدیریت کنند و با رشد جهتگیری هدفهایشان در یادگیری، انگیزه یادگیری خود را تقویت و تسهیل کنند.https://jsp.uma.ac.ir/article_290_7f76050b1eec9e4aea119748862c28c7.pdf