دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208216120170522Effectiveness of parent-child interaction therapy on improving sustained attention in studentsبررسی اثربخشی درمان تعامل والد-کودک در بهبود توجه پایدار دانشآموزان72553510.22098/jsp.2017.535FAراضیه ایزدی فردکارشناس ارشد روان شناسی بالینیناصر صبحی قراملکیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعلی اکبر ارجمندنیادانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20170618The aim of the present research was to investigate the effect of parent-child interaction therapy on improving sustained attention in students. This research method is an experimental with pretest-posttest and control group design. The population was all the elementary students of Tehran primary school students in the 92-93 education. Research samples insists of 20 students and their mothers who volunteered to take parting in the study and chose according to random sampling after took identical test (Continuous Performance Test) and then was divided into two experimental and control groups randomly. Experimental group received parent-child interaction therapy in 12 sessions but control group did not receive any intervention. Data was analyzed through covariance analysis (ANCOVA). Research findings indicate that sustained attention of experimental group increased in compare with control group. Parent-child interaction therapy is an effective method for improvement of sustained attention in students. It is recommended that child counselors and psychologists administer parent-child interaction therapy for the improvement the attention of students.پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی درمان تعامل والد-کودک در بهبود توجه پایدار دانشآموزان صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ مورد مطالعه این پژوهش را، تمام دانشآموزان پسر مقطع دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 تشکیل داده­اند. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از مادران دانش­آموزانی بود که حاضر به شرکت در پژوهش بوده و به شیوۀ نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند و پس از پاسخگویی به آزمون عملکرد پیوسته به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شد. مادران دانش­آموزان گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه تحت درمان تعامل والد- کودک قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از روش آماری کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که توجه پایدار آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به­طورمعناداری افزایش یافت. این درمان راهبردی مؤثر برای افزایش توجه کودکان است. بر مبنای نتایج این پژوهش به مشاوران و روانشناسان کودک میتوان پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش درمانی در افزایش دامنه توجه و تمرکز دانش­آموزان بکوشند.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208216120170522The Effectiveness of teaching positive – thinking skills on adjustment of high – school studentsاثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان264753610.22098/jsp.2017.536FAسیده صغری پوررضویکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامیمریم حافظیاناستادیار- دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری0000-0003-4593-7473Journal Article20170618It seems the teaching positive thinking skills for children and adolescents in other to reinforcement and improvement positive Relationship with self , positive relationship with others , existence and amplification self – esteem and achievement very useful . According of importance positive thinking and features immense for example designation in adolescents adjustment , this study is about the effect of teaching positive thinking skills on high school female student adjustment ( social , emotional and academic ). The pre - test and post - test control group is applied as an experimental method . The statistical population is all female students in Sari high school. The sample is 30 people that selected in cluster randomly by some process. The test and control group were 15 people. The research tools was Sing and Sinha adjustment questionnairs that conducted before and after teaching positive thinking skills for test group , then both the control group and the test were done. To analyze the data, descriptive and inferential statistics such as mean, standard deviation and covariance analysis was used. The result showed that teaching positive thinking skills have significant effect on adjustment (social, emotional , academic) students.آموزش مهارتهای مثبت اندیشی برای کودکان و نوجوانان، به منظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش عزت نفس و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر میرسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبههای گسترده آن از جمله نقش آن در سازگاری نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان پرداخت. