تأثیرآموزش براساس تربیت بدنی رشدی بر حافظه کاری دانش آموزان مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، کارمند دانشگاه محقق اردبیلی

2 گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور

4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج

10.22098/jsp.2018.658

چکیده

هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش براساس تربیت بدنی رشدی بر حافظه کاری دانش­آموزان پسر بود. تعداد 60 دانش آموز پسر شهر گرگان، به صورت تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) در یک طرح تحقیق پیش آزمون – پس آزمون شرکت کردند. آزمون حافظه کاری شرکت کنندگان قبل و پس از انجام سه ماه تمرینات تربیت بدنی رشدی از هر دو گروه بعمل آمد.  برنامه تربیت بدنی رشدی به صورت بازی هایی طرح ریزی شده بود که هدف آنها افزایش توانایی های ادارکی-حرکتی، جسمانی و شناختی شرکت کنندگان بود. جهت جمع آوری داده ها از آزمون حافظه کاری کوراندو استفاده شد. داده­های حاصله با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پس از کنترل سطوح پیش­آزمون، بین نمرات حافظه کاری دو گروه تفاوت معنی داری یافت شد به طوری که نمرات پس آزمون گروه تجربی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود. در کل می توان گفت که برنامه های استاندارد تربیت بدنی رشدی سبب افزایش توانایی های شناختی دانش آموزان می شود و پیشنهاد می شود که معلمین تربیت بدنی در کلیه مقاطع تحصیلی از برنامه های استانداردی که در جهت ارتقاء قابلیت های حرکتی و شناختی دانش آموزان است استفاده کنند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of education based on developmental physical education on working memory of elementary school students

نویسندگان [English]

