دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822On the relationship between religious attitude and happiness and self-efficacy of high school studentsرابطهی نگرش مذهبی با شادکامی و خودکارآمدی دانشآموزان دورهی متوسطه719437FAفرامرز اکبریاندکتری روانشناسی تربیتی، اداره آموزش و پرورش شهرستان آستاراJournal Article20160919The aim of this correlational study was to investigate the relationship between religious attitude and happiness and self-efficacy of the second grade high school students.The population included all the second grade high school students of Astara City who were studying during the 1394-1395 academic year. 208 students were randomly selected as the sample. For the instrumentation, the Religious Scale by KhodayanFard etal., Oxford Happiness Index(OHI), and Najjarian and Davoodis Questionnaire of mental health were used. To analyze the data, for the descriptive statistics mean and standard deviation were used and in the inferential statistics part one-factor variance analysis was employed.For the religious attitude on happiness and self-efficacy of high school students, Mann-Whitney was employed to compare the ranks on the basis of variables. The results showed that there was a positive and significant relationship between religious attitude and happiness and self-efficacy.The correlation coefficient was (p<0.027) and (p<0.0064), respectively.By comparing the mean of ranks and the amount of Mann-Whitney among the second grade high school students, it was determined that regarding religious attitude there was a significant difference between the second grade high school of male and female students (p<0.006), but there was not any significant difference between the variables of happiness and self-efficacy.هدف این پژوهش، مطالعه رابطه بین نگرش مذهبی با شادکامی و خودکارآمدی دانشآموزان دورهی دوم متوسطه بود. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دورهی دوم متوسطه شهرستان آستارا میباشد که در سال تحصیلی94-93 مشغول به تحصیل بودند. در این میان تعداد 208 نفر به روش تصادفی ساده جهت مطالعه به عنوان نمونه انتخاب شده و مقیاس نگرش مذهبی، پرسشنامه سنجش شادکامی آکسفورد (OHI) و پرسشنامه سلامت روانی(Scl-25) به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی برای بررسی تأثیر نگرش مذهبی بر شادکامی و خودکارآمدی دانشآموزان متوسطه از تحلیل واریانس یک عاملی، و از آزمون من- ویتنی برای مقایسه میانگین رتبهها براساس متغیرها استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین نگرش مذهبی با شادکامی و خودکارآمدی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میزان ضرایب همخوانی به ترتیب برابر با (027/0>p) و(0064/0>p) بود. با مقایسه میانگین رتبهها و مقدار من- ویتنی در بین دانشآموزان مشخص شد که دانشآموزان متوسطه دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر از نگرش مذهبی بیشتری برخوردار بوده (006/0>p)، اما در متغیرهای شادکامی و خودکارآمدی تفاوت معناداری مشاهده نشد.https://jsp.uma.ac.ir/article_437_7a0f00421c661cdb0f767c98a190fcc7.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822The role of lifestyles, social perception and family relationships in predicting of marital satisfaction the young teachersنقش سبکهای زندگی، درک اجتماعی و روابط خانوادگی در پیشبینی رضایت زناشویی معلمان جوان2038438FAفرشاد پور افقیدکتری تخصصی روانشناسی اجتماعی، اداره آموزش و پرورش شهرستان آستاراJournal Article20160919The goal of this research is studying the role of lifestyles, social perception and family relationships and marital satisfaction of young couples. The current research is applied in the terms of goal and regarding data collection is descriptive and also in the terms of the relationship among research variables is causal. The research method has been survey which generalization of results is one of it’s the most important advantages. The study population, all the teachers were married and living in the East of Tehran in 1393.In this study, based on scientific criteria and observance of a number of variables, sample study of 132 randomly selected and evaluate lifestyle variables, social perception, family relations, marital satisfaction, needed findings and information, standard questionnaires were used. In order to analyze the statistical data, the data from the questionnaires were extracted. The results showed that the life styles on perception of social, family relationships and marital satisfaction had significant direct and indirect effects. The social perception on family relationships and marital satisfaction had direct and significant impact, and family relationships are directly influenced teachers marital satisfaction (P<0/05). Generally couples who have a decent living style, social perception higher and stronger and positive family relationships, have higher marital satisfaction.