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری همه دختران دانشآموز دبیرستانهای شهر ساری بودند . نمونه آماری تعداد 30 نفر از دانشآموزان که به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری سینگ و سینها بود که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر گروه آزمایش، برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری دارددانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208216120170522Effectiveness of Positive Thinking Skill Training on Social Maladjusted Adolescent Girls' social adjustment and Psychological Capitalاثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار486553710.22098/jsp.2017.537FAسمانه دهقان نژادکارشناس ارشد مشاوره مدرسه، آموزش و پرورش استان البرزمنصوره حاج حسینیدانشگاه تهران0000-0001-6937-1609جواد اژهایاستاد گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهرانJournal Article20170618The aim of current study was to recognize effect of positive thinking skill training on social maladjusted adolescent girls' social adjustment and psychological capital. Method this study was experimental and in framework of pre- and post-test plans with control group. It was measured by two questionnaires A: students' adjustment for high school. B: Inventory Psychological Capital . Accordingly, a 60-person sample of maladjusted adolescent girls in high schools of Hashtgerd City was elected using cluster sampling method. Then positive thinking skills training were provided for experimental group. The pre- and post-test were performed for both groups before and after of training for experimental group and data obtained by descriptive statistics and data categorizing and in inferential level were investigated by Covariance analysis method. Results of data analysis showed that training influence of positive thinking is effective on increase of adolescent students' adjustment and psychological capital.پژوهش حاضر باهدف شناسایی اثر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار انجام پذیرفت، پژوهش از نوع آزمایشی و در چارچوب طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای دولتی در سال تحصیلی 94-93 شهر هشتگرد بود که به روش تصادفی مرحلهای، دو دبیرستان انتخاب شد و بر اساس نمرهکسب شده از اجرای اولیه پرسشنامه سازگاری اجتماعی نمونهای شامل 60 نفر از نمرات پایین تر از میانگین، برای پژوهش برگزیده شده و بهتصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گرداوری اطلاعات به واسطه دو ابزار، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتاتزوهمکاران صورت پذیرفت. به منظور اجرای پژوهش و مطابق با طرح پیشآزمون–پسآزمون ابتدا هر دو گروه در پیشآزمون سنجیده شدند، سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی قرار گرفتند و مجدداً در پسآزمون هر دو گروه به سنجش درآمدند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد و نتایج تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و گواه را در هر دو متغیر سازگاری اجتماعی و سرمایه روان شناختی نشان داد (05/0p<). بر این اساس میتوان گفت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر افزایش سازگاری دانشآموزان مؤثر بوده و منجر به بهبود سرمایه روان شناختی در کلیه مؤلفههای آن شامل خودکارآمدی، امید، خوشبینی و تابآوری میشود.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208216120170522A study of Learning Compositional, Semi-compositional, and Non-compositional Idioms among High School Studentsمطالعهی سهولت یادگیری اصطلاحات انگلیسی معادل، مشابه و متفاوت با زبان اول در میان دانشآموزان دبیرستان668053810.22098/jsp.2017.538FAرضا عبدیدانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلیnullغزال فرنگی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170618Second language learners have difficulty in vocabulary learning since many English words have two or more meanings especially when they occur in idioms or expressions and deciding the correct meaning is demanding for EFL learners. So, this study aimed at investiating how 54 Persian students of English in intermediate and advanced level which included 28 advanced students and 26 intermediate students, used their first language knowledge to comprehend and produce 3 types of English idioms, namely, compositional, semi-compositional, and non-compositional idioms. Compositional idioms, which are totally word for word translation of English idioms in learners mother tongue, like: Be on the tip of one’s tongue. Semi-compositional idioms which are syntactically or semantically similar but differ in one or more words, such as: for a rainy day. Non-compositional idioms which are totally different in translation from learners mother tongue, for example: drive someone up the heel. The students were divided into 4 groups; 2 experimental and 2 control. A pre-test which included both comprehension and production tests was administered to each group. Then, the experimental groups received the treatment in the form of small conversations, but the control groups did not receive any treatment. In the last session all groups received an immediate post-test and after one month, a delayed post-test was adminstered. For the analysis of data a t-test and ANOVA were employed. Results in the four groups showed that compositional idioms had the highest correct responses, followed by semi-compositional idioms, and non-compositional idioms were the most difficult to comprehend and produce. In addition, in all groups students performed better in comprehension rather than production test..تعداد زیادی از واژگان زبان انگلیسی به دلیل داشتن دو یا چند معنی دانشآموزان را در یادگیری دچار چالش می­نمایند. زمانی که این دسته از واژه­ها در قالب عبارات یا اصطلاحات مورد استفاده قرارگیرند یافتن معنی صحیح برای دانشآموزان دشوارتر میگردد. به منظور یافتن روش و ترتیب تدریس موثر، در این مطالعه یادگیری سه نوع اصطلاح معادل، مشابه، متفاوت انگلیسی تعداد 54 دانشآموز سطح پیشرفته و متوسط زبان انگلیسی که شامل 28 دانشآموز در سطح پیشرفته و 26 دانشآموز در سطح متوسط بودند مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور دانشآموزان هر سطح به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و شاهد تقسیم شدند. در ابتدا از هر چهار گروه یک تست پیشآزمون که شامل اصطلاحات بود گرفته شد. سپس، گروههای آزمایشی تمرین­هایی را به شکل مکالمه­های کوتاه دریافت ولی گروههای شاهد هیچ تمرینی دریافت نکردند. در جلسۀ پایانی مجددا یک تست پسآزمون فوری از هر چهار گروه گرفته شد و بعد از یک ماه همان آزمون به صورت پسآزمون تاخیری تکرار شد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش­های آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری و آزمون تی جفتی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که در هر چهارگروه و در هر دو تست درک مطلب و ترجمه و در هر سه آزمون برگزار شده، بیشترین یادگیری متعلق به اصطلاحات معادل و به دنبال آن اصطلاحات مشابه بود و اصطلاحات متفاوت دشوارترین برای یادگیری بودند. به علاوه، دانشآموزان در کلیۀ آزمون­ها و گروه­ها در درک مفهوم اصطلاحات بهتر از ترجمه و بیان آنها عمل کردند.