دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214220150823The effect of training on psychological stress resiliency of female students living in dormitoriesاثربخشی آموزش تاب آوری بر فشار روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی ساکن خوابگاه72132210.22098/jsp.2015.322FAعذرا جاهد مطلقکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیسید جلال یونسیدانشیار گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیمنوچهر ازخوشاستادیار گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیمرجان فرضیکارشناس ارشد روان سنجی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150916The aim of the present research was to investigate the effectiveness of resiliency training on stress reduction of high school students living in dormitories. To achieve this goal, from the target population, which included all the high school students living in dormitories in Abadeh, a sample 30 students were selected by purposive sampling and were randomly assigned into two groups of experimental (15) and control (15). This study is a quasi-experimental design with pretest, post-test, and follow-up design. The experimental group received nine sessions of twist resiliency training. Stress scale was used as a measurement instrument. In order to analyze the data, independent-samples t-test was used. There were significant differences between the experimental and control group. This means that resiliency training program significantly reduces the stress scores of the control group in comparison to experimental group. The results showed that resiliency training program can be useful as an intervention method for reducing the stress if applied to the students.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تاب­آوری بر فشار روانی دانشآموزان دختر دبیرستانی ساکن در خوابگاه بود. بدین منظور از بین کلیهی دانشآموزان دبیرستانی ساکن در خوابگاههای شهرستان آباده، 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. پژوهش به روش نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام گرفت. از بین دو گروه آزمایش و گواه، گروه آزمایش 9 جلسه آموزش تابآوری دریافت کردند. میزان استرس هر دو گروه، پیش از آغاز طرح و پس از اجرای طرح به وسیله پرسشنامهی استرس هری مورد سنجش قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و روش تحلیل واریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گروه گواه وجود دارد، بدین معنا که آموزش برنامه تابآوری موجب کاهش معنادار در میانگین نمرات استرس گروه آزمایش نسبت به گروه گواه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه تابآوری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای کاهش فشار روانی دانشآموزان به کار رود<span style="font-size: medium;">.</span>دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214220150823The effect of cognitive-behavioral stress management on decreasing academic expectation stress of parents: A case of first grade high school studentsتأثیر آموزش مدیریت شناختی رفتاری استرس بر کاهش استرس تحصیلی ناشی از انتظارات شخصی و انتظارات والدین در دانشآموزان2238323FAمجتبی حبیبیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150916<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';">The aim of the present study was to investigate the effect of cognitive-behavioral stress management on decreasing academic expectation stress in first grade high school students who suffered academic stress. Eighty five students were screened based on acquiring scores higher than mean (one standard deviation higher than the mean) from among 250 first grade high school girls who were found to be suffering from academic stress. Fifty four students were selected by simple random sampling and were assigned to the intervention and control groups. With a pre-test and post-test control group design, the participants in the experimental group undergone 10 sessions of cognitive-behavioral stress management training. Then, both groups were evaluated using Academic Expectations Stress Inventory (AESI) in pre-test and post-test. The data were analyzed by MANCOVA. The results showed that there were not significant differences between two the groups in pretest, but cognitive-behavioral stress management training significantly decreased the academic expectation stress scores in experimental group. The cognitive behavioral stress management training could be considered as an intervention program in target groups and general population in university counseling centers. By reducing academic stress of high school students, it can increase educational productivity of schools.</span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">پژوهش حاضر با </span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف بررسی </span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">اثربخشی مدیریت استرس به شیوه ی شناختی-رفتاری بر کاهش استرس تحصیلی ناشی از انتظارات خود و والدین </span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان که تحت تاثیر استرس تحصیلی قرار داشتند، </span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">طراحی شده است. با استفاده از یک غربالگری اولیه، </span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">250</span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">دانشآموز سال اول دبیرستان از طریق پرسشنامه ی استرس انتظارات تحصیلی ارزیابی شدند. از این تعداد، 85 دانشآموز براساس اکتساب نمرات 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین دارای استرس انتظارات تحصیلی بالا در نظر گرفته شدند که از بین آنها تعداد 54 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت شیوههای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری قرار گرفت، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از مقیاس استرس تحصیلی ناشی از انتظارات خود و والدین مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری </span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تحلیل شد. </span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">یافته­ها نشان داد که بین دو گروه در پیش آزمون تفاوت معنادار وجود نداشت، اما آموزش مدیریت استرس </span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">به شیوه ی شناختی-رفتاری</span><span style="line-height: 97%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> در گروه آزمایش، نمرات استرس انتظارات تحصیلی را بطور معنیداری کاهش داد. بنابراین برنامه آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی-رفتاری می­تواند جزء برنامه­های مداخلاتی در سطوح گروه­های هدف و جمعیت عمومی مراکز مشاوره ی مدارس در نظر گرفته شود و از طریق کاهش استرس تحصیلی دانشآموزان به افزایش بهره­وری محیط آموزشی کمک کند.