این پژوهش با هدف اصلی ارائه مدل با این رویکرد که سبک زندگی، درک اجتماعی و روابط خانوادگی میتوانند پیش­بینی کنندهی رضایت زناشویی باشد، انجام شد. با توجه به ماهیت فرضیهها، این پژوهش از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است که در آن به بررسی روابط درونی بین متغیرها در قالب کشف و تبیین مدل پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان ساکن در منطقه شرق تهران در سال 1393 بودهاند.در این پژوهش بر مبنای رعایت ملاکهای علمی و تعداد مـتأهل متغیرهای مورد مطالعه، نمونه پژوهش به تعداد 132 نفر انتخاب و پرسشنامههای پژوهش بر روی آنها اجرا شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده، پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ و پرسشنامه درک اجتماعی حمایت شده، استفاده گردید. به منظور تجزیهوتحلیل داده­های آماری پژوهش، ابتدا داده­های حاصل از اجرای پرسشنامه­ها استخراج و در جدول اطلاعات کلی تنظیم شد؛ سپس تمامی اطلاعات با استفاده از نرمافزارهای آماری در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سبکهای زندگی بر درک اجتماعی، روابط خانوادگی و رضایت زناشویی اثر مستقیم و غیرمستقیم معناداری داشت. همچنین درک اجتماعی بر روابط خانوادگی و رضایت زناشویی اثرمستقیم معناداری داشته و روابط خانوادگی نیز به طور مستقیم بررضایت زناشویی معلمان تأثیرگذار بود (05/0P<). به طورکلی زوجینی که دارای سبکهای زندگی مناسب، درک اجتماعی بالاتر و روابط خانوادگی مثبت و قوی تری هستند از رضایت زناشویی بالاتری برخوردار میباشند.https://jsp.uma.ac.ir/article_438_2e08e144469cd566ff80a98c81595200.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822Surveying the amount of dependence on short messages (SMS)and alienation with academic burnout among female high school students in Ardebilبررسی رابطهی وابستگی به پیامهای کوتاه تلفنی و از خودبیگانگی با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اردبیل3954439FAفاطمه تموککارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزمرتضی ابراهیمیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160919The purpose of this correlational research wasto survey the amount of dependence on short messages (SMS)and alienation with academic burnout among female high school students in Ardebil. The population consisted of all female students in Ardebil high schools (N=11716).The sample included 374 female high schoolstudentsselectedthroughcluster random sampling. The data collection was performed by employing dependence on short massages questionnaire, alienation scale, and academic burnout questionnaire. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis. The results of correlation analysis showed that dependence on short messages and alienation with academic burnout and its components have a significant positive correlation. The results of regression analysis showed that variables of short messages and alienation predict 82% of academic burnout, 59% of academic exhaustion, 14% of academic cynicism, and 66% of academic inefficiency. These results indicate the necessity of policymakers and stakeholders’ attention to students’ academic burnout.هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی وابستگی به پیامهای کوتاه تلفنی و از خودبیگانگی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) در شهر اردبیل بود. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه­ی آماری این پژوهش، شامل کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی شهر اردبیل (11716=N) میباشد. نمونه­ی پژوهش بر اساس جدول مورگان 374 دانشآموز میباشد که بهصورت نمونهگبری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه وابستگی به پیامک تلفن همراه، مقیاس سنجش بیگانگی از خود و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی جمعآوری شدند. برای تحلیل دادهها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به کار رفت. نتایج همبستگی نشان داد که وابستگی به پیام کوتاه تلفنی و از خود بیگانگی با فرسودگی تحصیلی رابطه­ی مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد متغیرهای وابستگی به پیام کوتاه تلفنی و از خود بیگانگی 82% فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکنند. این یافتهها ضرورت توجه جدی برنامه ریزان و مسئولین را به موضوع فرسودگی تحصیلی دانشآموزان نشان داده است.https://jsp.uma.ac.ir/article_439_9e678cce943a446d4c78635a72c3e0e5.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822The effectiveness of teacher's written feedback on self-efficacy and achievement motivation of studentsاثربخشی بازخورد نوشتاری معلم بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان5570440FAعطیه ذوالفقاریانکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانمعصومه خسرویاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سمنانپروین رفیعی نیااستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان0000-0003-2771-1630پرویز صباحیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنانJournal Article20160919The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the teacher's written feedback on students' self-efficacy and achievement motivation in an English course. As a quasi-experimental research attempt, the study had a pretest-posttest design with a control group. Therefore, 