دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214320151122The Role of Behavioral activation/inhibition Systems and emotional, cognitive and behavioral engagement in prediction of educational exhaustionنقش سیستم های فعال ساز/ بازداری رفتاری و اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی72235310.22098/jsp.2015.353FAذبیح پیرانیاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک0000-0003-0788-0744Journal Article20151215<span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-font-weight: bold;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The aim of this study was to investigate the role of behavioral activation/inhibition brain systems and emotional, cognitive and behavioral engagement in prediction of educational exhaustion. This is a descriptive-correlation study. The study population consist of all students in the 1st area of the city of Arak that 300 of them were chosen randomly. Data were collected using behavioral activation/inhibition brain systems scale, Students engagement scale and educational exhaustion questionnaire. To analyze the data, Pearson's coefficient of correlation, Multivariate analysis of regression and the SPSS-22 software was used. results showed that there is a significant negative relationship between behavioral activation brain systems, emotion, cognitive and behavioral engagement and educational exhaustion. On the other hand, emotion engagement, behavioral activation brain systems and behavioral inhibition brain systems can predict educational exhaustion. based on findings of this study, it could be concluded that of behavioral activation/inhibition brain systems and emotional, cognitive and behavioral engagement play an important role in the development of students' educational exhaustion. In fact, inhibition/activation systems is related to educational exhaustion directly and through the quality and amount of engagement.</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt;" lang="FA">هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سیستمهای مغزی فعالسازی/ بازداری رفتاری و اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی میباشد. پژوهش حاضرتوصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانش­آموزان ناحیه یک شهر اراک است که 300 نفر از آنها بهصورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاس سیستمهای مغزی فعالسازی/ بازداری رفتاری، مقیاس اشتیاق دانش­آموزان و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی جمع آوری شده و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره و نرم افزار </span><span style="font-size: 11.5pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">SPSS-22</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt;" lang="FA"> تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سیستم مغزی فعال­ساز رفتاری، اشتیاق عاطفی، اشتیاق شناختی و اشتیاق رفتاری با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین سیستم مغزی بازداری رفتاری با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین </span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: 'B Nazanin'; mso-hansi-font-family: 'B Nazanin';" lang="FA">اشتیاق عاطفی، سیستم مغزی فعال­ساز </span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt;" lang="FA">رفتاری و سیستم مغزی بازداری رفتاری قابلیت پیش بینی فرسودگی تحصیلی را دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سیستمهای مغزی فعالساز/ بازداری رفتاری و اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در بروز فرسودگی تحصیلی دانشآموزان نقش مهمی دارد. در واقع، سیستم بازداری/ فعالساز هم به صورت مستقیم و به واسطه چگونگی و میزان اشتیاق تحصیلی با میزان فرسودگی تحصیلی دانشآموزان در ارتباط قرار بگیرد.</span>https://jsp.uma.ac.ir/article_353_57c47409d8e7f052594497b81925ae19.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214320151122Causal modeling of student's social phobia based on emotional intelligence, social skills, self-esteem, and shynessمدلیابی علی فوبی اجتماعی دانشآموزان براساس هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی، عزت نفس و کمرویی234635410.22098/jsp.2015.354FAنادر حاجلودانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-2935-7455ناصر صبحی قراملکیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیآرزو فرجیانکارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20151215<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: medium;">The aim of present research was</span><span style="font-size: medium;"> causal modeling of social phobia based on The aim of the present correlation research was causal modeling of social phobia based on emotional intelligence, social skills, self-esteem, and shyness. The population consisted of all junior high school students in Zanjan in 2011-2012 academic year. The sample included 300 students of both genders who were selected through cluster random sampling. The instruments included Conver Social Phobia Questionnaire; Brodberi & Geduze emotional intelligence; Matson Social Skills; Rozenbergh Self-esteem; Cheek & Buss Shyness. The data were analyzed with structural causal modeling technique using Amos 20.</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">The results showed that there was a relationship between emotional intelligence, social skills, self-esteem, shyness, and social phobia. The higher the emotional intelligence, social skills, and self-esteem, the lower the chance of developing social phobia; and the higher the shyness, the more the chance of developing such phobia. According to the results, it can be claimed that skills training to increase emotional intelligence, social skills, and self-esteem can decrease the amount of social phobia in children and adolescents.