مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

d-2-1-91-11-4

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های
اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار بود. این مطالعه از نوع ع لّی- مقایسه ای است. نمونه ی این پژهش 100
دانش آموز دارای اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانش آموز بهنجار مقطع دبیرستان شهر پاوه بود که با
روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب اجتماعی
کودکان و نوجوانان، مقیاس رفتارهای ایمنی و مقیاس ادراک از خود استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس
چند متغیری نشان داد که ادراک از خود در دانش آموزان دارای نشان ههای اختلال اضطراب اجتماعی در
مقایسه با گروه بهنجار مختل تر بود. همچنین رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال
اضطراب اجتماعی بیشتر از گروه کنترل بود. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که رفتارهای
ایمنی و ادراک از خود 22 درصد از واریانس نشان ههای اختلال اضطراب اجتماعی را در دانش آموزان
دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین میکنند. این نتایج بیان می کند که ادراک از خود و رفتارهای
ایمنی در پیش بینی نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان تأثیرگذار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing of self-perception and safety measures in students with social anxiety disorder symtoms and normal students

نویسندگان [English]

  • M Bahrami 1
  • A Abolghasemi 2
  • M Narimani 3
1 University of Mohaghegh Ardabili
2 University of Mohaghegh Ardabili
3 University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The objective of this study is to compare self-perception and safety
behaviors in students with social anxiety disorder sigens and normal
students. The method of this study is of the type causal-comparative. The
sample of this research was 100 high school students with social anxiety
disorder and 100 normal high school students in Paveh city who were
selected by random cluster sampling. To collect data Liebowitz Social
Anxiety Scale for Children and Adolescents, Harter Self-Perception Profile
and Social Phobia Safety Behaviours Scale were used. The results of the
multivariate analysis of variance showed the self-perception in students with
social anxiety disorder compared to the control group were more impaired.
Also, safety behaviors in students with social anxiety disorder were more
than the control group. The results of the multiple regression analysis
showed that self-perception and safety behaviors explained 22 percent of the
variance of social anxiety disorder symptoms in students with social anxiety
disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social anxiety disorder
  • self-perception
  • safety behaviors
انجمن روان پزشکی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی
ترجمه ی محمد رضا نیکخو و هامایا آوادیس یانس. ( 1381 )، تهران: انتشارات سخن. .IV-TR
دادستان، پریرخ؛ اناری، آسیه و صالح صدق پور، بهرام ( 1386 ). اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش
.115-123 ،(14) درمانگری. فصلنام هی روا نشناسی ایران، 4
رضایی جمالویی، حسن ( 1389 ). مقایس هی پذیرش همسالان، سازگاری و ادراک از خود در دان شآموزان
دارای ناتوان یهای یادگیری و کودکان عاد . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی.
دانشگاه محقق اردبیلی.
قمری، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا( 1391 ). اثربخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای
اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه ی کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی.
.98-115 ،(2) مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1
نریمانی، محمد( 1391 ). اثربخشی آموزشی کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکان شوری و حواس پرتی
.101-122 ،(2) دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 2
Barlow, D. H. (2008). Clinical handbook of psychological disorders: a step-by-step
treatment manual: The Guilford Press.
Beidel, D. C. & Turner, S. M. (2007). Shy children, phobic adults: nature and treatment of
social anxiety disorder. Washington, DC: American Psychological Association.
Cuming, S., Rapee, R., Kemp, N., Abbott, M., Peters, L. & Gaston, J. (2009). A self-report
measure of subtle avoidance and safety behaviors relevant to social anxiety:
Development and psychometric properties. Journal of Anxiety Disorders, 23, 879–883.
Dalrymple, K. L. & Zimmerman, M. (2011). Age of onset of social anxiety disorder in
depressed outpatients. Journal of Anxiety Disorders, 25, 131–137.
Furukawa, T. A., Chen, J., Watanabe, N., Nakano, Y., Ietsugu, T., Ogawa, S., Funayama,
T. & Noda, Y. (2009). Videotaped experiments to drop safety behaviors and selffocused
attention for patients with social anxiety disorder: Do they change subjective
and objective evaluations of anxiety and performance?. Journal of Behavior Therapy
and Experimental Psychiatry, 40, 202–210.
Harter, S. (1985). Harter's Self-Perception Profile for Adolescents: Reliability, Validity, and
Evaluation of the Question Format. Journal of Personality Assessment, 65(1), 100-116.
Heimberg, R. G., Stein, M. B., Hiripi, E., Kessler, R. C. (2000). Trends in the prevalence of
social phobia in the United States: a synthetic cohort analysis of changes over four
decades. European Psychiatry, 15, 29-37.
Hofmann, S. G., Otto, M. W. (2008). Cognitive Behavioral Therapy for Social Anxiety
Disorder, Evidence-Based and Disorder-Specific Treatment Techniques: Routledge,
Taylor & Francis Group.
Hofmann, G. (2007). Cognitive Factors that Maintain Social Anxiety Disorder: a
