ارزیابی ساختار عاملی مقیاس جو مدرسه در دانش‏ آموزان دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دکترای مدیریت آموزشی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 دکترای مطالعات ترجمه، دانشکده زبان، دانشگاه علوم مالزی، پنانگ، مالزی

5 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

10.22098/jsp.2022.1461

چکیده

هدف: جو  مدرسه بیانگر ادراک جمعی دانش‏آموزان از محیطی است که در آن قرار دارند و حاصل چگونگی تعاملات افراد حاضر در مدرسه با یکدیگر می باشد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه جو مدرسه بود.
روش‌ها: روش پزوهش توصیفی بود. جامعه اماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه بود. با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله‏ای 390 نفر دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه ترجمه شده را تکمیل نمودند. ابتدا با بهره مندی از روش بازترجمه، صحت ترجمه نسخه فارسی پرسشنامه جو مدرسه تایید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازه نسخه فارسی پرسشنامه جو مدرسه از تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی مجدد استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مطلوب بودن همه شاخصهای برازش به همراه ضرایب آلفای کرونباخ (95/0=ɑ) از ساختار چهار عاملی و 31 سوالی پرسشنامه اصلی حمایت کرده و روایی و اعتبار آن را تایید می کنند.  
نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی به دست آمده می‏توان گفت که پرسشنامه جو مدرسه، ابزاری کاملاً مناسب برای اندازه گیری جو مدرسه در بین دانش آموزان می‏باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric properties of school climate scale among secondary school students

نویسندگان [English]

  • Ali Rezaeisharif 1
  • Ghafar Karimianpour 2
  • Husein Taqavi 3
  • Mansour Amini 4
  • Faranak Alafasghari 5
1 Associate Professor; Department of Counseling, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 PhD in Educational Management; Young and Elite Researchers Club, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
4 PhD in Translation Studies; School of Languages, Literacies and Translation, Universiti Sains Malaysia, Penang, Malaysia
5 M.A. in Clinical Psychology, Geshm Branch, Islamic Azad University, Geshm, Iran
چکیده [English]