</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Bnazanine; mso-hansi-font-family: Bnazanine;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> مدل یابی علی فوبی اجتماعی دانشآموزان براساس هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی، عزت نفس و کمرویی بود.</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی ساکن شهرستان زنجان در سالتحصیلی 1391- 1390 بود. نمونه آماری پژوهش حاضر 300 نفر از دانشآموزان دختر و پسر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه فوبی اجتماعی کانور، مقیاس هوش هیجانی برادبری و گدیوز، مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون، مقیاس عزت نفس روزنبرگ و مقیاس کمرویی چیک و باس جمعآوری و به کمک تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که هرچقدر هوش هیجانی، مهارت اجتماعی، عزت نفس بالاتر باشد، میزان ابتلاء به فوبی اجتماعی پایین تر است و هرچقدر کمرویی بالاتر باشد، درصد ابتلاء افراد به فوبی اجتماعی بالا میرود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت دانشآموزانی که عزت نفس بالایی داشته و توانایی تنظیم هیجانات و برقراری روابط اجتماعی مناسب را دارند، از شانس بالایی برای عدم ابتلاء به فوبی اجتماعی برخوردارند</span></span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 9.5pt;" lang="FA">.</span>https://jsp.uma.ac.ir/article_354_4c3d3a1597dacd9540053e8eb0822f3e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214320151122Study of relation between family affective atmospheres with Career aspirations of students by self-efficacy as Mediator variableبررسی رابطهی بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفهگرایی دانشآموزان؛ نقش واسطهای خودکارآمدی476635510.22098/jsp.2015.355FAجمال سلیمیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستانناصر یوسفیدانشیار گروه مشاوره، دانشگاه کردستانحمزه سعیدزادهکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی و معلم دبیرستانJournal Article20151216<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 11pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';">This study aims is survey of relation between family affective climate with academic self-efficacy and career aspirations of students. The study was conducted through the Correlation research method. This research was tolls to describe, explore and determining of relations between two or multiple variables by correlation coefficient. The study included all secondary school children in two educational areas in sardasht and piranshahr. 180 students has selected by Cluster sampling method. To collection of data 3 tools was used: Morgan Jinks Student Efficacy Scales (MJSES); Family of Origin Scale (FOS) and job interest questionnaire. The analysis of the data was done by descriptive statistics such as mean, variance, etc. In addition, in the inferential statistics, Pearson Correlation Coefficient and differential analysis was used. Based on the results of the test, in 0/05 significant level doesn’t show any significant positive relationship between self-efficacy and affective family mood. In 0/05 significant level, no clear difference has observed between Family emotional climate and academic self-efficacy among girls, there is significant relationship between Family emotional climate and academic self-efficacy among boys, and no differences between Emotional climate of family and career aspirations of Girls and there is significant relationship between Family emotional climate and career aspirations among boys</span><span style="font-size: 11pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">.</span></span>هدف این پژوهش مطالعه رابطه بین جو عاطفی خانواده به عنوان یک متغییر با خود کارآمدی و همچنین علایق حرفه گرایی دانشآموزان متوسطه است. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه شهرهای سردشت و پیرانشهر است که در سال تحصیلی 91-92 مشغول به تحصیل بودند. در این میان تعداد 180 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامههای خودکارآمدی، جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از روشهای محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و ... و در بخش آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل تمیز استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که بین نمرات جو عاطفی خانواده و خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری دیده نمیشود؛ همچنین با اطمینان میتوان گفت که بین نمرات جو عاطفی خانواده و خودکارآمدی تحصیلی دختران رابطه معنادار وجود ندارد؛ بین جو عاطفی خانواده و خودکارآمدی دانشآموزان پسر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی دختران رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد؛ بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی پسران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_355_f2183451009ee0e304c5e81b02dd66a3.