دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215420170219On the relationship between loneliness and social support and cell phone addiction among studentsتعیین ارتباط احساس تنهایی و حمایت اجتماعی با اعتیاد به تلفن همراه در دانشآموزان730509FAحسین جناابادیدانشیار روانشناسی گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0002-4373-9353اسدالله شیرانیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20170308The present study aimed to examine the relationship between loneliness and social support and addiction to cell phone among students. This was a descriptive-correlational study in which 250 male and female fourth grade high school students studying in Khash in January 2015 were selected using stratified random sampling and were assessed applying three standard questionnaires of Mobile Phone Addiction, Loneliness, and Social Support. To analyze the collected data, the Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression analysis were applied using SPSS version 21. The results indicated that the mean scores of students, considering loneliness and cell phone addiction, were higher than the theoretical mean and regarding social support, their mean was lower than the theoretical mean which was considered 3. The results of correlation coefficient demonstrated that there was a significant positive relationship between loneliness and cell phone addiction (P<0.001) and there was a negative significant correlation between social support and cell phone addiction (P<0.001). The results of regression analysis revealed that among components of loneliness, family and social loneliness and among components of social support, family support were the best predictors of students’ addiction to cell phone. Therefore, it is recommended that schools hold some sessions through which the necessity of creating friendly and intimate relations with teenagers be raised and parents become aware of the risks of teenagers’ indiscriminate use of the Internet. Additionally, it is suggested that families, despite their various work and life concerns, spend more time with their children and support them by all means.مطالعه ی حاضر با هدف بررسی رابطه احساس تنهایی و حمایت اجتماعی با اعتیاد به تلفن همراه در دانشآموزان انجام گرفت. این مطالعه توصیفی - همبستگی (از نوع رگرسیونی) بوده که به شیوه نمونهگیری تصادفی – طبقهای تعداد 250 دانشآموز دختر و پسرسال چهارم متوسطه شهرخاش از طریق سه پرسشنامه ی استاندارد اعتیاد به تلفن همراه، احساس تنهایی و حمایت اجتماعی در سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با اسـتفاده از آمار ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرمافزار <sub>21 </sub>SPSSمورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد میانگین نمره های دانشآموزان در دو متغیر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت بالاتر و در متغیر حمایت اجتماعی پایینتر از میانگین نظری یعنی 3 قرار دارد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین احساس تنهایی و اعتیاد به تلفن همراه رابطه مثبت و معنادار (001/0P<) و بین حمایت اجتماعی و اعتیاد به تلفن همراه رابطه منفی و معنادار (001/0P< ) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین مولفه های تنهایی، مولفه های تنهایی خانوادگی و اجتماعی و از بین مولفه های حمایت اجتماعی، مولفه حمایت خانواده توان پیش بینی اعتیاد به تلفن همراه در دانشآموزان را دارند. بنابراین پیشنهاد میشود در مدارس طی جلساتی ضرورت ایجاد روابط حسنه و دوستانه والدین با نوجوان مطرح شود، والدین از خطرهای استفاده بی رویه نوجوان از اینترنت آگاه شوند و نوجوانان خود را مورد حمایت عاطفی، وسیله ای و اطلاعاتی قرار دهند.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215420170219The role of social support in life satisfaction of students: Examining the mediating role of school satisfaction, academic competency and self-efficacyنقش حمایت اجتماعی مدارس بر رضایت از زندگی دانشآموزان: آزمون نقش میانجی رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی3151510FAمحمد حسنیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه0000-0002-6421-429xمهسا اصغریکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهمهدی کاظم زاده بیطالیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیهجواد عبدلی سلطان احمدیاستادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهJournal Article20170308This study aimed to investigate the role of social support in life satisfaction of students and the mediating effects of school satisfaction, academic competency, and general self-efficacy. The population of the study were all secondary