Comprehensive Model and its Treatment Implications. Cognitive Behaviour Therapy,
36: 4, 193 - 209.
Hofmann, S. G., Heinrichs, N. (2003). Differential Effect of Mirror Manipulation on Self-
Perception in Social Phobia Subtypes. Cognitive Therapy and Research, 27, (2), 131–142.
Hofmann, S. G; Moscovitch, D. A., Kim, H., Taylor, A. N. (2004). Changes in Self-
Perception During Treatment of Social Phobia. Journal of Consulting and Clinical
Psychology, 72 (4), 588–596.
Iancu, I., Sarel, A., Avital, A., Abdo, B., Joubran, S., Ram, E. (2011). Shyness and social
phobia in Israeli Jewish vs Arab students. Comprehensive Psychiatry, 52(6), 708-714.
Ji, J. Y. (2009). The impact of child maltreatment on the mental health of adolescents:
alongitudinal
Kessler, R., Berglund, P., Demler, O., Jin, R., & Walters, E. (2005). Lifetime prevalence
and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey
replication. Archives of General Psychiatry, 62, 593–602.
Kim, E. J. (2005). The effect of the decreased safety behaviors on anxiety and negative
thoughts in social phobics. Anxiety Disorders, 19, 69–86.
Leung, A. W., Heimberg, R. G. (1996). Homework compliance, perceptions of control, and
outcome of cognitive-behavioral treatment of social phobia. Behaviour Research and
Therapy, 34, 423-432.
Lovibond, P. F., Mitchell, C. J., Minard, E., Brady, A. & Menzies, R. G. (2009). Safety
behaviours preserve threat beliefs: Protection from extinction of human fear
conditioning by an avoidance response. Behaviour Research and Therapy, 47, 716–720.
Masia-Warner, C. L., Storch, E. A., Pincus, D. B., Klein, R. G., Heimberg, R. G. &
Liebowitz, M. R. (2003). The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and
Adolescents: An initial psychometric investigation. Journal of the American Academy
of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 1076-1084.
Matsumoto, D. (2009). The Cambridge Dictionary of Psychology, Cambridge University
Press.
McManus, F., Clark, D. M., Grey, N., Wild, J., Hirsch, C., Fennell, M., Hackmann, A.,
Waddington, L., Liness, S. & Manley, J. (2009). A demonstration of the efficacy of two
of the components of cognitive therapy for social phobia. Journal of Anxiety Disorders,
23, 496–503.
McManus, F., Sacadura, C. & Clark, D. M. (2008). Why social anxiety persists: An
experimental investigation of the role of safety behaviours as a maintaining factor.
Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 39, 147–161.
Menezes, G. B. D., Coutinho, E. S. F., Fontenelle, L. F., Vigne, P., Figueira, I., Versiani,
M. (2011). Second-generation antidepressants in social anxiety disorder: meta-analysis
of controlled clinical trials. Psychopharmacology, 215, 1–11.
Olivares, J., Sánchez-García, R., López-Pina, J. A. (2009). The Liebowitz Social Anxiety
Scale for Children and Adolescents. Psicothema, 21 (3), 486-491.
Parr, C. J., Cartwright-Hatton, S. (2009). Social Anxiety in Adolescents: The Effect of
Video Feedback on Anxiety and the Self-Evaluation of Performance. Clinical
Psychology and Psychotherapy, 16, 46–54.
Pinto-Gouveia, J., Cunha, M. I., Salvador, M. C. (2003). Assessment of social phobia by
self-report questionnaires: the social interaction and performance anxiety and avoidance
scale and the social phobia safety behaviours scale. Behavioural Cognitive
Psychotherapy, 31 (3), 291-311.
Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social
phobia. Behaviour Research and Therapy, 35, 741–756.
Rinck, M., Rörtgen, T., Lange, W. G., Dotsch, R., Wigboldus, D. H. J., Becker, E. S.
(2009). Social anxiety predicts avoidance behaviour in virtual encounters. Cognition &
Emotion, 24 (7), 1269-1276.
Rodebaugh, T. L., & Chambless, D. L. (2002). The effects of video feedback on selfperception
of performance: A replication and extension. Cognitive Therapy and
Research, 26, 629-644.
Saundersa, C., Hargiea, O. (1989). The Effects of Video Feedback on Students' Evaluations
of Self . Learning, Media and Technology, 15, (3) 143–153.
Taylor, C. T., Alden, L. E. (2009). Safety behaviors and judgmental biases in social anxiety
disorder. Behaviour Research and Therapy, 48(1), 226-237.
Thwaites, R., Freeston, M. H. (2011). Safety-Seeking Behaviours: Fact or Function? How
Can We Clinically Differentiate Between Safety Behaviours and Adaptive Coping
Strategies Across Anxiety Disorders?. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 33,
177–188.
Tillfors, M., Furmark, T. (2007). Social phobia in Swedish university students: prevalence,
subgroups and avoidant behavior. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 42,
79–86.
Uhrlass, D. J., Schofield, C. A., Coles, M. E., Gibb, B. E. (2009). Journal of Behavior
Therapy and Experimental Psychiatry, 40, 329-337.
Ulrich, S., Thomas, H., Karin, S.E. (2006). Journal of Cognitive Psychotherapy, 20 (15),
17-31.
Voncken, M. J., Bo¨gels, S. M. (2008). Social performance deficits in social anxiety
disorder: Reality during conversation and biased perception during speech. Journal of
Anxiety Disorders, 22, 1384–1392.
Wells, A., Clark, D. M., Salkovskis, P., Ludgate, J., Hackmann, A., & Gelder, M. G.
(1995). Social phobia: The role of in-situation safety behaviors in maintaining anxiety
and negative beliefs. Behavior Therapy, 26, 153–161.
Wetterberg, L. (2004). Social anxiety in 17-year-olds in Stockholm, Sweden A
questionnaire survey. South African Psychiatry Review, 7, 30-32.