  • A Omidvar 1
  • A Dana 2
  • A Hamzeh Sabzi 3
  • M Pourpanahi Koltapeh 4
1 Ph.D Student of Educational Management, University of Mohaghegh Ardabili
2 Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
3 Department of Physical Education, Payamnoor University
4 Ph.D. Candidate of Sport Management, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to examine the effect of education based on growth physical education on working memory of elementary school students. 60 male students from Gorgan city were randomly assigned into two groups (experimental and control) in a pretest-posttest research attempt. Working memory test was administered among the participants before and after three months of training in physical education from both groups. Developmental/physical education program was designed as games whose aim was to enhance perceptual-motor, physical, and cognitive ability of the participants. The working memory test of Korando was used to collect data. The obtained data was analyzed using covariance analysis (p≤0.05). The results showed that there was a significant difference between the scores of working memory among the two groups after controlling for pretest levels, so that the scores of posttest in experimental group was significantly higher than the control group. In general, it can be argued that the standard plans of growth physical education led to increase in cognitive abilities of students, and it is suggested that teachers of physical education in all levels of education use standard programs in order to promote the mobility and cognitive abilities of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • working memory
  • cognitive development
  • developmental
  • Learning
ﭘﺎﮐﺖ ﭼﯽ، رﯾﺤﺎﻧﻪ؛ ﯾﺎرﯾﺎری، ﻓﺮﯾﺪون و ﻣﺮادی، ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ (1392). ﺗﺄﺛﯿﺮ آﻣﻮزش ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮان. تعلیم و تربیت اسلامی، 6 (13)، 38-30.
رضایی، سعید و بوستان زر، رعنا (1396). طراحی برنامه مداخله‌ای توجه متمرکز و تقسیم‌شده و بررسی اثربخشی آن بر هوشبهر حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 7(1)، 25-7.
جدیدیان، احمدعلی؛ شریفی، حسن پاشا و گنجی، حمزه (1392). فراتحلیل اثر بازی های رایانه ای بر زمان واکنش انتخابی، حافظه کاری و تجسم فضایی. روانشناسی تربیتی، 28 (9)، 75-57.
شریفی، علی اکبر؛ زارع، حسین و حیدری، میترا (1392). مقایسه حافظه‌ی فعال بین دانش‌آموزان نارساخوان و دانش‌آموزان عادی. مجله ی ناتوانی‌های یادگیری، (3) 2، 17-6.
کریمی، سمیه و عسکری، سعید(1392). اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه­ی فعال ­ بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان  نارساخوان. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 3(1)، 90-79.
قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا (1391). اثربخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(3)، 13-1.
عبدی، اکبر؛ کرمی، مهدی و حاتمی، جواد (1391). اثربخشی تقویت حافظه دیداری به طریق بازی درمانی بر کاهش خطاهای املایی دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن. پژوهش در علوم توانبخشی،4(8)، 658-648.
عزتی اصل، فریده (1391). تاثیر هشت هفته تمرین هوازی بر حافظه فعال و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کردستان.
علیرضایی مطلق، مرجان (1383). بررسی و مقایسۀ عملکرد حافظه دیداری (فوری و بلندمدت) پسران 6 تا 12 سال دارای اختلال بیش فعالی همراه  با نارسایی توجه.تعلیموتربیتکودکاناستثنایی،30،12-5.
محمداســماعیل، الهه (1385). بــازی درمــانی (نظریــه ها، روش ها وکاربرد های بالینی). تهران: نشر دانژه. 
کاکاوند، علیرضا (1382). بررسی و مقایسه حافظه فعال در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و عادی و اثربخشی فن خودپرسی بر میزان درک و فهم و یادگیری کودکان مبتلا به خواندن و عادی. پایان نامه دکتری. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل(1392). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجله‌ی ناتوانی های یادگیری، 2(3)، 115-91. 
مهجور، سیامک رضا .(1383). روانشناسی بازی، شیراز : انتشارات راهگشا.
منطقی، مرتضی. (1387). راهنمای والدین در استفاده از فنآوری های ارتباطی جدید: بازیهای ویدئویی – رایانهای. تهران: انتشارات عابد.
مقدم، کاوه؛ استکی، مهناز؛ سعادت، مهرناز و کوشکی، شیرین (1390). تأثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود مهارتهای ادراک دیداری- فضایی و حافظه دیداری دانش آموزان با مشکلات حساب. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 2(11)، 150-141.
Abdi, A., Karami, M., & Hatami, J. (2012). Effectiveness of visual memory enhancement through therapeutic games on reduction of spelling mistakes among students with writing disorder, research in rehabilitation sciences, 8 (4), 658-648. (Persian)
Alirezaee, M. (2006). Evaluation and comparison of visual memory performance (immediate and long-term) in boys aged 6 to 12 with hyperactivity disorder with attention deficit disorder. Education for Exceptional Children, 30, 5-12. (Persian)
Baddeley, A.D. (2000).Working Memory: Theory and Practice, London.U.K; Oxford University press.
Baddeley, A. (2003). Working memory and language: on overview. Journal of Communica- tion Disorder, 36, 221-231.
Bajaj, A.( 2007). Working memory involvement in stuttering: exploring the evidence and research implications. Journal of fluency disorders, 32(3), 218-38.   
Buck, S. M., Hillman, C. H., & Castelli, D. M. (2008). The relation of aerobic fitness to stroop task performance in preadolescent children. Medicine and science in sports and exercise, 40(1), 166-172.‏
Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York.
Dehn, M.J. (2008). Working memory and academic learning .New Jersey :Wiley.
Dishman, R. K., Berthound, H.-R., Booth, F. W., Cotman, C.W., Edgerton, V. R., Fleshner, M. R., & Zigmond, M. J. (2006). Neurobiology of exercise. Obesity, 14, 345-55.
Ezati Asl, F. (2012). The effect of eight weeks of aerobic training on active memory and selective attention of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Master's thesis, Kurdistan University. (Persian)
