علی پور, احمد, آقایوسفی, علیرضا, عباس زاده اقدم, نیکتا. (1391). تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز. روان شناسی مدرسه, 2(2), 124-137. doi: d-2-2-92-4-8
احمد علی پور; علیرضا آقایوسفی; نیکتا عباس زاده اقدم. "تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز". روان شناسی مدرسه, 2, 2, 1391, 124-137. doi: d-2-2-92-4-8
علی پور, احمد, آقایوسفی, علیرضا, عباس زاده اقدم, نیکتا. (1391). 'تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز', روان شناسی مدرسه, 2(2), pp. 124-137. doi: d-2-2-92-4-8
علی پور, احمد, آقایوسفی, علیرضا, عباس زاده اقدم, نیکتا. تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز. روان شناسی مدرسه, 1391; 2(2): 124-137. doi: d-2-2-92-4-8
تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز
امروزه کاربران فارسی زبان اینترنت، رایانه و موبایل ، به ویژه دانش آموزان، برای سهولت در نگارش، می گویند . هدف پژوهش « فینگلیش » اقدام به نوشتن این زبان با حروف لاتین می کنند که خود شان به آن حاضر بررسی این فرضیه است که خواندن متن فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی ، دارای اثر تنیدگی زایی و فعال کننده محور هیپوتالاموس -هیپوفیز-آدرنال است که سبب افزایش در ترشح کورتیزول بزاقی می شود . 40 داوطلب دختردبیرستا نی از منطقه ی 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین گردیدند . گروه آزمایش متن فینگلیش و گروه کنترل متن فارسی عادی را مطالعه کردند . نمونه بزاق آنان سه مرحله، قبل، بلافاصله بعد از خواندن و 15 دقیقه پس از خواندن متون گردآوری شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه به روش الایزا تعیین گردید . میزان ترشح کورتیزول بزاقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل مختلف، به طور معنادار افزایش یافته است تحلیل نتایج نشان داد که خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف لاتین، دارای اث ر .(P<0/05) تنیدگی زایی است که میزان ترشح کورتیزول بزاقی را در دانش آموزان دختر افزایش می دهد.
The effect of reading Persian text written with English letters
(FINGLISH) on salivary cortisol in high school female
students
نویسندگان [English]
A Alipour1؛ A.R Aghayoosefi2؛ N Abaszade Aghdam3
1psychologyDepartment, Payame Noor University ,Tehran,Iran
2Associate professor, Payam Noor University
3A. M. of psychology, Payam Noor University
چکیده [English]
Today Persian users of mobile, computers and the Internet write their own Persian texts with Latin letters named "Finglish" to facilitate their writings. The present study investigated this hypothesis that reading Persian texts written with English letters (FINGLISH) affects stress inducing that activating the hypothalamic-pituitary-adrenal axis and increased secretion of cortisol in saliva. 40 high school student candidates from 5 area Education of Tehran were selected and were randomly assigned to two groups (Experimental and Control). Experimental group read Finglish text and normal control group read Persian text. Their saliva samples were collected in three stages, before, immediately after and 15 minutes after reading Finglish and Persian texts. Salivary cortisol levels were measured by ELISA in the laboratory. Salivary cortisol secretion rates in the experimental group increased significantly (P<0.05) than the control group in different stages. Data analysis showed that reading Persian text written in Latin letters, creating the effect of stress on salivary cortisol secretion in high school girl students.