Objective: School climate reflects students' collective perceptions of the environment and the way they interact with each other at school. The purpose of this study was to determine the validity and reliability of the Persian version of the School Climate Questionnaire.    
Methods: Overall, 390 high school students from Sallas Babajani in Iran were selected using cluster random sampling to complete the translated questionnaire. Back translation method was used for the accuracy of the translated version of the questionnaire to Persian. To determine the construct validity of the Persian version of school climate questionnaire, a confirmatory factor analysis based on the structural equation model was processed. The internal consistency of the instrument was determined using Cronbach's alpha coefficient and test-retest design.
Results: The results showed that confirmatory factor analysis of the first order and the desirability of all fit indices with Cronbach's alpha coefficients (α = 0.95) supported the four-factor structure, the 31 items of the main questionnaire, and confirmed their validity and reliability.
Conclusion: It could be concluded that considering the reliability, validity, and the required time to complete the questionnaire and scoring, the school climate questionnaire is a suitable tool for measuring the school climate among students. Therefore, it can be used as a tool for researchers, educators, and counselors to identify the school climate and improve school performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Climate
  • Reliability
  • School
  • Validity
پور عزت، علی اصغر؛ احسانی مقدم، ندا؛ یزدانی، حمیدرضا و فائز، کوکب. (1392). تحلیل مقایسهای نقش ابعاد گونـاگون عـدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فنـاوری اطلاعـات، فصلنامه مدیریت دولتی، 5 (1)، 68-88.
حیدری فرد، رضا؛ زین آبادی، حسن؛ بهرنگی ، محمدرضا و عبدالهی، بیژن. (1394). فرهنگ و جوسازمانی نوآورانه مدرسه؛ یک پژوهش کیفی. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (26)، 53-75.
درانی، کمال؛ کرم دوست، نوروزعلی و فروزان، نسرین. (1390). پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه پنجم بر مبنای جو مدرسه و رضایت شغلی معلمان. پژوهشنامه تربیتی، 6(28)، 57-80.
صمدی، پروین و شیرزادی اصفهانی، هما. (1385). بررسی رابطه ی بین جو مدرسه با گرایش به کارآفرینی در دانش‌آموزان. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 6 (21)، 57-82.
کدیور، پروین. (1387). بررسی جو سازمانی مدارس راهنمایی شهر تهران. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 30(72)، 119-142.
کرامتی، انسی؛ شهامت ده سرخ، فاطمه و خسروی، حسین. (1392). رابطه ی جو مدرسه و میزان خودتنظیمی در دانش‏آموزان دبیرستانی.  فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 6(23)، 138-158.
هومن، حیدرعلی. (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
نعیم، مهدی؛ رضایی شریف، علی و دیدار، فرداد. (1399). مقایسة نارسایی هیجانی، خودآگاهی شناختی و اشتیاق به مدرسه در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 9(35)، 114-132. 10.22098/jld.2020.957
هوی، وین و میکسل، سیسیل. (1394). تئوری تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی. ترجمه‌ی میر محمد سید عباس زاده. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
Allodi, M. W. (2010). The meaning of social climate of learning environments: Some reasons why we do not care enough about it. Learning Environments Research, 13(2), 89-104. 10.1007/s10984-010-9072-9
Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of Educational Research, 52(3), 368–420. 10.3102/00346543052003368
Attar-Schwartz, S. (2009). Peer sexual harassment victimization at school: the roles of student characteristics, cultural affiliation, and school factors. American Journal of Orthopsychiatry, 79(3), 407. 10.1037/a0016553
Bradshaw, C. P., Sawyer, A. L., & O'Brennan, L. M. (2009). A social disorganization perspective on bullying‐ elated attitudes and behaviors: The influence of school context. American Journal of Community Psychology, 43(3-4), 204-220. 10.1007/s10464-009-9240-1
Brand, S., Felner, R., Shim, M., Seitsinger, A., & Dumas, T. (2003). Middle school improvement and reform: Development and validation of a school-level assessment of climate, cultural pluralism, and school safety. Journal of Educational Psychology, 95(3), 570–588. 10.1037/0022-0663.95.3.570
Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Harvard Educational Review, 76(2), 201– 237. 10.17763/haer.76.2.j44854x1524644vn
Dorrani k, karamdost n, forozan n. (2011). Predicting academic achievement of fifth grade female students based on school climate and teachers' job satisfaction. Educational Research Journal, 6(28), 57-80.
Eccles, J. S., Midgley, C., Wigfield, A., Buchanan, C. M., Reuman, D., Flanagan, C., & Mac Iver, D. (1993). Development during adolescence: The impact of stage-environment fit on young adolescents' experiences in schools and in families. American Psychologist, 48(2), 90-101.  10.1037/0003-066X.48.2.90
Espelage D. L., Polanin J. R., Low S. K. (2014). Teacher and staff perceptions of school environment as predictors of student aggression, victimization, and willingness to intervene in bullying situations. School Psychology Quarterly, 29, 287-210.  10.1037/spq0000072
Gallay, L. & Pong, S.L. (2004). School Climate and Student Intervention Strategies, Paper presented at the society for Prevention Research Annual Metting, Quebec City. 10.1007/s10464-007-9142-z
Gottfredson G. D., Gottfredson D. C., Payne A. A., Gottfredson N. C. (2005). School climate predictors of school disorder: results from a national study of delinquency prevention in schools. Journal of Research in Crime and Delinquency, 42, 412–444.  10.1177/0022427804271931
