ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد روانشناسی، دانشگاه تهران

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی

d_1_4_91_12_1_6

چکیده

هدف این پژوهش بررسی ارتباط خودپنداره تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی
دانش آموزان دختر است. نمونه ی پژوهش شامل 400 دانش آموز بود که از میان دان شآموزان دختر مقطع
سوم و چهارم دبیرستان شهر اردبیل به صورت تصادفی خوش های انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از
پرسشنامه های خودپنداره مربوط به مدرسه و فرسودگی تحصیلی و به منظور اندازه گیری عملکرد تحصیلی
از معدل ترم گذشته دانش آموزان استفاده شد. برای تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل
رگرسیون چند متغیری به کار رفت. تحلیل داده ها نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، فرسودگی
تحصیلی و زیرمقیا سهای آن(خستگی، بی علاقگی و ناکارآمدی تحصیلی) با عملکرد تحصیلی رابطه ی
معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیری بی علاقگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی به
عنوان قو یترین پیش بی نهای عملکرد تحصیلی بودند. بنابراین با ایجاد علاقه در دانش آموزان به عنوان
مثال طراحی و ارائه مطالب درسی، به صورت جذاب و همچنین هدایت آنها به رشته ای که علاقه دارند، و
نیز ایجاد حس ارزشمندی در آنها می توان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship of self-concept and academic burnout with academic performance of girl students

نویسندگان [English]

  • N Mikaeili 1
  • Gh Afrooz 2
  • L Gholiezadeh 3
1 Assistant Professor, University of Mohaghegh Ardabili
2 Professor, University of Mohaghegh Ardabili
3 M.A., Student of Clinical Psychology University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

This study investigated the relationship of self-concept and academic
burnout with academic performance of girl students. The method used in the
study was descriptive-correlational. The sample included 400 students who
were selected via random cluster sampling from among all girl students of
the third and fourth grade level students in Ardabil. To collect data on
burnout, the Academic Burnout Scale and the school self-concept
Questionnaire were administered. Students’ grade point averages were used
to measure academic performance. To analyze the data, Pearson's
correlation coefficient and multiple regression analyses were used. Pearson's
correlation coefficient showed a significant correlation between academic
self-concept and academic burnout and its subscales (Academic Exhaustion,
Academic Cynicism and Academic Inefficacy) and student performance
(p<0/001). Based on the results of multiple regression, academic apathy and
self-concept emerged as the strongest predictors of academic performance.
Thus by making students interested, for instance by designing attractive
materials and presenting them in an intriguing manner, and also by guiding
them to a field of their interest and by instilling in them a sense of being
worthy, their academic performance can be improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic self-concept
  • academic burnout
  • academic performance
بیابانگرد، اسماعیل ( 1378 ). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان . تهران : انتشارات
سازمان انجمن اولیاء و مربیان.
ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر
102
،( پرکی، ویلیام . دبلیو ( 1970 ). خودپنداره و موفقیت تحصیلی . ترجمه ی محمد میرکمالی ( 1378
تهران: انتشارات یسطرون.
،( میلر، جی. پی( 1982 ). نظریه های برنامه ریزی درسی . ترجمه ی محمود مهر محمدی ( 1379
تهران: انتشارات سمت.
نعامی، عبدالزهرا ( 1388 ). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان
-134 ،(3) کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز . مجل هی مطالعات روا نشناختی، 5
.117
.44-47 ،(188) هاشمی، سید مهدی ( 1374 ). خودانگاره و پیشرفت تحصیلی. ماهنام هی پیوند، 4
،( یی یسن، چن ( 2004 ). پرسشنامه ی مربوط به مدرسه. ترجمه ی بهروز آتش افروز( 1389
مؤسسه آزمون یار پویا.
Bandura, A. (1980). Self-referent thought: The development of self-effecacy. In J. Flavell &
L.D. Ross (eds.), Cognative social development: Frontiers and possible futures. New
York: Cambridge University Press.
Breso, E., Salanova, M. & Schoufeli, B. (2007). In search of the third dimension of
Burnout. Applied psychology, 56(3), 460-472.
Ferla, J., Valcke, M., Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self-concept:
Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences,19, 499–
505.
Guay, F., Ratelle, C. F., Roy, A. & Litalien, D. (2010). Academic self-concept,
autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additive
effects. Learning and Individual Differences, 20(6), 644-653.
Huang, C. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal
relations, Journal of School Psychology, 49(5), 505-528.
Koeske, G. F. & Koeske, R. D. (1991). Student Burnout as a mediator of the stress outcome
relationship. Research in Higher Education, 32(4), 415- 431.
Maslach, C., & Jackson, S.E. (1984). Burnout in organizational setting. Applied Social
Psychology Annual, 5, 133-153.
Mendaglio, S. & Pyryt, M. C. (2002). Using focused assessment to understand and enhance
gifted students’ self-concept. AGATE (Journal of the Gifted and Talented Education
Council of the Alberta Teachers’ Association), 15 (1), 23-30.
Salmela-Aro, K., Savolainen, H. & Holopainen, L.(2009). Depressive symptoms and
school burnout during adolescence: Evidence from twocross-iagged longitiutinal
studies. Journal of Youths and Adolescence,. 38, 1316-1327.
Sand, G. & Miyazaki, A. D.(2000). The impact of Social support on salesperson burnout
components. Psychology and Marketing, 17(1), 13-26.
Song, I. S. & Hattie, J. (1984). Home environment, self-concept, and academic
achievement: A causal modeling approach. Journal of Educational Psychology, 76,
1269-1281.
Toppinen-Tanner, S., Ojaarvi, A., Vaananen, A., Kalimo, R. & Jappinen, P. (2005).
Burnout as a predictor of medically certified sickleave absences and their diagnosed
causes. Behavioral Medicine, 31, 18-27.
Wade, D. C., Cooley, E. & Savicki, V. (1986). A Longitudinal study of burnout. Children
and Youth Services Review, 8, 161-173.
Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple
enrolment programs in Taiwan's technical-vocational colleges . International Journal of
Educational Development, 24, 283-301.
Zallars, K. L., Perrewe, P. L. & Hochwarter, W. A.(2000). Burnout in health care: The role
of t he five factors of personality. Journal of Applied Social Psychology, 30, 1570-1598.
Zhang, Y., Gan, Y. & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement
among Chinese college students: A structural equation modeling analysis, Personality
and Individual Differences, 43, 1529–1540.