Gallahue, D. L., & Donnelly, F. C. (2007). Developmental Physical Education for All Children (4th Ed.). Human Kinetics. Urban-Champaign, IL: Human Kinetics.
Ghorbanpoor, K. (2011). The effect of memory reinforcement strategies training on visual memory and spelling of pupils in second and fifth grades primary school with learning disorder. MA thesis. Unpublished. University Ghaen. [Persian].
Goldberg, M. C., Mostofsky, S. H., Cutting, L. E., Mahone, E. M., Astor, B. C., Denckla, M. B., & Landa, R. J. (2005). Subtle executive impairment in children with autism and children with ADHD. Journal of autism and developmental disorders, 35(3), 279-293.‏
Ghamari Givi, H., Narimani, M . & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/ hyperactivity disorders. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian).
Hsieh, S. S., Chang, Y. K., Hung, T. M., & Fang, C. L. (2016). The effects of acute resistance exercise on young and older males' working memory. Psychology of Sport and Exercise, 22, 286-293.‏
Hutton, U.,& Towse, J. (2001). Short-term memory and working memory as indices of children’s cognitive skill. Memory, 9, 383-394.
Jadidian, A., Sharifi, H., & Ganji, H. (2013). Meta-analysis of the effect of computer games on selective reaction time, working memory and spatial visualization. Educational Psychology. 9 (28),75-57. (Persian)
Jluck, Steven., & Hollingworth, Andrew. (2008).Visual memory. Oxford University Press.
Kakavand, A. (2005). Investigation and comparison of active memory in students with learning disabilities and normal and the effectiveness of self-esteem fan on the level of understanding, understanding and learning of children with reading and normal. PhD thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabaei University. (Persian)
Kandel, ER., Schwartz, JH., & Jessell, TM. (2000). Principle of Neural science, fourth edition, enter for Neurobiology and Behavior College of Physicians & Surgeons of Columbia University and The Howard Hunghes Medical Institute, McGraw-Hill.
Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory .Trends in cognitive sciences. 14: 317–324
Koutsandreou, F., Wegner, M., Niemann, C., & Budde, H. (2016). Effects of motor versus cardiovascular exercise training on children’s working memory. Medicine & Science in Sports & Exercise, 48(6), 1144-1152.‏
Majorek, M., Tüchelmann, T., & Heusser, P. (2004). Therapeutic Eurythmy—movement therapy for children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a pilot study. Complementary therapies in nursing and midwifery, 10(1), 46-53.‏
Mahjor, S. (2006). Play Psychology, Shiraz: Raghash Publication. (Persian)
Mohamadd Esmail, E. (2008). Game therapy (theories, methods and clinical applications). Tehran, Danger Publishing House. (Persian)
Manteghi, M. (2010). Parent's Guide to Using New Communication Technologies: Video Games - Computer. Tehran: Abed Publication. (Persian)
Moghadam, K., Esteki, M., Sadat, M., & Koshki, S. (2011). The effect of painting and pottery training on improving visual-spatial perception and visual memory skills of students with account problems, Iranian Journal of Exceptional Children. 11 (2),150-141. (Persian)
Narimani, M. & Soleymani, E. (2013). The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (working memory and attention) and academic achievement in students with math learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 2(3), 91-115. (Persian).
PakatChi, R., Yaryari, F., & Moradi, Alireza. (2013). The Effect of Computer Game Education on Visual Memory Performance of Dyslexic Students, Journal of exceptional education, 13 (6), 38-30. (Persian)
Pereira, A. C., Huddleston, D. E., Brickman, A. M., Sosunov, A. A., Hen, R., McKhann, G. M.,  & Small, S. A. (2007). An in vivo correlate of exercise-induced neurogenesis in the adult dentate gyrus. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 104, 5638–43.
Rezaei, S. & Boustanzar, R (2018). Developing intervention program focused and divided attention and investigating its effectiveness on working memory IQ in children with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 7(1), 7-25. (Persian).
Sharifi, A.A., Zare, H. & Heidari, M. (2013). The comparison between working memory of the students with and without dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 2 (3), 6-17.
Steele, M.Making .(2004). The Case for Early Identification and Intervention for Young Children at Risk for Learning Disabilities. Children Education Journal.32(2),75-79.
Swanson, LH., & Jerman, O. (2007). The influence of working memory on reading growth in subgroups of children with reading disabilities .Journal of Exceptional Child Psychology. 96(4),249.
Querido, J. S., & Sheel, A. W. (2007). Regulation of cerebral blood flow during exercise. Sports Medicine, 37(9), 765-782.‏
Ruscheweyh, R., Willemer, C., Krüger, K.,‌ Duning, T.,‌ Warnecke, T.,‌ Sommer, J., & ölker,‌ K.‌ (2011). Physical activity and memory functions: An interventional study. Neurobiology of aging,  32, 7, 1304–1319
Roig, M., Nordbrandt, S., Geertsen, S. S., & Nielsen, J. B. (2013). The effects of cardiovascular exercise on human memory: a review with meta-analysis. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 37(8), 1645-1666.‏
Rainbow, T. H. (2005). Effects of dance movement therapy on Chinese cancer patients: A pilot study in Hong Kong. The Arts in Psychotherapy.15(2),11-5
Vaynman, S., & Gomez-Pinilla, F.(2005). License to run: Exercise impacts functional plasticity in the intact ad injured central nervous system by using neurotrophins. Neurorehab Neural Re. 19:283–95
Verret, C., Guay, M. C., Berthiaume, C., Gardiner, P., & Béliveau, L. (2012). A physical activity program improves behavior and cognitive functions in children with ADHD: an exploratory study. Journal of attention disorders, 16(1), 71-80.‏