نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر کرمانشاه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه

d_1_1_91_3_1_4

چکیده

اختلالات اضطرابی خصوصا هراس اجتماعی از مهم ترین
اختلالات در مدارس هستند که باید مورد توجه قرار گیرند با توجه به
اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای فراشناخت
و خودکارآمدی در پیشبینی هراس اجتماعی دانشآموزان انجام گرفت.
برای انجام پژوهش حاضر نمونهای به حجم 140 نفر از دانشآموزان
پسر سال سوم مقطع متوسطه شهر کرمانشاه(با میانگین سنی 18 سال) به
روش خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت بودند از:
پرسشنامه هراس اجتماعی لیبویتس، پرسشنامه باو رهای فراشناخت و
باورهای خودکارآمدی. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و برای
تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آماری همبستگی و تحلیل
رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین
مؤلفه های باورهای مثبت در مورد نگرانی، اعتماد شناختی و خودآگاهی
شناختی، فراشناخت کل و خودکارآمدی با هراس اجتماع یهمبستگی
منفی معناداری وجود دارد، اما بین مؤلفه باورهایی درمورد نیاز به افکار
کنترل و هراس اجتماعی همبستگی مثبت معناداری بدست آمد. با توجه
به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که باورهای فراشناخت و
خودکارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی موثر هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of meta-cognitive beliefs and self-efficacy in predicting social phobia in third grade boy students in Kermanshah

نویسندگان [English]

  • J Karami 1
  • A Zakiei 2
  • S Rostami 2
1 Assistant Professor of Psychology, University of Razi
2 M.A .student of Psychology, University of Razi
چکیده [English]

Anxiety disorders, particularly social
phobia, are one of the most important disorders in
schools requiring attention. Given the importance of
this matter, the purpose of the present research was to
study the relationship of meta- cognitive beliefs and
self-efficacy with social phobia and to compare these
beliefs in individuals with and without social phobia.
Using a multistage cluster sampling procedure, a
sample of 136 12th grade high school students in
Kermanshah was selected. Liebowitz Social Anxiety
Scale, Meta-Cognitive Beliefs Questionnaire, and
General Self Efficacy were used to gather data. The
design of study was correlational. Data were
analyzed using descriptive statistics and regression
analysis. Results revealed that positive beliefs about
worry, cognitive competence, cognitive self
consciousness, total meta-cognitive beliefs and selfefficacy
were negatively correlated with social
phobia, while beliefs about thought control correlated
positively with social phobia. It can be concluded
that meta- cognitive beliefs and self-efficacy are
effective in predicting social phobia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • meta-cognitive beliefs
  • self-efficacy
  • social phobia
67-54 ،(4) بیابانگرد، اسماعیل ( 1381 ). تحلیلی بر فراشناخت و شناخت درمانی. تازههای علوم شناختی، 4
کدیور، پروین ( 1383 ). روانشناسی تربیتی، چاپ هشتم، محل نشر: انتشارات سمت.
محمد امینی، زرار ( 1386 ). بررسی رابطه باورهای فراشناخت با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی
.141-154 ،(6) دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 19
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental
disorders (DSM-IVTR).4th ed. Washington. DC: American Psychiatric Association:
(12). 676-85.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory.
Englewood clhffs, NJ: prentice- hall.
Bandura, A. (1997). Self – efficacy: The exersice of control. New york: Freeman.
Baron, R,A, & Byrn, D.(1997). socialPsychology. Allyn and Bacon new York.
Chen,Y.P ., Ehlers. A., Clark. D,M., Mansell, W. (2002). Patients with generalized social
phobha directs their attention away from faces. Behaviour Research and Therapy,
40,677-687.
Clark D M, Mc Manus F (2002). Information processing in social phobia. Biol Psychiatry,
51, 92-100.
Ellis, D. M., & Hudson, J.L. (2010). The Metacognitive Model of Generalized Anxiety
Disorder in Children and Adolescents. Cognitive and Behavioral Practice,13(4), 151–
163.
Higa, C. K & Daleiden, E. L. (2007). Social anxiety and cognitive biases in non-referred
children: The interaction of self-focused attention and therate interpretation biases.
Journal of Anxiety disorders.
Hofmann, S. G., & Barlow, D. H. (2002). Social phobia (social anxiety disorder). In D. H.
Barlow (Ed.). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic
(2nd. ed., pp. 454-477). New York: The Guilford Press.
Foa, E. B., Gilboa-Schechtman, E., Amir, N., Freshman. M (2000). Memory bias in
generalized social phobia: remembering negative emotional expression. Journal of
Anxietty Disorders, 14, 501-519.
Flavell, J.H.(1979).Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive
developmental inquiry. American Psychologist, 34,906-911.
Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L.B. Resnick (Ed.), The
nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, NJ: Erbaum.
Lobban, F. Haddock, E. Einderman, P. & Wells, A. (2002). The role metacopinitive beliefs
auditory hallucination. Personality and Individual Differences, 32(6), 1351-1363.
Morrison AP, French P, Wells A. (2007). Metacognitive beliefs across the continuum of
psychosis: Comparisons between patients with psychotic disorders, patients at ultrahigh
risk and non-patients.Behav Res Ther, 45, 2241-6.
Moses, L.J., & Baird, J.A.(2002). Metacognition. In R.A. Wilson & F.C. Keil (Eds.), The
MIT encyclopedia of the cognitive sciences. Cambridge, MA: MIT Press.
Rapee RM, Spence SH. (2004). The etiology of social phobia: Empirical evidence and an
initial model. ClinPsychol Rev, 24(5), 737-67.
Pervin. L. A. & O. P. John (2001). Personality: theory & Research, 8th ed. New york: wileg.
Pintrich, P. R. and De Groot, E. V. (1990). Motivation and self – regulated learning.
Journal of Educational psychology. vol, 82 p. 33-40- Psychology Review, 28, 592-612.
Lee, H., & Telch, M. J. (2008). Attentional biases in social anxiety: An investigation using
the inattentional blindness paradigm. Behavior Research and Therapy, 46, 819-835.
Spada, M. M., Caselli, G., Manfredi, C., Rebecchi, D., Rovetto, F., Ruggiero, G.M,
Nikcevic, A.V., & Sassaroli, S. (2012). parental overprotection and metacognitions as
predictors of worry and anxiety.Behavioral cognitive psychotherapy, 38(5), 629-637.
Spada, M. M., Georgiou, G., & Wells, A. (2010). The relationship among etacognitions,
intentional control and social anxiety. Cognitive behavioral therapy, 39(1), 64-71.
Wells, A. (2001). Panic disorder in association with relaxation – induced - anxiety:
Anattentional training approach to treatment. Behavior Therapy, 21, 273-280.
Wells, A., & Davies, M.I.(1999). The thought control questionnaire: A measure of
individual differences in the control of unwanted thoughts.Behaviour Research and
Therapy, 32, 871-878.
Wells, A., & Matthews, G.(1994).Attention and emotion, A clinical perspective. Hove:
Erlbaum.
Wells, A. (2003). Anxiety disorders, metacognition and change. In: Leahy RL. (editor).
Roadblocks incognitive-behavioral therapy: Transforming challenges into opportunities
for change. New York: Guilford: 69-88.
Wells A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: Guilford:
1-22.