کلیدواژهها [English]
reading, Persian text, Finglish, stress, salivary cortisol, Elisa
مراجع
علی پور،احمد ( 1385 ). اثر استرس امتحان بر تغییرات کورتیزول بزاق و نبض دانش آموز ان و تأثیر .26- ویژگی های شخصیتی بر آن. مجل هی علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 32،19 Adams, G. L., & Engelmann, S. (1996). Research on Direct Instruction. Seattle, WA: Educational Achievement Systems. Allen, M., Sherwood, A., Obrist, P.A., Crowell & Grange, A. (2002). Stability of cardio - vascular reactivity to laboratory stressors: A 21/2 yr follows up. Journal of Psychosomatic Research, 1,1-12. Bernardi, L., Wdowczyk-Szulc, J., Valenti, C., Castoldi, S., Passino, C., Spadacini ,G. & Sleight, P. (2000). Effects of controlled breathing, mental activity and mental stress with or without verbalization on heart rate variability. Journal, 35(6): 1462-1469. Birkett, M. A. (2011). The Trier Social Stress Test protocol for inducing psychological stress. J Vis Exp, 19 (56), 3238. Chrousos, G. P.(2009).Stress and Disorders of the Stress System. Nat. Rev. Endocrinol, 5, 374-381. Dickerson, S. S. & Kemeny, M.E. (2004). acute stressors and cortisol responses: a theoretical integration and synthesis of laboratory research. Psychol Bull, 130(3):355-91. Gulati, K. & ray, A. (2009). Stress: its impact on reproduction & developmental toxity. Reproductive & development toxicology, 2(5), 36-49. Hellhammer, J. & Schubert, M. (2011). The psychological response to trier stress test related to subjective measure of stress during but not before or after the test. Psychoneuroendocrinology, 7(5), 126-138. Hellhammer, D. H., Wüst, S. & Kudielka, B. M. (2009). Salivary cortisol as a biomarker in stress research.Psychoneuroendocrinology, 34(2), 163-71.. Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. & Cope, J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal.70 (2), 125-132. Kaplan, N. M. (2006) .Clinical Hypertension, 9th edition. Lippincott, Williams & Wilkins. 29(8), 983-992. Kim, S. B., Takenaka, Y. & Torimura, M.(2011). A bioluminescent probe for salivary cortisol. Bioconjug Chem, 22(9), 1835-41. Kirschbaum, C. (2010). Trier Social Stress Test. In: Stolerman Ian P. (doi :10.1007/978-3- 540-68706-1. Kudielka, B. M. & Kirschbaum, C. (2005). Sex differences in HPA axis responses to stress: a review. Biological Psychology, 69, 113–132. Kudielka B. M. , Hell hammer, D. H. & Wüst, S. (2009). Why do we respond so differently? Reviewing determinants of human salivary cortical responses to challenge. Psychoneuroendocrinology, 34(1), 2-18. Levine, A., Zagoory-Sharon, O., Feldman, R., Lewis, J. G. & Weller, A. (2007). Measuring cortical in human psychobiological studies.Physiology & Behavior, 90(1), 43-53. Martinek, L., Oberascher-Holzinger, K., Weishuhn, S., Klimesch, W. & Kerschbaum, H. H. (2003). Anticipated academic examinations induce distinct cortisol responses in adolescent pupils.Neuro Endocrinol Lett.,24(6):449-53. Matteri, R. L., Carroll, J. A. & Dyer, C. J. (2000). Neuroendocrine responses to stress. Pages 43–75. In: Moberg, G. P. and J. A. Mench, editors. The biology of animal stress: basic principles and implications for animal welfare. CAB International. Davis, California, USA. Oswald, L. M., Zandi , P., Nestadt, G., Potash, J. B., Kalaydjian, A. E. & Wand, G. S. (2006). Relationship between Cortisol Responses to Stress and Personality. Neuropsychopharmacology , 31, 1583–1591. Pani, S. C., Al Askar, A. M., Al Mohrij, S. I. & Al Ohali, T. A. (2011). Evaluation of stress in final-year Saudi dental students using salivary cortisol as a biomarker. J Dent Educ., 75(3), 377-84. Saito, Y., Garza, T. J. & Horwitz , E. K. (1999). Foreign Language Reading Anxiety. The Modern Language Journal, 83(2), 202–218. Selye, H. (1950). The Physiology and Pathology of Exposures to Stress. Acta Medica.Publ., Montreal.Canada