مقایسه نقص توجه/ بیش فعالی، وندالیسم و اختلال خواب دانش‌آموزان استفاده کننده از اسکرین‌تایم در اتاق با دانش آموزان استفاده کننده در بیرون از اتاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی

3 کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه محقق اردبیلی

4 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

5 کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

10.22098/jsp.2020.945

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسة میزان نقص توجه/ بیش فعالی، وندالیسم و اختلال خواب دانش‌آموزان استفاده کننده از اسکرین‌تایم در اتاقشان با دانش‌آموزان استفاده کننده از آن در بیرون از اتاقشان بود. روش انجام پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسه‌ای بود. جامعة آماری این پژوهش دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال 95-1396 بودند که از میان آنها به طور در دسترس 60 مادر (30 نفر از آنهایی که فرزندانشان از اسکرین تایم در اتاقشان استفاده می‌کردند و 30 نفر از مادرانی که فرزندانشان در بیرون از اتاقشان از اسکرین تایم استفاده می‌کردند) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسش‌نامة مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین، پرسش‌نامة استاندارد محقق ساخته عوامل مؤثر بر تخریب‌گرایی و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین میزان وندالیسم، رفتارتخریب‌گرایی و اختلال خواب بین دو گروه استفاده کننده از اسکرین‌تایم در داخل اتاق شخصی و بیرون از اتاق تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). بدین صورت که میزان وندالیسم، رفتار تخریب‌گرایی و اختلال خواب در دانش‌آموزان استفاده کننده از اسکرین‌تایم در داخل اتاقشان نسبت به دانش‌آموزانی که از اسکرین تایم در بیرون از اتاق استفاده می‌کنند بیشتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing hyperactivity/attention deficit, vandalism, and sleep disorder among students using screen time in the room with students outside the room

نویسندگان [English]