</span>دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214220150823The effect of communication skills training on the self-concept and loneliness of students with hearing impairmentاثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی برخودپنداره و احساس تنهایی دانشآموزان با آسیب شنوایی3954324FAجبار رنجبرکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسالمی تنکابنمرتضی ترخاندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهرانمحبوبه طاهردانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-1320-3643عباسعلی حسین خانزادهدانشیار گروه روان شناسی دانشگاه گیلانمهدی عیسیپورکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20150916<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman';">The purpose of the present research was to examine the effectiveness of communication skills training on the self-concept and loneliness of students with hearing impairment. The research method was experimental with a pretest-posttest design including a control group. The sample consisted of male students with hearing impairment studying at junior high school in Sari. Thirty students were selected by simple random sampling and randomly assigned to one experimental (n=15) and one control (n=15) group. To collect data, revised loneliness scale and Rojerse's self-concept scale were used. The program of communication skills was executed in 8 weekly sessions for 90 minutes in the experimental group. Multivariate analysis of covariance showed that communication skills training decreased loneliness feeling but increased self-concept in students with hearing impairment. These results could support the application of social skills training in academic courses for students with hearing impairment</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;">. </span>هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر خودپنداره و احساس تنهایی دانشآموزان با آسیبشنوایی است. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون<sub>-</sub> پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با آسیب شنوایی مقطع راهنمایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 90-1389 بود. نمونهای به حجم 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. برای جمعآوری دادهها ازمقیاس تجدید نظر شده احساس تنهایی و مقیاس خودپنداره راجرز استفاده شد و برای گروه آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی در 8 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش میزان خودپنداره دانشآموزان با آسیب شنوایی میشود. این نتایج میتواند پشتوانهای برای کاربست آموزش مهارتهای ارتباطی درکنار دورههای آموزش تحصیلی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی باشد.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214220150823A study of academic procrastination based on demographic variables and its relationship with achievement motivation and academic performance of high school studentsبررسی اهمال کاری تحصیلی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی و رابطه ی آن با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی5568325FAاکبر عطادختاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعیسی محمدیکارشناس ارشد روان شناسی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال0000-0002-8796-1482سجاد بشرپوردانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150916<span style="color: black; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: EN-US;">The aim of the present research was to investigate academic procrastination in high school students and its relationship with achievement motivation and academic performance. The research method was correlation. The population of this research was all high school students who were studying during 2012-2013 in Khalkhal high schools. The sample consisted of 303 students (128 boys and 175 girls) who were selected by categorical sampling. Hermans Achievement Motivation Questionnaire and Academic Procrastination Scale were administered among the participants. ANOVA, Pearson Correlation Coefficient, and Multiple Regression were used to analyze the data, using SPSS-16 software. The results showed that there is significant difference between the academic procrastination of students with respect to their gender and educational grades. The results indicated that there is also a significant relationship between students’ academic procrastination and achievement motivation (P<0.01). These results have implications for understanding academic procrastination and the use of academic interventions to address procrastination.