school students (N= 7167) in District 2 of Urmia, from whom 365 students were selected through convenience sampling based on Morgan table. In this descriptive-correlational study, the data were collected using standard questionnaires of social support by Vaux et al., satisfaction (life satisfaction and school satisfaction by Gilman et al.), academic competency by Harter, Straathof, and Treffers, and finally general self-efficacy by Sherer and Maddux. Structural equation modeling was used to evaluate the relations among measured and latent variables in the conceptual model. The results showed that there are significant positive relationships between social competency, self-efficacy, and life satisfaction with social support. Also, there are significant positive relationships between competency, self-efficacy, and school satisfaction with life satisfaction. Moreover, social support can predict life satisfaction of students through mediating role of school satisfaction, academic competency, and general self-efficacy. Based on the findings, we conclude that any increase in the social support of schools leads to an increase in students’ school satisfaction, academic competency, and general self-efficacy.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی بر رضایت از زندگی دانشآموزان با توجه به اثر میانجی رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 2 شهر ارومیه به تعداد 7167 نفر بوده که از این تعداد 365 نفر به عنوان نمونه آماری به وسیلهی جدول مورگان بهصورت نمونهگیری در دسترس، جهت مطالعه انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامههای استاندارد حمایت اجتماعی واکس و همکاران، رضایتمندی (رضایت از زندگی و رضایت از مدرسه) گیلمن و همکاران، شایستگی تحصیلی هارتر و استراتهوف و ترفوس و خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین حمایت اجتماعی با شایستگی، خودکارآمدی، رضایت از مدرسه و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنیدار هستند. هم چنین بین متغیرهای شایستگی، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه با رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنیداری دیده شد. در عین حال با میانجی گری رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی، حمایت اجتماعی مدارس می­تواند رضایت از زندگی دانشآموزان را پیش­بینی کند. براساس یافته­های پژوهش نتیجه می­گیریم که هر گونه افزایش در حمایت اجتماعی مدارس همراه با افزایش در رضایت از زندگی، رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی از طرف دانشآموزان میباشد.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215420170219A study of the relationship between family function and test anxiety and the mediating role of differentiation among studentsبررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان، با نقش واسطهای تمایز یافتگی در دانش آموزان5274511FAناصر یوسفیدانشیار مشاوره گروه مشاوره، دانشگاه کردستاناحمد امانیدانشیار مشاوره گروه مشاوره، دانشگاه کردستانصالح حسینیکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه کردستانJournal Article20170311Students test anxiety is one of the most important issues that influences young people. Several factors are involved in formation and strengthening of test anxiety which can be noted as family function and differentiation of people. This study examined the relationship between family functioning and anxiety with an eye on the mediating role of differentiation between the male students. This quantitative study using a descriptive and correlational approach was performed through path analysis. Using the multi-stage cluster sampling, we selected 140 students from among high school students in Malayer city as our sample. They filled Family Assessment Device (FAD), the Differentiation of Self Inventory (DSI), and Test Anxiety Questionnaire (TAQ). The data were analyzed through correlation and path analysis using the SPSS and AMOS showing that the family function directly (-0.298) and indirectly (through differentiation) (-0.037) has effects on test anxiety. Furthermore, each variable of family function and differentiation has significant negative relationship with test anxiety.