پیش بینی خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان از طریق ادراک آنها از جو مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

3 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان از طریق ادراک از جو مدرسه انجام شده است.
روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بر حسب ناحیه استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 177 نفر از ناحیه دو و تعداد 163 نفر از ناحیه یک انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی خود نظم جویی تحصیلی بوفارد و همکاران(1995)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) و پرسشنامه ادراک از جو مدرسه وی و همکاران( 2007) بودند.
نتایج: نتایج نشان داد که بین ادارک از جو مدرسه با خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان دادند که ادراک از جو مدرسه و مولفه های آن( حمایت معلم، حمایت همسالان، وضوح و ثبات قوانین و خودمختاری) به طور معناداری خودنظم جویی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کند. نتایج حاصل از آزمون t گروه‌های مستقل نشان داد بین خودنظم جویی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و ادراک از جو مدرسه دانش آموزان ناحیه یک و دو تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد بین خودنظم جویی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و ادراک از جو مدرسه دانش آموزان رشته های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: ادراک دانش آموزان از جو مدرسه از جمله عواملی است که می تواند مورد توجه کادر آموزشی جهت بهبود پایستگی تحصیلی دانش آموزان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting academic self-regulation and academic persistence of students through their perception of school climate

نویسندگان [English]

  • Motahare Bameri 1
  • Hossein jenaabadi 2
  • gholamhasan Panahi 3
1 Senior student of Educational Psychology, University of sistan and Baluchistan
2 Hossein Jenaabadi professor of psychology ,department of education, university of Sistan and Baluchestan
3 Department of educational sciences, farhangian University, tehran, iran
چکیده [English]