</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف از این مطالعه، بررسی اهمال­کاری تحصیلی در دانش­آموزان دبیرستانی و ارتباط آن با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، متشکل از کلیه دانش­آموزان دبیرستانی بودند که در سال تحصیلی 1392- 1391، در دبیرستان­های شهر خلخال مشغول تحصیل بودند. از بین این جامعه، نمونه­ای به حجم 303 نفر (128 پسر و 175 دختر)، با روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی انتخاب شده و با استفاده از ابزارهای انگیزش پیشرفت هرمنس و مقیاس اهمال­کاری تحصیلی، اقدام به جمع­آوری اطلاعات شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از تحلیل واریانس یک متغیری، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بین برخی از مؤلفه­های اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان پسر و دختر و دانش­آموزان پایه­های مختلف تحصیلی تفاوت معنا­دار وجود دارد. همچنین یافته­ها دلالت بر آن دارند که بین اهمال­کاری تحصیلی و مؤلفه­های آن با انگیزش پیشرفت دانش­آموزان رابطه معنا­دار وجود دارد (01/0></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">P</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">). این نتایج تلویحاتی را برای فهم اهمال­کاری تحصیلی و استفاده از مداخلات تحصیلی برای تأثیرگذاری روی آن را به دنبال دارد. </span>دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214220150823A comparison of behavioral activation-inhibition systems and emotional clarity in students with and without traumaمقایسهی سیستم بازداری – فعالسازی رفتاری و وضوح هیجانی در دانشآموزان با و بدون تجربه تروماتیک6988326FAسمیه قدیری ذبیحیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعباس ابوالقاسمیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانسیف الله آقاجانیاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20150916<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;">The purpose of this study was to compare behavioral activation-inhibition systems and emotional clarity in students with and without trauma. In a cross-sectional study, 1000 students were selected by cluster sampling from among schools of Mashhad. After screening, they were assigned to two groups, those with trauma (253) and those without trauma (309). To collect data, the Traumatic Events Screening Inventory (self report form), Event Scale (Revised), Trait Meta Mood Scale, and BIS/BAS scales were used. The results showed that the mean scores of students with trauma on behavioral activation-inhibition systems and emotional clarity were significantly less than those without trauma (p<0.001). The results of multiple regressions showed that behavioral approach system, behavioral inhibition system and emotional clarity could account for 19% of variance in post-traumatic stress symptoms. The findings suggested that students with trauma in behavioral activation-inhibition systems confronted more difficulty and less emotional clarity.</span>هدف این مطالعه، مقایسه­ سیستم­های بازداری- فعال­سازی­رفتاری و وضوح­هیجانی در دانش­آموزان با و بدون تجربه تروماتیک بود. در یک مطالعه مقطعی، تعداد 1000دانش­آموز به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای از بین مدارس شهر مشهد انتخاب و پس از غربالگری، در دو گروه دارای(253 نفر) و بدون تجربه تروماتیک (309 نفر) قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ سرند­ کردن حوادث تروماتیک - فرم خود­گزارش­دهی، مقیاس ضربه­رویداد- تجدید نظرشده، مقیاس رگه­های­ فراخلقی و مقیاس فعالسازی- بازداری رفتاری استفاده شد. نتایج نشان دادکه دانش­آموزان با تجربه تروماتیک در سیستم فعال­سازی­- بازداری رفتاری و وضوح­هیجانی میانگین نمرات کمتری دارند (001/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیزنشان داد که سیستم فعال­سازی ­رفتاری، سیستم بازداری­ رفتاری و وضوح ­هیجانی 19درصد از واریانس علائم استرس پس از سانحه را در افراد با تجربه تروما به طور معناداری تبیین میکند. این نتایج بیان می­کندکه دانش­آموزان با تجربه تروما در سیستم بازداری- فعال ­سازی رفتاری با مشکلات بیشتری مواجه بوده و وضوح­ هیجانی کمتری دارند.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214220150823A study of the role of school organizational characteristics on teachers trust and organizational-citizenship behaviorتبیین نقش ویژگیهای سازمانی مدارس بر اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان89103327FAمهدی کاظم زاده بیطالیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیهمحمد حسنیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20150916 The aim of this research was to study teachers trust and organizational-itizenship behavior and their relationship with the school organizational characteristics. The population included all boys’ high school teachers of district II, Urmia among whom 159 teachers were randomly selected as the sample. The research method was descriptive-correlative. The questionnaires of organizational citizenship behavior, organizational trust, organizational culture, and organizational formalization were implemented to collect the data. Regression and correlation were utilized to analyze the data. The results showed that there is a relationship between school organizational characteristics and teachers trust and organizational-citizenship behavior. In other words, there is no relationship between organizational size with trust and organizational-citizenship behavior. Further, there is significant positive correlation between school organizational characteristics, organizational culture, and teacher trust and organizational-citizenship behavior. Organizational culture specifies 51 percent of the variance of teachers trust and 18 percent of the variance of organizational-citizenship behavior.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه و پیش­بینی اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان از طریق ویژگیهای سازمانی مدارس انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه ناحیه دو آموزش و پرورش شهر ارومیه بوده که از میان آنان 159 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند .روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه رفتار ­شهروندی سازمانی، فرهنگ سازمانی و پرسشنامه رسمیت سازمانی استفاده شد. داده های به دست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی­های سازمانی مدارس (بهغیر از اندازه سازمانی) با اعتماد و رفتار شهروندی معلمان رابطه مثبت معنی­دار وجود دارد. از بین ویژگی­های سازمانی مدارس، متغیر فرهنگ سازمانی تاثیر معنی­دار و مثبتی بر روی اعتماد و رفتار شهروندی دارد. فرهنگ سازمانی 51 درصد واریانس اعتماد کارکنان و 18 درصد واریانس رفتار شهروندی آنان را تبیین نمود.