اضطراب امتحان دانش­آموزان از جمله مهمترین مسائلی است که نوجوانان را درگیر خود می­کند. عوامل متعددی در شکل­گیری و تقویت اضطراب امتحان نقش دارند که از آن جمله می­توان به عملکرد خانواده و سطح تمایزیافتگی افراد اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان با توجه به نقش واسطه­ای تمایز یافتگی در بین دانش­آموزان پسر است. پژوهش حاضر با روش کمی، توصیفی و از نوع همبستگی به روش تحلیل مسیر انجام شد بدین منظور نمونهای مشتمل بر140 دانش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای از میان دانش­آموزان پسر دبیرستانی شهرستان ملایر انتخاب شدند و به ابزار پژوهش یعنی پرسشنامه­های عملکرد خانواده (FAD)، سطح تمایز یافتگی (DSI) و اضطراب امتحان (TAQ) پاسخ دادند. داده­های پژوهش که با استفاده از روش­های همبستگی و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم­افزار­های SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان دادند که عملکرد خانواده به صورت مستقیم (298/0-) و غیر مستقیم یعنی از طریق تمایز­یافتگی (037/0-) بر اضطراب امتحان تاثیرگذار است و هر کدام از متغیر­های عملکرد خانواده و تمایز یافتگی رابطه منفی معناداری با اضطراب امتحان دارند.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215420170219Determine the role of empathy and Islamic lifestyle in explaining prosocial behavior teachersتعیین نقش همدلی و سبک زندگی اسلامی در تبیین رفتار جامعه یار معلمان7584512FAاکبر عطادختدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیسجاد بشرپوردانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیحسین دولتیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170311This study was conducted to determine the role of empathy and Islamic lifestyle in explaining prosocial behavior in teachers. Population of this study included all teachers in Isfahan in the school year of 94-95 out of whom 100 teachers were selected through stratified random sampling. In this descriptive-correlational research, the data were gathered through Interpersonal Reactions Inventory by Davis, Eisenberg's Prosocial Reasoning and Kaviani's Islamic Lifestyle Scale. The data were analyzed using regression, Pearson correlation, and the analysis of variance. The results revealed a relationship between empathy and prosocial behavior with Islamic lifestyle. Also, Islamic lifestyle was a predictor of prosocial behavior. Therefore, it can be claimed that Islamic lifestyle plays an important role in social interaction in society and leading to a decrease in the social anomalies. Moreover, there was high capacity for empathy in every individual, due to the influence, devotion, attention to the needs of others and empathizing with them.پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش همدلی و سبک زندگی اسلامی در تبیین رفتار جامعه یار در معلمان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 95-94 بودند که از بین آنها تعداد 100 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی فهرست واکنشهای بین فردی دیویس، سبک زندگی اسلامی کاویانی و استدلال جامعه یار آیزنبرگ بودند.داده های گرد آوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان، ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که، بین همدلی و سبک زندگی اسلامی با رفتار جامعه یار رابطه وجود دارد، هم چنین سبک زندگی اسلامی پیش بینی کننده رفتار جامعه یار است. بنابر این میتوان گفت شیوه زندگی اسلامی نقش مهمی در تعاملات اجتماعی جامعه دارد و منجر به کاهش نابهنجاریهای اجتماعی میگردد،هم چنین وجود ظرفیت بالای همدلی در هر فردی، سبب تأثیرپذیری، از خود گذشتن، توجه به نیازهای دیگران و همدلی با آنان میشود.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215420170219The role of achievement goals orientation in math performance: Mediating students’ self-regulationنقش جهتگیری اهداف پیشرفت در عملکرد ریاضی: با میانجی گری خودنظم دهی دانشآموزان85100513FAبهمن کُرداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهابادJournal Article20170311The main aim of this study was to investigate the role of achievement goals orientation in students' math performance and the mediating role of self-regulation. The sample included 358 students of randomly selected through cluster sampling. This research is a correlational study. Predicting variables were achievement goals orientation as well as self-regulation, and math performance was the criterion variable. The instruments were Middleton and Midgley achievement goals orientation as well as Pintrich and de Groot self-regulation questionnaires. Math scores were used to reflect the math performance of the students. The results indicated a significant correlation between the variables of self-regulation, mastery orientation, and achieving goals orientation with math performance, but there was not a significant correlation between achieving goals orientation with self-regulation and math performance. The results also showed a direct effect of self-regulation and the direct and indirect effects of performance-approach and mastery goals orientations on math performance as positive and significant. Therefore, self-regulation plays a significant and facilitative, mediating role between motivational orientations and math performance. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه جهت­گیرهای اهداف پیشرفت با عملکرد ریاضی دانشآموزان و نقش میانجی­گری خودنظم­دهی در بین جهتگیریهای اهداف پیشرفت و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه دوم متوسطه بود. روش نمونهگیری مورد استفاده «روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای» است که 358 نفر بوده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و متغیرهای جهتگیری اهداف و راهبردهای خودنظم­دهی به عنوان متغیرهای پیش بین و عملکرد ریاضی به عنوان متغیر ملاک مدنظر قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جهتگیری اهداف پیشرفت میدلتون و میدگلی، راهبردهای خودنظم­دهی پینتریچ و دی­گروت و نمره درس ریاضی به عنوان عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد. یافته­ها نشان داد: بین خودنظم­دهی، متغیرهای جهتگیری اهداف تسلطی و جهتگیری اهداف عملکرد گرایشی و عملکرد ریاضی رابطه معنادار وجود دارد اما جهتگیری اهداف عملکرد اجتنابی با خودنظم­دهی و عملکرد ریاضی رابطه معنادار برقرار نیست؛ همچنین یافتهها حاکی از آنست که اثر مستقیم خودنظم­دهی و اثرهای مستقیم و غیر مستقیم جهتگیری اهداف عملکرد گرایشی و تسلطی بر روی عملکرد ریاضی مثبت و معنادار است. بنابراین، خودنظم­دهی نقش میانجی­گری معناداری و تسهیل گری بین جهت­گیری­های انگیزشی با عملکرد تحصیلی ریاضی ایفا میکند.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215420170219The link between visual pattern and attention for computer assistant instructional design for student with ADHDارتباط بین الگوی بصری و توجه در طراحی آموزشی با کمک کامپیوتر برای کودکان با اختلال ADHD101116514FAنسرین محمدحسنیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرسهاشم فردانشدانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرسجواد حاتمیدانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170311Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) as the most prevalent deficit in school age associated with many impairment in educational attainment requires the use of appropriate interventions. One of the most effective strategies in the field of education for these students is computer-based instruction (CAI). This study aims to offer a solution to use such a strategy: identifying the time a learner needs for attention in order to prepare and design an appropriate timeframe for instruction. To analyze the connection between visual pattern and attention, the present study, using an experimental design, attempted to find the link between visual attention and memory in ADHD students. The population included 702 students (aged 9-11) and the sample consisted of 34 ADHD students who were selected according to the ADHD diagnostic test (teacher's scale) and 30 normally developing students as the control group. In order to get to our end, we used Word Memory Test, analyzed FL (fixation length), FC (fixation count) and the number of correct remembered words (CRW) parameters which were recorded with an eye-tracking instrument. The results indicated a higher index of coherence between what is seen and what is recalled in both clinical and non-clinical children. The findings could be used in the design of instructional materials for ADHD students.اختلال نارسایی توجه و فزون­کنشی به عنوان یکی از شایع­ترین اختلال دوران مدرسه با مشکلهای تحصیلی بسیاری همراه است که لزوم استفاده از مداخله های مناسب را ایجاب می­کند. یکی از راهبردهای موثر در زمینه آموزشی برای این کودکان آموزش مبتنی بر کامپیوتر است. پژوهش حاضر به دنبال یافتن راه حلی برای چالش پیش روی راهبرد مذکور، یعنی تشخیص زمان توجه یادگیرنده برای ارایه آموزش در بهترین زمان ممکن طرح ریزی شده است. بدین منظور طرح آزمایشی برای یافتن ارتباط بین الگوی بصری و توجه تدوین گردید. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 702 دانشآموز 9-11 سال در مقطع ابتدایی تشکیل میدادند که از این تعداد با اجرای آزمون تشخیصاختلال ADHD فرم معلم، تعداد 34 دانشآموز مبتلا به این اختلال به عنوان گروه آزمایش و 30 دانش­آموز عادی به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش eye tracker بوده و به منظور یافتن الگوی دیداری ازFC ،FL و تعداد لغتهای صحیح به یادآورده شده استفاده شد.