تاثیر مشارکت والدین بر کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

10.22098/jsp.2020.1094

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مشارکت والدین بر کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری دانش‌آموزان انجام گردید. روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه چهار تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 371 نفر (172 دختر و 119 پسر) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه کیفیت زندگی تحصیلی (ویلیامز و باتن)، پرسشنامه سازگاری (سینها و سینگ) و پرسشنامه درگیری تحصیلی (فن و ویلیامز) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری معادلات ساختاری به وسیله نرم‌افزار Smart PLS.2 صورت گرفت. نتایج نشان دادند که بین مشارکت والدین با کیفیت زندگی تحصیلی (969/10 , t=386/0 r =) و نیز بین مشارکت والدین با سازگاری دانش‌آموزان (307/4  t=، 119/0r =) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مشارکت والدین نقش میانجی بین کیفیت زندگی تحصیلی و سازگاری در دانش آموزان دارد. بنابراین مشارکت والدین می­توان نقش مهمی در کیفیت تحصیلی و سازگاری دانش­آموزان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of parent participation on quality of students’ life and adjustment

نویسندگان [English]

  • I Barghi 1
  • P Garyi garavand 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azerbaijan Shahid Madani University
2 Master of Educational Management, Azerbaijan Shahid Madani University
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of parent participation on the quality of educational life and adaptation of students. The research method was descriptive of structural equation type. The population of this study was all second and fourth year high school students of Tabriz 4th District in the academic year of 2017-2018. Using Cochran formula and stratified random sampling, 371 subjects (172 girls and 119 boys) were selected. The instruments used included the Quality of Life Questionnaire (Williams & Button), the Adjustment Questionnaire (Sins & Singh) and the Academic Conduct Inventory (Fan & Williams). The study was descriptive and correlational. The data analysis was performed through the statistical equations using Smart PLS.2 software. The results showed that there is a positive and significant relationship between parents' participation with educational quality of life (t= 10.696, r = 0.386) and parents' participation with students' compatibility (t =4. 307, r = 0.119). Also, the results of structural equations showed that parental participation has a mediator role between academic quality of life and adaptation in students. Therefore, parental participation can play an important role in the academic quality and adaptation of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • adjustment
  • parent participation
  • quality of educational life
ابوالقاسمی، عباس؛ برزگر، سبحان و رستم اوغلی، زهرا. (1393). اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ناتوانی­های یادگیری، 4(2)، 6-21.
لواسانی، محسن؛ کرامتی، هادی و کدیور، پروین. (1397). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر سازگاری اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال خواندن. مجله ناتوانی­های یادگیری، 7(3)، 91-109.
Abolghasemi, A., Barzegar, S., & Rostamoghli, Z. (2015). The effectiveness of self-regulation learning training on academic motivation and self-efficacy of students with mathematics disorder. Journal of Learning Disabilities, 4(2), 6-21. (Persian)
Benner, A. D., Boyle, A. E., & Sadler, S. (2016). Parental involvement and adolescents’ educational success: The roles of prior achievement and socioeconomic status. Journal of Youth and Adolescence45(6), 1053-1064.‏
Ceballo, R., Maurizi, L. K., Suarez, G. A., & Aretakis, M. T. (2014). Gift and sacrifice: Parental involvement in Latino adolescents’ education. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology20(1), 116.‏
Dufur, M. J., Parcel, T. L., & Troutman, K. P. (2013). Does capital at home matter more than capital at school? Social capital effects on academic achievement. Research in Social Stratification and Mobility31, 1-21.‏
Fan, X., & Chen, M. (2001). Parental involvement and students' academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review13(1), 1-22.‏
Freund, A., Schaedel, B., Azaiza, F., Boehm, A., & Lazarowitz, R. H. (2018). Parental involvement among Jewish and Arab parents: Patterns and contextual predictors. Children and Youth Services Review85, 194-201.
Froiland, J. M., Peterson, A., & Davison, M. L. (2013). The long-term effects of early parent involvement and parent expectation in the USA. School Psychology International34(1), 33-50.‏
Goodall, J., & Montgomery, C. (2014). Parental involvement to parental engagement: a continuum. Educational Review66(4), 399-410.‏
Hoehn, J., Foxen-Craft, E., Pinder, W., & Dahlquist, L. M. (2016). The role of parents in promoting children’s adjustment to chronic illness. In Child and Adolescent Resilience Within Medical Contexts (pp. 105-119). Springer, Cham.
Hornby, G., & Blackwell, I. (2018). Barriers to parental involvement in education: an update. Educational Review70(1), 109-119.
Huang, G. H. C., & Gove, M. (2015). Confucianism, Chinese families, and academic achievement: exploring how confucianism and Asian descendant parenting practices influence children’s academic achievement. In Science Education in East Asia (pp. 41-66). Springer, Cham.‏
Jia, R., Kotila, L. E., Schoppe‐Sullivan, S. J., & Kamp Dush, C. M. (2016). New Parents' Psychological Adjustment and Trajectories of Early Parental Involvement. Journal of Marriage and Family78(1), 197-211.
Karbach, J., Gottschling, J., Spengler, M., Hegewald, K., & Spinath, F. M. (2013). Parental involvement and general cognitive ability as predictors of domain-specific academic achievement in early adolescence. Learning and Instruction23, 43-51.‏
Lavasani, M., Karamati, M., & Kadivar, P. (2018). Effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on social adjustment and educational adaptability of students with reading disorder. Journal of Learning Disabilities, 7(3), 91-109. (Persian)
Lynch, A. D., Lerner, R. M., & Leventhal, T. (2013). Adolescent academic achievement and school engagement: An examination of the role of school-wide peer culture. Journal of Youth and Adolescence42(1), 6-19.‏
McCoy, K. P., George, M. R., Cummings, E. M., & Davies, P. T. (2013). Constructive and destructive marital conflict, parenting, and children's school and social adjustment. Social Development22(4), 641-662.‏
Parent, J., Jones, D. J., Forehand, R., Cuellar, J., & Shoulberg, E. K. (2013). The role of coparents in african american single-mother families: The indirect effect of coparent identity on youth psychosocial adjustment. Journal of Family Psychology27(2), 252.‏
Ratelle, C. F., Duchesne, S., & Guay, F. (2017). Predicting school adjustment from multiple perspectives on parental behaviors. Journal of Adolescence, 54, 60-72.
Vukovic, R. K., Roberts, S. O., & Green Wright, L. (2013). From parental involvement to children's mathematical performance: The role of mathematics anxiety. Early Education & Development24(4), 446-467.‏
Wang, M. T., & Sheikh‐Khalil, S. (2014). Does parental involvement matter for student achievement and mental health in high school?. Child Development85(2), 610-625.‏
Wang, M. T., Hill, N. E., & Hofkens, T. (2014). Parental involvement and African American and European American adolescents' academic, behavioral, and emotional development in secondary school. Child Development85(6), 2151-2168.‏
Wilder, S. (2014). Effects of parental involvement on academic achievement: a meta-synthesis. Educational Review66(3), 377-397.‏
Williams, T. T., & Sánchez, B. (2013). Identifying and decreasing barriers to parent involvement for inner-city parents. Youth & Society45(1), 54-74.‏
Young, C., Austin, S., & Growe, R. (2013). Defining parental involvement: Perception of school administrators. Education133(3), 291-297.‏