راقبیان, رویا, اخوان تفتی, مهناز, حجازی, الهه. (1391). بررسی اثربخشی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان. روان شناسی مدرسه, 1(2), 39-58. doi: d_1_2_91_5_15_3
رویا راقبیان; مهناز اخوان تفتی; الهه حجازی. "بررسی اثربخشی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان". روان شناسی مدرسه, 1, 2, 1391, 39-58. doi: d_1_2_91_5_15_3
راقبیان, رویا, اخوان تفتی, مهناز, حجازی, الهه. (1391). 'بررسی اثربخشی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان', روان شناسی مدرسه, 1(2), pp. 39-58. doi: d_1_2_91_5_15_3
راقبیان, رویا, اخوان تفتی, مهناز, حجازی, الهه. بررسی اثربخشی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان. روان شناسی مدرسه, 1391; 1(2): 39-58. doi: d_1_2_91_5_15_3
بررسی اثربخشی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان
در این پژوهش، سودمندی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و در کخواندن سه وجهی در افزایش درک مت نهای حکایت های کهن، نثر امروزی و داستان کوتاه دانش آموزان دوره ی راهنمایی بررسی شد. بدین منظور 71 دانش آموز پسر پایه ی دوم راهنمایی دو کلاس یک مدرسه راهنمایی به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گماشته شدند. ابزار پژ وهش پیش آزمون و پس آزمون درک خواندن پ ژوهشگرساخته بودند. برنامه ی طراحی شده برای گروه آزمایشی در هشت جلسه ( 5 جلسه ی بحث کلاسی و 3 جلسه ی بحث گروهی) به کار گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دهنده ی عملکرد بهتر دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه هم در کل آزمون و هم در تمامی خرده آزمون ها بود. استفاده از پرس شهای رویکرد های پرسش از نویسنده و خواندن سه وجهی؛ الگودهی معلم و بحث و گفتگو با همسالان به افزایش درک خواندن دان شآموزان انجامید.
An examination of the effectiveness of a program based on
combining questioning the author and triarchic reading
comprehension approaches in improving the students’ reading
comprehension
نویسندگان [English]
R Raghebian1؛ M Akhavan Tafti2؛ E Hejazi3
1Ph.D. student of educationa
psychology, Alzahra University
2Associate Professor of Educational Psychology, Alzahra University
3Associate Professor of Educational Psychology, University of Tehran
چکیده [English]
This study investigated the effectiveness of a program developed on the basis of combining Questioning the Author and Triarchic Reading Comprehension approaches to improve the students’ comprehension of different texts in Persian language (ancient fiction, modern prose and short story). To this end, 71 second grade school boys of middleschool from two classes were randomly chosen and assigned to experimental and control groups. The instruments of research were researcher-developed pre-test and post-test reading comprehensions. The program was in 8 sessions of (5 sessions whole class discussions and 3 sessions group discussions) for experimental of group the result indicated the effectiveness of the program in improving reading comprehension of students in experimental group in the whole test and also in all the subtests. Using the questions of Questioning the Author and Triarchic Reading Comprehension approaches, teacher’s modeling, and peers discussion led to an increase in the students’ reading comprehension.