Aim: The current research was conducted with the aim of predicting academic self-regulation and academic persistence of students through the perception of the school atmosphere.
Method: The method of this research is a descriptive correlation type. The statistical population of this research included all tenth grade female students in Zahedan city in the academic year 1402-1401, and random cluster sampling method was used to select the sample group according to the district. To determine the sample size using the table of Krejci and Morgan (1970), 177 people were selected from the second district and 163 people were selected from the first district.
Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between the perception of the school atmosphere and the academic self-discipline and academic persistence of the students. Also, the findings showed that the perception of the school atmosphere and its components (teacher support, peer support, clarity and stability of rules and autonomy) significantly predicts students' self-regulation and academic persistence. The results of the t-test of independent groups showed that there is no significant difference between academic self-regulation, academic persistence and perception of the school atmosphere of the students of districts one and two. Also, the results of one-way analysis of variance showed that there is no significant difference between academic self-regulation, academic persistence and perception of the school atmosphere of students of different fields.
Conclusion: Students' perception of the school climate is one of the factors that can be considered by educational staff to improve students' academic sustainability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic self-regulation
  • Academic sustainability
  • Perception of the school climate
انوری، فاطمه و میکاییلی منیع، فرزانه (1396). بررسی رابطۀ بین کیفیت تعامل معلم دانش آموز و ادراک از جو مدرسه با بهزیستی ذهنی در دانش آموزان، کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم و تربیت، مشهد.
بایرام نژاد، حوریه، یاراحمدی، یحیی، احمدیان، حمزه و اکبری، مریم. (1399). تدوین مدل علی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطه ای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(3)، 84-71.
رضوی مطلق،  سید فرخ؛ نادری، فرح؛ مرعشیان، فاطمه سادات و زرگر شیرازی، فریبا. (1401). تأثیر علایق تحصیلی، انعطاف پذیری خانواده، حمایت تحصیلی و ادراک از محیط کلاس را بر پایستگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی پیشرفت تحصیلی، فصلنامه علمی- پژوهشی روش ها و مدل های روانشناختی، 13(47)، 160-143.
سلیمی، حسین. (1397). تدوین مدل ساختاری پیش‌ بینی قربانی شدنِ قلدری آموزشگاهی و اثربخشی آموزش مبتنی بر این مدل بر خوشبینی تحصیلی، عزت نفس و قربانی شدن دانش‌ آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر بوکان. تز دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
سیف، علی اکبر(1386). سنجش و اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی(چاچ هشتم). تهران: انتشارات آگاه. ص173.
شهروی، علی؛ قنبری پناه، افسانه؛ شریعت باقری، محمد مهدی، کوشکی، نسرین.(1401). مدل یابی خودنظم جویی تحصیلی دانش آموزان بر اساس عملکرد خانواده، جو مدرسه و سرسختی روانشناختی با نقش واسطه ای خودکارآمدپنداری تحصیلی. نشریه علوم روانشناختی، 21(112)، 761-748.
غیرتی، شیما،. و فریبرزی، الهام. (1396). بررسی رابطه تاب آوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه. فصلنامه توسعه حرفه ای معلم، 2(5)، 53-37.
کریمی، ملیحه. (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین پایستگی تحصیلی با ادراک خود و فراشناخت در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه. دانشگاه علامه طباطبایی.
میرزایی، ش،. کیامنش، ع،. حجازی، ا،. بنی جمالی، ش.(1395). تأثیر ادراک شایستگی بر تاب آوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش خودمختار. روش ها و مدل های روانشناختی. 82-67.
Anderson, J. R. (1982). Acquisition of cognitive skill. Psychological review, 89(4), 369.
Anvari, F., & Mikaeli manee, F. (2021). Developing a Causal model of Subjective Well being Based on Academic Resilience and Mediating Roles of Teacher- Student Relationship, Emotional Adjustment and School Climate. Research in School and Virtual Learning, 9(1), 9-26. doi:10.30473/etl.2021.56161.3360
Bayramnejad, H., Yarahmadi, Y., Ahmadian, H., & Akbari, M. (2021). Developing of School Satisfaction Model Based on Perception of Classroom Environment and Perception of Teacher Support Mediated by Academic Buoyancy and Academic Engagement. Research in School and Virtual Learning, 8(3), 71-84. doi:10.30473/etl.2021.55255.3321
Bear, G. G., Gaskins, C., Blank, J., & Chen, F. F. (2011). Delaware School Climate Survey—Student: Its factor structure, concurrent validity, and reliability. Journal of School Psychology, 49(2), 157-174.
COHEN, J. (2010). Measuring & Improving School Climate: a school improvement strategy that supports the whole child and the whole school community. New York: The center for social and emotional education (CSEE).
Côté, P., Chen, S., & Keppell, M. J. (2008). New Persepectives in Physical education: using online learning to promote critical thinking and collaborative skills. Asian Journal of Exercise & Sports Science, 5(1).
De Smul, M., Heirweg, S., Devos, G., & Van Keer, H. (2020). It’s not only about the teacher! A qualitative study into the role of school climate in primary schools’ implementation of self-regulated learning. School Effectiveness and School Improvement, 31(3), 381-404.
Dorfeshan, M., & Yousefi, F. (2017). The Relationship Between Children’s Self-Efficacy Dimensions and Family Cultural, Social and Economic Capitals. Journal of Applied Sociology, 28(2), 91-114. doi:10.22108/jas.2017.21436
Estévez, I., Rodríguez-Llorente, C., Piñeiro, I., González-Suárez, R., & Valle, A. (2021). School engagement, academic achievement, and self-regulated learning. Sustainability, 13(6), 3011.
Gheirati, S., & Fariborzi, E. (2017). Investigating the Relationship between Torbat-e-Heydarieh Primary School Teachers' Resilience and Job Burnout and Organizational Climate. Teacher Professional Development, 2(3), 37-53.
Howell, A. J., & Buro, K. (2011). Relations among mindfulness, achievement-related self-regulation, and achievement emotions. Journal of Happiness Studies, 12, 1007-1022.
Izaguirre, L. A., Rodríguez‐Fernández, A., & Fernández‐Zabala, A. (2023). Perceived academic performance explained by school climate, positive psychological variables and life satisfaction. British journal of educational psychology, 93(1), 318-332.
Kistner, S., Rakoczy, K., Otto, B., Dignath-van Ewijk, C., Büttner, G., & Klieme, E. (2010). Promotion of self-regulated learning in classrooms: Investigating frequency, quality, and consequences for student performance. Metacognition and learning, 5, 157-171.
Koth, C. W., Bradshaw, C. P., & Leaf, P. J. (2008). A multilevel study of predictors of student perceptions of school climate: The effect of classroom-level factors. Journal of Educational Psychology, 100(1), 96.
Kuperminc, G. P., Leadbeater, B. J., Emmons, C., & Blatt, S. J. (1997). Perceived school climate and difficulties in the social adjustment of middle school students. Applied developmental science, 1(2), 76-88.
Lee, M., & Lee, S. M. (2023). Teacher and peer relationships and life satisfaction: Mediating the role of student resilience in south korean elementary schools. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 33(1), 13-25.
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A., & Marsh, H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the 5Cs hold up over time? British journal of educational psychology, 80(3), 473-496.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353-370.
Pendergast, L. L., & Kaplan, A. (2015). Instructional context and student motivation, learning, and development: Commentary and implications for school psychologists. School Psychology International, 36(6), 638-647.
Putwain, D. W., Connors, L., Symes, W., & Douglas-Osborn, E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety, Stress & Coping, 25(3), 349-358.
Razavi Motlagh, S. F., Naderi, F., Marashian, F. S., & Zargar Shirazi, F. (2022). Factors affecting academic buoyancy mediated by academic flourishing in female 12th graders in Shiraz, Iran. The Journal of New Thoughts on Education, 18(4), 101-121. doi:10.22051/jontoe.2022.37086.3395
Saif, A. A. (1386). The book of measurement and evaluation of academic progress. Aware publications. 173.
Theron, L. C. (2016). The everyday ways that school ecologies facilitate resilience: Implications for school psychologists. School Psychology International, 37(2), 87-103.
Thomas, V., Muls, J., De Backer, F., & Lombaerts, K. (2021). Exploring self-regulated learning during middle school: views of parents and students on parents’ educational support at home. Journal of Family Studies, 27(2), 261-279.
Toland, J., & Carrigan, D. (2011). Educational psychology and resilience: New concept, new opportunities. School Psychology International, 32(1), 95-106.
Van Veen, K., Sleegers, P., & Van de Ven, P.-H. (2005). One teacher's identity, emotions, and commitment to change: A case study into the cognitive–affective processes of a secondary school teacher in the context of reforms. Teaching and teacher education, 21(8), 917-934.
Zalazar-Jaime, M. F., & Medrano, L. A. (2021). An integrative model of self-regulated learning for university students: the contributions of social cognitive theory of carriers. Journal of Education, 201(2), 126-138.
Zimmerman, B. (2000). Constar Validation of A Strategy Model Of Student Self-Regulated Learning. Journal of Educational Psychology, 80.