بررسی نیاز به شناخت و ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی در بین دانش‌آموزان مدارس دولتی و تیزهوشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 گروه روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

10.22098/jsp.2021.1141

چکیده

هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی نیاز به شناخت و ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی در بین دانش‌آموزان مدارس عادی و تیزهوشان انجام گرفت. طرح پژوهش پس رویدادی بود. جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر مدارس دولتی و تیزهوشان شهرستان آمل بودند که در سال تحصیلی 1397-1398 مشغول به تحصیل بودند. 
روش ها صد نفر از دانش‌آموزان (55 نفر از مدرسه دولتی، 45 نفر از مدرسه تیزهوشان)، به عنوان نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به مقیاس نیاز به شناخت و پرسش‌نامه ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان پاسخ دادند. 
یافته ها تحلیل آماری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین دو گروه دانش‌آموزان مدارس دولتی و تیزهوشان در نیاز به شناخت در سطح 0/004=P  (8/68=F با درجات آزادی 1 و 98) و با اندازه اثر (نسبت مجذور اتای تفکیکی 0/08=η2) و عمل‌گرایی در سطح 0/009=‌P  (7/18=F با درجات آزادی 1 و 98) و با اندازه اثر (نسبت مجذور اتای تفکیکی 0/06=η2) تفاوت معنی‌داری وجود دارد. 
نتیجه گیری می‌توان گفت دانش‌آموزان مدرسه تیزهوشان در مقایسه با دانش‌آموزان مدرسه دولتی از نیاز به شناخت و ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی (عمل‌گرایی) بالاتری برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examine the Need for Cognition and Personality Traits of Entrepreneurs Among Students in Governmental and Gifted Schools

نویسندگان [English]

  • Mahsa Mosalman 1
  • Abolfazl Palanghi Aghmiyooni 2
1 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ardabil University, Ardabil, Iran.
2 Department of Clinical Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective The purpose of this study was to investigate the need for knowledge and personality characteristics of entrepreneurs among students in governmental and gifted schools. 
Methods The research design was post-event. The statistical population of the study was male students of governmental and gifted schools in Amol city who were studying in the academic year of 2018-2019. A sample of 100 students (55 from governmental school, 45 from gifted school) was selected using available sampling method and responded to the scale of need for cognition and entrepreneurship personality traits questionnaire.
Results  method and responded to the scale of need for cognition and entrepreneurship personality traits questionnaire. Statistical analysis using multivariate analysis of variance showed that there was a significant difference between the two groups of public and gifted school students in need for cognition at the level of P= 0.004 (F= 8.68 with degrees of freedom 1 and 98) and with effect size (η2= 0/08) and pragmatism at the level of P= 0/009 (F= 7.18 with degrees of freedom 1 and 98) and with effect size (η2= 0/06). 
Conclusion  The result, it can be said that gifted school students have a higher need for cognition and entrepreneurial personality traits than public school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Need for cognition
  • Entrepreneurial personality traits
  • Gifted student
آب روشن، حسن و خرمائی، فرهاد. (1394). پیش­بینی نیاز به شناخت بر اساس ویژگی­های شخصیتی و باورهای معرفت شناختی در دانشجویان. فصلنامه شخصیت و تفاوت­های فردی، 4(10)، 26-9.
بهرام­زاده، محمدمهدی؛ باورصاد، بلقیس و جعفرپور، محمود (1389). ارزیابی نقش جو سازمانی در روحیه­ی کارآفرینی دانش­آموزان مقطع متوسطه­ی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1)، 180-151.
حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی. (1385). مقایسه ویژگی­های شخصیتی و سلامت روان دانش­آموزان دبیرستان­های تیزهوشان و دبیرستان­های عادی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، (30-29)، 66-57.
خاتمی، علی و شاه حسینی، حامد. (1391). وضعیت شاخص­های کارآفرینی در بین دانش­آموزان شاخه­های نظری، فنی و حرفه­ای و کاردانش. مجله تحقیقات مدیریت آموزشی، 4(1)، 116-95.