کلیدواژهها [English]
reading comprehension, Questioning the
Author, Triarchic Reading Comprehension, different
texts (ancient fiction, modern prose and short story)
مراجع
ایزدی، مهشید ( 1384 ). بررسی اثربخشی روش های آموزش دوجانبه و خواندن مشترک راهبردی بر درک خواندن و خودپندار هی تحصیلی دان شآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر تهران. فصلنام هی تعلیم و .78-118 ،(3) تربیت، 83 حمیدی، منصورعلی ( 1387 ). آموزش و پژوهش: فرایندی از آمایش، سنجش، پردازش و نگار . ش تهران، انتشارات سوگند. سیف، علی اکبر؛ و مصرآبادی، جواد ( 1382 ). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن، .37-54 ،(2) یادداری و درک در متون مختلف، فصلنام هی تعلیم و تربیت، 74 و خود- نظارتی SQP4R غباری بناب، باقر؛ و راقبیان، رؤیا ( 1387 ). تأثیر آموزش دو راهبرد فراشناختی بر درک مطلب خواندن دانش آموزان پسر پایه ی دوم راهنمایی. مجل هی روا نشناسی و علو متربیتی .67-85 ، (4) دانشگاه تهران، 85 فرخی، نورعلی و سیف، علی اکبر( 1384 ). تأثیر مشترک راهبردهای یادگیری و سب کهای تفکر بر درک مطلب دانش آموزان دوم راهنمایی شهر تهران. مجل هی رو ا نشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه ، .13-32 ،(1)1 کارشکی، حسین.( 1380 ). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دان شآموزان پسر پای هی اول دبیرستان منطقه 11 تهرا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکد هی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. کریمی، عبدالعظیم( 1383 ). نمون ههایی از مت نهای انتخابی قابل انتشار آزمون پرلز، 2001 . تهران: مرکز ملی مطالعات بین المللی پرلز، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده ی تعلیم و تربیت. . کریمی، عبدالعظیم( 1387 ). گزارش اجمالی نتایج ملی و بی نالمللی پرلز 2006 در مقایسه با پرلز 2001 تهران، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. گال، ام. دی.، بورگ، دابلیو، آر.، و گال، جی. پی( 1996 ). رو شهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روا نشناسی (جلد اول). ترجمه ی مهدی نصر ( 1384 )، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و دانشگاه شهید بهشتی. Beck, I. L., McKeown, M. G., Sinatra, G. M., & Loxterman, J. A. (1991). Revising social studies text from a text-processing perspective: Evidence of improved comprehensibility. Reading Research Quarterly, 26 (3), 251-276. Beck, I. L., McKeown, M. G., Sandora, C., Kucan, L., & Worthy, J. (1996). Questioning the author: A yearling implementation to engage students with text. The Elementary School Journal, 96(4), 385-411. Beck, I. L., McKeown, M. G., Hamilton, R. L., & Kucan, L. (1997). Questioning the author :An approach for enhancing student engagement with text. New York, Delaware: International Reading Association. Beck, I. L.,& McKeown, M. G. (1998). Talking to an author: Readers taking charge of the reading process. In R. Calfoe & N. Nelson (Eds.). The Reading-Writing Connection (pp.112-130). Chicago: National Society of education. Beck, I. L.,& McKeown, M. G. (2004). Transforming knowledge into professional development resources: Six teachers implement a model of teaching for understanding text. The Elementary School Journal, 104(5),391-408. Beck, I. L.,& McKeown, M. G. (2006). Improving comprehension with Questioning the author : A fresh and expanded view of a powerful approach. New York: Scolastic. Beck, I. L., McKeown, M. G.,& Black, R. J. K. (2009). Rethinking reading comprehension instruction: A comparison of instruction for strategies and content approaches. Reading Research Quaterly, 44 (3), 218-253. O'Donnell, A. M., Reeve, J., & Smith, J. K. (2009). Educational psychology: Reflection for Action (2nd. ed.). New York: John Wiley & Sons, Inc. Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1, 117-175. Randi, J., Grigorenko, E. L. Strenberg, R. J. (2005). Revisiting definitions of reading comprehension: Just what is reading comprehension anyway? In S. E. Israel, S. E., C. C. Block, K. L. Bauserman, & K. Kinnucan-Welsch (Eds.). Metacognition in literacy learning (pp. 19-39).Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Association Inc. Reichenberg, M. (2008). “But before you said you believed that …” : A longitudinal study of structured text talks in small groups. The reading Matrix, 8(1), 158- 185. Salinger, T., & Fleischman, S. (2005). Teaching students to intract with text. Educational Leaderchip, 64(1),90-93. Santrock, J. W. (2008). Educational Psychology (3rd. ed.). New York: Mc Graw.Hill. Slavin, R. E. (2009). Educational Psychology: Theory and Practice (9th. ed). New Jersey: Pearson international Edition. Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: Toward an R&D program in reading Comprehension. Santa Monica, CA: Rand. Strenberg, R. J. (1985). Beyond IQ: The triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press. Strenberg, R. J.(1997). Successful intelligence. New York: Plume. Strenberg, R. j., Grigorenko, E. L., & Jarvin, L (2001). Improving reading Instruction: The triarchic model. Educational Leadership, 58 (6), 48-52. Strenberg, R. J., Grigerinko, E. L. (2002a). An evaluation of teacher training for triarchic instruction and assessment. Technical Report for the National Science Foundation, July 2002. Strenberg, R. J., Grigerinko, E. L. (2002b, december). An evaluation o f teacher training for triarchic instruction and assessment. Paper presented at the annual IERI Grantee Meeting, Washington, DC. Vygotsky, L. C. (1962). Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Press.