• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
روان شناسی مدرسه
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
هاشمی نصرت آباد, تورج, واحدی, شهرام, دبیری, سولماز. (1394). پیش‌بینی جهت‌گیری هدف پیشرفت بر اساس سبک‌های پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی. روان شناسی مدرسه, 4(3), 137-152. doi: 10.22098/jsp.2015.360
تورج هاشمی نصرت آباد; شهرام واحدی; سولماز دبیری. "پیش‌بینی جهت‌گیری هدف پیشرفت بر اساس سبک‌های پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی". روان شناسی مدرسه, 4, 3, 1394, 137-152. doi: 10.22098/jsp.2015.360
هاشمی نصرت آباد, تورج, واحدی, شهرام, دبیری, سولماز. (1394). 'پیش‌بینی جهت‌گیری هدف پیشرفت بر اساس سبک‌های پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی', روان شناسی مدرسه, 4(3), pp. 137-152. doi: 10.22098/jsp.2015.360
هاشمی نصرت آباد, تورج, واحدی, شهرام, دبیری, سولماز. پیش‌بینی جهت‌گیری هدف پیشرفت بر اساس سبک‌های پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی. روان شناسی مدرسه, 1394; 4(3): 137-152. doi: 10.22098/jsp.2015.360

پیش‌بینی جهت‌گیری هدف پیشرفت بر اساس سبک‌های پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی

مقاله 8، دوره 4، شماره 3، پاییز 1394، صفحه 137-152  XML اصل مقاله (292 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2015.360
نویسندگان
تورج هاشمی نصرت آباد1؛ شهرام واحدی2؛ سولماز دبیری 3
1دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
چکیده
جهت­گیری هدف و عوامل مؤثر و مرتبط با آن یکی از مسائل انگیزشی مهم است که امروزه در امر تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه­ای برخوردار­ است. هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی جهت­گیری­های هدف بر اساس سبک­های پردازش هویت با در نظرگرفتن پایه­های تحصیلی دانش­آموزان بود. نمونه­ای مشتمل بر 194 دانش­آموز دختر به روش خوشه­ای چندمرحله­ای از میان دانش­آموزان مقطع اول و چهارم (پیش‌دانشگاهی) دبیرستان آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده و به پرسشنامه جهت­گیری هدف پیشرفت، پرسشنامهسبک­هایهویت پاسخ دادند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بدون در نظرگرفتن پایه­های تحصیلی، سبک هویت اطلاعاتی در پیش­بینی جهت­گیری تبحری و سبک هویت هنجاری در پیش­بینی جهت­گیری عملکردگرایی و عملکرد اجتنابی نقش مثبت و معناداری دارند. با در نظر گرفتن پایه­ تحصیلی دانش­آموزان تفاوتی در سهم سبک­های هویت برای پیش­بینی جهت­گیری هدف تبحری و عملکردگرایی نسبت به کل گروه مشاهده شد که این نتیجه می­تواند نشان­دهنده نقش تعدیل‌کنندگی پایه‌های تحصیلی در پیش­بینی جهت­گیری­های هدف بر اساس سبک­های هویت باشد.
کلیدواژه‌ها
جهت‌گیری اهداف؛ سبک‌‌های پردازش هویت؛ پایه تحصیلی
عنوان مقاله [English]
Estimating achievement goal orientation based on identity processing styles: A study of the role of educational grade
نویسندگان [English]
T Hashemi Nosratabad1؛ SH Vahedi2؛ S Dabiri3
1Associate Professor of psychology, Tabriz University
2Associate Professor of educational science, Tabriz University
3PhD student in educational psychology, Tabriz University
چکیده [English]
Goal orientation and its relevant factors are among the important motivational issues that have special place in education. The aim of the present research was to predict goal orientations based on identity processing styles with regard to students’ educational grades. To this end, a sample including 194 female students were selected from among the first and fourth grade students of senior high schools in the fifth district of Tehran, through a multi-step cluster sampling approach. They responded to Achievement Goal Orientation Questionnaire and Identity Style Inventory. The results of stepwise regression analysis showed that regardless of educational grades, information-oriented identity style in predicting mastery goal orientation and normative style in predicting performance-approach and performance-avoidance goals had a positive and significant role, but with regard to students’ grades relative to the total group, some difference was observed in the proportion of identity styles in predicting mastery and performance-approach goal orientations. It can indicate the moderating role of grades in the prediction of goal orientations based on identity styles.
کلیدواژه‌ها [English]
Goal orientation, identity processing styles, educational grade
مراجع

بابائی سنگلجی، محسن (1389). رابطه خودشناسی انسجامی و سبک­های هویت با جهت­گیری هدف در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه تهران.

حجازی، الهه؛ برجعلی لو، سمیه و نقش، زهرا (1388). رابطه سبک­های هویت، تعهد هویت و خودکارآمدی تحصیلی: آیا تعهد هویت نقش واسطه ای دارد؟ مجله روانشناسی، 13(4)، 390- 377.

کارشکی، حسین (1387). نقش اهداف پیشرفت در مؤلفه­های یادگیری خودتنظیمی. تازه­های علومشناختی، 10(3)، 21-13.