50 female students were selected by multistage cluster sampling from secondary junior high schools of Mahdishahr city.Then, theywere randomly assigned intoan experimental group (23students) and a control group (27 students). The Sherer general self-efficacy and Hermens achievement motivation questionnaireswere employedto collect the data.These two instruments were used as pretest in both groups. Then, the experimental group received written feedback by an English teacher about 12 sessions, but the control group did not receive this treatment. After completion of the course, the self-efficacy and achievement motivation tests were again given to both groups.The data were analyzed by multivariate analysis. The results showed a significant difference in self-efficacy, foresight, and hardworking components of achievement motivation only in the experimental group.But, the result did not show any significant difference in confidence and perseverance components of achievement motivation.Accordingly, it could be argued that teacher's written feedback could upgrade the performance of students in motivation and self-efficiency fields.هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازخورد نوشتاری معلم بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان دوره راهنمایی در درس زبان انگلیسی بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروهکنترل بود؛ بدینمنظور، تعداد 50 دانشآموز دختر پایه دوم راهنمایی مدارس شهرستان مهدیشهر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در گروههای آزمایشی (23 نفر) و گروه کنترل (27 نفر) گمارده شدند. سپس پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی شرر، و انگیزش پیشرفت هرمنس، در مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. طی دوره مداخله، گروه آزمایشی 15 جلسه بازخورد نوشتاری معلم زبان انگلیسی را دریافت کردند، اما گروه کنترل بازخورد نوشتاری معلم را دریافت نکردند. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری، تفاوت معناداری را در آزمودنیهای گروه آزمایش در متغیر خودکارآمدی و مؤلفههای آینده نگری و سخت کوشی انگیزش پیشرفت، نسبت به گروه کنترل نشان داد. اما آموزش، تفاوت معناداری را بر مؤلفههای اعتماد به نفس و پشتکار انگیزش پیشرفت ایجاد نکرده بود. بنابراین، میتوان گفت ارائه بازخورد نوشتاری توسط معلم، میتواند عملکرد یادگیرندگان را در حوزههای انگیزشی و خودکارآمدی ارتقا ­دهد.https://jsp.uma.ac.ir/article_440_c0a3599f6eccdd25389e2db1348728f9.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822A study of the effectiveness of Frankel’s logotherapy training on psychological well-being and happiness of studentsاثربخشی معنادرمانی گروهی فرانکل بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست7191441FAاحمد شجاعیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلیبهروز اسکندرپوراستادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نورJournal Article20160919This study investigates the effectiveness of Frankel’s logotherapy training on psychological well-being and happiness of orphan studentsand those with irresponsible parents under the support of Imam Khomeini Relief Committee of Ardabil.To achieve this goal, from the target population including all the high school studentssupported by Imam Khomeini Relief Committee of Ardebil during the academic year 2015-2016, 32 students (with a mean below the cut-off point on the scale of psychological well-being and happiness) were randomly selected as the sample. The instrumentsincludeda researcher-made questionnaire, the psychological well-being questionnaire, and the happiness scale.This clinical study had a pretest-posttest design and the collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that there were significant differences between the two groups of experimental (under support) and control with respect to autonomy, environmental mastery, personal growth, positive relationships, purpose in life, self-acceptance, and happiness. Therefore, it can be concluded that the teaching of Frankel logotherapy can be employed to improve the quality of life and happiness of students supported by Imam Khomeini Relief Committee.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی معنادرمانی گروهی فرانکل بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی دانشآموزان بی سرپرست یا بدسرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی«ره» شهرستان اردبیل بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان کمیته امداد امام خمینی«ره» شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 95-1394 میباشد، 32 دانشآموز(دارای میانگین پایین تر از نقطه برش در مقیاس بهزیستی روانشناختی و شادکامی) از میان جامعه آماری بهصورت نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامهی محقق ساخته، پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی و مقیاس شادکامیبود. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه ی آزمایشی با کار آزمایی بالینی است که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد، دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان تحت پوشش و گروه کنترل در خودمختاری، تسلط محیطی، رشد شخصی، ارتباط مثبت، هدفمندی در زندگی، پذیرش خود و شادکامی تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که بین دو گروه بعد از آموزش معنادرمانی خودمختاری، تسلط محیطی، رشد شخصی، ارتباط مثبت، هدفمندی در زندگی، پذیرش خود و شادکامی افزایش یافته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از آموزش معنادرمانی میتوان برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی و شادکامی دانش­آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام­خمینی«ره» استفاده نمود.https://jsp.uma.ac.ir/article_441_292598e3115f28121312a165e2d5001a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822Keywords:Educational computer games, creativity, critical thinkingskills, gifted students
The role of fear of failure and personality characteristics in anticipating academic procrastinationنقش ترس از شکست و ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان92108442FAفرشاد محسن زادهاستادیار گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمیزهرا جهان بخشیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائیحسین کشاورز افشارمدرس دانشگاه تهران، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره0000-0003-4519-2264شکوه افطاریکارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمیرضا گودرزیکارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160919The purpose of this correlational study was to examine the relationship between fear of failure, personality characteristics and academic procrastination. With this purpose in mind, 179 male high school students were selected and studied by following inventories: The Achievement Anxiety test (AAT), NEO personality inventory, and Aitken Procrastination Inventory (API). Analyzing data revealed that personality characteristics and fear of failure are significantly correlated with academic procrastination. Also, 37% of academic procrastination was explained by fear of failure and conscientiousness. The findings imply that creating a learning environment where students learn without fear of rejection is an important step in the prevention of academic procrastination.Also, recognition of the fears of students and increasing their self-esteem can be useful in the prevention of academic procrastination.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ترس از شکست و ویژگیهای شخصیتی با اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی صورت گرفته است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش متشکل از کلیه ی دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه شهر کرج بود، که 179 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از مقیاس­های اهمالکاری تحصیلی اتکین، ترس از شکست آلپرت وهابر و شخصیتی نئو استفاده شد<sub>­</sub>. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از شاخص­های آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام نشان داد که بین ترس از شکست، ویژگیهای شخصیتی و اهمالکاری تحصیلی رابطهی معنا داری وجود دارد. ترس از شکست بهترین پیش­بینی کننده اهمالکاری تحصیلی است و در مجموع اینکه ترس از شکست، وظیفه­شناسی و برونگرایی با استفاده از واریانس مشترک قادر است 37 درصد از واریانس اهمال کاری تحصیلی دانشآموزان را تبیین کند. بنابراین ایجاد محیط یادگیری که در آن دانشآموزان بدون ترس از رد شدن در آنجا مشغول یادگیری شوند، گام مهمی در پیشگیری از اهمالکاری تحصیلی است.https://jsp.uma.ac.ir/article_442_83223af2a1cf757f5189f574943e5351.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822Investigating the causal relationship between family environment and classroom environment with aggressive behavior in school with the mediating role of loneliness, non-conformist ideal reputation andرابطهی علّی محیط خانواده و محیط کلاس درس با رفتار پرخاشگرانه در مدرسه با میانجیگری تنهایی، شهرت به ناهماهنگی و نگرش نسبت به اقتدار109130443FAمرتضی مرادیدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازسیمین زغیبی قناددانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-8172-0450سیروس عالی پوراستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازسحر سوادکوهیکارشناسارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20160919The aim of this study was to examine the causal relationship model of family environment and classroom environment with aggressive behavior at school through loneliness, non-conformist ideal reputation and attitude toward authority. The participants of this study were 343 of the second grade high school students of Poldokhtar public schools who were selected by multi-stage cluster random sampling. They completed "What is happening in this classroom?" Questionnaire, Family Environment Scale, The Aggression Scale, Loneliness Scale, Self-perception of Reputation, and Attitude to Institutional Authority Scale. In this study, the fitness of the proposed model was examined through path analysis. The findings indicated