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214320151122Prevalence of internet addiction and it relationship with academic procrastination and aggression in studentsشیوع اعتیاد به اینترنت و رابطهی آن با تعللورزی و پرخاشگری در دانشآموزان678535610.22098/jsp.2015.356FAآذر کیامرثیعضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلسعید آریاپوراناستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه ملایرJournal Article20151216<span style="font-size: medium;">Internet addiction is one of the problems of school students in recent years. The purpose of this study was to examine the prevalence of internet addiction and it relationship with academic procrastination and aggression in first grade senior high school students. To this end, 406 high school students in the first grade in Ardabil were selected by clustered sampling. They filled out the Internet Addiction Test (Young, 1996), Procrastination Assessment Scale-Students (Solomon & Rothblum, 1984) and Aggression Questionnaire (Zahedifar et al., 2000). The study had a cross-sectional design. Pearson correlation and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) were used to analyze the data. The results indicated that 72.4% of students did not have internet addiction, 23.4% were at risk for internet addiction and 4.2% had internet addiction. The results also showed that there was a positive correlation between internet addiction and academic procrastination and aggression. Furthermore, academic procrastination was higher in students with internet addiction and students with potential internet addiction than students without such addiction. Also, aggression was higher in students with internet addiction than students without internet addiction. Thus, the prevalence of internet addiction and its related variables (especially academic procrastination and aggression) among high school students are important for researchers and school counselors.<br /></span>اعتیاد به اینترنت یکی از مشکلات دانشآموزان در سالهای اخیر است. هدف این پژوهش بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت و رابطهی آن با تعللورزی تحصیلی و پرخاشگری دانشآموزان سال اول دبیرستان بود. به همین منظور، 406 دانشآموز دختر و پسر سال اول دبیرستان شهرستان اردبیل به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و آزموناعتیاد بهاینترنتیانگ، مقیاس ارزیابی تعللورزی نسخهی دانش­آموز و پرسشنامه پرخاشگری اهواز را تکمیل نمودند. روش پژوهش زمینهیابی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که 4/72 درصد دانشآموزان سال اول دبیرستان شهرستان اردبیل بدون اعتیاد به اینترنت، 4/23 درصد در معرض اعتیاد به اینترنت و 2/4 درصد دارای اعتیاد به اینترنت بودهاند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت با تعللورزی تحصیلی و پرخاشگری رابطهی مثبت وجود داشت. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان معتاد به اینترنت و دانشآموزان در معرض اعتیاد به اینترنت بیشتر از دانشآموزان بدون اعتیاد به اینترنت بوده است؛ همچنین پرخاشگری در دانشآموزان معتاد به اینترنت بیشتر از دانشآموزان بدون اعتیاد به اینترنت بوده است. بنابراین توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت و متغیرهای مرتبط با آن(مخصوصاً تعللورزی تحصیلی و پرخاشگری) در دانشآموزان دبیرستان اهمیت خاصی برای پژوهشگران و مشاوران مدرسه دارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_356_2d58a7aba12e33b303717fdba800bb0e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214320151122The role of metacognitive beliefs in predicting pathological worries in students with test anxietyنقش باورهای فراشناختی در پیش بینی نگرانی آسیب شناختی (مرضی) دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان8610135710.22098/jsp.2015.357FAمجید محمودعلیلواستاد گروه روان شناسی، دانشگاه تبریزیزدان موحدیدانشجوی دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریزهانیه خرازی نوتاشکارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تبریزJournal Article20151216<span style="font-family: Times New Roman;">Metacognition is a multi-dimensional concept. It includes knowledge, processes, and strategies to appraise, monitor, and control cognition. The aim of this research was to investigate the relationship between pathological worries and metacognitive beliefs in students with test anxiety. Using cluster-random sampling, 670 students (355 males and 315 females) were selected from among high school students of Tabriz. The subjects were asked to answer demographic questions and the Penn State Worry Questionnaire (PSWQ) and Spellberger Anxiety Test questionnaire as well as Wells and Cartwright metacognitive questionnaire. The data were analyzed by Pearson’s correlation coefficient and multivariate regression analysis. The results showed a significant and positive correlation between metacognitive beliefs and pathological worries and test anxiety. In other words, individuals with higher scores in metacognitive scale revealed worse pathological worries and test anxiety. There was also a significant correlation between total scores of both scales and scores on uncontrollability, positive beliefs, cognitive confidence and the need to control thoughts and cognitive self-consciousness (P<0.01). Metacognitive beliefs are suggested to be effective factors in students’ general health. Also, it is possible to promote students’ mental health by changing metacognitive beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles or general negative beliefs.