Babaei Sanglaj, M. (2010). The Relationship of Integrative self-knowledgeand and Identity Styles with Goal Orientation in Undergraduate Students at Mazandaran University. Unpublished Thesis, Tehran University. (Persian).

Berzonsky, M. D. (2008). Identity formation: The role of identity processing style and cognitive processes. Personality and Individual Differences, 44(3), 645–655.

Crocetti, E., Rubini, M., Berzonsky, M. D., Meeus, W. (2009). Brief report: The Identity Style Inventory e Validation in Italian adolescents and college students. Journal of Adolescence, 32(2), 425-433.

Diseth, Å. (2011). Self-efficacy, goal orientations and learning strategies as mediators between preceding and subsequent academic achievement. Learning and Individual Differences, 21(2), 191–195.

Doumen, S., Smits, I., Luyckx, K., Duriez, B., Vanhalst, J., Verschueren, K., Goossens L. (2012). Identity and perceived peer relationship quality in emerging adulthood:The mediating role of attachment-related emotions. Journal of Adolescence, 35(6), 1417–1425.

Duriez, B., Luyckx, K., Soenens, B., & Berzonsky, M. (2012). A process-content approach to adolescent identity formation: examining longitudinal associations between identity styles and goal pursuits. Journal of Personality, 80(1), 135–161.

Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational psychologist, 34(3), 169-189.

Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 r 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501–519.

Flum, H., & Kaplan, A. (2006). Exploratory orientation as an educational goal. Educational Psychologist, 41(2), 99–110.

Hejazi, E., Borjalilu, S. & Naghsh, Z. (2010). Identity Styles, Identity Commitment and Academic Self-Efficacy: Has Identity Commitment a Mediating Role? Journal of Psychology, 13(4), 377-390. (Persian).

Kaplan, A., Flum, H. (2009). Motivation and Identity: The Relations of Action and Development in Educational Contexts—an Introduction to the Special Issue. Educational Psychologist, 44(2), 73-77.

Kaplan, A., Flum, H. (2010). Achievement goal orientations and identity formation styles. Educational Research Review, 5(1), 50–67.

Karshki, H. (2008). The Role of Achievement Goals on Learning Components of Self-Regulation. Journal of Cognitive Science News, 10(3), 13-21. (Persian).

Kolić-Vehovec, S., Rončević, B., Bajšanski, I. (2008). Motivational components of self-regulated learning and reading strategy use in university students: The role of goal orientation patterns. Learning and Individual Differences, 18(1), 108–113.

Lee, J. Q., McInerney,D. M., Liem, G. A. D., Ortiga, Y. P. (2010). The relationship between future goals and achievement goal orientations:An intrinsic–extrinsic motivation perspective. Contemporary Educational Psychology, 35(4), 264–279.

Midgley, C., Kaplan, A., Middleton, M., and L. Maehr, M., Urdan, T., Hicks Anderman, L., Anderman, E., & Roeser, R. (1998). The Development and Validation of Scales Assessing Students’ Achievement Goal Orientations. Contemporary educational psychology, 23(2), 113–131.

Milner, L. A., Ferrari, J. R. (2010). The Role of Goal Orientation in Emerging Adult Identity Processing Styles. Identity: An International Journal of Theory and Research, 10(4), 270–283.

Neumeister, K. L. S. (2004). Factors Influencing the Development of Perfectionism in Gifted College Students. Gifted Child Quarterly, 48(4), 259- 274.

Perez, P. M., Costa, C. J.L., and Corbi, R.G. (2012). An Explanatory Model of Academic Achievement based on Aptitudes, Goal Orientations, Self-Concept and Learning Strategies. The Spanish Journal of Psychology, 15 (1), 48-60.

Radosevich, D. J., Allyn, M. R., Yun, S. (2007). Goal Orientation and Goal Setting: Predicting Performance by Integrating Four-Factor Goal Orientation Theory with Goal Setting Processes. Seoul Journal of Business, 13(1), 21-47.

Retelsdorf, J. Butler, R., Streblow, L Schiefele, U. (2010). Teachers’ goal orientations for teaching: Associations with instructional practices, interest in teaching, and burnout. Learning and Instruction, 20(1), 30-46.

Soenens, B., Berzonsky, M. D., Vansteenkist, M., Beyers, W., Goossens, L. (2005). Identity Styles and Causality Orientations:In Search of the Motivational Underpinnings of the Identity Exploration Process. European Journal of Personality, 19(5), 427–442.

Soenens, B., Duriez, B., & Goossens, L. (2005). Social-psychological profiles of identity styles: Attitudinal and social-cognitive correlates in late adolescence. Journal Adolescence, 28(1), 107-125.

Verner-Filion, J., & Gaudreau, P. (2010). From perfectionism to academic adjustment: The mediating role of achievement goals. Personality and Individual Differences, 49(3), 181-186.

Wigfield, A., & Cambria, J. (2010). Students' achievement values, goal orientations, and interest: Definitions, development, and relations to achievement outcomes. Developmental Review, 30(1), 1−35.

Zweig, D., & Webster, J. (2004). What are we measuring? An examination of the relationships between the Big-Five personality traits, goal orientation, and performance intentions. Personality and Individual Differences, 36(7), 1693–1708.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,084
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 832
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.