خندانی, عباسعلی؛ شهرام رنجدوست و بهزاد شالچی. (1396). بررسی مقایسه ای تفکر انتقادی دانش­آموزان مدارس تیزهوشان، دولتی و غیر دولتی، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی جامعه شناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی.
رحیمی، مهدی؛ زارع، مریم و یوسفی­پور، محمد صادق (1391). نیاز به شناخت، ساختار و یقین به عنوان منابع تفاوت­های فردی در تفکر روشنفکرانه. مجله شخصیت و تفاوت­های فردی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، 1(1)، 51-33.
زارع، حسین و رستگار، احمد (1394). بررسی ویژگی­های روان­سنجی فرم کوتاه پرسشنامه نیاز به شناخت (NCS) در دانش­آموزان دبیرستانی. مجله شناخت اجتماعی، 4(1)، 66-53.
شهائیان، آمنه و یوسفی، فریده. (1386). رابطه بین خودشکوفایی، رضایت از زندگی و نیاز به شناخت در دانش­آموزان با استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استئنایی، 7(3)، 336-317.
عبداللهی، حسین؛ آقامحمدی، جواد؛ عباس­پور، عباس و دلاور، علی. (1396). تحلیل ویژگی­های شخصیتی کارآفرینی در بین دانش­آموزان پایه نهم دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(1)، 70-49.
قدرتی، مهدی. (1389). مقایسه خلاقیت دانش­آموزان دختر تیزهوش مدارس استعدادهای درخشان، غیرانتفاعی و دولتی. فصلنامه علوم رفتاری، 2(6)، 151-131.
قدرتی، مهدی. (1390). مقایسه خلاقیت غیر کلامی دانش­آموزان پسر تیزهوش مدارس استعدادهای درخشان، غیرانتفاعی و دولتی. فصلنامه علوم رفتاری، 3(8)، 92-79.
کردنائیج، اسدالله؛ زالی، محمدرضا؛ هومن، حیدرعلی و شمس، شهاب­الدین. (1386). ابزار سنجش ویژگی­های شخصیتی کارآفرینان ایرانی. چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
مشایخ، پری. (1386). بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر روحیه کارآفرینی دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان کازرون. فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، 2(4)، 113-101.
مرادی، میترا؛ کوهستانی، حسینعلی و بهرام­زاده، حسینعلی. (1387). بررسی ویژگی­های بنیادین کارآفرینی در دانش­آموزان دوره متوسطه خراسان شمالی و ارائه راهکار جهت تقویت این ویژگی­ها. پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 5(17)، 128-115.
نعمتی، محمدعلی. (1392). بررسی ویژگی­های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه­های دولتی تهران. دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 1(3)، 64-47.
Abrooshan, H., & Khormaii, F. (2015). Predicting the need for cognition based on personality traits and epistemological beliefs in students. the journal of personality and individual differences, 4(10), 9-26. (Persian)
Abdollahi, H., Aghamohammadi, J., Abbaspour, A., & Delavar, A. (2017). the analysis of personality charateristic of entrepreneurship between ninth grade studdent in Kordestan province. the journal of annovation and creativity in humanities studies, 7(1), 49-70. (Persian)
Bayata, S., & Meamar, A. (2016). Predicting Algebra Achievement: Cognitive and Meta-cognitive Aspects. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 217, 169 – 176.  
Bahramzadeh, M.M., Bavarsad, B., & Jafarpour, M. (2010). the evaluation of orgazational condition on entreprenueship mentality of the high school students. The Journal of Educational Science of Ahvaz University, 6(1), 151-180. (Persian)
Broadbent, J., & Poon, W.L. (2015). Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review. Internet and Higher Education, 28, 1-13.