Gregory, A., Skiba, R. J., & Noguera, P. A. (2010). The achievement gap and the discipline gap two sides of the same coin? Educational Researcher, 39(1), 59-68. 10.3102/0013189X09357621
Haeidari fard r, zainabadi h, behrangi m, abdolahi b. (2015). Innovative school culture and atmosphere; A qualitative research. Journal of New Approach in Education Management, 2(26), 53-57. 20.1001.1.20086369.1395.7.26.4.5
Halpin, A. W., & Croft, D. B. (1962). The organizational climate of schools, [Chicago] : Midwest Administration Center. 10.1007/BF00598815
Heilman, P.S. (1999). Classroom Climate Factors Related to Student Motivation and Effort. A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education, University of South Dakota.
Hooman h. (2008). Structural Equation Modeling Using LISREL Software, Tehran: Samat Publication.
Hoy, V., & Miksel, S. (2015). Research theory and practice in educational management. Translated by Mir Mohammad Seyed Abbaszadeh. Urmia: Urmia University Press
Kadivar, P. (2007). A study of the organizational climate of middle schools in Tehran. Al-Zahra University Humanities Quarterly, 30(72), 119-142. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/45206
Keramati, A., Shahamat, F., & Khosravi, H. (2013). The relationship between school atmosphere and self-regulation in high school students. Quarterly Journal of New Psychological Research, 6(23), 138-158.   https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4153.htm
LaRusso, M. D., Romer, D., & Selman, R. L. (2008). Teachers as builders of respectful school climates: Implications for adolescent drug use norms and depressive symptoms in high school. Journal of Youth and Adolescence, 37(4), 386-398. 10.1007/s10964-007-9212-4
Lee, E., Reynolds, K.J., Subasic, E., Bromhead, D., Lin, H., Marinov, V., Smithson, M. (2017). Development of a dual school climate and school identification Measure–Student (SCASIM-St). Contemporary Educational Psychology.  doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2017.01.003
Mattingly, J. W. (2007). A study of relationships of school climate, school culture, teacher efficacy, collective efficacy, teacher job satisfaction and intent to turnover in the context of year-round education calendars. Unpublished doctoral dissertation, University of Louisville. 10.18297/etd/923
Maxwell, S., Reynolds, K. J., Lee, E., Subasi, E., Bromhead, D. (2017). The impact of school climate and school identification on academic achievement: Multilevel modeling with student and teacher data. Frontiers in Psychology. 8(2)12-24.  10.3389/fpsyg.2017.02069
Mayerson, D. R. (2010). The relationship between school climate, trust,
enabling structures and perceived school effectiveness. Unpublished doctoral dissertation, The ST. JOHN’S University
Meristo, M., & Eisenschmidt, E. (2014). Novice teachers’ perceptions of school climate and self-efficacy. International Journal of Educational Research, 67, 1–10. 10.1016/j.ijer.2014.04.003
Moos, R. H. (1973). Conceptualizations of human environments. American Psychologist, 28(8), 652- 665. 10.1037/h0035722
Naeim, M., Rezaei Sharif, A., & Didar, F. (2020). A comparative analysis of alexithymia, cognitive self-consciousness, and enthusiasm to school in students with and without specific learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 9(35), 114-132. (Persian) 10.22098/jld.2020.957
Nutbeam, D., Smith, C., Moore, I., & Bauman, A. (1993). Warning! schools can damage your health: alienation from school and its impact on health behavior. Journal of Paediatric and Child Health, 29(6), 30-52.  10.1111/j.1440-1754.1993.tb02256.x
Pourezat, A, ehsani moghadam, N., Yazdani, H., Faeez, k. (2013). Comparative analysis of the role of various dimensions of justice in organizational atmosphere and organizational loyalty: A research on an information technology organization. Quarterly Journal of Public Management, 5(1), 68-88. 10.22059/JIPA.2013.35548
Ramelow, D., Currie, D., & Felder-Puig, R. (2015). The assessment of school climate review and appraisal of published student-Report measures. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(8), 731–743. 10.1177/0734282915584852
Roeser R. W., Eccles J. S., Sameroff A. J. (2000). School as a context of early adolescents' academic and social-emotional development: a summary of research findings. The Elementary School Journal, 100, 443–471. 10.1086/499650
Ruus, V. R., Veisson, M., Leino, M., Ots, L., Pallas, L., Sarv, E. S., & Veisson, A. (2007). Students' well-being, coping, academic success and school climate. Social Behavior and Personality: An International Journal, 35(7), 919-936. 10.2224/sbp.2007.35.7.919
Samadi, P., & Shirzadi, H.(2006). Investigating the relationship between school atmosphere and entrepreneurship in students. Journal of Humanities and Social Science, 6(21), 57-82:  magiran.com/p426132.
Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of Educational Research, 83(3), 357–385. 10.3102/0034654313483907
Trickett, E. J., & Moos, R. H. (1973). Social environment of junior high and high school classrooms. Journal of Educational Psychology, 65(1), 93-102. 10.1037/0022-0663.70.2.263
Way, N., Reddy, R., & Rhodes, J. (2007). Students’ perceptions of school climate during the middle school years: Associations with trajectories of psychological and behavioral adjustment. American Journal of Community Psychology, 40(3-4), 194–213. 10.1007/s10464-007-9143-y