  • A Moradian 1
  • H Ghamariqivi 2
  • P Honarmand 3
  • A Atadokht 4
  • S Taghizadeh 5
1 M.A. in Clinical Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
2 Professor, Department of Counseling, University of Mohaghegh Ardabili
3 M.A. in Rehabilitation Counseling, University of Mohaghegh Ardabili University
4 Associate Professor, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
5 M.A. in Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The purpose of this study was to compare the attention deficit/hyperactivity disorder, vandalism, and sleep disorder of students using screen time in their room with students using it outside of their room. The method of this study was causal-comparative. The population of this study included elementary students of Ardabil City during the academic year of 2016-2017 with 60 accessible mothers (30 of whom had children having screens in their rooms and 30 others having the screens outside their room). Thet were randomly selected and filled the Conner Children's Behavioral Problem Questionnaire for Parents Form, a researcher-made questionnaire, developed by the factors affecting destructiveness  and  Pittersburgh  sleep quality questionnaire. For data analysis, multivariate analysis of variance was used. The results showed that there was a significant difference between the level of vandalism, behavioral degradation, and sleep disorder between the two groups of screen-time users inside and outside their rooms (p < .05). The extent of vandalism, degrading behavior, and sleep disorder in students using screen time in their room was higher than that of those using screen time outside the room.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hyperactivity/attention deficit
  • vendalism
  • sleep disorder
  • screen time
رستم­اوغلی، زهرا؛ جانی، ستاره؛ پوراسمعیلی، اصغر و صالحی، مجید (1392). مقایسه­ی ادراک خود و مشکلات خواب در دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه، اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی. مجله ناتوانی­های یادگیری، 3(2)، 41-21.
 شهابیان، آمنه؛  شهیم، سیما؛ بشاش، لعیا و یوسفی، فریده (1386). هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه والدین مقیاس درجه بندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز. مطالعات روانشناختی، 3(3)، 120-97.
علی‌پور، احمد؛ آگاه‌هریس، مژگان؛ سیادتی، محمد و نور بالا، احمدعلی (1388). تأثیر بازی های رایانه‌ای با محتوای متفاوت خشونت بر میزان IgA ترشحی، کورتیزول بزاقی و درجه حرارت بدن. علوم رفتاری، 3(1)، 8-1.
علی­پور، احمد؛ برادران، مجید و ایمانی­فر، حمیدرضا (1394). مقایسه‌ی کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار بر اساس مؤلفه های آزمون هوشی وکسلر کودکان(ویرایش جدید). مجله ناتوانی­های یادگیری، 4(3)، 89-74.
قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکر دهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 1(2)، 115-98.
مسعودنیا، ابراهیم (1391). اعتیاد به اینترنت و خطر بروز اختلال خواب در نوجوانان. تحقیقات علوم رفتاری، 10(5)، 362-350.
Ali Pour, A., Aghah Harris, M., Sincere, M., & Noorbala, A. (1388). The effect of computer games with different content of violence on salivary cortisol secretion IgA and body temperature. Journal of Behavioral Sciences, 3 (1), 1-8. (Persian)
Alipour, A., Baradaran, M., Imanifar, H.R. (2015). The comparison of children with hyperactivity / attention deficit, learning disabilities and normal children based on Children Wechsler IQ test components (new edition). Journal of Learning Disabilities, 4(3), 74-89. (Persian)
Anderson, C. A., & Carnagey, N. L. (2009). Causal effects of violent sports video games on aggression: Is it competitiveness or violent content?. Journal of Experimental Social Psychology, 45(4), 731-739.
BaHammam, A., Bin Saeed, A., Al-Faris, E., & Shaikh, S. (2006). Sleep duration and its correlates in a sample of Saudi elementary school children. Singapore Medical Journal, 47(10), 875.
Benjamin Sadvk,B., Sadvk, V., Ruiz. P. (2015). Summary psychiatric Kaplan.jld3.trjmh Mehdi Ganji. Press Sabalan (chapters 6 and 31, p. 639).   (Persian)
Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193-213.            
Charmaine, B., Lo Molly, E., Waring, C., Sherry, L., Pagoto, D., Stephenie, C., & Lemon, T. (2015).  A television in the bedroom is associated with higher weekday screen time among youth with attention deficit hyperactivity disorder (ADD/ADHD). Preventive Medicine, 2, 1-3.
De Boo, G. M., & Prins, P. J. (2007). Social incompetence in children with ADHD: Possible moderators and mediators in social-skills training. Clinical Psychology Review, 27(1), 78-97.
Engelhardt, C. R., Mazurek, M. O., & Sohl, K. (2013). Media use and sleep among boys with autism spectrum disorder, ADHD, or typical development. Pediatrics, 132(6), 1081-1089.
Ferguson, C. J. (2011). The influence of television and video game use on attention and school problems: A multivariate analysis with other risk factors controlled. Journal of Psychiatric Research, 45(6), 808-813.
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/ hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian)
Gilbert-Diamond, D., Li, Z., Adachi-Mejia, A. M., McClure, A. C., & Sargent, J. D. (2014). Association of a television in the bedroom with increased adiposity gain in a nationally representative sample of children and adolescents. JAMA Pediatrics, 168(5), 427-434.
Gordon-Larsen, P., McMurray, R. G., & Popkin, B. M. (1999). Adolescent physical activity and inactivity vary by ethnicity: The National Longitudinal Study of Adolescent Health. The Journal of Pediatrics, 135(3), 301-306.
Gorely, T., Marshall, S. J., & Biddle, S. J. (2004). Couch kids: correlates of television viewing among youth. International Journal of Behavioral Medicine, 11(3), 152-163.
Higuchi, S., Motohashi, Y., Maeda, T., & Ishibashi, K. (2005). Relationship between individual difference in melatonin suppression by light and habitual bedtime. Journal of Physiological Anthropology and Applied Human Science, 24(4), 419-423.
Johnson, J. G., Cohen, P., Kasen, S., & Brook, J. S. (2007). Extensive television viewing and the development of attention and learning difficulties during adolescence. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 161(5), 480-486.
Kakouei, Hussein. Zare, S. Ethical, Ali Asghar. Panahi, D. (1389). Sleep quality professional drivers in the terminal of the city (Case Study: Tehran). Translated by Mehdi Ganji.  (Persian)
Masoud nia, A. (2012). Internet addiction and the risk of sleep disorders in adolescents. Journal of Researchin Behavioral Sciences, 10 (5), 362-350.  (Persian)
Nakamori, S., Tomoharu, K., Kentarou, Y., Schuhei, Y., Hiroko, M., Hiroyoshi, A., et al. (2007). Using electronic media before sleep can curtail sleep time and result in self-perceived insufficient sleep. Sleep and Biological Rhythms, 5(3), 204-214.
Narimani, M., Taghizadeh Hir, S., Sadeghi, G., & Basharpoor, S. (2020). Effectiveness of visual perception training in the improvement of the working memory of students with attention-deficit hyperactivity disorder. Journal of Research in Psychopathology,1(1), 456-466.
National Sleep Foundation. (2006). Sleep In America polls. [Online]. Available from URL    http://www.sleepfoundation.org/category/article-type/sleep-america-polls
Nixon, E. (2001). The social competence of children with attention deficit hyperactivity disorder: a review of the literature. Child Psychol. Psychiatr. Rev. 6, 172–180.
Oka, Y., Suzuki, S., & Inoue, Y. (2008). Bedtime activities, sleep environment, and sleep/wake patterns of Japanese elementary school children. Behavioral Sleep Medicine, 6(4), 220-233.
Rodopman-Arman, A., Perdahli-Fis, N., Ekinci, Ö., & Berkem, M. (2011). Sleep habits, parasomnias and associated behaviors in school children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The Turkish Journal of Pediatrics, 53(4), 397.
Rostam Oghli, Z., Jani, S., Pouresmali, A., & Salehi, M. (2014). A comparison of self-perception and sleep problems among students with hyperactivity disorder, attentiondeficit/ learning disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 21-41.
Sadeghian, E. (2005). Effect of computer and internet on Childs and teenagers. IRIFSID, 4, 1-8.
Sadeh, A., Gruber, R., & Raviv, A. (2003). The effects of sleep restriction and extension on school‐age children: What a difference an hour makes. Child Development, 74(2), 444-455.
Shahabian, A., Shahim, T., beaming, L., & Yousefi, F. (2007). Short form normal  troubleshooting and factor analysis and reliability, particularly for children 6 to 11-year-old Connors' Parent Rating Scale Shiraz. Journal of Psychological Studies, University of Al, 3 (3), 97-120.    (Persian)
Wethington, H., Pan, L., & Sherry, B. (2013). The association of screen time, television in the bedroom, and obesity among school-aged youth: 2007. National Survey of Children's Health. Journal of School Health, 83, 573–581.