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214220150823The role of altruistic behavior and religious orientation in predicting social and political participation of high school students in Ardabilنقش رفتارهای نوع دوستانه و گرایشات مذهبی در پیش بینی مشارکت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان دبیرستانهای اردبیل104117328FAمحمد رضا مولائیعضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150916<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;">The aim of this study was to determine the relationship between altruistic behavior and religious orientation in predicting the social and political participation of high school students. The research sample consisted of 395 high school students who were selected through random sampling. To measure the altruistic behavior, religious orientation, social and political participation, questionnaires were used. The results indicated that altruistic behavior and religious orientation (practical) correlate with student's social participation and altruistic behavior is only related to political participation. Also, the results of multiple regression analysis indicated that altruistic behavior and religious orientation determine 21.8 percent of variance of social participation and 11.1 percent of political participation. </span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف این مطالعه توصیفی، تعیین نقش رفتارهای نوع دوستانه و گرایشاتمذهبی در پیشبینی مشارکت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان مقطع متوسطه اردبیل بود. نمونه پژوهش، شامل 395 دانشآموز دختر و پسر شاغل به تحصیل در پایههای سوم و چهارم بودکه به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رفتار نوع دوستانه و گرایشات مذهبی و چک لیست مشارکت اجتماعی و سیاسی استفاده شد. نتایج پژوهش که با روش همبستگی تحلیل شد نشان داد که نوع دوستی و گرایش عملی به مذهب با مشارکت اجتماعی همبستگی معناداری دارد، در صورتی که فقط نوع دوستی با مشارکت سیاسی همبستگی مثبت معنی داری دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 8/21 درصد واریانس مربوط به مشارکت اجتماعی</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> و </span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">1/11 درصد واریانس مربوط به مشارکت سیاسی از طریق رفتارهای نوع دوستانه و گرایشات مذهبی تبیین می شود. نتایج نشان می دهد که افزایش سطح رفتارهای نوع دوستانه و تقویت گرایشات مذهبی، می تواند مشارکت اجتماعی و سیاسی را افزایش دهد.</span>دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214220150823The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD studentsبررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ADHD118134329FAمحمد نریمانیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-9710-4046اسماعیل سلیمانیاستادیار روان شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهنرگس تبریزچیکارشناس ارشد ادبیات فارسی، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقیJournal Article20150916 This study examined the effectiveness of cognitive rehabilitation on maintenance and math achievement in students with ADHD. To achieve this goal, the target population included fourth, fifth, and sixth grade students with attention deficit hyperactivity disorder in Ardabil studied 2014-2015. Thirty-two students with ADHD were randomly selected. A researcher-made questionnaire, Conner’s parent questionnaire, clinical interview, attention deficit/hyperactivity scale, standardized tests of arithmetic or math achievement test, diagnostic Shlu, and continuous function test were used in this study. As the present study is an empirical research with a pilot study performed with a pre-test and post-test, the data were analyzed through multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed that there are significant differences between two groups of students with ADHD and control groups in attention maintenance and academic achievement in mathematics. This means that there is a difference in terms of attention maintenance and math achievement between the two groups after cognitive rehabilitation training. It can be concluded that cognitive rehabilitation intervention can be used to improve the academic achievement and attention maintenance of students with impaired and mathematical applications.<span style="font-size: medium;">هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال </span><span style="font-size: medium;">ADHD</span><span style="font-size: medium;"> بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال </span><span style="font-size: medium;">ADHD</span><span style="font-size: medium;"> پایه­ی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-1392 بود،</span><span style="font-size: medium;">32 دانش آموز مبتلا به اختلال </span><span style="font-size: medium;">ADHD</span><span style="font-size: medium;"> به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسش نامه محقق ساخته، </span><span style="font-size: medium;">پرسشنامه</span><span style="font-size: medium;">کانرز</span><span style="font-size: medium;">والدین، </span><span style="font-size: medium;">مصاحبة</span><span style="font-size: medium;">بالینی، </span><span style="font-size: medium;">مجموعه آزمون استاندارد شده حساب یا آزمون پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی شلو </span><span style="font-size: medium;">و </span><span style="font-size: medium;">آزمون عملکرد پیوسته بود. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعة آزمایشی با کار آزمایی بالینی است که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد، دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (</span><span style="font-size: medium;">MANOVA</span><span style="font-size: medium;">) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلال </span><span style="font-size: medium;">ADHD</span><span style="font-size: medium;"> و گروه کنترل در نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ بدین معنا که نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی بین دو گروه بعد از آموزش توانبخشی شناختی متفاوت است. می توان نتیجه گرفت که از مداخله توانبخشی شناختی می توان برای بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال </span><span style="font-size: medium;">ADHD</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">استفاده کرد</span><span style="font-size: medium;">.</span>