</span>فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است. این مفهوم دربرگیرنده­ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای فراشناختی با نگرانی آسیب شناختی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان انجام شد. تعداد 670 دانشآموز (315 دختر و 355 پسر) از دانشآموزان دبیرستانی شهر تبریز به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه­ی اضطراب امتحان پاسخ دادند. سپس تعداد 183 دانشآموز که طبق معیار نقطه برش پرسشنامه مبتلا به اضطراب امتحان بودند، علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای باورهای فراشناختی ولز و کارترایت، نگرانی پنسلوانیا و اضطراب امتحان اسپیل برگر پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره انجام شد. بین نمرات افراد در مؤلفههای باورهای فراشناختی با نگرانی آسیب شناختی و اضطراب امتحان همبستگی مثبت معناداری وجود داشت، به عبارتی، با افزایش نمره ی فرد در مقیاس باورهای فراشناختی، نگرانی آسیب شناختی و اضطراب امتحان فرد نیز بیشتر میشود. هم چنین، رابطه­ی نمره کلی با نمرات افراد در ابعاد کنترل ناپذیری و خطر، باورهای مثبت درباره نگرانی، اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار و وقوف شناختی معنی داری بود <span style="font-family: Times New Roman;">(P<0.01</span>). باورهای فراشناختی از عوامل مؤثر در سلامت روانی دانشآموزان است و میتوان با تغییر فراشناختهایی که شیوه ناسازگارانه­ی تفکرات منفی را زیاد میکنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی میگردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشآموزان کمک کرد<span style="font-size: medium;">.</span>https://jsp.uma.ac.ir/article_357_d28b1283903d2d43e357bb3347b28632.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214320151122A study of the psychometric properties and levels of cognitive domain of final exams questions of mathematics and sciences of the third grade junior high school in Khorramabadبررسی و تحلیل شاخصهای روان سنجی و سطوح حیطه شناختی سوالات امتحانات نهایی دروس ریاضیات و علوم پایه سوم راهنمایی شهرستان خرمآباد10211835810.22098/jsp.2015.358FAعلی عباس میرآقاییکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهوازحسین سپاسیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازبهناز مهاجراناستادیار علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهعلیرضا قلعه ایاستادیار علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20151216<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">The basic aim of this research was the analysis of psychometric properties and the The main aim of this research was to analyze the psychometric properties and the levels of cognitive domain of final exam questions of mathematics and sciences of the third grade junior high school in Khorramabad. From each pool, 1000 graded sheets of math and sciences were selected through simple random sampling. To determine the levels of cognitive domain, a sample size of 25 teachers were randomly selected among mathematics and science teachers using Delphi technique. The results showed that the difficulty coefficient of exam questions was not appropriate but the discrimination index was acceptable except for a few cases. Analysis of the reliability and content validity showed that the questions enjoyed reliability and content validity. The results showed that the questions of math exam were not allocated to assess the high level of cognitive field (combination and evaluation)</span><span style="font-size: medium;">.</span></span><span style="font-size: medium;">هدف اصلی ابن تحقیق بررسی و تحلیل شاخص­های روان­سنجی</span><span style="font-size: medium;">و سطوح حیطه شناختی سوالات امتحانات نهایی دروس ریاضیات و علوم پایه سوم راهنمایی شهرستان خرم­آباد بود. از هر کدام از جامعههای آماری برگه­های نمره­گذاری شده دروس ریاضیات و علوم 1000 برگه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند</span><span style="font-size: medium;">و برای تعیین سطوح حیطه ای شناختی نمونه ای به حجم 25 نفر از دبیران ریاضیات و علوم</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">با روش تصادفی ساده انتخاب و از روش توافقی دلفی دو مرحله­ای استفاده شد. نتایج محاسبات نشان داد که ضریب دشواری سوالات امتحانی مناسب نبودند ولی ضریب تمیز سوالات امتحانی به استثنای تعداد کمی از سوالات مناسب بودند. بررسی پایایی و روایی محتوایی نشان داد که سوالات دارای پایایی و</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">روایی محتوایی بوده­اند. نتایج همچنین</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">نشان داد که سوالات امتحان درس ریاضیات به اندازه­گیری سطوح بالای حیطه شناختی(ترکیب و ارزشیابی) اختصاص نداشتند</span><span style="font-size: medium;">. </span>https://jsp.uma.ac.ir/article_358_1f3e546bd7b522786c90ecc2ac4a4495.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214320151122The effectiveness of neurofeedback training on cognitive processing in children with attention deficit hyperactivity disorderاثربخشی آموزش نوروفیدبک بر پردازش شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی11913635910.22098/jsp.2015.359FAنرگس نوری زادهکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه ارومیهفرزانه میکاییلی منیعدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهرضا رستمیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20151216The present study examined the effectiveness of neurofeedback training on cognitive processing in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The study enjoyed a quasi-experimental design. The population consisted of all children with ADHD who were between the ages of 7 and 14 attending Atieh center for psychic and neurotic disorders. A sample of 12 children with ADHD were selected through convenience sampling. Six of them were children with ADHD and the other six with combined ADHD. The children received 40 sessions of neurofeedback training three times a week and were assessed by CAS instruments in two stages (pre-test and post-test). The data were analyzed through paired-samples t-test and Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). The results showed that neurofeedback training had a significant decrease in symptoms of inattention and combined ADHD. The results of MANCOVA showed that the effect size in inattentive group was not more than that of the combined group. <br /> <span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر پردازش شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود.</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 2Lotus;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">این مطالعه به صورت </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">شبه آزمایشی </span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 2Lotus;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز اعصاب و روان آتیه بود. از این میان 12 نفر از مراجعان که شرایط لازم را دارا بوده، به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">6 نفر دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از نوع بی توجهی و 6 نفر دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از نوع ترکیبی بودند.</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 2Lotus;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> در این مطالعه کودکان 40 جلسه نوروفیدبک به صورت سه بار در هفته دریافت کردند و در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون ارزیابی سیستم شناختی </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تی وابسته و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانگان نقص توجه و تمرکز و نشانگان ترکیبی موثربوده است. اما نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اندازه اثر در گروه نقص توجه بیش از گروه ترکیبی نبوده است</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">.</span></span><br /> https://jsp.uma.ac.ir/article_359_133e70eb2e313c3745deb127b572b463.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214320151122Estimating achievement goal orientation based on identity processing styles: A study of the role of educational gradeپیشبینی جهتگیری هدف پیشرفت بر اساس سبکهای پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی13715236010.22098/jsp.2015.360FAتورج هاشمی نصرت آباددانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تبریزشهرام واحدیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریزسولماز دبیریدانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریزJournal Article20151216<span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar';"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Goal orientation and its relevant factors are among the important motivational issues that have special place in education. The aim of the present research was to predict goal orientations based on identity processing styles with regard to students’ educational grades. To this end, a sample including 194 female students were selected from among the first and fourth grade students of senior high schools in the fifth district of Tehran, through a multi-step cluster sampling approach. They responded to Achievement Goal Orientation Questionnaire and Identity Style Inventory. The results of stepwise regression analysis showed that regardless of educational grades, information-oriented identity style in predicting mastery goal orientation and normative style in predicting performance-approach and performance-avoidance goals had a positive and significant role, but with regard to students’ grades relative to the total group, some difference was observed in the proportion of identity styles in predicting mastery and performance-approach goal orientations. It can indicate the moderating role of grades in the prediction of goal orientations based on identity styles.</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">جهت­گیری هدف و عوامل مؤثر و مرتبط با آن یکی از مسائل انگیزشی مهم است که امروزه در امر تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه­ای برخوردار­ است. </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی جهت­گیری­های هدف بر اساس سبک­های پردازش هویت با در نظرگرفتن پایه­های تحصیلی دانش­آموزان بود.</span><span style="color: black;"><span style="font-size: medium;"> نمونه­ای مشتمل بر </span></span><span style="font-size: medium;">194 </span><span style="color: black;"><span style="font-size: medium;">دانش­آموز دختر به روش خوشه­ای چندمرحله­ای از میان دانش­آموزان مقطع اول و چهارم (</span></span><span style="font-size: medium;">پیشدانشگاهی)</span><span style="color: black;"><span style="font-size: medium;"> دبیرستان آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده و به پرسشنامه جهت­گیری هدف </span></span><span style="font-size: medium;">پیشرفت، پرسشنامه</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">سبک­های</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هویت پاسخ دادند</span><span style="color: black;"><span style="font-size: medium;">. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بدون در نظرگرفتن پایه­های تحصیلی، سبک هویت اطلاعاتی در پیش­بینی جهت­گیری تبحری و سبک هویت هنجاری در پیش­بینی جهت­گیری عملکردگرایی و عملکرد اجتنابی نقش مثبت و معناداری دارند. با در نظر گرفتن پایه­ تحصیلی دانش­آموزان تفاوتی در سهم سبک­های هویت برای پیش­بینی جهت­گیری هدف تبحری و عملکردگرایی نسبت به کل گروه مشاهده شد که این نتیجه می­تواند نشان­دهنده نقش تعدیلکنندگی پایههای تحصیلی در پیش­بینی جهت­گیری­های هدف بر اساس سبک­های هویت باشد.</span></span></span>https://jsp.uma.ac.ir/article_360_eb0b5cae422585f291ed39f5f97ccf1f.pdf