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208216120170522Prediction of internet addiction, based on perceived social support, loneliness and social phobiaپیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی819853910.22098/jsp.2017.539FAعلیرضا کاکاونددانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوینشقایق نیک اخترکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجمهران سرداریپوراستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرجJournal Article20170618The purpose of this research was prediction of internet addiction based on perceived social support, loneliness and social phobia. It was a descriptive research which used correlation models. The research society consisted of high school girls (juniors and seniors) in Karaj who were studying on the first semester of academic year of 2015-16. The sample included 140 students and multi-stage cluster was used as the sampling method. The data was collected by questionnaires of internet addiction, perceived social support, loneliness and social phobia. The data was analysed using Pearson correlation and regression and the result demonstrated that the two variables of loneliness and social phobia can predict internet addiction and could be used to significantly predict internet addiction changes (p<0/05). Also, perceived social support variable cannot be the sole predictor of internet addiction (p>0/05). Therefore it could be stated that internet addiction is influenced by various factors among which the role of loneliness and social phobia as anxiety elements are noteworthy.هدف از این پژوهش، پیش­بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی بود. طرح پژوهش، توصیفی از نوع مدل­های همبستگی بود. جامعه پژوهش را دانش­آموزان دختر مقطع دبیرستان (دوره دوم متوسطه) شهر کرج تشکیل می­دادند که در نیمسال اول تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 140 دانش­آموز بود که برای نمونه­گیری، از روش خوشه­ای چند مرحله­ای استفاده شد. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های اعتیاد به اینترنت، حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استاندارد شده تحلیل شد و نتایج نشان داد که دو متغیر احساس تنهایی و هراس اجتماعی پیش­بینی ­کننده اعتیاد به اینترنت هستند و می­توانند به طور معنی­داری تغییرات اعتیاد به اینترنت را پیش­بینی کنند (05/0>P). همچنین متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده، به تنهایی پیش­بینی­کننده­ اعتیاد به اینترنت نیست (05/0<P). بنابراین می­توان این­گونه بیان کرد که اعتیاد به اینترنت تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که از جمله آنها می­توان به نقش احساس تنهایی و هراس اجتماعی به عنوان مولفه­های اضطرابی اشاره داشت. دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208216120170522A comparison of temperament and character dimensions in students with and without symptoms of obsessive–compulsiveمقایسه ابعاد سرشت و منش در دانش آموزان با و بدون نشانه های وسواس9911454010.22098/jsp.2017.540FAسیده هایده کریمی یوسفیدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه گیلانعباس ابوالقاسمیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانبهنام خشنودنیای چماچائیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170618The purpose of this study was to compare temperament and character dimensions in students with and without symptoms of obsessive–compulsive. The method of the present study was Causal-Comparative. The statistical population of this research includes all high school students in Ardebil city during the academic year of 1393. In a cross-sectional study, 1000 students were selected by multi-stage cluster sampling from among public schools of Ardebil. After screening by Obsessive-compulsive questionnaire and clinical interview, they were assigned to two groups, those with symptoms of obsessive–compulsive (80) and those without symptoms of obsessive–compulsive (80). To collect data, the temperament and character inventory were used. The results showed that the mean scores of students with symptoms of obsessive–compulsive on persistence, self-directiveness, self-transcendence and cooperativeness were significantly less than those without symptoms of obsessive–compulsive. While that the mean scores of harm avoidance were significantly more than those without symptoms of obsessive–compulsive (p<0.001). The results also not showed that significant difference in novelty seeking and reward dependence. This finding has important implications for pathology of obsessive-compulsive disorder. Accordingly, professionals can use these results for the prevention and treatment of obsessive-compulsive disorder. هدف این مطالعه، مقایسه ابعاد سرشت و منش در دانشآموزان با و بدون نشانههای وسواس بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 تشکیل میدادند. در یک مطالعه مقطعی، 1200 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس دولتی شهرستان اردبیل انتخاب و پس از غربالگری به وسیله پرسشنامه وسواس فکری و عملی و مصاحبه بالینی، در دو گروه با (80 نفر) و بدون نشانههای وسواس (80 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرشت و منش استفاده شد. نتایج نشان داد دانشآموزان دارای نشانههای وسواس در پشتکار، خود راهبری، خود فراروی و همکاری، از دانشآموزان بدون نشانههای وسواس میانگین نمرات کمتری داشتند. در صورتی که میانگین نمرات آسیبپرهیزی آنها نیز بیشتر بود (001/0>P). همچنین بین میانگین نمرات نوجویی و پاداش وابستگی تفاوت معناداری بدست نیامد. این نتایج تلویحات مهمی در آسیبشناسی اختلال وسواسی-اجباری دارد. بر این اساس، متخصصان میتوانند از این نتایج برای پیشگیری و درمان اختلال وسواس استفاده کنند.