رجبی, سوران. (1391). بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش آموزان. روان شناسی مدرسه, 1(3), 27-48. doi: d_1_3_91_7_1_2
سوران رجبی. "بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش آموزان". روان شناسی مدرسه, 1, 3, 1391, 27-48. doi: d_1_3_91_7_1_2
رجبی, سوران. (1391). 'بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش آموزان', روان شناسی مدرسه, 1(3), pp. 27-48. doi: d_1_3_91_7_1_2
رجبی, سوران. بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش آموزان. روان شناسی مدرسه, 1391; 1(3): 27-48. doi: d_1_3_91_7_1_2
بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش آموزان
هدف اصلی این مطالعه تعیین ارتباط علاقه به ادبیات کودک و نوجوان با رشد اجتماعی دانش آموزان است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی ناحیه 1 و 2 1388 بودند که به روش - آموزش و پرورش اردبیل در سال تحصیلی 89 نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای نمون های به حجم 617 نفر انتخاب شد. ماهیت موضوع و اهداف مطالعه ایجاب می کرد که از روش تحقیق همبستگی استفاده شود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ی محقق ساخته، آزمون رشد اجتماعی و تست ریون است. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که به ترتیب کتاب ها و مجلات ورزشی، علمی، و تاریخی به طور مثبت و کتاب های شعر به طور منفی در رشد اجتماعی دانش آموزان مؤثرند. در این مطالعه کتاب ها و مجلات ورزشی نقش بیشتری در رشد اجتماعی دانش آموزان دارند. همچنین این بررسی به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی نیز انجام گرفت.
A study of the relationship of children and adolescents’ interest
in literature to their social development
نویسندگان [English]
S Rajab
Departmen of Literature and Humanities, Persian Gulf University
چکیده [English]
The main goal of this study was to determine the relationship between interest in literature and social development of students. The population of this study comprised all male and female students enrolled in the fifth, sixth and seventh grades in educational zones 1 and 2 in Ardabil during the 2010-2011 academic year. A sample of 617 individuals was selected using a multistage randomized cluster sampling procedure. In keeping with the aims of the study, a correlational research method was used. The tools used in this study included a researcher constructed questionnaire, a test of social development and Raven’s Progressive Matrices. Multiple regression analysis showed that books, sports, science, and history magazines contribute positively, while poetry and art books contribute negatively to the prediction of social development. In this study, books and sports magazines played a greater role in the prediction of students' social development. Gender and grade differences in social development were also explored.
کلیدواژهها [English]
interest in literature, social development, book reading
مراجع
انصاری، سجاد ( 1389 ). تأثیر آموزش مهار تهای اجتماعی بر انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی تحصیل . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده ی روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران. بیدگلی مشهدی، جمشید و پدرام، احمد ( 1382 ). استفاده از ادبیات (شعر ) در حفظ و ارتقای بهداشت و سلامت روان. نهمین همایش سراسری تازه های پزشکی و پیراپزشکی اصفهان. 27 الی 29 خرداد. بیابانگرد، اسماعیل و حاتمی، محمد ( 1374 ). بررسی آثار اشتغال مادران بر رشد شناختی و پیشرفت تحصیلی کودکان . تهران؛ نهاد ریاست جمهوری، دفتر امور زنان . سایت اطلاعات علمی ایران .(www.irandoc.ac.ir) حجازی، بنفشه ( 1381 ). ادبیات ک ودکان ونوجوانان؛ ویژگ یها و جنب هه.ا تهران: انتشارات روشن فکران و مطالعات زنان. رجبی، غلامرضا ( 1387 ). هنجاریابی آزمون ماتریس های پیشرونده ریون رنگی کودکان در دانش آموز ان .23-32 ،(1) شهر اهواز. روان شناسی معاصر، 3 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ( 1384 ). ادبیات کودکان و نوجوانان . تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. قاسم زاده، فاطمه ( 1385 ). ضرورت آشنایی با روان شناسی رشد در ادبیات کودکان دختر سوم . تهران : روشنان. کرک، ساموئل و جانسون، جی اورویل ( 2004 ). آموزش و پرورش کودکان ع قب مانده ذهنی . ترجمه مجید مهدیزاده ( 1376 ). مشهد: آستان قدس رضوی. محمدی، محمد هادی و قائینی، زهره ( 1381 ). تاریخ ادبیات کودکان ایران، ادبیات کودکان پس از اسلا . م جلد دوم؛ تهران: نشر چیستا. Ali S., & Frederickson, N. (2006). Investigating the evidence base of social stories. Educational Psychology in Practice, 22(4), 355–77. Anderman, L. H., & Kaplan, A. (2008). The role of interpersonal relationships in student motivation: Introduction to the special issue. Journal of Experimental Education, 76(2), 115-119. Cohen, L, Manion, L. & Morrison (2007) Research Methods in Education, Rutledge Flamer.ISBN: 0415368782, 9780415368780 Raven, J. C. (2000). The Raven, s Progressive Matrices: Change and stability over cutler and time. Cognitive Psychology, 41, 1-48. Schlichter, C.L. & Burke, M (1994). Using books to nature the social and emotional development of gifted students. Roeper Review, 16, 280-283. Sung, Y. J. Y. (2009). The Effect of Social Skills on Academic Achievement of Linguistically Diverse lementary Students: Concurrent and Longitudinal Analysis. Doctor of Philosophy In Educational Research and Evaluation, Blacksburg, Virginia. Trentacosta, C. J., & Izard, C. E. (2007). Kindergarten Children's Emotion Competence as a Predictor of Their Academic Competence in First Grade. Emotion, 7(1), 77- 88. Walker, D., & Hopes, J. (2003). Maston evaluation of social skills with youngsters, McGrow-Hill.