Buehl, M.M. (2003). At the crossroad: exploring the intersection of epistemological beliefs, motivation and culture. Annual Meeting of American Educational Research Association in H. Fives (Chair).April, 2003, Chicago.
Buric, I., & Soric, I. (2012). “The role of test hope and hopelessness in self-regulated learning: Relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement”. Education Journal, 22(4), 221-228.
Cacioppo, J.T., & Petty, R.E. (1982). The need for cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 116-131.
Cacioppo, J.T., Petty, R.E., Feinstein, J., & Jarvis, W.B.G. (1996). Dispositional differences in cognitive motivation: The life and times of individuals varying in need for cognition. Psychological Bulletin, 119, 197–253.
Coutinho, S. A., Woolery, L. M. (2004). The need for cognition and life satisfaction among college students. College Students Journal, 38, 203-206.
Decker, W.H., Calo, T.J., & Weer, CH.H. (2012). Affilation motivation and interest in  entrepreneurial careers. Journal of Managerial Psychology, 27(3), 302-320.
Detter-Schmelz, D.R., & Sojka, J.Z. (2007). Personality traits and sales performance: Exploring differential effect of need for cognitional self monitoring. Journal of Marketing Theory and Practice, 15 (2), 145-157.
Dollinger, S. J., Ross, V., J., & Perston, L.A. (2002). Intellect and individuality. Journal of  Creative Research, 14, 213-226.
Entrialgo, M., Fernandez, E., & Vazquez, C. (2008). Characteristics of managers as  determinants of entrepreneurial orientation: some spanish evidence. Enterprise and Innovation Management Studies, 1(2), 187-205.
Evans, C.J., Kirby, J.R., & Fabrigar, L.R. (2003). Approaches to learning, need for cognition,  and strategic flexibility among university students. British Journal of Educational Psychology, 73, 507-528.
Ghodrati, M. (2011). The comparison of creativity on grils student in public, private and magnet schools. the journal of behavioral science, 3(8), 79-92. (Persian)
Ghodrati, M. (2010). The comparison of nonverbal creativity on male students in public, private and magnet schools. the journal of behavioral science, 2(6), 131-151. (Persian)
Haghshenas, H., chamani, A., & Firoozabadi, A. (2006). the comparison of personality and psychological health on magnet and pbulic school students. the journal of the principles of psychological hygiene, (29-30), 57-66. (Persian)
Halpern, D.F. (2007). Halpern critical thinking assessment using everyday situations:  Background and scoring standards. Claremont, CA: Claremont McKenna College.
Hebert, T.P., & McBee, M.T. (2007).The impact of an undergraduate honors program on  gifted university students. The Gifted Child Quarterly, 51, 136- 151.
Hornyak, D.A. (2007). “Utilizing cognitive information processing theory to assess the  effectiveness of discover on college students’ carrier development. Doctoral dissertation”. University of Pittsburgh.
Jonsson, A., Allwood, C.M., (2003).Stability and variability in the realism of confidence  judgments over time, content domain, and gender. Personality & Individual Differences, 34, 559-575.
Kerr, S.P., Kerr W.R., & Xu, T. (2018). Personality Traits of Entrepreneurs: A Review of  Recent Literature. Foundations and Trends® in Entrepreneurship, 14(3), 279-356.
Khandani, A., Ranjdoost, Sh., & Shallchi, B. (2017). The comparative study of gifted student in public and private school. the third international conference of socialogy, educational science, social studies . shiraz: theinstitute of science and technology kharazami. (Persian)
Khatami, A., & Shahhosseini, H. (2012). The status of entrepreneurship indexes between high school and vocational school students. the study of educational managment, 4(1), 95-116. (Persian)
Kordnaej, A., Zali, M., Hooman, H., & Shams, Sh. (2007). The assessment tool of personality characteristic in Iranian entrepreneur . tehran: tarbiat modares university. (Persian)
Lazzarus, R.S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. New York: Springer.
Mashayekh, p. (2007). The effectiveness of teaching entrepreneurship on mentality high school at Kazeroon city. the journal of the new ideas in educational science, 2(4), 101-113. (Persian)
Meier, E.; Vogl, K. & Preckel, F. (2014). Motivational characteristics of students in gifted classes: The pivotal role of need for cognition. Learning and Individual Differences, 33, 39-46.
Mccline, R.L. (2004). Opportunity recognition: an exploratory investigation of a component  of the entrepreneurial process in the context of the health care industry: theory and practice. Tertiary education Management, 25(2), 81-94.
Mordi, M., Kohestani, H.A., & Bahramzadeh, H.A. (2008). The examining basic characteristic of entrepreneurship on high school students in north korasan and suggesting order to improve it. the journal of educational studies in Bojnourd azad university, 5(17), 115-128. (Persian)
Muller, S.L. & Thomas, A. (2001). Culture and entrepreneurial potential: A nine country  study of locus of control and innovativeness. Journal of Business Venturing, 16(1), 51-57.
Nair, K.U., & Rumnurayan, S. (2000). Individual differences in need for cognition and complex problem solving. Journal of Research in Personality, 34, 305-328.
Ne'mati, M. (2013). the examining personality characteristic of entreprenuership in tehran university students. the journal of annovation and entrepreneurship, 1(3), 47-64. (Persian)
Persell, C.H. (2004). Using focused web-based discussions to enhance student engagement and Deep Understanding. Teaching Sociology, 32(1), 61-78.
Petty, R.E., Brinol, P., Loersch, C., & McCaslin, M.J. (2009), The Need for Cognition. In M.R. Leary & R.H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior. New York: Guilford Press, 318–329.
Preckel, F., Holling, H., & Vock, M. (2006). Academic underachievement: relationship with cognitive motivation, achievement motivation, and conscientiousness. Psychology in the School, 43, 401-411.
Rahimi, M., Zare, M., Yousefipour, M.S. (2012). the need for cognition, structure and certainty as resource in indivual differences in liberal thinking. the journal of the personality and individual difference in persian gulf university, 1(1), 33-51. (Persian)
Reeve, Ch., Meyer, R. & Bonaccio, S. (2006). Intelligence–personality associations reconsidered: The importance of distinguishing between general and narrow dimensions of intelligence. Intelligence, 34(4), 387-402.
Runco, M. (2111). Enhancement and the fulfillment of potential. Creativity, 813-818.
Shahiiyan, A., & Yousefi, F. (2007). The relation of self actualization, satisfaction of life and need for cognition on gifted students. the journal of research on exceptinal students, 7(3), 317-336. (Persian)
Silvia, P., Winterstein, B., Willse, J., Barona, C., Cram, J., Hess, K., Martinez, J. & Richar, C. (2008). Assessing creativity with divergent thinking tasks: Exploring the reliability and validity of new subjective scoring methods. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 2(2), 68-85.
Sondari, M. (2013). Is Entrepreneurship Education Really Needed: Examining the antecedent of Entrepreneurial Career Innovation, Entrepreneurship, and Small Business.
Stewart, W.H., Watson, W.E., Carland, J.C., Carland, J.W. (2010). A proclivity for entrepreneurship: a comparison of entrepreneurs, small business owners, and corporate managers. Journal of Business Venturing, 14, 189-214.
Taube, K.T. (1997). Critical thinking ability and disposition as factors of performance on a written critical thinking test. Journal of General Education, 46, 129-164.
Tung Liang, C., Lin Chia, T., & Liang, C. (2015). Effect of personality differences in shaping enter preneurial Intention. International Journal of Business and Social Science, 6, 4(1), 166-176.
Zare, H., & Rastegar, A. (2015). The examinig of pychometrics features in the need for cognition survey on high school students. the journal of social cognition, 4(1), 53-66. (Persian)
Zhu, E. (2006). Interaction and cognitive engagement: An analysis of four asynchronous online discussions. Instructional Science, 34(6), 451-480.