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208216120170522Assess the psychometric properties of empathy and sympathy questionnaire in studentsبررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه همدلی و همدردی در دانشآموزان11512954110.22098/jsp.2017.541FAمحمد نریمانیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیوحید فلاحیکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلییاسر حبیبیکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیبهمن زردیکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-5339-4005Journal Article20170618The purpose of this study was to evaluate the psychometric properties of empathy and sympathy questionnaire in students. For this purpose, 350 students (130 boys and 220 girls) from high school in Pars Abad were selected by simple random sampling and they responded to the empathy and sympathy questionnaire. Data were analyzed using confirmatory factor analysis and LISREL 8.8 software. The results showed that Cronbach's alpha coefficient for the cognitive empathy, emotional empathy, sympathy components were 0.84, 0.81 and 0.78, respectively. Also, Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was obtained by 0.82. Test-retest reliability in interval of two weeks was obtained in range of 0.71 to 0.78. The results of first order and second order confirmatory factor analysis showed that the model has a good fit (RMSEA= 0.056). According to the results, it can be said that empathy and sympathy questionnaire is a useful tool to measure empathy and sympathy in students.هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی­های روان­ سنجی پرسشنامه همدلی و همدردی در بین دانش­آموزان بود. بدین منظور 350 نفر دانش­آموز (130 پسر و 220 دختر) از دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان پارس­آباد به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه همدلی و همدردی پاسخ دادند. داده­ها با روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار LISREL 8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه­های همدلی شناختی 84/0، همدلی عاطفی 81/0 و همدردی 78/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 82/0 به دست آمد. اعتبار باز­آزمایی نیز در فاصله 2 هفته اجرا در دامنه 71/0 تا 78/0 به دست آمد. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است (­­056/0 =RMSEA). با توجه به نتایج به دست آمده، می­توان گفت که پرسشنامه همدلی و همدردی ابزاری مناسب برای سنجش همدلی و همدردی در دانش آموزان است.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208216120170522The role capital psychology in reduce organizational silence teachers khoramabad cityنقش سرمایهی روان شناختی در کاهش سکوت سازمانی دبیران مدارس شهر خرمآباد13015854210.22098/jsp.2017.542FAایرج نیک پیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستانسعید فرحبخشدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستانمریم زندکریمیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستانJournal Article20170618The purpose of this research, study was to investigate the role of psychological capital in reduced organizational silence teachers. data gathering procedure is descriptive (correlation) and the aim is practical. The statistical population of the study consisted 1055 entire secondary school teachers of KhoramaBad. What is more, the sample was selected 280 randomly based on the table krejcie and Morgan. Data collection tools, organizational silence questionnaire (Vndayn, Ang & Botero, 2003), and capital psychological questionnaire (Luthanz & Avolio, 2007) in five Likert scale. Using SPSS software version 18 data and with Pearson correlation as well as regression analysis were analyzed. The results revealed that there is a negative significant (P<0/01), relation between psychological capital and organizational silence. Finally, the findings showed that there is a negative relation between components of psychological capital self-efficacy, hope, optimism, but resiliency with organizational silence. So that with enhancement of the capital psychological, organizational silence is reduced and with self-efficacy, hope and optimism enhancement organizational silence is reducedهدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه­ی روانشناختی درکاهش سکوت سازمانی دبیران می­باشد. روش تحقیق از نظر شیوه­ی گردآوری اطلاعات توصیفی(همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل کلیه­ی دبیران مدارس دوره­ی دوم متوسطه­ی شهر خرم­آباد به تعداد 1055 نفر می­باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 285 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شده­اند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ی سکوت سازمانی«ونداین، انگ و بوترو، 2003» و سرمایه­ی روانشناختی لوتانز و آوولیو(2007) بود. داده­های گردآوری شده به کمک نرم­افزار آماری 18 SPSS و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد، بین سرمایه ی روانشناختی و سکوت سازمانی رابطه­ی منفی و معنادار (01/0P<) وجود دارد. بین مؤلفه­های سرمایه­ی روانشناختی، خودکارآمدی، امیدواری و خوش­بینی به غیر از تاب­آوری با سکوت سامانی رابطه­ی منفی و معنادار (05/0P<) وجود دارد.