• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
روان شناسی مدرسه
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1398)
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1391)
برزگر بفرویی, کاظم, شیخ الاسلامی, علی. (1392). ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گرا. روان شناسی مدرسه, 2(4), 6-24. doi: d_2_1_92_12_18_1
کاظم برزگر بفرویی; علی شیخ الاسلامی. "ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گرا". روان شناسی مدرسه, 2, 4, 1392, 6-24. doi: d_2_1_92_12_18_1
برزگر بفرویی, کاظم, شیخ الاسلامی, علی. (1392). 'ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گرا', روان شناسی مدرسه, 2(4), pp. 6-24. doi: d_2_1_92_12_18_1
برزگر بفرویی, کاظم, شیخ الاسلامی, علی. ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گرا. روان شناسی مدرسه, 1392; 2(4): 6-24. doi: d_2_1_92_12_18_1

ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گرا

مقاله 1، دوره 2، شماره 4، زمستان 1392، صفحه 6-24  XML اصل مقاله (291 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_1_92_12_18_1
نویسندگان
کاظم برزگر بفرویی 1؛ علی شیخ الاسلامی2
1استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازند هگرا،
شامل: پایایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به منظور آماده سازی جهت کاربرد در پژوهش های تربیتی
انجام شده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 646 دانش آموز دبیرستانی ( 328 دانش آموز دختر و 318
دانش آموز پسر) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین دبیرستان های شهرستان یزد انتخاب شدند و با
پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گر ا مورد آزمون قرار گرفتند. پایایی این ابزار بر حسب ضرایب آلفای
کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی همسو با پژوهش های قبلی
به استخراج 5 عامل انجامید. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این ساختار 5 عاملی برازش
قابل قبولی با داده ها دارد. بنابراین، با توجه به ویژگی های روان سنجی مطلوب، پرسش نامه ی محیط
یادگیری سازنده گر ا می تواند در پژوهش های مربوط به ادراک از محیط کلاس به کار رود.
کلیدواژه‌ها
پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گر ا؛ پایایی؛ روایی
عنوان مقاله [English]
Psychometric characteristics of constructivist learning environment questionnaire
نویسندگان [English]
K Barzegar Bafrooei1؛ A Sheykholeslami2
1Assistant Professor, University of yazd
2Assistant Professor, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]
The present study examined psychometric characteristics of constructivist
learning environment survey, including reliability, exploratory and
confirmatory factor analysis in preparation for use in educational research.
For this purpose, a sample consisting of 646 high school students (328 girls
and 318 boys) with a cluster random sampling method from Yazd city high
schools were selected. And were tested with the constructivist learning
environment survey. Reliability of this instrument in terms of Cronbach's
alpha coefficients for this sample was calculated and verified. Exploratory
factor analysis results led to the extraction of 5 factors wich are consistent
with previous research. Confirmatory factor analysis results also showed that
the five-factor structure is acceptable fit for the data. Therefore, According to
the good psychometric characteristics, constructivist learning environment
survey can be used for research related to the perception of the classroom
environment.
کلیدواژه‌ها [English]
constructivist learning environment survey, Reliability, Validity
مراجع
ترجمه اکبر رضایی ( 1389 ). تبریز: .SPSS پالانت، جولی ( 2007 ). تحلیل داده های علوم رفتاری با برنامه
انتشارات فروزش.
هومن، حیدر علی ( 1387 ). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
نریمانی، محمد؛ خشنودی نیا، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس ( 1392 ). نقش درک حمایت معلم در
،(1) پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دان شآموزان دارای ناتوانی یادگیری. ناتوان یهای یادگیری، 3
.110-128
Aldridge, J. M., Dorman, J. P. & Fraser, B. J. (2004). Use of multitrait-multimethod
modeling to validate actual and preferred forms of the Technology-Rich Outcomes-
Focused Learning Environment Inventory (TROFLEI). Australian Journal of
Educational and Development Psychology, 4, 110-125.
Aldridge, J. M., Fraser, B. J. & Huang, I. T. C. (1999). Investigating classroom
environments in Taiwan and Australia with multiple research methods. Journal of
Educational Research, 93(1), 48-62.
Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392
Vol.2, No.4/6-24 6-24/ دوره ی 2، شماره ی 4
23
Aldridge, J. M., Fraser, B. J., Taylor, P. C. & Chen, C. (2000). Constructivist learning
environments in a cross-national study in Taiwan and Australia. International Journal
of Science Education, 22(1), 3755.
Anagün, S. S. & Anilan, H. (2010). The Turkish adaptation study results of constructivist
learning environments scale: Confirmatory factor analysis results. Social and
behavioral sciences, 2, 1482-1487.
Biggs, J. B., Kember, D. & Leung, Doris Y. P. (2001). The revised two- factor study
process questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of education psychology, 21, 133-
149.
Bukova-Guzel, E. & Alkan, H. (2005). Evaluating pilot study of reconstructed Turkish
elementary school curriculum. Educational Sciences: Theory and Practice, 5, 410–420.
Chang, C. Y. (2006). Effect of the interaction of instructional delivery model and
preference of learning environment on students’ attitudes. British Journal of
Educational Technology, 37, 799–802.
Dart, B., Burnett, P., Purdie, N., Boulton-Lewis, G., Campbell, J. & Smith, D. (2000).
Students’ conceptions of learning, the classroom environment, and approaches to
learning. The Journal of Educational Research, 94(3), 263-272.
Dorman, J. P. (2003). Cross-national validation of the what is happening in the class?
(WIHIC) questionnaire using confirmatory factor analysis. Learning Environments
Research, 6, 231-245.
Johnson, B. & McClure, R (2004). Validity and reliability of a shortened, revised version of
constructivist learning environment survey. Learning Environments Research, 7, 65-80.
Kim, H.B., Fisher, D.L. & Fraser, B.J. (2000). Classroom environment and teacher
interpersonal behaviour in secondary school classes in Korea. Evaluation and Research
in Education, 14, 3-22.
Koul, R. B. & Fisher, D. L. (2005). Cultural background and students’ perceptions of
science classroom learning environment and teacher interpersonal behavior in Jammu,
India. Learning Environments Research, 8, 195–211.
Liang, J. C. & Tsai, C. C. (2008). Internet self-efficacy and preferences toward
constructivist Internet-based learning environments: A study of pre-school teachers in
Taiwan. Educational Technology & Society, 11(1), 226-237.
Nix, R. K., Fraser, B. J. & Ledbetter, C. E. (2005). Evaluating an integrated science
learning environment using the Constructivist Learning Environment Survey. Learning
Environments Research, 8, 109–133.
Ozkal, K., Tekkaya, C., Cakiroglu, J. & Sungur, S. (2009, January). A conceptual model of
relationships among constructivist learning environment perceptions, epistemological
beliefs, and learning approaches. Learning & Individual Differences, 19(1), 71-79.
Patrick, H., Ryan, A. & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of classroom
environment, motivation, and beliefs. Journal of Educational Psychology, 99, 83-98.
Petegem, P. V., Donche, V. & Vanhoof, J. (2005). Relating pre-service teachers Approach
to learning and preferences for constructivist learning environments. Learning
Environments Research, 8, 309-332.
24
Taylor, P., Dawson, V. & Fraser, B. (1995). A constructivist perspective on monitoring
classroom learning environments under transformation. Paper presented at the annual
meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
Taylor, P., Fraser, B. & Fisher, D. (1993). Monitoring the development of constructivist
learning environments. Paper presented at the annual convention of the National
Science Teachers Association, Kansas City, MO.
Taylor, P., Fraser, B. & Fisher, D. (1997). Monitoring constructivist classroom learning
environments. International Journal of Educational Research, 27, 293-302.
Telli, S., Rakici, N. & Çakiroglu, J. (2003). Learning environments and students’ attitudes
towards biology. Retrieved from http://www1. phys.unn.nl/ esera2003/ programme/
pdf/165S .pdf.
Yilmaz-Tuzun, O. & Topcu, M. S. (2010). Investigating the Relationships Among
Elementary School Students’ Epistemological Beliefs, Metacognition, and
Constructivist Science Learning Environment. Journal Science Teacher Education, 21,
255–273.
Yilmaz-Tuzun, O., Cakiroglu, J. & Boone, W. J. (2006). Turkish high school student’s
perceptions of constructivist learning environment in chemistry classrooms and their
attitudes toward chemistry. Paper presented and published in the proceedings of
National Association for research in Science Teaching (NARST). San Francisco, CA.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 5,005
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,865
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.