that proposed model by performing a modification showed good fitness with the data (χ2/df=1.14, GFI=0.97, CFI=0.96, AGFI=0.94, IFI=0.98, RMSEA= 0.05). Also, the results showed that the family environment and the classroom environment through the influence of loneliness, attitudes toward authority, and non-conformist ideal were predictors of aggressive behavior at school. Based on these results, it can be claimed that aggressive behaviors can be predicted with respect to a variety of attitudes and feelings that a person is involved in family and the classroom. هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل رابطه علّی محیط خانواده و محیط کلاس درس با رفتار پرخاشگرانه از طریق تنهایی، شهرت به ناهماهنگی و نگرش نسبت به اقتدار بود. شرکت­کنندگان پژوهش، 343 دانشآموز (158 پسر، 185 دختر) دوره­ی متوسطه­ی دوم مدارس دولتی شهر پل­دختر بودند که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و پرسشنامه­های «چه رویدادهایی در کلاس می­گذرد؟»، محیط خانواده، پرخاشگری، تنهایی، ادراک از شهرت و نگرش به اقتدار مدرسه را تکمیل کردند. در این مطالعه، برازش مدل پیشنهادی به روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با یک اصلاح، برازش خوبی با داده­ها نشان می­دهد (14/1χ2/df= ،97/0=GFI، 96/0=CFI، 93/0=AGFI، 98/0=IFI، 05/0=RMSEA). همچنین، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که محیط خانواده و محیط کلاس هم به شکل مستقیم و هم از طریق اثرگذاری بر احساس تنهایی، نگرش نسبت به اقتدار و شهرت به ناهماهنگی پیش­بینی کننده رفتارهای پرخاشگرانه در مدرسه بودند. بر اساس این نتایج می­توان گفت رفتارهای پرخاشگرانه در مدرسه، با توجه به انواع نگرش­ها و احساساتی که فرد در خانواده و کلاس با آن­ها درگیر است، قابل پیش­بینی می­باشد.https://jsp.uma.ac.ir/article_443_c2fa3f3997b0e6e2826366fd4348ec7d.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822Comparing the effectiveness of instruction by means of educational computer games and the traditional method on critical thinking skills and creativity of gifted studentsمقایسهی اثربخشی آموزش از طریق بازیهای آموزشی رایانهای و روش سنتی بر مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان تیزهوش131150444FAرحیم مرادیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیداریوش نوروزیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160919This quasi-experimental study with pretest-posttest control group design compares the effectiveness of instruction by means of educational computer games on critical thinking skills and creativity of gifted students in Tehran. The population included all male gifted students in fifth grade primary schools studying in 2013-2014academic yearin Tehran. The sample included 60 gifted students of the fifth grade primary school. Due to the limitations,conveniencesampling was opted. Critical thinking and Torrancecreativity questionnaires were used as data collection instruments. The results showed that after adjusting pretest scores, there was a significant difference between groups (P<0.01).As a result, the research hypotheses were confirmed. The use of educational computer games dealing with teaching critical thinking skills and creativity turned out to bemore effectivecompared to the traditional method. The results of univariate covariance analysisin each of the four components of creativity show a significant difference between the two groups (P<0.012).In each of the four components, the posttest meanin the experimental group was higher than that of the control group. It shows that the use of educational computer games is better and more effective than the traditional method in improving the components of creativity.پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش از طریق بازیهای آموزشی رایانهای بر مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان تیزهوش شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان تیزهوش پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهر تهران که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون تفکر انتقادی و خلاقیت تورنس بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت معناداری بین گروهها وجود دارد (01/0P<). در نتیجه، فرضیههای پژوهش تائید شدند. یعنی استفاده از بازیهای آموزشی رایانهای در مقایسه با روش سنتی بر مهارتهای تفکر انتقادی و افزایش خلاقیت دانشآموزان مؤثر بوده است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری در هر چهار مؤلفه خلاقیت تفاوت معنیداری را بین دو گروه نشان میدهد (01/0P<). در هر چهار مؤلفه میزان میانگین پسآزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود کهاین نشان میدهد استفاده از بازیهای آموزشی رایانهای در افزایش مؤلفههای خلاقیت نسبت به روش سنتی بهتر بوده است.https://jsp.uma.ac.ir/article_444_8bf07e94c8904162f5e0881fe012712a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822A study of the effect of role-playing on the accountability of the first grade female high school studentsبررسی اثربخشی آموزش روش ایفای نقش بر مسئولیّتپذیری دانش-آموزان دختر اول دبیرستان151166445FAمهدیه هلاجیانکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیاسماعیل سعدیپوردانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160919The purpose this research was tostudy the effect of role-playing on the accountability of first grade female high school students.As an experimental study,the pretest posttest design was used with a control group. The population ofthis study consisted of all the first grade female high school students of public schoolsin District two of Tehran.One high school was randomly selected among 35 high schools.The selected high school (Hoda) had 6 first grade classes with 195 students.The accountability questionnaire was administered to 195 students. 45 students who had 1 standard deviation below themean were randomly divided into one experimental and one control group. The results showed that role-playing was effective in terms of the accountability of the first grade high school students.Therefore, in order to increaseaccountability of the first grade high school students, the teachers can make use of role-playing.هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روش آموزشی ایفای نقش بر مسئولیّت­پذیری دانش­آموزان دختر اول دبیرستان است. این مطالعه از نوع آزمایشی، طرح پیش­آزمون و پس­­آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانش­آموزان دختر پایه ی اول مقطع متوسطه دولتی منطقه دو شهر تهران تشکیل می­داد. به این صورت که از بین 35 دبیرستان دخترانه یک دبیرستان به تصادف انتخاب شد. این دبیرستان (هدی) دارای 6 کلاس پایه اول و 195 دانش­آ­موز بود. پرسشنامهی مسئولیّتپذیری بر روی این 195 نفر اجرا شد. سپس 45 دانش­آموزی که دارای یک نمره انحراف استاندارد پایین­تر از میانگین بودند به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شد. روش ایفای نقش در 8 جلسه و هر جلسه یک ساعت به گروه آزمایش آموزش داده شد. در گروه کنترل اقدامی صورت نگرفت. مجدداً از هردو گروه پس­آزمون گرفته شد. نتایج نشان داد که روش ایفای نقش بر مسئولیّت­پذیری دانش­آموزان اثربخش بوده است. بنابراینمعلمان می­توانند برای افزایش مسئولیّتپذیری دانش­آموزان از روش ایفای نقش استفاده کنند.https://jsp.uma.ac.ir/article_445_6be47c5346b8a65b395792d0317f301b.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215220160822Investigating the relationship between moral reasoning and moral behavior in adolescents mediated by social cognition theoryبررسی رابطه استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی با میانجی گری نظریه شناخت اجتماعی در نوجوانان167182446FAابوالقاسم یعقوبیدانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی همدانمریم عبداللهی مقدمدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی همدانJournal Article20160924The purpose of the present study was to investigate relationship between moral reasoning and moral behavior in adolescents mediated by social cognition theory.Accordingly,350 participants (175 females and 175 males) were selected by multistage cluster sampling among the first grade high school students in the city of Khorramabad.They completed Moral Reasoning and Moral Behavior Questionnaires as well as Reading Mind in the Eyes Test. The data were analyzed using Pearson and Partial correlation and regression analysis. The results showed thatthe relationship between moral reasoning and moral behavior in students wasn’t significant. But with entering the social cognition variable into the analysis, this relationship was significant. Therefore,it is necessary to examine the moral behavior in adolescents, search other factors, especially the non-cognitive factors. Also, the need for promoting social cognition in adolescents to increase their understanding of ethical behavior must be properly appreciated.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی با میانجی گری نظریه شناخت اجتماعی در نوجوانان انجام شده است. جامعهی­ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان خرم آباد است که از میان آنها 350 نفر (175 پسر و 175 دختر) براساس روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و پرسشنامههای استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی و آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم را تکمیل کردند. با استفاده از روش همبستگی پیرسون و همبستگی سهمی و تحلیل رگرسیون ساده در قالب الگوی تحلیل مسیر، یافته­ها نشان داد که رابطهی بین استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی در نوجوانان معنادار نمیباشد. اما با ورود متغیر واسطهای شناخت اجتماعی در تحلیل، رابطهی بین استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی معنادار گردید و بر این اساس، فرضیه اول رد و فرضیه دوم تأیید گردید. از این رو لازم است در بررسی رفتار اخلاقی نوجوانان به عواملی غیر از عوامل صرفاً شناختی توجه شود و تنها بر اساس استدلال اخلاقی افراد در مورد رفتار اخلاقی آنها قضاوت نشود. همچنین ضرورت تقویت شناخت اجتماعی در نوجوانان جهت افزایش بروز رفتارهای اخلاقی در آنها درک شود.https://jsp.uma.ac.ir/article_446_ff4955087dc14064608ead39b70cfd7b.pdf