نتایج این پژوهش همبستگی بالایی را بین دیدن و به­یادآوردن در دو گروه آزمایش و گواه نشان داد که این یافته می­تواند در طراحی آموزش­های هوشمند برای این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215420170219The role of students’ family function and self-efficacy in social adjustmentنقش عملکرد خانواده و خودکارآمدی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان11713151510.22098/jsp.2017.515FAمحمد علی محمدی فرهیات علمی دانشگاه سمنانسکینه کاظمیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی سمنانالهه زارعی مته کلاییکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنانJournal Article20170311The present descriptive-correlational study aimed to examine the role of students’ family function and self-efficacy in social adjustment. The sample included 250 high school students of Amiriyeh city who were selected by random sampling. Bell adjustment, general self-efficacy andfamily function questionnaires were administered among the participants.The results showedthat there was a relationship between family function and self-efficacy with students’ social adjustment, and family function and self-efficacy predicted participants’ social adjustment.Since our environment is constantly changing, the ability to adapt to these conditions is crucial; therefore, it is necessary to pay attention to the factors influencing adjustment.مطالعهی حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد خانواده و خودکارآمدی دانشآموزان با سازگاری اجتماعی آنها انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 250 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر امیریه بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه­های سازگاری بل، خود کارآمدی عمومی و ابزار سنجش کارکرد خانواده استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده و خودکارآمدی با سازگاری دانشآموزان رابطه وجود دارد و عملکرد خانواده و خودکارآمدی، سازگاری دانشآموزان را پیش بینی می­کنند. با توجه به اینکه محیط اطراف ما دائما در حال تغییر است، توانایی سازگاری با این شرایط حیاتی است، بنابراین توجه به عوامل اثر گذار بر سازگاری ضروری به نظر می­رسد.دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208215420170219Prevalence and factors associated with drug abuse among high school students in Semnanبررسی میزان شیوع و عوامل مرتبط با سوءمصرف مواد در بین دانشآموزان متوسطه شهر سمنان132145516FAمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمجتبی رجب پوردانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، کارشناس درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور0000-0001-9500-4706عذرا احمدیدانشجوی دکتری تربیت بدنی دانشگاه مازندران، دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان سمنانحسن یاقوتی زرگرستاد مواد مخدر اردبیلزهرا رستماوغلیدانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170311This study aimed to investigate the prevalence and factors associated with drug abuse among high school students of Semnan. To this end, 400 male and female high school students using stratified sampling were selected to participate in this study. Demographic questionnaire and mental health scales (28-GHQ) and the scale of causes of drug abuse among young people were used as research instrument. The results revealed that 7.8% of the sample (31 students) had at least once experienced drug abuse of whom 26 were male and five were female. There was a significant relationship between some of the sub-scales' of attitudes towards drugs and their use. There was a significant relationship between all sub-measures of mental health and substance abuse. However, the findings of Logistic regression showed that only gender, physical symptoms, social dysfunction and depression were useful in the model and can be considered as predictors of drug abuse.پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع و عوامل مرتبط با سوء مصرف مواد در بین دانشآموزان متوسطه شهر سمنان انجام پذیرفت. برای اجرای این پژوهش ۴۰۰ دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای برای حضور در این پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه ی مشخصات عمومی و دموگرافیک و مقیاس های سلامت روانی (۲۸ –GHQ) و علل گرایش به سوء مصرف موادمخدر در جوانان به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافته های بدست آمده نشان داد ۳۱ نفر (۸/۷ درصد) از دانشآموزان حداقل یک بار تجربه مصرف مواد مخدر را داشته اند که از این تعداد ۲۶ نفر پسر و ۵ نفر دختر بودند. بین برخی از زیرمقیاس های نگرش دانشآموزان نسبت به مواد مخدر و مصرف آنان نیز رابطه معنی داری مشاهده شد. بین تمامی خرده مقیاس های سلامت روان و مصرف مواد مخدر نیز رابطه معنی داری مشاهده گردید. با این حال یافته های بدست آمده از آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد تنها متغیرهای جنس، علائم جسمانی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی در مدل مفید بوده و میتواند به عنوان پیش بینی کننده مصرف مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد.